Eurofighter Typhoon

F-15:sta, mutta Taurushan se on yhtenä todennäköisenä Typhoonin parina.
Siitä vain huono juttu, ettei ole integroitu loppuun siihen saati Gripukkaan. Vain Saksan Tornadoon, Espanjan Hornetiin ja Etelä-Korean F-15K:hon.

Tarkoitatko nyt Suomelle tarjottavia Typhooneja vaiko Saksan Tornadon korvaaja Typhooneja? Voisi luulla, että kun britit tarjoavat Suomelle omaa tutkaansa, niin myös tarjottava ohjus olisi Storm Shadow.
 
Tarkoitatko nyt Suomelle tarjottavia Typhooneja vaiko Saksan Tornadon korvaaja Typhooneja? Voisi luulla, että kun britit tarjoavat Suomelle omaa tutkaansa, niin myös tarjottava ohjus olisi Storm Shadow.
Saksassahan se todennäköisyys on selkeämpi. Meillä SS tai jopa JASSM on todennäköisempi. Gripukassa taas tuo, JASSM... tai... Gabriel V :oops:
 
Varastot täynnä AMRAAM:ia ja ei mitään syytä vaihtaa niitä.
Voi olla sitäkin, mutta yhtenä Gripenin hyvänä puolena on mainostettu että uusien ominaisuuksien lisääminen voidaan tehdä nopeammin kuin joissakin muissa koneiss joissa ohjlemistot on tehty toisella tavalla.
 
Varmaan, riippuu mistä kulmasta katsoo ja mitä tarkoitetaan käyttöönotolla .. eri maissa varamasti vähän eri tavalla riippuen myös koneiden tyypeistä ja määristä?
Väliaikainen integrointi EF saatiin RAF Eurofighteriin onnistuneesti päätökseen 2003 samana vuonna kun suunnittelu alkoi!
Gripenille ja Rafalelle vasta seuraavina vuosina.
RAF on tiettävästi ottanut "arkikäyttöön" 2018
 
Varmaan, riippuu mistä kulmasta katsoo ja mitä tarkoitetaan käyttöönotolla .. eri maissa varamasti vähän eri tavalla riippuen myös koneiden tyypeistä ja määristä?
Totta. Tietysti jos esim pitkänmatkan ohjuksia on jo ostettuna suuri määrä ei niiden korvaamisella ole välttämättä yhtä suuri kiire kuin että jos uuteen koneeseen pitää saada joku ohjus tuohon tarkoitukseen. Hyvä testi lieneekin se, jos joku maa tilaa konetta ja siihen pitäisi saada käyttöön joku ase jota aiemmin mikään maa ei ole käyttänyt. Koneita ei voi toimittaa ennen kuin asia on kunnossa. Aika näyttää paljonko tällaisia tapauksia sitten eri koneiden kohdalle sattuu. Aiemmin minulla oli käsitys että Brasilia olisi halunnut Gripeneihin tuen joillekin Israelissa valmistetuille ohjuksille joita brassit käyttävät nykyisissä F-5 koneissaan. Mutta vasta esitellyssä listassa aseista joille integraatio on tällä hetkellä tilattu Gripen E:hen ei näitä israelin aseita näkynyt.
 
Voi olla sitäkin, mutta yhtenä Gripenin hyvänä puolena on mainostettu että uusien ominaisuuksien lisääminen voidaan tehdä nopeammin kuin joissakin muissa koneiss joissa ohjlemistot on tehty toisella tavalla.
Perus Saabin markkinointia. Livakkuus riippuu lähinnä rahasta kuten yleensä.
Vaikka se olisi hiukan kätevämpää niin sen kohdalla on se huono juttu, että maksajia ei ole tarjolla ikinä muita kuin korkeintaan Ruotsi.
Päähuomio on kai siinä hitaudessa millä käyttäjämaat haluaa saada operatiivisen kyvyn käyttöön. Niin EF:n AESA-tutkien kuin Ruotsin kaukovaikutuksen.
F-35 kohdalla suurempi haaste taitaa olla saada se niihin blokkeihin, eli joutuu todennäköisesti pitäytymään täysin siinä mitä muut ovat jo ajastaneet. Onhan sitä onneksi paljon.

Saksalta täytyy tosiaan arvioida vain tuo Quadriga. LuWESin osalta ei osaa sanoa onko se 2022/23 lopulta SH/Growler vai Typhoon ECR jne. Kun taitaa voimasuhteet ja liittokansleri (jopa vihreistä) olla muutoksessa. Tosin Quadriga on sittenkin vähän sivujuonne verrattuna siihen miten BAEn Typhoon pysyy käytössä RAF:lla, kun siinä on se toistaiseksi 40 kpl uniikki meillekin tarjottu tutka tulossa.
 
Viimeksi muokattu:
Perus Saabin markkinointia. Livakkuus riippuu lähinnä rahasta kuten yleensä.
Vaikka se olisi hiukan kätevämpää niin sen kohdalla on se huono juttu, että maksajia ei ole tarjolla ikinä muita kuin korkeintaan Ruotsi.
Päähuomio on kai siinä hitaudessa millä käyttäjämaat haluaa saada operatiivisen kyvyn käyttöön. Niin EF:n AESA-tutkien kuin Ruotsin kaukovaikutuksen.
F-35 kohdalla suurempi haaste taitaa olla saada se niihin blokkeihin, eli joutuu todennäköisesti pitäytymään täysin siinä mitä muut ovat jo ajastaneet. Onhan sitä onneksi paljon.
Tietääkseni ainakin Rafalen ohjelmistoarkkitehtuuria ollaan muuttamassa samaan suuntaan kuin Gripenillä, joten SAAB:in väitteissä voi olla perääkin. En tosin tiedä kuinka suuri ero työmäärässä on verrattuna toisenlaisiin ratkaisuihin. Ja tietysti tehdään muutostyö millä tavalla tahansa, jostakin pitää löytyä projekteille maksaja. Gripen käyttäjillä yleensä ei ole suurvaltaa naapurissa joten risteilyohjuksille ei suurimmalla osalla ole tarvetta. Tiedä sitten minkälaista kalustoa C/D-koneita käyttävät maat hankkivat seuraavaksi. Kalleimmat ja parhaat koneet tuskin ovat ostoslistalla kun mahdollisilla vastustajillakaan ei sellaisia ole.
Mutta kun tämä on Typhoon-ketjussa ei Gripenistä tässä sen enempää. Typhoonin käyttäjämaiden osalta en tiedä onko niillä tarvetta uusien aseiden käyttöönottoon Typhoonien käyttöajan loppuosan ajalle. Seuraavan sukupolven kone voi sitten tuoda uusia aseitakin?
 
Noiden modulaaristen kanssa pitää olla tarkkana - kaikki käyttävät sanaa monesta syystä, mutta varsinkin koska se on "pop" markkinoinnissa. Tällä voidaan tarkoittaa monia juttuja aina mekaanisista, datavälyliin ja softiin jne.
Gripenissä on se etu että niitä on tehty vain Ruotsiin ja nyt Brasseihin. Heidän myyntiprujuisa lukee kuitenkin että kone on modatavissa kullekkin ostajalle tarpeen mukaiseksi. Rafale ja EF kertoo varmaa saman jutun. Oma mielipide on että joka kerta kun laitetta softaa modataan jollekin sopivaksi - kaikki hidastuu ja vaikeutuu. Myös moduulin rajapinta täytyy ymmärtää -se kun voi käsittää koko koneen - tai ainostaan ruuvit ja muutterit ..
 
Vaihteeksi BAESn ja Airbusin uusi suomenkielinen juttu joka avaa lisää mitä EFltä odotetaan
 
Vaihteeksi BAESn ja Airbusin uusi suomenkielinen juttu joka avaa lisää mitä EFltä odotetaan

Valittu asejärjestelmä... :unsure:

Valitun kansan valittu asejärjestelmä:

1619281180400.png
 
Voisi melkein luvata syödä hatullisen jotakin, jos joku valmistaja luovuttaisi Suomeen kyvyn tehdä turbiinin lapoja! Se on semmoinen temppu (lapojen valmistus), jolla nimenomaan pidetään rahavirrat oikean suuntaisina. Vähän sama kuin lentokoneen siipi, sitäkään ei taideta paljon lisenssille antaa?
Miksi sitten Saab on saanut oikeuden valmistaa omaa puhallintaan Gripeniin?
 
Ecrs Mk 2 vaikuttaa paperilla mielenkiintoiselta. Tutkan antennin TR-moduleissa käytetään sekä GaN ( Galliumnitridi)että GaAs ( Galliumarsenidi) puolijohteita. Tutkan taajuutta laajennetaan X-alueesta jompaan kumpaan suuntaan ( ku- tai c-). Veikkaisin matalampaan taajuuteen, mutta lennokit voivat vaatia korkeampaa ku- taajuutta.

S-alueeseen saakka en usko, koska tutka-antennin kokoa pitäisi varmaan kasvattaa n.10cm aallonpituuden vuoksi. S-alue toisi parhaan häiriönsiedon pintavälkkeeltä kyllä.

Typhoonin stand-off aseista en oikein usko kuin JSM- ohjuksen, jolla voidaan vaikuttaa merimaaleihinkin. Se on ainoa, jonka valmistusta jatketaan tulevaisuudessa ja jolla on myyntiä. Taurusta on tehty vähäisiä määriä ja se on varmasti kallis ylläpitää. Storm Shadow / Scalp valmistus on loppumassa ja korvataan uudella puikolla ehkä tämän vuosikymmenen lopussa.
 
Back
Top