Eurofighter Typhoon

Sanoi itseasiassa neunzig mikä on 90 eikä 19, joka taas on neunzehn.
Se on sinällään ihan sama, mikä luku missäkin on pyörinyt. Kuten on moneen kertaan tullut esille, käyttötuntilaskelmat poikkeavat kaikki toisistaan ja yksittäisen luvun vertailu jää tasolle "90000 on suurempi luku kuin 19000" ja HX-kandidaattien operointikuluista Suomessa nämä eivät siltikään kerro mitään.
 
En ollut ihan varma mitä kuulin, mutta 90k euroa käyttötunnista kuulostaa aivan mahdottomalta. Siksi en siihen uskonut.
Tuo nyt riippuu ihan täysin siitä, mitä lukuun on laskettu mukaan....
 
Se on sinällään ihan sama, mikä luku missäkin on pyörinyt. Kuten on moneen kertaan tullut esille, käyttötuntilaskelmat poikkeavat kaikki toisistaan ja yksittäisen luvun vertailu jää tasolle "90000 on suurempi luku kuin 19000" ja HX-kandidaattien operointikuluista Suomessa nämä eivät siltikään kerro mitään.
Tiedän, mutta halusin vain korjata virhettä, ja päteä saksan alkeillani. :sneaky:
 
Riippuu mistä roikkuu. Näin siinä videossa sanottiin kuitenkin, enkä ota kantaa suomi-lukuihin tässä vaiheessa ko. epäselvyyden takia. Suuntaa nuo kuitenkin antavat.
Kuitenkin totesit: "En ollut ihan varma mitä kuulin "...

Mistä nuo luvut antavat suuntaa?

EDIT vielä: Reportteri sanoo aivan selvästi "Ein Flugzunde kostet neunzig tausend euros für Eurofighter und ein viertel für ein A-4". Eli reportteri on jostain saamiensa lukujen pohjalta tehnyt tulkinnan, että Eurofighterin lentotunti maksaa 90 k€ ja A-4:llä neljänneksen siitä. Mitä suuntaa nämä antavat? Sen, että Eurofighter on aivan järkyttävän kallis operoida???
 
Viimeksi muokattu:
Kuitenkin totesit: "En ollut ihan varma mitä kuulin "...

Mistä nuo luvut antavat suuntaa?

EDIT vielä: Reportteri sanoo aivan selvästi "Ein Flugzunde kostet neunzig euros für Eurofighter und ein viertel für ein A-4". Eli reportteri on jostain saamiensa lukujen pohjalta tehnyt tulkinnan, että Eurofighterin lentotunti maksaa 90 k€ ja A-4:llä neljänneksen siitä. Mitä suuntaa nämä antavat? Sen, että Eurofighter on aivan järkyttävän kallis operoida???
Sanotaan että yllättävän kallis operoida. Mutta käyttäjiä on muuallakin eli tuo on siis vain Luftwaffen lukuja...
 
Kuitenkin totesit: "En ollut ihan varma mitä kuulin "...

Mistä nuo luvut antavat suuntaa?

EDIT vielä: Reportteri sanoo aivan selvästi "Ein Flugzunde kostet neunzig tausend euros für Eurofighter und ein viertel für ein A-4". Eli reportteri on jostain saamiensa lukujen pohjalta tehnyt tulkinnan, että Eurofighterin lentotunti maksaa 90 k€ ja A-4:llä neljänneksen siitä. Mitä suuntaa nämä antavat? Sen, että Eurofighter on aivan järkyttävän kallis operoida???
Ja itse olin Seinäjoki Airshow - tilaisuudessa pari kesää takaperin ja pääsin juttelemaan parille RAF:n pilotille. Kysyin Typhoonin lentotuntihinnasta. Sanoivat 70000 puntaa tunnilta, mikä menee euroina aika lähelle 90000 euroa.
 
MBDA is working in partnership with Leonardo to develop a new electronic warfare version of the SPEAR weapon system — SPEAR EW — which brings enhanced Suppression of Enemy Air Defence (SEAD) capability to Eurofighter.
 
MBDA is working in partnership with Leonardo to develop a new electronic warfare version of the SPEAR weapon system — SPEAR EW — which brings enhanced Suppression of Enemy Air Defence (SEAD) capability to Eurofighter.

Mitenköhän tuo vertautuu MALD:n häirintävarianttiin?
 
Ilmeisesti tarkoitat tätä?

Ilmeisesti Spear-EW on kevyempi ja kantama myös lyhyempi. Spear-EW:stä ei tuolla em. sivulla ollut tarkempia speksejä, mutta JOS kuten Spear3 niin
paino 100 kg (Mald 115kg), range 140 km (Mald 920 km).
Itse toiminnasta lennon aikana vaikea sanoa mitään.
 
Viimeksi muokattu:
Ilmeisesti tarkoitat tätä?

Ilmeisesti Spear-EW on kevyempi ja kantama myös lyhyempi. Spear-EW:stä ei tuolla em. sivulla ollut tarkempia speksejä, mutta JOS kuten Spear3 niin
paino 100 kg (Mald 115kg), range 140 km (Mald 920 km).
Itse toiminnasta lennon aikana vaikea sanoa mitään.

Kantaman on sanottu olevan kolme kertaa isompi kuin normi Spearissa, koska taistelukärjen tilalla on etupäässä polttoainetta. Paino ja painopiste on täytynyt pitää samoina, jotta uudelleensertifiointia ei tarvita.

Häirintälähetin perustuu Leonardon BriteCloudin tekniikkaan. MALD:sta eroaa ainakin siten, että MALD:a ei olla integroimassa näillä näkyvin F-35:een, eikä se mahtuisi yhtä hyvin asekuiluihin kuin SPEAR.
 
Jännä, olin kuvitellut MALD:n olevan paljon raskaampi. Ilmeisesti itse häirintäteknologian ei tarvitse tänä päivänä painaa juuri mitään ollakseen silti tehokasta.
 
Jännä, olin kuvitellut MALD:n olevan paljon raskaampi. Ilmeisesti itse häirintäteknologian ei tarvitse tänä päivänä painaa juuri mitään ollakseen silti tehokasta.

Minä kun luulin, että MALD ei sinällään ole mikään häirintälaite, vaan se on valemaali. Siinä on vain laitteet joilla se voi jäljitellä oikeiden koneiden tutkaheijastuksia.
 
New Beginnings for the Eurofighter Typhoon

by Jon Lake
- December 24, 2019, 10:29 AM

On December 23 Eurofighter Instrumented Series Production Aircraft (ISPA) 6 made its first flight from the Leonardo Aircraft Division flight test center at Turin-Caselle. ISPA 6 is the first Eurofighter in the planned export configuration for the Kuwait Air Force, with the second iteration of the Phase 3 Enhancement software (P3EB) and fitted with the new Captor E-Scan radar (known as Radar One Plus, or Captor E Mk0), an active electronically scanned array (AESA) derivative of Typhoon’s highly regarded Captor radar. The manufacturer claimed, “This standard is the most advanced variant of the fighter jet ever made, with a package of capabilities that builds effectively on existing enhancement programs.”

Other test aircraft have been testing specific elements of the new export standard in different Eurofighter partner companies. BAE Systems’ Instrumented Production Aircraft (IPA) 5 and Airbus Defence and Space’s IPA 8 have been flying with production-standard AESA radars for some time, operating from Warton and Manching, respectively, while IPA 4 has been flying with Mk 80-series bombs in Spain.

However, the inaugural flight of ISPA 6 marked the first flight of the entire package that will be delivered to Kuwait and marked a key milestone on the journey towards Eurofighter’s entry into service in the Gulf nation. Kuwait ordered 28 aircraft in April 2016.

When the Kuwaiti Typhoons enter service, they will have the E-scan radar (EIS standard), a Lockheed Martin Sniper laser designator pod capability including downlink; the DRS-Cubic P5 ACMI combat training pod (providing real-time training for A-A gunnery, IRIS-T, and AMRAAM C7); Mk 82, 83, and 84 ballistic bombs; a medium-range missile capability using the AIM-120 AMRAAM (up to AIM-120C7); and a Meteor Initial Capability (Training). The aircraft will also have VOR navigation capability.

Full operational capability will include an upgraded E-scan radar, Enhanced Sniper full-range capability, a P5 ACMI pod enhancement, GBU-31 JDAM Precision Guided Bombs, and full Meteor capability.

With the flight of ISPA 6, a new era is beginning for the Eurofighter Typhoon even as production of the aircraft to meet the requirements of the original four partner nations is drawing to a close. The Royal Air Force received its final Tranche 3A Typhoon (ZK439, BS155) from the BAE Systems Warton production line on September 27, the last of 159 aircraft delivered to the Royal Air Force. The Warton final assembly line will also be responsible for the 24 Typhoons ordered by Qatar, and there are still hopes of an order for 48 more aircraft from Saudi Arabia.

In Spain, the final C.16 Eurofighter (SS058, C.16-78, 10235, 14-36) has been delivered, the last of 72 Spanish aircraft (58 single-seaters and 14 two-seaters). The last German Eurofighter EF2000 (31+53, GS113) was delivered from the Manching line on December 17, 2019, the last of 143 Eurofighters for the Luftwaffe, at least for now. (The Typhoon name is not used officially in Germany or Spain). The final Italian F-2000, (MM7356, IS082), was due to make its first flight before the end of 2019, and the Italian assembly line will also produce the 28 aircraft for Kuwait.

Though notional final deliveries for Germany and Spain have now taken place, further production for Germany seems likely. The German government and Airbus Defence and Space have launched the Quadriga project to replace the Luftwaffe’s 31 Tranche 1 aircraft with seven new-build two-seat Eurofighters and 26 or even 31 single-seaters.

The Eurofighter is also the front-runner to meet the Luftwaffe’s 85-aircraft requirement for a Tornado replacement. These would be split between two batches, 45 aircraft with strategic capabilities, and 40 to meet the Luftgestützte Wirkung im Elektromagnetischen Spektrum requirement with an electronic attack and escort jammer capability. Spain might also select the Eurofighter to meet its requirement for an F/A-18 Hornet replacement.

033_visita_4_stormo_delegazione_kuwait_27-11-2018-1.jpg

https://www.ainonline.com/aviation-news/defense/2019-12-24/new-beginnings-eurofighter-typhoon

Jos Saudit tilaavat lisää, Suomi valitsee Typhoonin ja Saksa päätyy Tranche 1 korvaamisessa sekä ECR-koneissa Eurofighteriin, niin 2020-luvun tuotanto on luokkaa 200-250 konetta.
 
Jutussa mainittiin myös että Espanja saattaisi korvata Hornettinsa Typhooneilla.
Kuulostaa hyvältä ratkaisulta kotimaan teollisuus huomioonottaen, koska mitä vastustajia Espanjalla on lähipiirissä, joita vastaan Typhoon ei riitä. Portugali toisella puolella ja toisella puolella Ranska vuoriston takana. Ja molempien kanssa hyvät ja rauhanomaiset välit. Venäjä taas on toisella puolella Eurooppaa, joten tuskin sota Venäjää vastaan kovin paljoa Espanjassa kummittelee takaraivossa.

Ja etelässä on sitten Välimeren vastarannalla on Marokko ja Algeria, joista ensimmäisellä parisenkymmentä F-5:ttä ja 15 F-16:ta ja 25 vielä tilauksessa + 9 Mirage F-1. Jälkimmäisellä taas 58 Su-30, joita vastaan Typhoon on vahvoilla. Ja sitten taas vielä löytyy 29 MiG-29, 13 MiG-25 ja 22 Su-24.

Joten Espanjalla ei ole suoranaisesti mitään sellaisia uhkia lähipiirissään, jotka painottaisivat F-35-hankintaa, mutta kotimaisen teollisuuden tukeminen taas kovasti painottaisi Typhoonin kuppia vaa'assa. 140 Eufofighter Typhoonia muodostaa sellaisen ilma-aseen jo, että sillä Espanja pärjää.
 
Espanjalla on käytössä myös Harriereja tukialuskäytössä ja ne se varmaan tulee lähiaikoina korvaamaan F-35:illa. Mutta F-18:n tilalle Typhoon tosiaan kävisi hyvin jos vaan rahat riittää sen käyttämiseen.
 
Back
Top