Eurofighter Typhoon

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
No niin - sumu rupee häipyyn

FlightGlobal; Meille tarjotaan 70 ”työ” pakettia jotka on suunnattu 100 suomalaiselle yritykselle,
Samoiten EJ2000 valmistukseen johon kuuluu 1.5 m työtuntia jaettuna 40 vuodelle. Olemme myös ainoa maa perustaja jäseneiden ulkopuolella, jolla on mahdollisuus tähän. Moottori valmistukeen tulemme saamaan kaiken hard & softwaren, menetelmät, systeemit sekä tarvittavat tekniikat.

Jos valitaan EFä niin saamme kovan ja taisteluissa todennetun koneen, ilman ikäviä taloudellisia yllätyksiä. …. ;) - toivotaan

Janes; ECRS Mk2 Ok eli olemme saaneet kutsun osallistua kyseisen laitteen kehitykseen. Saamme saman kun Britit. Pakettiin kuuluu myös EFn tehtävien tiedot, hallinta ja käsittely.

On myös viitattu EFN kokoonpano linjasta - eli osat taitaa tulla edelleen eri maista - IKEA laatikossa kokoopano ohjeineen.

Eli jos "saamme" EFn niin tutkan kohtalo on myös meidän omissa käsissä - ja ymmärän hyvin perustelut kun meillä on toi naapuri jonne sen kehitys pitäis suunnata. Muutenkin, nyt tuntuu hyvältä "kokonais" paketilta joiden kanssa päästään teollisen yhteistyön ja huoltovarmuden lävitse. Elinkaarikustannukset olisivat moottorin osalta omissa käsissä. Koneen osista en tiedä muuta kun tranch 1 koneiden päättävän päivänsä varaosina. Aseina käynee olemassa olevat, uudet ja EU versiot.
Ei kyllä haittaa yhtään, jos valinta osuu Typhooniin.

Itse asiassa se passaa minulle tosi hyvin.

Sen kinemaattinen suorituskyky, uuden tutkan tuoma elso-kyky, Meteor, mainitsemasi teolliset ja huoltovarmuuteen liittyvät tekijät, niin jos valintana on se reilut 60 Typhoonia, sopii minulle se hyvin.
 

RAF aircraft have carried out a major offensive in support of Iraqi ground troops in an operation lasting 10 days

Jutun kommenteista
"Paveway 4 can also be re-targeted In flight, hit moving targets, and be steered away to a safe area if civilians come within range. The warhead can also be dialled down to take out an individual sniper for example without blowing up the hospital next door. Very clever. 6 weapons can also be released in a single pass, all to 6 different targets."
 
Kyseessä on GPS/INS+LASER-pommi. Jos 6 pudotetaan yhtä aikaa, korkeintaan yksi niistä tekee nuo kuvatut temput laukaisun jälkeen, muut toimivat ainoastaan huomattavan kalliina JDAM:einä
 
No niin - sumu rupee häipyyn

FlightGlobal; Meille tarjotaan 70 ”työ” pakettia jotka on suunnattu 100 suomalaiselle yritykselle,
Samoiten EJ2000 valmistukseen johon kuuluu 1.5 m työtuntia jaettuna 40 vuodelle. Olemme myös ainoa maa perustaja jäseneiden ulkopuolella, jolla on mahdollisuus tähän. Moottori valmistukeen tulemme saamaan kaiken hard & softwaren, menetelmät, systeemit sekä tarvittavat tekniikat.

Jos valitaan EFä niin saamme kovan ja taisteluissa todennetun koneen, ilman ikäviä taloudellisia yllätyksiä. …. ;) - toivotaan

Janes; ECRS Mk2 Ok eli olemme saaneet kutsun osallistua kyseisen laitteen kehitykseen. Saamme saman kun Britit. Pakettiin kuuluu myös EFn tehtävien tiedot, hallinta ja käsittely.

On myös viitattu EFN kokoonpano linjasta - eli osat taitaa tulla edelleen eri maista - IKEA laatikossa kokoopano ohjeineen.

Eli jos "saamme" EFn niin tutkan kohtalo on myös meidän omissa käsissä - ja ymmärän hyvin perustelut kun meillä on toi naapuri jonne sen kehitys pitäis suunnata. Muutenkin, nyt tuntuu hyvältä "kokonais" paketilta joiden kanssa päästään teollisen yhteistyön ja huoltovarmuden lävitse. Elinkaarikustannukset olisivat moottorin osalta omissa käsissä. Koneen osista en tiedä muuta kun tranch 1 koneiden päättävän päivänsä varaosina. Aseina käynee olemassa olevat, uudet ja EU versiot.
Kyllä moottorinkin osalta kyse on kokoonpanosta. Ei ole mitään järkeä perustaa Suomeen 100+ alihankkijaa tekemään komponenttejä. Turbiisiipien ja roottorien metallurgia on siinä määrin haastavaa, että en missään nimessä haluaisi niiden tulevan uudelta tehtaalta. Sitten on mikroprosessorit ja miljoona muuta komponenttia, joita ei Suomessa valmisteta.
 
Kyllä moottorinkin osalta kyse on kokoonpanosta. Ei ole mitään järkeä perustaa Suomeen 100+ alihankkijaa tekemään komponenttejä. Turbiisiipien ja roottorien metallurgia on siinä määrin haastavaa, että en missään nimessä haluaisi niiden tulevan uudelta tehtaalta. Sitten on mikroprosessorit ja miljoona muuta komponenttia, joita ei Suomessa valmisteta.
Voisi melkein luvata syödä hatullisen jotakin, jos joku valmistaja luovuttaisi Suomeen kyvyn tehdä turbiinin lapoja! Se on semmoinen temppu (lapojen valmistus), jolla nimenomaan pidetään rahavirrat oikean suuntaisina. Vähän sama kuin lentokoneen siipi, sitäkään ei taideta paljon lisenssille antaa?
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Kyllä moottorinkin osalta kyse on kokoonpanosta. Ei ole mitään järkeä perustaa Suomeen 100+ alihankkijaa tekemään komponenttejä. Turbiisiipien ja roottorien metallurgia on siinä määrin haastavaa, että en missään nimessä haluaisi niiden tulevan uudelta tehtaalta. Sitten on mikroprosessorit ja miljoona muuta komponenttia, joita ei Suomessa valmisteta.
Ja kukahan maksaisi investoinnit joita tarvitaan komponenttituotannon käynnistämiseksi 0-tasosta.
 
Kyseessä on GPS/INS+LASER-pommi. Jos 6 pudotetaan yhtä aikaa, korkeintaan yksi niistä tekee nuo kuvatut temput laukaisun jälkeen, muut toimivat ainoastaan huomattavan kalliina JDAM:einä
Eli ymmärränkö oikein että tarkin osumatarkkuus saadaan laserosoituksella ja ne muut 5 menisivät vähemmän tarkasti GPS-koordinaattien perusteella?
 
Kyllä. Tai voihan kaikki 6 mennä laser-osoituksella, kunhan jokaista osoitettavaa maalipistettä kohden on oma maalinosoittajansa. Tämä tietysti onnistuu ihan tavallisilla laser-ohjautuvilla pommeillakin, joskin Paveway 4 voi aluksi hakeutua gps/ins-menetelmällä karkeasti oikeaan paikkaan ennen laser-osoitusta eli maalipisteet voivat olla hajallaan laukaisupisteeseen nähden.
 
Ja kukahan maksaisi investoinnit joita tarvitaan komponenttituotannon käynnistämiseksi 0-tasosta.
No ei tosiaan kukaan. Kyse on vähintään sadoista miljoonista ellei peräti vielä suuremmistakin summista.

Kyllä se kokoonpano edellisen casen mukaiseen malliin on se maksimisuoritus ja silläkin saadaan hyvä oppi kohteesta.
 
Kyllä. Tai voihan kaikki 6 mennä laser-osoituksella, kunhan jokaista osoitettavaa maalipistettä kohden on oma maalinosoittajansa. Tämä tietysti onnistuu ihan tavallisilla laser-ohjautuvilla pommeillakin, joskin Paveway 4 voi aluksi hakeutua gps/ins-menetelmällä karkeasti oikeaan paikkaan ennen laser-osoitusta eli maalipisteet voivat olla hajallaan laukaisupisteeseen nähden.

Jos kerran GPS/INS mahdollistaa alkumatkan navigaation, niin eikö jokaiselle pommille voisi valaista maalin yhdestä ja samasta koneesta, kunhan kaikki pommit eivät osu samanaikaisesti? Siis samaan tapaan kuin laivat ampuvat puoliaktiivisia ilmatorjuntaohjuksia. Alus pystyy valaisemaan vain muutaman maalin kerrallaan, mutta ilmassa voi olla jopa kymmeniä ohjuksia, kunhan terminaalivaiheet eivät mene päällekkäin.
 
Laserilla maalin valaisu on pitkälti käsityötä (vs. tutkavalaisu seurannassa oleville maaleille) ja jotta osoituksesta saadaan kunnon hyöty pitää kohde pystyä myös visuaalisesti tunnistamaan ennen maalinosoitusta. Samaan aikaan laukaistujen pommien osuma-ajat eivät kuitenkaan montaa kymmentä sekuntia toisistaan eroa ja toisaalta osuma-aikojen määrittäminen ei yleensä ole automatisoitua.
 
Jos kerran GPS/INS mahdollistaa alkumatkan navigaation, niin eikö jokaiselle pommille voisi valaista maalin yhdestä ja samasta koneesta, kunhan kaikki pommit eivät osu samanaikaisesti? Siis samaan tapaan kuin laivat ampuvat puoliaktiivisia ilmatorjuntaohjuksia. Alus pystyy valaisemaan vain muutaman maalin kerrallaan, mutta ilmassa voi olla jopa kymmeniä ohjuksia, kunhan terminaalivaiheet eivät mene päällekkäin.
Joskus voi olla vaikea tietää etukäteen milloin seuraava maali on valaistavissa
 
Katsoin analyysiä tuosta pienoismallista, jonka Typhoonin tiimi toi HX Challengeen mukanaan. Siinä oli infrapunaohjuksena ASRAAM eikä IRIS-T. Sinänsä outo ratkaisu, koska olen lukenut vertailuja noiden kahden välillä ja IRIS-T vaikuttaa olevan edistyneempi.
 
Laservalaisussa käytetään vaihtuvaa pulssintoistotaajuutta jotta useita kohteita voidaan maalittaa lähes samanaikaisesti. Taajuus ohjelmoidaan pommiin ennen laukaisua, ja se hakeutuu vaan sen taajuusalueen valaisuun.
 
Katsoin analyysiä tuosta pienoismallista, jonka Typhoonin tiimi toi HX Challengeen mukanaan. Siinä oli infrapunaohjuksena ASRAAM eikä IRIS-T. Sinänsä outo ratkaisu, koska olen lukenut vertailuja noiden kahden välillä ja IRIS-T vaikuttaa olevan edistyneempi.
Johtuisiko siitä että RAF käyttää Typhooneissaan ASRAAM:ia. Ja tulevaisuudessa myös F-35:sissaan.
 
Vähän sama kuin lentokoneen siipi, sitäkään ei taideta paljon lisenssille antaa?
Sotilaskoneista ja lisensseistä en tiedä, mutta esim airbusin siipiä tehdään monessa notkossa. Alihankintana tai omana.


Mutta mielenkiintoisin on Xian Aircraft Industry Company joka tekee/teki alihankintana A320 siipiä.
Sama yritys on tehnyt kiinalaisten pommarit.
Tehnyt myös Boeing 737 ja 747 osia.
 
Sotilaskoneista ja lisensseistä en tiedä, mutta esim airbusin siipiä tehdään monessa notkossa. Alihankintana tai omana.


Mutta mielenkiintoisin on Xian Aircraft Industry Company joka tekee/teki alihankintana A320 siipiä.
Sama yritys on tehnyt kiinalaisten pommarit.
Tehnyt myös Boeing 737 ja 747 osia.
Tuossa on kyse kai jostakin siiven komposiitti- tai kevytmetallipaneeleista. Koko siipikin voidaan teettää jossakin alihankintayrityksessa, mutta varsinainen idea sen siiven toimivuuden takana kyllä koitetaan pitää emofirman omaisuutena.
 
Kyllä massiivisiakin komponentteja teetetään alihankintana, esmes 787:n koko siipi tehdään Japanissa ja keskirunko Italiassa:

1618162419321.png

Juuri tällaisen tuotannon hajautumisen vuoksi Boeing rakensi Dreamlifterit:

300px-Boeing%2C_N780BA%2C_B747-409%28LCF%29_Dreamlifter_-_PAE_%2819833251496%29.jpg
 

Liitteet

  • 1618162489526.png
    1618162489526.png
    519.2 KB · Luettu: 2
Back
Top