Eurofighter Typhoon

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Ympyrä on taas sulkeutumassa, ei se pelkästään Luftwaffe ole käynyt täällä tukikohtiaan pitämässä:

https://areena.yle.fi/podcastit/1-3669352

"Historioitsija filosofian tohtori Mikko Ylikangas kertoo kirjassaan Mainio pikku sota mielenkiintoisesta tapahtumasarjasta vuonna 1919 Suomenlahdella Koiviston ja Terijoen maisemissa lähellä silloista Venäjän rajaa kun Britannian laivasto ja kuninkaalliset ilmavoimat RAF tekivät iskuja Neuvosto-Venäjää vastaan Suomen puolelta. Tässä ohjelmassa mennään noihin tapahtumiin sadan vuoden taakse, jotka liittyvät Britannian suurvaltaintressien lisäksi Suomen ja Viron itsenäistymiseen sekä Bolsevikki-vallankumoukseen Venäjällä."

https://atena.fi/kirjat/mainio-pikku-sota

mainipikkusota_1-scaled.jpg

Historiamme vaiettu vaihe vuonna 1919 oli talvisodan alkusoitto

Kesäkuussa 1919 Englannin kuninkaallisen laivaston osasto ankkuroitui Koiviston kirkonkylän edustalle Suomenlahdella – julkisuudessa sen tiedotettiin olevan vain vierailulla. Kun risteilijöiden, hävittäjien, miinanraivaajien ja sukellusveneiden määrä alkoi lähennellä kolmeakymmentä ja kun englantilaisten merisotilaita oli paikalla tuhansia, ymmärsivät ainakin paikalliset asukkaat, ettei kyse ollut pelkästä vierailusta.

Heinäkuussa Koivistonlahdelle lipui brittiläinen lentotukialus mukanaan yli satamiehinen kuninkaallisten ilmavoimien RAF:n osasto. Opettaja Roihan perunamaalle raivattiin lentokenttä ja läheiseen Sudensaareen perustettiin tukikohta vesitasoille. Pian lentokoneiden moottoreiden pauke kaikui Koivistonlahdella, ja sitten kirkkomaalle kaivettiin jo ensimmäiset englantilaisten sankarihaudat. RAF pommitti Suomesta käsin Neuvosto-Venäjää lumentuloon saakka.

Mainio pikku sota kertoo, miksi Englanti pommitti Kronstadtia ja Petrogradin ympäristöä, vaikka maiden välillä ei ollut sotaa ja vaikka Britannia oli viisivuotisen maailmansodan loppuun uuvuttama? Keitä RAF:n lentäjät olivat ja millaista oli heidän arkensa Koivistolla? Millaista yhteistyötä britit tekivät Suomen ilmavoimien kanssa? Entä miten Neuvosto-Venäjä ja sen puolesta taistelleet punaiset suomalaislentäjät vastasivat?

Brittilentäjien operaatio oli vain pieni luku Englannin 1900-luvun historiassa, mutta sen merkitys Suomelle oli suurempi. Tapahtumat polttivat Stalinin ja neuvostojohdon mieleen perustellun epäilyksen siitä, että suurvallat voivat jatkossakin käyttää Suomea sillanpääasemana hyökätessään Neuvostoliittoon. Niinpä talvisodan alkusoitto soitettiin Koivistolla vuonna 1919.
 
Saksalaisten vakuuttamiseen vaadittiin houthien perseily.
Ensin mietin mikä boikotti tässä on ollut kyseessä kun saudeillahan on jo ollut Typhoonit käytössä jo vuosia.

Wiki kertoo
"On 9 March 2018, a memorandum of intent for the additional 48 Typhoons was signed during Saudi Crown Prince Mohammed bin Salman's visit to the United Kingdom,[256] however the deal has not been completed due to German arms sanctions implemented in November 2018 in response to the assassination of Jamal Khashoggi.[257]"
 
Se on kyllä sääli, että Eurofighter-konsortiolla on vieläkin pupu pöksyssä Suomelle tarjotusta Typhoon-määrästä. :whistle:

Onko palstan kokeneemmalla kaartilla stetsomiveikkausta sen suhteen kuinka monta mahtui 10 miljardiin?
 
Se on kyllä sääli, että Eurofighter-konsortiolla on vieläkin pupu pöksyssä Suomelle tarjotusta Typhoon-määrästä. :whistle:

Onko palstan kokeneemmalla kaartilla stetsomiveikkausta sen suhteen kuinka monta mahtui 10 miljardiin?
64
 
Yksi tippui teolliseen yhteistyöhön, yksi tippui huoltovarmuuteen. Valistuntut arvaus - ei tieto - on, että Eurofighterin kohdalla kyseessä oli huoltovarmuus, joka voi näyttäytyä monella tavalla. Valmistajan elinkaarenhallinta ei noin yleisesti ottaen ole ollut Eurofighterin vahvuuksia. Tuskin yksistään siihen kuitenkaan kaatui. Konemäärän runnominen budjettiin on todennäköisesti pienentänyt huoltovälineiden ja varaosien määrää.

Olin kuitenkin hyvin yllättynyt, että kaksi valmistajaa ei päässyt suorituskykyvertailuun. Lukuisten neuvottelukierrosten jälkeen tarjoajat kyllä tiesivät mitkä osat eivät mene läpi. Mahtoivatko vain olla varmoja ottavansa suorituskykyosiossa niin paljon nokkaan, että eivät edes yrittäneet siihen? Varsinkin jos eivät saaneet 64 hävittäjää sisältänyttä kokonaisvaltaista pakettia kasaan käytössä olevalla budjetilla. Kaikki valmistajat olivat alussa sitä mieltä, että se on mahdotonta...
 
Onko nuo juuri sanottu syiksi miksi eteläisemmän Euroopan tarjokkaat eivät Ruotsin malliin päässeet maaliin saakka arvioinnissa? Missä päin, ja kuka uskaltaa noita avata noin?
Kyllä ne taisi ihan HX-valinnan tiedotustilaisuudessa olla esillä tai jossain jatkohaastatteluissa. Kukaan ei ole julkisuudessa avannut näitä.
 
Varsinkin jos eivät saaneet 64 hävittäjää sisältänyttä kokonaisvaltaista pakettia kasaan käytössä olevalla budjetilla. Kaikki valmistajat olivat alussa sitä mieltä, että se on mahdotonta...
Ainakin tuossa varmaan vaikutti aika negatiivisesti Typhoonilla ja Rafalella sekä huomattavasti kalliimmat lentokoneet + kalliimmat eurooppalaiset aseet päälle.

Kävin katsomassa sitä briefingiä hankinnasta ja F-35:n hinta oli 73 miljoonaa euroa kipale Suomelle ja 64 siis tuli yhteensä sellainen 4,7 miljardia euroa hintaa.

Jos jollakin 90 miljoonan euron (hinta, joka löytyi molemmille pudonneille ehdokkaille pikaisen Googlauksen jälkeen), saman määrän rahaa käyttäisi itse koneisiin, olisi lopullinen konemäärä tarjouksessa luokkaa noin 10 vähemmän kuin läpi menneillä tarjokkailla.

Ja tuohon, kun vielä lisäilee ne kalliimmat euroaseet yhdeksi pulmaksi budjetissa, niin näin jälkiviisaasti kyllä ymmärtää kuinka Typhoonilla ja Rafalella nousi kiitotie pystyyn ja matka päättyi ennenaikaisesti arvioinnissa.
 
Ranska/Dassault on löytänyt oman tiensä olemalla joustava ja myymällä itse tilaamiansa slotteja kiireisille. EF-puolella otetaan takkiin ja maksetaan itse kovemmat kulut tai jätetään tekemättä sisä/teollispoliittisista syistä.
Tässä vähän aiheesta tuoreeltaan.

Aika jännittävää miten paljon pienillä lentotunneilla olevia on mennyt paaliin. EF:n tapauksessa tosi monessa maasta Tranche 1:t (Itävalta, Saksa, Britit).
Gripeneillä oli hieman erilainen supistamisesta johtunut liisaustarve + 14 tarpeettoman rungon ostopakko, jotta tuotantolinja pysyi elossa.
Onko vain Ranska ja USA saanut myytyä / pakottanut vanhemmat varianttinsa maailmalle? Tai keplotellut alennuksella, kunhan uusi ostaa päivitykset?
 
Ihan vastaavasti Gripenillä meni kaikki A/B-mallin rungot paaliin todella pienillä lentotunneilla. Eikä tässä ole mitään poikkeuksellista, todella monien hävittäjien "mk1" -mallin käyttö on jäänyt lyhytaikaiseksi.

Ruotsissahan tätä koitettiin piilotella "päivittämällä" A/B -mallit C/D -malleiksi. Päivitys tarkoitti että vanhoista hyödynnettiin joitakin osakokonaisuuksia kuten moottorit ja heittoistuimet linjastolta tuleviin uusiin koneisiin.
 
Back
Top