Saksalainen sensorijärjestelmien valmistaja Hensoldt päästelee varsin kovaa tekstiä tuoreessa tiedotteessaan.
Hensoldtin mukaan se on suorittanut teknologiahypyn yhdistämällä tekoälyä, digitalisaatiota sekä aktiivisesti skannaavan elektronisen tutkan (AESA) teknologiaa. Lopputuloksena on uusi häirintäjärjestelmä, nimeltään Kalaetron Attack.
”Se tukkii [häiritsee] jopa viimeisimmät venäläistutkat”, yhtiö kertoo.
Toistaiseksi järjestelmää on testattu laboratorio-olosuhteissa, mutta kesällä 2022 se on tarkoitus laittaa lentotesteihin.
Hensoldtin mukaan Kalaetron Attackin ydinkomponentteihin kuuluvat täysin digitaalinen laajakaistainen sensori, elektronisesti ohjattava häirintälähetin sekä metallien 3D-tulostuksella aikaansaatu tiivis rakenne.
Näistä syistä teknologia on helposti integroitavissa hävittäjäkoneiden käyttämiin ulkoisiin säiliöihin mutta se kyetään myös skaalaamaan merellä ja maajärjestelmissä käytettäväksi.
On syytä painottaa, että Hensoldtin markkinointitekstin väitteitä on jokseenkin vaikeaa varmistaa, ja ylisanat kuuluvat myös aseteollisuuden myynnin arsenaaliin.
Kalaetron Attack -järjestelmä on silti itsessään kiinnostava, sillä sen on tarkoitus muodostaa perusta Eurofighter-hävittäjäkaluston tuleville elso-kyvykkyyksille. Eurofighterin elso-versio taas näyttelee merkittävää osaa Saksan tulevissa puolustusratkaisuissa.
Osa Luftwaffen nykyisestä ikääntyvästä Panavia Tornado -kalustosta toimii nimenomaan elso-roolissa, ja Saksa taas on pitkään etsinyt korvaajaa Tornadoilleen. Edellisen hallituksen suunnitelmien mukaan nykyiset Naton ydinaseita kantavat koneyksilöt oli tarkoitus korvata Boeingin Super Hornet -kalustolla ja elso-koneiksi olisivat tulleet niinikään Boeingin EA-18G Growlerit.
Vallan vaihduttua Saksa päätyikin hankkimaan F-35:t kantamaan ydinpommit. Vastaavasti elso-rooliin tulevat Eurofighterit, jonka uutta ECR-konseptia Airbus ja sen kumppanit ehtivät jo vuonna 2019 esitellä.
Nyt ei ole tiedossa, kauanko elso-Eurofighterin kehitystyössä vielä menee. Maaliskuisten mediatietojen mukaan Saksa olisi hankkimassa 15 kappaletta ECR-mallia.
Kiinnostavaa on myös, mikäli Hensoldt olisi kyennyt onnistuneesti integroimaan AESA-hävittäjätutkaa vastaavat kyvykkyydet verraten pienen säiliön sisälle.