90%? No ei varmasti ole. Paitsi ehkä painossa mitattuna. Asioita jotka EX:ssä ovat muuttuneet C:hen:
-moottorit
-tutka
-ohjaamo
-runko
-ohjausjärjestelmä
-elsojärjestelmä. Oikeastaan varmaan kaikki avioniikka.
Strike Eaglen kanssa yhteistä on vähän enemmän, etenkin kun niitä on osin päivitetty samoilla järjestelmillä mitä EX:ään tulee, mutta aika paljon siitäkin on muuttunut 19 vuoden toimituspaussin aikana. Esimerkiksi GE:n moottoreita USAF ei ole Eagleissa käyttänyt ymmärtääkseni aikaisemmin ollenkaan.
Sen uskon että konversiokoulutus C-> EX on kevyempi kuin C-> F-35 (USAFin mukaan 12kk vs 18kk).
Eipä kai tällainen herra sitten tiedä mitään asiasta:
Buying F-15EXs could preserve years of readiness that might otherwise be lost if units transitioned to an all-new airplane, and the fighter could have application to new missions such as a hypersonic missile launch platform, Air Force Director of Strategic Plans and Requirements Maj. Gen. David Krumm told Air Force Magazine Thursday. These factors weighed against the fact that the F-15EX won’t be able to penetrate enemy air defenses, he said.
In a sidebar following a speech at an AFA Mitchell Institute event, Krumm said “cost of ownership” is one of the pluses in favor of buying new F-15s.
“There’s 80-90 percent commonality” between the F-15C and the F-15EX, Krumm said, adding the new aircraft can use all the aerospace ground equipment now used for the C-model of the Eagle.
Strategic Planner: F-15EX Could Be Hypersonics Platform | Air & Space Forces Magazine
Buying F-15EXs could preserve years of readiness that might otherwise be lost if units transitioned to an all-new airplane, and the fighter could have application to new missions such as a hypersonic missile launch platform, Maj. Gen. David Krumm said.
www.airforcemag.com