Eurofighter Typhoon

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Alkuperäisessä twiitissä oltiin sitä mieltä, että CFT:t eivät sisälly ECR-configuraatioon, koska enemmän/isompia pudotettavia lisäsäiliöitä on helpompi toteuttaa.

Onko 2-paikkainen EF-pidempi kuin 1-paikkainen? Jos ei merkittävästi, lienee tuo niskakyttyrä jo täynnä tuota tavaraa (avioniikkaa?), joka 1-paikkaisessa on lentäjän takana.
 
Toi sun kuva sekä otsikko "ECR SEAD" viitannee suoraan Luftwaffen Tranche 5 koneeseen, eli oikella jäljillä ollaan.
Oma ajatus oli jos tuo 800l extraa olisi mahtunut kaksipaikkaisessa vehkeessä suoraan "lisänä" olevan polttoaine tankin päälle - mutta ei se sinne normaali muodossa mahdu. toi 800l kun tarttis noin hxwxl 600x1000x1500mm
Noi "reppusäiliöt" ovat sitten oma juttu
Kun katselee noita viimeisessä kuvassa mainittuja ominaisuuksia ja päivityksiä niin aika kovaa kaulaa suorituskyvyssä Typhoon tekee Hornetiin.
 
Alkuperäisessä twiitissä oltiin sitä mieltä, että CFT:t eivät sisälly ECR-configuraatioon, koska enemmän/isompia pudotettavia lisäsäiliöitä on helpompi toteuttaa.

Onko 2-paikkainen EF-pidempi kuin 1-paikkainen? Jos ei merkittävästi, lienee tuo niskakyttyrä jo täynnä tuota tavaraa (avioniikkaa?), joka 1-paikkaisessa on lentäjän takana.
En oikein usko että sisäistä polttoainekapasiteettia pystytään kasvattamaan, enkä itse muista moista lukeneeni. Ettei nyt vaan @Pilvilentäjä muisti tekisi tepposia?

CFT tuskin toteutuu ikinä, ketään ei oikein kiinnostanut rahoittaa sitä ja huhujen mukaan niissä oli jonkin verran aerodynaamisia ja teknisiä ongelmia ratkottavana. 1800L säiliön maketin ilmestyminen viittaa vahvasti siihen, että CFT on lopullisesti kuopattu. ECR-versioon oli tarkoitus vetää polttoaineputket sisimpiin ripustimiin, minkä toteutumista tuossa twiitissä epäillään.
 
Toi sun kuva sekä otsikko "ECR SEAD" viitannee suoraan Luftwaffen Tranche 5 koneeseen, eli oikella jäljillä ollaan.
Oma ajatus oli jos tuo 800l extraa olisi mahtunut kaksipaikkaisessa vehkeessä suoraan "lisänä" olevan polttoaine tankin päälle - mutta ei se sinne normaali muodossa mahdu. toi 800l kun tarttis noin hxwxl 600x1000x1500mm
Noi "reppusäiliöt" ovat sitten oma juttu

Alkuperäisessä twiitissä oltiin sitä mieltä, että CFT:t eivät sisälly ECR-configuraatioon, koska enemmän/isompia pudotettavia lisäsäiliöitä on helpompi toteuttaa.

Onko 2-paikkainen EF-pidempi kuin 1-paikkainen? Jos ei merkittävästi, lienee tuo niskakyttyrä jo täynnä tuota tavaraa (avioniikkaa?), joka 1-paikkaisessa on lentäjän takana.
vanha hyvä leikkaa-liima parempi kun moni uusi
ei pysty sanoon muuta kun paksumpi on.. mutta tuskin 800 l verran..

1638190017444.png
 
Vähän lisää infoa tuosta Timber Express 2021
Kaulaa vedetään muihin ..
" Airbus and its partner suppliers have demonstrated a manned-unmanned teaming capability with a Eurofighter for the German air force.

Conducted during the Timber Express exercise earlier this year, the activity included a collaborative electronic support measures trial, during which the combat aircraft tasked and then received data from two target drones operating as representative remote carrier vehicles.
“We could demonstrate sensor fusion and data exchange in real-time,” Rossner says. “This is unique in Europe,” he claims, adding: “This is a step into the system of systems world.”
Such a combination is envisaged as providing part of the Future Combat Air System (FCAS) being developed by France, Germany, and Spain for service introduction from around 2035.
Multiple key technologies for a future FCAS capability will first be incorporated with the Eurofighter"
 
Kun katselee noita viimeisessä kuvassa mainittuja ominaisuuksia ja päivityksiä niin aika kovaa kaulaa suorituskyvyssä Typhoon tekee Hornetiin.
Todella tärkeä päivitys on toi AESA tutka jonka pitäisi toimia LPInä (sama/samantyylinen mutta päivitetty F-35sta) . Tästä on jo paljon "vihjauksia" kerrottu jossa Mk2 pystyy tunnistamaan lähettäjän (tutkan/koneen)
 
Voihan se tarkoittaa myös, että AMRAAM jatko on finito Typhoonin osalta. Ei F-35B. Tosin B on juuri se, johon Meteoria integroidaan.

Britit on kovia säästämään eikä aina järjellä. MTO näkyy hyvin tilanne. Siinäkin Harpoon-paikkaajahankkeessa, johon Sea Serpent / Gabriel V osallistuu on joku sekoilu ilmennyt.


Osa näistä luonnehdinnoista todennäköisesti on oikeansuuntaisia. Ei olisi yllätys jos UK/Ranska-hankkeet ei vedä juuri nyt.
 
Varsinkin kun nykyinen Meteor tuskin menee F-35:n AIM-120 "luukkupaikoille" isommista siivistä johtuen.

Meteoriin oli jokin siipikitti tätä varten. En toki tiedä, onko inventaariossa jo olevat ohjukset konvertoitavissa vaiko ei.

The Meteor missile does not fit the F-35B internal weapons bay since its tail fins are too large to fit and therefore requires some adjustments. To get the missile inside the weapon bay MBDA plans to equip the Meteor missiles destined for the F-35 with clipped tail fins that will be clipped in height and lengthened, to retain the wing area and thus maintain the weapon’s kinematic performance. The contract awarded today helps de-risk the integration effort and includes the mixture of test assets, engineering and manufacturing preparation work needed to support the missile’s compatibility and use from the F-35. The test assets included in the program the engineering of change kits to be required to prepare the UK’s common Meteor stockpile for both Typhoon and Lightning. It also covers the production of test missiles required for an aircraft integration program.


"Common Meteor stockpile for both Typhoon and Lightning" kuulostaa kyllä hyvältä sotavalmiuden kannalta - pärjätään puolella määrällä ohjuksia, kun samoja voi käyttää molemmissa konetyypeissä. :rolleyes:
 
Ehkä Suomi voi ostaa (ottaa:))) noi ylijäämä-amraamit pois kuleksimasta jos niissä on kohtuudella käyttöikää jäljellä? Lisää laukauksia niin Horneteille/HX:lle sekä NASAMSille.
 
Ehkä Suomi voi ostaa (ottaa:))) noi ylijäämä-amraamit pois kuleksimasta jos niissä on kohtuudella käyttöikää jäljellä? Lisää laukauksia niin Horneteille/HX:lle sekä NASAMSille.

Taitaa pojat tulla Suomelle Typhoon; britit antavat nuo ohjukset köyhälle kaupanpäällisenä. :(

Kieltämättä meillä on kyllä historiaa käytettyjen ohjusten hankinnoista. Toisaalta ilmatorjunta taitaa olla nyt vähän aikaisessa ja ilmavoimilla ei varmaan ole kiinnostusta, HX vie kaiken huomion ja jos saadaan vielä AIM-260, niin kuka siinä mitään AMRAAM:n uusinta painosta enää edes muistelee.

Suomella voi muuten olla 10 vuoden päästä melkoinen ilmapuolustus. AIM-120C7 varmaan sinnittelee vielä mukana parhaimmillaan 300 ohjuksen vahvuudella ja HX on justiinsa hankittu varustettuna uusilla ohjuksilla (300-500? kpl Meteor, AIM-260 tms.). Ilmatorjunnalla on uudet tsydeemit korkeatorjuntaan ja alueelliseen kattavuuteen. Jos vielä Britteinsaarilta on tuollainen parin sadan AIM-120D:n jämäerä hommattu edullisesti, niin siinä on melkoisesti ohjusta ilmassa, jos Suomen ilmatilaan tullaan pahat mielessä. :uzi:
 
aika taas spekuloida (ennekuin aika loppuu), jos koneita (todennäköisesti) ei oo 64ä, ovatko he tarjoammassa noita ilmavoimien testaamia Airbusin raskaat lennokkeja kaveriksi- ja ympätä näihin Airbusin tarjoamaa tehtävänhallintaa softaa (joka esiteltiin kaivarissa) jotta suomen "täysimääriänen tomintakyky" voidaan taata ?
 
Back
Top