Eurofighter Typhoon

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Eli SPEAR, ECRS Mk 2, EJ200-mottilinjasto ja kaikkien Typhoonien kokoonpano.

Tässä vielä BAEn uunituore juttu tutkan tekoon kutsusta.
 
Viimeksi muokattu:
Itse ajattelin, että Suomea ollaan kutsumassa maksajaksi. Nimimerkillä RAF tilannut vain 40 kpl tuota kehiteltävää tutkaansa.
Britit on yrittämässä sujauttaaa Mattia Suomen kukkaroon. :oops: :eek:

Tällaisten jälkeen kyllä oma fanitus Typhoonille laskee. Ainoat vaihtoehdot ovat F-35 ja Rafale. SH:n elinkaari heittää isoja kysymysmerkkejä.
 
Britit on yrittämässä sujauttaaa Mattia Suomen kukkaroon. :oops: :eek:

Tällaisten jälkeen kyllä oma fanitus Typhoonille laskee. Ainoat vaihtoehdot ovat F-35 ja Rafale. SH:n elinkaari heittää isoja kysymysmerkkejä.
Mitä väliä sillä on kuinka paljon meidän 10 miljardista menee tutkan kehittelyyn?
Se on maksimisumma mitä voimme käyttää ja sillä pitää saada riittävä määrä valmiita koneita ja niihin kaikki tarvittava.
En usko että Britit alkaa vaatimaan lisärahaa, kyllä ne sen tietää että ovat siinä tapauksessa varmasti ulkona. Sen tutkan kehittelyn
on pakko sisältyä siihen n. 10 miljardin tarjoukseen.
 
Mitä väliä sillä on kuinka paljon meidän 10 miljardista menee tutkan kehittelyyn?
Se on maksimisumma mitä voimme käyttää ja sillä pitää saada riittävä määrä valmiita koneita ja niihin kaikki tarvittava.
En usko että Britit alkaa vaatimaan lisärahaa, kyllä ne sen tietää että ovat siinä tapauksessa varmasti ulkona. Sen tutkan kehittelyn
on pakko sisältyä siihen n. 10 miljardin tarjoukseen.

Näin itsekin käsitän tuon kuvion.
 
Mitä väliä sillä on kuinka paljon meidän 10 miljardista menee tutkan kehittelyyn?
Se on maksimisumma mitä voimme käyttää ja sillä pitää saada riittävä määrä valmiita koneita ja niihin kaikki tarvittava.
En usko että Britit alkaa vaatimaan lisärahaa, kyllä ne sen tietää että ovat siinä tapauksessa varmasti ulkona. Sen tutkan kehittelyn
on pakko sisältyä siihen n. 10 miljardin tarjoukseen.
Kyse on myös siitä, että montako kertaa koneen elinkaaren aikana näihin kehitysprojekteihin meitä "kutsutaan", kun pääkäyttäjä on nihkeällä mielellä itse lähtemässä mukaan.

Sillä siinä kohtaa tulee kalliiksi meidän rajallisella budjetilla. Kun taas esim. F-35:n kanssa USA:lla on jo valmiit suunnitelmat kuinka kehittää sitä ja me vain sitten maksaisimme omat osamme noiden kehitysaskeleiden käyttöönotosta. Mutta jos meidän pitää täällä Suomessa Typhooniin omin voimin kehitellä päivityksiä, jne... kun pääkäyttäjänkin kukkaron nyörit ovat tiukassa, ovat ne suoraan muusta puolustuksesta pois.
 
Ei sillä hirveästi väliä ole (10 ei tietenkään muutu), mutta jos pakettiin sisällytetään merkittävästi tutkan kehityskustannuksia niin käy vaikeammaksi pärjätä. Eli peruskuvio skaalaeduista. Mk2 kehityskulut / 40 + Suomen määrä = pari miljoonaa per runko kehitys + itse tutkan hinta. No.. 2*60 olisi vain yhden Typhoonin hinta, ei ihan maailmoja kaada.
Typhoonin ongelma on se, että joka kerta joku sooloilee erilaisen päivityksen kuin muut. Vrt. Quadriga ja BAE:n Typhoon. Tutkia on jo neljä kappaletta. Eli kolme AESAa (Mk0 Qatar, Mk1 Saksa/Espanja/Sveitsi, Mk 2 UK/Suomi) ja nykyinen. Saksa jätti EWt päivittämättä ja tuskaili myöhemmin... Tranche 1:t Stenalle UK/Itävalta.
 
Ei sillä hirveästi väliä ole (10 ei tietenkään muutu), mutta jos pakettiin sisällytetään merkittävästi tutkan kehityskustannuksia niin käy vaikeammaksi pärjätä. Eli peruskuvio skaalaeduista. Mk2 kehityskulut / 40 + Suomen määrä = pari miljoonaa per runko kehitys + itse tutkan hinta. No.. 2*60 olisi vain yhden Typhoonin hinta, ei ihan maailmoja kaada.
Typhoonin ongelma on se, että joka kerta joku sooloilee erilaisen päivityksen kuin muut. Vrt. Quadriga ja BAE:n Typhoon. Tutkia on jo neljä kappaletta. Eli kolme AESAa (Mk0 Qatar, Mk1 Saksa/Espanja/Sveitsi, Mk 2 UK/Suomi) ja nykyinen. Saksa jätti EWt päivittämättä ja tuskaili myöhemmin... Tranche 1:t Stenalle UK/Itävalta.
Ja tällä Typhoonin eri osien hajonnalla eri versioihin pienten valmistusmääriensä kanssa edessä olisi taas hauskat ajat MLU:n aikoihin, kun budjetit paukkuisi.

Toisin kuin jo valmiiksi saatettujen Salamakakkosen päivitysten kanssa, mistä me vain maksamme oman maltillisen osamme ~60 koneelle koko muutaman tuhannen tuotetun koneen laovastosta ja kymmenien käyttäjien joukossa.
 
Hankintatilanteen tekee kiinnostavaksi myös se, että Britannia kehittää parhaillaan myös seuraavan sukupolven monitoimihävittäjää FCAS-nimellä (Future Combat Air System) kulkevassa hankkeessa. Tulevan, Tempest-nimellä kulkevan koneen on tarkoitus tulla käyttöön vuoden 2040 tienoilla.

Ministeri Quinin mukaan Britannia on valmis myös tätä hanketta koskevaan yhteistyöhön, mikäli Suomella on kiinnostusta siihen.

”Itse koneen lisäksi FCAS-hankkeessa kehitetään teknologiaa, joka hyödyntää myös Eurofighterin jatkokehitystä.”

Quin korosti, että koneen kehitystyö ja ylläpito jatkuu sen käyttöiän loppuun 2060-luvulle asti. Britannian tarkoitus on operoida Eurofighterilla 2040-luvulle.
Ei kuulosta kovin hyvälle, jos Britit sanovar Byebye Typhoonille jo 2040-luvulla.
 
Tarkistelin vielä tuon ECRS mk2 integroinnin hintaa. Se on 2010 jo UK:lle maksanut 373 miljoonaa euroa. Jos se ei kasvaisi siitä yhtään Suomen myötä (epäilen) niin 40+60 jaolla jo naksahtaisi 3,73 miljoonaa per runko kehityskulua. Eli 224 miljoonaa, 2 Typhoonia.
Jos Britit ottaisi koko integroinnin piikkiinsä eikä laskuttaisi sitä Suomelta niin tarjous olisi välittömästi 2 Typhoonia parempi. Eli 3-4%.
UK defense minister Jeremy Quin announced in early September that a £317 million ($409 million) contract had been signed covering the integration of the new ECRS Mk 2 active electronically scanned array (AESA, or E-Scan) radar on Royal Air Force Typhoons fighters. A test and evaluation contract for the “Radar Two” project had been widely expected to allow the development of the radar to be completed.
 
Typhoonin ongelma on se, että joka kerta joku sooloilee erilaisen päivityksen kuin muut. Vrt. Quadriga ja BAE:n Typhoon. Tutkia on jo neljä kappaletta. Eli kolme AESAa (Mk0 Qatar, Mk1 Saksa/Espanja/Sveitsi, Mk 2 UK/Suomi) ja nykyinen. Saksa jätti EWt päivittämättä ja tuskaili myöhemmin... Tranche 1:t Stenalle UK/Itävalta.
Aivot nyrjähtää kun yrittää funtsia, miksi 'Eurofighter Common Radar System' -nimisestä ohjelmasta on tuloksena kolme eri tutkaa...
 
Aivot nyrjähtää kun yrittää funtsia, miksi 'Eurofighter Common Radar System' -nimisestä ohjelmasta on tuloksena kolme eri tutkaa...
Niin ja se ECRS mk2 on kaiken lisäksi todella erilainen. Lähempää sukua Gripen E:n Raven ES-05 tutkan kanssa kuin Mk0 ja Mk1, joka on CAPTOR-E.
ECRS Mk 2 is built on the lineage of the Advanced Radar Targeting System (ARTS) and Bright Adder technology demonstrators, and on the ES-05 Raven radar used in the Saab Gripen E/F, rather than on the original Captor radar and the AESA-equipped Captor-E.
110+19+38 eli 167 kappaletta plus kehitys maksaa Saksalle ja Espanjalle 1,5 miljardia. Eli 9 miljoonaa per. Jos mk 2 on kerta tehokkaampi koska siinä on vielä EW-ominaisuus niin pitäisikö sen hinnaksi arvioida yli kymppi per Typhoon? Luultavasti, jos maksajia on vain 100 kappaleesta.

Instead, a new version of Captor-E is being developed to meet German and Spanish requirements. Germany has a requirement to retrofit AESA radars to 110 of its Tranche 2 and Tranche 3 Eurofighters and to equip the 38 new-build aircraft being acquired to replace Tranche 1 machines under Project Quadriga. Spain plans to retrofit 19 of its Eurofighters.

Hensoldt was awarded a €1.5bn contract by Airbus Defence and Space to develop and produce a new ECRS Mk 1 AESA radar for the German and Spanish Eurofighter fleets.
 
Viimeksi muokattu:
Kuka uskoo, että RAF:n Tranche 2:t varustetaan mk 2:lla kun key.aeron jutun mukaan pitäisi heittää entinen CAPTOR-tutka kokonaan mäkeen, sekä vaihtaa uusi swashplate mekanismi ja uusi radome?

2013 jutussa kerrotaan mitä Tranche 3A:han (jotka tilattiin 2009) tehtiin AESA-tutkien mahdollistamiseksi
“At the nose a new internal structure has been built and work has been carried out on power, cooling and electronics so that a new E-Scan radar could easily be accommodated.”

Eli Britit konvertoi melko tuoretta 3A:ta 40kpl.
Sen sijaan vain Saksa on tilannut uutta Tranche 4:ää lähiaikoina, 2020. Mutta ei samalla tutkalla mitä Suomeen. Eli synergia, lockstep? Voi jeesus sentään.
Tranche 4
Latest production standard with unspecified upgrades including ground attack capabilities building upon Tranche 3A specifications. According to Dirk Hoke, CEO Airbus Defence and Space, "The new Tranche 4 Eurofighter is currently the most modern European-built combat aircraft with a service life well beyond 2060." Germany ordered 30 single-seater and 8 twin-seater Tranche 4 Eurofighters in late 2020. The latest order from Germany secures production of Eurofighter Typhoon until 2030.
 
Viimeksi muokattu:
Noista kinematiikka ja tutka ovat parasta, jos se ECRS saadaan joskus toimimaan luotettavasti. Typhoonin kuormankanto, IRST tai elso eivät paperilla ole mitenkään erityiset jos vertaa vaikka Rafaleen. Operointikustannukset taas.... ei ota selvää HX-hankinnassa.

Saabilla on myös tulossa LADM ja jenkeillä jo käytössä MALD-J. Toki SPEAR on pieni ja näppärä kantaa kuten LADM.
Uskon että meille tarjottavassa Tranche 4 koneessa on toi kääntyvä ECRS Mk2 tutka. Ainoa asia, josta en ole varma onko se istutettu samanlaiselle pyörivälle kaltevalle alustalle, kun Gripenissä. Muutamissa ECRS Mk2 kuvissa ja animaatioissa se näyttää samalta kun Gripenissä. Ainakin Captor-E (AESA) on oikeasti kahdella akselilla vapaasti suunnattava -itse ottaisin ehdottomasti tämän jälkimäisen alustan. ELSOsta puheen olleen toi Mk2 tulee oleen varsin kova tutka ..
 
ECRS Mk 2 valmistuu muistaakseni 2025 eli silloin kun meidän pitäisi alkaa vastaanottamaan ensimmäisiä koneita. BAE:n kehitysjohtaja kommentoi viime vuoden lopulla haastattelussa että Suomen kannattaisi odottaa pari vuotta lisää hankinnassa että saisimme tuon uuden tutkan. Aikatauluhan ei tietysti salli mitään viivästyksiä ja sekin on epävarmaa uuden teknologian kanssa.

Toinen seikka on että haluaako / pystyykö Ilmavoimat odottamaan tuota aikaa jos muut valmistajat ovat "good to go"? AESA lentää jo elso-ominaisuuksilla F-35 ja Gripenissä mahdollisesti ennen Typhoonia. Rafalalen RBE-2 on kysymysmerkki, mutta SPECTRA kykenee jo ilmeisimmin tuottamaan laajakaistaista häirintää kauempana koneestakin. Ei tietysti yhtä pitkälle kuin tutkaa käyttämällä, mutta toisaalta tutkan käyttäminen ELSO:n voi hankaloittaa muita tutkan moodeja. Erillinen ja tehokas elso (podit tai häirintälaitteet) voi olla parempi ratkaisu ainakin kokonaisuudessaan jos se mahdollistaa tutkan käyttämisen maalien havainnointiin.

Sitten on vielä Ilmavoimien arvio siitä että tarvitaanko stand-off häirintää vai riittääkö stand-in. Jälkimmäiseen on jo tarjolla häirintäohjuksia ja mahdollisesti ATS:n tyyppisiä laitteita ja ne ovat melko varmasti edullisia ratkaisuja.
 
Uskon että meille tarjottavassa Tranche 4 koneessa on toi kääntyvä ECRS Mk2 tutka. Ainoa asia, josta en ole varma onko se istutettu samanlaiselle pyörivälle kaltevalle alustalle, kun Gripenissä. Muutamissa ECRS Mk2 kuvissa ja animaatioissa se näyttää samalta kun Gripenissä. Ainakin Captor-E (AESA) on oikeasti kahdella akselilla vapaasti suunnattava -itse ottaisin ehdottomasti tämän jälkimäisen alustan. ELSOsta puheen olleen toi Mk2 tulee oleen varsin kova tutka ..
Jossain oli maininta että Mk 2 käyttää yksinkertaisempaa, yksinivelistä kääntömekanismia, eli oletettavasti samanlaista kuin Gripenin ES-05.
 
Viimeksi muokattu:
Kuka uskoo, että RAF:n Tranche 2:t varustetaan mk 2:lla kun key.aeron jutun mukaan pitäisi heittää entinen CAPTOR-tutka kokonaan mäkeen, sekä vaihtaa uusi swashplate mekanismi ja uusi radome?
Menee se kai yhtälailla mäkeen Tranche 3:ssakin? Laittaahan saksalaisetkin AESA-tutkan T2 koneisiin, tuskin se mikään mahdoton operaatio on. Mutta tuosta vasta tulleesta Defense Command Paper-läpyskästä saa sen kuvan, että tutkan on tarkoitus tulla koko jäljelle jäävälle Typhoon-fleetille. Siitä on toki vielä pitkä matka rahojen löytymiseen.
 
ECRS Mk 2 valmistuu muistaakseni 2025 eli silloin kun meidän pitäisi alkaa vastaanottamaan ensimmäisiä koneita. BAE:n kehitysjohtaja kommentoi viime vuoden lopulla haastattelussa että Suomen kannattaisi odottaa pari vuotta lisää hankinnassa että saisimme tuon uuden tutkan. Aikatauluhan ei tietysti salli mitään viivästyksiä ja sekin on epävarmaa uuden teknologian kanssa.
Tässähän auttaa se, että meillä jätetään osa tilausvaltuudesta käyttämättä kunnes kaikki koneet ovat rivissä, jolloin kaikki koneet päivitetään v. 2030 tasolle. Näin itse päälikkö Puranen kommentoi mulle sähköpostitse.
Tuosta 9.4 mrd€:n tilausvaltuudesta varaamme itsellemme myös hieman rahaa mahdollisiin myöhemmin tarvittaviin muutoksiin, jotta 2030 meillä olisi käytössämme uusin mahdollinen versio valitsemastamme hävittäjästä.

Eli asia ratkeaa sillä, että se uusi tutka ostetaan sitten v. 2030 ja siihen asti mennään vanhemmalla tutkalla.
 
Saksalaisilla on "helpompi huki" kun vaihtavat vain CAPTORin back endin eivätkä koko tutkaa erilaiseen. ECRS:ään tulee jopa sekaisin GaAs ja GaN tr-moduuleita.

Kyllähän mitä tahansa voi odottaa 2 vuotta jos se on kannattavaa satojen miljoonien mittaluokassa. Eli F-35 Block 4 2027 ja Typhoonin ECRS mk 2. Siinä on kuitenkin sitä siirtymää, jonka aikana voidaan opetella ekat konvertoitavat kuskit vaikka RAF:n vanhoilla prutkuilla. Tarvittaessa vaikka vaan liisataan tunnit muualla (Lukessa) tehtävään koulutukseen. Vaihtoehtoisesti ostetaan todella pieni erä sellaisia, jotka pitää myöhemmin päivittää.
 
Back
Top