Pilvilentäjä
Kersantti
Gripenistä sen verran että Tampereella on 50 henkilöä hommissa parantamassa tämän ELOSa - mutta eivät saa koskea Raveniin ..
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ei kyllä haittaa yhtään, jos valinta osuu Typhooniin.No niin - sumu rupee häipyyn
FlightGlobal; Meille tarjotaan 70 ”työ” pakettia jotka on suunnattu 100 suomalaiselle yritykselle,
Samoiten EJ2000 valmistukseen johon kuuluu 1.5 m työtuntia jaettuna 40 vuodelle. Olemme myös ainoa maa perustaja jäseneiden ulkopuolella, jolla on mahdollisuus tähän. Moottori valmistukeen tulemme saamaan kaiken hard & softwaren, menetelmät, systeemit sekä tarvittavat tekniikat.
Jos valitaan EFä niin saamme kovan ja taisteluissa todennetun koneen, ilman ikäviä taloudellisia yllätyksiä. …. - toivotaan
Janes; ECRS Mk2 Ok eli olemme saaneet kutsun osallistua kyseisen laitteen kehitykseen. Saamme saman kun Britit. Pakettiin kuuluu myös EFn tehtävien tiedot, hallinta ja käsittely.
On myös viitattu EFN kokoonpano linjasta - eli osat taitaa tulla edelleen eri maista - IKEA laatikossa kokoopano ohjeineen.
Eli jos "saamme" EFn niin tutkan kohtalo on myös meidän omissa käsissä - ja ymmärän hyvin perustelut kun meillä on toi naapuri jonne sen kehitys pitäis suunnata. Muutenkin, nyt tuntuu hyvältä "kokonais" paketilta joiden kanssa päästään teollisen yhteistyön ja huoltovarmuden lävitse. Elinkaarikustannukset olisivat moottorin osalta omissa käsissä. Koneen osista en tiedä muuta kun tranch 1 koneiden päättävän päivänsä varaosina. Aseina käynee olemassa olevat, uudet ja EU versiot.
Jutun kommenteistaRAF aircraft have carried out a major offensive in support of Iraqi ground troops in an operation lasting 10 days
Kyllä moottorinkin osalta kyse on kokoonpanosta. Ei ole mitään järkeä perustaa Suomeen 100+ alihankkijaa tekemään komponenttejä. Turbiisiipien ja roottorien metallurgia on siinä määrin haastavaa, että en missään nimessä haluaisi niiden tulevan uudelta tehtaalta. Sitten on mikroprosessorit ja miljoona muuta komponenttia, joita ei Suomessa valmisteta.No niin - sumu rupee häipyyn
FlightGlobal; Meille tarjotaan 70 ”työ” pakettia jotka on suunnattu 100 suomalaiselle yritykselle,
Samoiten EJ2000 valmistukseen johon kuuluu 1.5 m työtuntia jaettuna 40 vuodelle. Olemme myös ainoa maa perustaja jäseneiden ulkopuolella, jolla on mahdollisuus tähän. Moottori valmistukeen tulemme saamaan kaiken hard & softwaren, menetelmät, systeemit sekä tarvittavat tekniikat.
Jos valitaan EFä niin saamme kovan ja taisteluissa todennetun koneen, ilman ikäviä taloudellisia yllätyksiä. …. - toivotaan
Janes; ECRS Mk2 Ok eli olemme saaneet kutsun osallistua kyseisen laitteen kehitykseen. Saamme saman kun Britit. Pakettiin kuuluu myös EFn tehtävien tiedot, hallinta ja käsittely.
On myös viitattu EFN kokoonpano linjasta - eli osat taitaa tulla edelleen eri maista - IKEA laatikossa kokoopano ohjeineen.
Eli jos "saamme" EFn niin tutkan kohtalo on myös meidän omissa käsissä - ja ymmärän hyvin perustelut kun meillä on toi naapuri jonne sen kehitys pitäis suunnata. Muutenkin, nyt tuntuu hyvältä "kokonais" paketilta joiden kanssa päästään teollisen yhteistyön ja huoltovarmuden lävitse. Elinkaarikustannukset olisivat moottorin osalta omissa käsissä. Koneen osista en tiedä muuta kun tranch 1 koneiden päättävän päivänsä varaosina. Aseina käynee olemassa olevat, uudet ja EU versiot.
Voisi melkein luvata syödä hatullisen jotakin, jos joku valmistaja luovuttaisi Suomeen kyvyn tehdä turbiinin lapoja! Se on semmoinen temppu (lapojen valmistus), jolla nimenomaan pidetään rahavirrat oikean suuntaisina. Vähän sama kuin lentokoneen siipi, sitäkään ei taideta paljon lisenssille antaa?Kyllä moottorinkin osalta kyse on kokoonpanosta. Ei ole mitään järkeä perustaa Suomeen 100+ alihankkijaa tekemään komponenttejä. Turbiisiipien ja roottorien metallurgia on siinä määrin haastavaa, että en missään nimessä haluaisi niiden tulevan uudelta tehtaalta. Sitten on mikroprosessorit ja miljoona muuta komponenttia, joita ei Suomessa valmisteta.
Ja kukahan maksaisi investoinnit joita tarvitaan komponenttituotannon käynnistämiseksi 0-tasosta.Kyllä moottorinkin osalta kyse on kokoonpanosta. Ei ole mitään järkeä perustaa Suomeen 100+ alihankkijaa tekemään komponenttejä. Turbiisiipien ja roottorien metallurgia on siinä määrin haastavaa, että en missään nimessä haluaisi niiden tulevan uudelta tehtaalta. Sitten on mikroprosessorit ja miljoona muuta komponenttia, joita ei Suomessa valmisteta.
Eli ymmärränkö oikein että tarkin osumatarkkuus saadaan laserosoituksella ja ne muut 5 menisivät vähemmän tarkasti GPS-koordinaattien perusteella?Kyseessä on GPS/INS+LASER-pommi. Jos 6 pudotetaan yhtä aikaa, korkeintaan yksi niistä tekee nuo kuvatut temput laukaisun jälkeen, muut toimivat ainoastaan huomattavan kalliina JDAM:einä
No ei tosiaan kukaan. Kyse on vähintään sadoista miljoonista ellei peräti vielä suuremmistakin summista.Ja kukahan maksaisi investoinnit joita tarvitaan komponenttituotannon käynnistämiseksi 0-tasosta.
Kyllä. Tai voihan kaikki 6 mennä laser-osoituksella, kunhan jokaista osoitettavaa maalipistettä kohden on oma maalinosoittajansa. Tämä tietysti onnistuu ihan tavallisilla laser-ohjautuvilla pommeillakin, joskin Paveway 4 voi aluksi hakeutua gps/ins-menetelmällä karkeasti oikeaan paikkaan ennen laser-osoitusta eli maalipisteet voivat olla hajallaan laukaisupisteeseen nähden.
Joskus voi olla vaikea tietää etukäteen milloin seuraava maali on valaistavissaJos kerran GPS/INS mahdollistaa alkumatkan navigaation, niin eikö jokaiselle pommille voisi valaista maalin yhdestä ja samasta koneesta, kunhan kaikki pommit eivät osu samanaikaisesti? Siis samaan tapaan kuin laivat ampuvat puoliaktiivisia ilmatorjuntaohjuksia. Alus pystyy valaisemaan vain muutaman maalin kerrallaan, mutta ilmassa voi olla jopa kymmeniä ohjuksia, kunhan terminaalivaiheet eivät mene päällekkäin.
Johtuisiko siitä että RAF käyttää Typhooneissaan ASRAAM:ia. Ja tulevaisuudessa myös F-35:sissaan.Katsoin analyysiä tuosta pienoismallista, jonka Typhoonin tiimi toi HX Challengeen mukanaan. Siinä oli infrapunaohjuksena ASRAAM eikä IRIS-T. Sinänsä outo ratkaisu, koska olen lukenut vertailuja noiden kahden välillä ja IRIS-T vaikuttaa olevan edistyneempi.
Sotilaskoneista ja lisensseistä en tiedä, mutta esim airbusin siipiä tehdään monessa notkossa. Alihankintana tai omana.Vähän sama kuin lentokoneen siipi, sitäkään ei taideta paljon lisenssille antaa?
Tuossa on kyse kai jostakin siiven komposiitti- tai kevytmetallipaneeleista. Koko siipikin voidaan teettää jossakin alihankintayrityksessa, mutta varsinainen idea sen siiven toimivuuden takana kyllä koitetaan pitää emofirman omaisuutena.Sotilaskoneista ja lisensseistä en tiedä, mutta esim airbusin siipiä tehdään monessa notkossa. Alihankintana tai omana.
Mutta mielenkiintoisin on Xian Aircraft Industry Company joka tekee/teki alihankintana A320 siipiä.
Sama yritys on tehnyt kiinalaisten pommarit.
Tehnyt myös Boeing 737 ja 747 osia.