Eurofighter Typhoon

Nyt kun Saksa sai uutta motivaatiota alkaa kunnolla panostamaan puolustukseensa, on mielenkiintoista pohdittavaa, että kuinka tämä vaikuttaa Typhoonin kehitykseen. Nyt jo Saksa laittaa tänä vuonna 100 miljarddin lisän puolustusbudjetille tuleville vuosille ja normaalibudjettikin tulee jo 2024 ylittämään NATO:n kahden prosentin vaatimuksen, niin jos Typhoonin kehittämiseen saadaan määrätietoinen Saksa mukaan vähintään samalla motivaatiolla ja puhdilla kuin Ranska Rafalen kanssa, veikkaan että ensi vuosikymmenellä Typhoon saattaa olla suorituskykyisempi kuin Rafale. Typhooni saa pientä päivitystä ja pienen lisätiluksen siinä sivussa, jotta ammatiliitot pysyy tyytyväisinä.
Typhoon saa pientä päivitystä ja pikku tilauksen, että ammatiliitot pysyy tyytyväisinä. Samaan hengenvetoon uuden hävittäjän suunnitteluun satsataan varmasti lisää. Mutta Ameriikkalaista sinnekkin pukkaa uskokaa tai älkää. Tornado korvataan ensin.
 
It is a tricky issue, as the US reportedly told the German government that it would take much longer to certify the Eurofighter for its nuclear role than any American aircraft — possibly up to ten years. That would push it close to the Tornados' end date.
Airbus maintains that Germany shouldn't have given the Americans an option, but simply told them to certify the Eurofighter, rather than let them favor the American-produced plane.

Amerikkalaiset ainakin haluavat että saksalaiset ostavan heidän koneitaan.
 

Nyt henkselit paukkuvat: uusi järjestelmä ”tukkii jopa viimeisimmät venäläiset tutkat”​

Saksalainen sensorijärjestelmien valmistaja Hensoldt päästelee varsin kovaa tekstiä tuoreessa tiedotteessaan.

Hensoldtin mukaan se on suorittanut teknologiahypyn yhdistämällä tekoälyä, digitalisaatiota sekä aktiivisesti skannaavan elektronisen tutkan (AESA) teknologiaa. Lopputuloksena on uusi häirintäjärjestelmä, nimeltään Kalaetron Attack.

”Se tukkii [häiritsee] jopa viimeisimmät venäläistutkat”, yhtiö kertoo.

Toistaiseksi järjestelmää on testattu laboratorio-olosuhteissa, mutta kesällä 2022 se on tarkoitus laittaa lentotesteihin.

Hensoldtin mukaan Kalaetron Attackin ydinkomponentteihin kuuluvat täysin digitaalinen laajakaistainen sensori, elektronisesti ohjattava häirintälähetin sekä metallien 3D-tulostuksella aikaansaatu tiivis rakenne.

Näistä syistä teknologia on helposti integroitavissa hävittäjäkoneiden käyttämiin ulkoisiin säiliöihin mutta se kyetään myös skaalaamaan merellä ja maajärjestelmissä käytettäväksi.

On syytä painottaa, että Hensoldtin markkinointitekstin väitteitä on jokseenkin vaikeaa varmistaa, ja ylisanat kuuluvat myös aseteollisuuden myynnin arsenaaliin.

Kalaetron Attack -järjestelmä on silti itsessään kiinnostava, sillä sen on tarkoitus muodostaa perusta Eurofighter-hävittäjäkaluston tuleville elso-kyvykkyyksille. Eurofighterin elso-versio taas näyttelee merkittävää osaa Saksan tulevissa puolustusratkaisuissa.

Osa Luftwaffen nykyisestä ikääntyvästä Panavia Tornado -kalustosta toimii nimenomaan elso-roolissa, ja Saksa taas on pitkään etsinyt korvaajaa Tornadoilleen. Edellisen hallituksen suunnitelmien mukaan nykyiset Naton ydinaseita kantavat koneyksilöt oli tarkoitus korvata Boeingin Super Hornet -kalustolla ja elso-koneiksi olisivat tulleet niinikään Boeingin EA-18G Growlerit.

Vallan vaihduttua Saksa päätyikin hankkimaan F-35:t kantamaan ydinpommit. Vastaavasti elso-rooliin tulevat Eurofighterit, jonka uutta ECR-konseptia Airbus ja sen kumppanit ehtivät jo vuonna 2019 esitellä.

Nyt ei ole tiedossa, kauanko elso-Eurofighterin kehitystyössä vielä menee. Maaliskuisten mediatietojen mukaan Saksa olisi hankkimassa 15 kappaletta ECR-mallia.

Kiinnostavaa on myös, mikäli Hensoldt olisi kyennyt onnistuneesti integroimaan AESA-hävittäjätutkaa vastaavat kyvykkyydet verraten pienen säiliön sisälle.
 
 
Aika merkillistä Nato-politiikkaa jos USA ei möisi F-16:ia mutta UK myisi Typhooneja.
 
Juu, kaikki paitsi Rafale on vielä periaatteessa USAn luvan varassa. Ranskalaista Turkki taas ei halua, koska mm. Syyria on molempia eri tavalla tosi kiinnostava historiallisesti (Ranskan siirtomaa, Osmanien valtakunnan osa/nykynaapuri).
 
Realistin silmin on hyvin vaikea uskoa että tuosta Saksan touhusta tulisi oikeastaan mitään mullistavaa. Meinaavat omaa uniikkia lumihiutaletta tuollaisella aikataululla ja kun kyseinen sekava konserni ei ennenkään ole saanut mitään aikaiseksi, niin jokainen voi kuvitella lopputuloksen. Vähän kuin Britit tutkansa kanssa, projekti jatkaa elämistään ilman tietoa maaliviivan olemassaolosta.
 
No, britit laittavat pökköö pesään, eli Mk2.tutkasta on nyt oikeesti laitettu rahaa pöydälle.
Sen kun vielä tietäisi mihin Typhoon kompastui meidän arvionnissa noista kolmesta pakollisesta pass-fail gatecheckistä ja millä konemäärällä.

Oma mutu-fiilis on, että tarjosivat liikaa koneita, mikä tuli sitten joko huoltovarmuuden tai teollisen yhteistyön kustannuksella.
 
No, britit laittavat pökköö pesään, eli Mk2.tutkasta on nyt oikeesti laitettu rahaa pöydälle.
Valmistuu juuri sopivasti 2050 paikkeilla joten baella vahva paketti tulevassa LX-hankkeessa.
 
Sen kun vielä tietäisi mihin Typhoon kompastui meidän arvionnissa noista kolmesta pakollisesta pass-fail gatecheckistä ja millä konemäärällä.

Oma mutu-fiilis on, että tarjosivat liikaa koneita, mikä tuli sitten joko huoltovarmuuden tai teollisen yhteistyön kustannuksella.
Niinpä, sekä EFän ja Rafalen ulosheitto syistä ei ole puhuttu. Oma veikkaus on kova hinta ja alhainen konemäärä. Mutta oikeesti uskon itseäni viisaampien haistaneen Ukrainan tilanteen etukäteen, ja halunneet ankkuroitua USAhan. No, ei tollakaan oikeesti ole enään väliä, koska tulemme näkeen EFiä, JASseja sekä Rafaelijä NATOn "harjoituksissa" lentämässä itärajalla. Onhan RAF toistanut useasti EFän olevan "fast response" kone, ja F-35 puolestaan "special occasion" kone..
 
EF tai Rafale eivät ole oikein edullisen koneen maineessa. EF:llä on lisäksi ristinään se mm. tutkavarianttien leviäminen käsiin ja vaikeaksi osoittautunut modernisoitavuus, Rafale taas nojaa pitkälti ranskalaiseen aseistukseen, mikä on vähän sellainen erikoinen lumihiutale eikä todennäköisesti tule halvaksi ilman Ranskan omaa lobbausta. Kun F-35:n valinnan myötä diilin yksityiskohdat alkoivat paljastua (kuten täysi konemäärä, uusin kehityksessä oleva versio kuudella sisäisellä ripustimella, hyvä kattaus teollisuusyhteistyötä ja vielä aseistuskin mahtui hyvin budjettiin), ei liene edes kovin tarpeen perustella miksi se tuli valituksi. Amerikkalaisella hävittäjällä Suomessa nyt on lennetty joka tapauksessa neljännesvuosisata, siinä ei mitään uutta ja ihmeellistä ole.
 
Initial Eurofighter EK (no longer ECR) to focus on priority freq range TBD, with follow-on capabilities to be added later.

Miten tämä kohta Jenningsin twiitistä pitää ymmärtää? TBD on ilmeisesti "to be disclosed"? Mutta mitä ne "follow-on capabilities" sitten ovat, ovatko ne järjestelmän laajentamista eri taajuusalueille (vrt. NGJ:n Low-Mid-High Band)? Vai meinaavatko alkuun lähettää vain paljon melua eetteriin tuolla "prioriteettitaajuusalueella" ja "follow-on capabilities" viittaa edistyneempiin häirintämoodeihin?
 
TBD = to be determined/päätetään myöhemmin, eli eivät vielä tiedä yhtään mitään omista prioriteeteista. On kyllä tuokin projekti hyvässä kuosissa...
 
Back
Top