F-15 Eagle

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja StmSvejk
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Paremmalta näyttää tulevaisuus kuin sh:lla.....
Pelkkää pohdiskelua. Intia on aikeissaan niin ailahteleva että sen kanssa ei mitään varmaa voi sanoa.

Superi ei ole sen epävarmempi koska USA tilaa uusia koneita 78 kpl ja samaa luokkaa on uudet F-15EX hankinnat. Eaglella on nopeus ja korkeusetu sekä valtava asekuorma plussana, mutta Superilla paljon pienemmät tutkapinta-ala ja käyttökustannukset. Superi kykenee myös DTP-N ja AARGM kanssa jahtaamaan tutkia sekä kantamaan JSM/ LRASM /JASSM AsuW ja stand-off aseita. Näitä tuskin naitetaan uuteen Kotkaan, kun niitä ei ole vanhoissakaan. Se lienee keskitetty pommijuhta ja AA-ohjusten arsenaalikone. Lisäksi mahdollisesti noiden hyperaseiden kantoreki. Koneilla on eri käyttäjäkunta sekä käyttöalueet.

Sensijaan SiAW voi tulla F-15E koneisiin.
https://adbr.com.au/usaf-issues-rfi-for-stand-in-attack-weapon-siaw/
 
Pelkkää pohdiskelua. Intia on aikeissaan niin ailahteleva että sen kanssa ei mitään varmaa voi sanoa.

Superi ei ole sen epävarmempi koska USA tilaa uusia koneita 78 kpl ja samaa luokkaa on uudet F-15EX hankinnat. Eaglella on nopeus ja korkeusetu sekä valtava asekuorma plussana, mutta Superilla paljon pienemmät tutkapinta-ala ja käyttökustannukset. Superi kykenee myös DTP-N ja AARGM kanssa jahtaamaan tutkia sekä kantamaan JSM/ LRASM /JASSM AsuW ja stand-off aseita. Näitä tuskin naitetaan uuteen Kotkaan, kun niitä ei ole vanhoissakaan. Se lienee keskitetty pommijuhta ja AA-ohjusten arsenaalikone. Lisäksi mahdollisesti noiden hyperaseiden kantoreki. Koneilla on eri käyttäjäkunta sekä käyttöalueet.

Sensijaan SiAW voi tulla F-15E koneisiin.
https://adbr.com.au/usaf-issues-rfi-for-stand-in-attack-weapon-siaw/

Lockheed Completes JASSM F-15E Integration with Successful All-Up Round Flight Test

JASSM-ER fully operational on the F-15E
 
Saudit uusii jopa 30+ vuotista F-15 fleettiään isolla rahalla. Toki löytyy myös ka. 5-vuotiasta F-15Sa:ta.


Boeing has secured a contract worth up to $9.8 billion related to modernisation and support work for Saudi Arabia’s F-15 fleet.
The Foreign Military Sales (FMS) contract is expected to be completed by 2025, according to the US Department of Defense contracts web site. The work will be performed by Boeing in St Louis, Missouri.
“This contract provides for modernisation and sustainment of the F-15 Saudi fleet to include such efforts as hardware, software, and interface design, development, integration, test, subsystem and structural component production and installation of future modifications and enhancements to the F-15 Saudi weapon system as well as product support,” says the contract notification.
The statement does not specify the variant of F-15 involved, although the Royal Saudi Air Force (RSAF) basically operates three types of F-15.
Cirium fleets data shows that Riyadh has 228 examples in service. Of these, 80 are F-15C/Ds with an average age of 37.8 years. That total includes 59 C-model aircraft used in the air defence role, plus 21 F-15D trainers.
The RSAF also has 66 F-15S aircraft, a variant of the F-15E Strike Eagle, which have an average age of 22.4 years. In 2012, Boeing was awarded a $1.84 billion FMS contract to develop kits to upgrade 68 examples to a new F-15SA standard.
Finally, Saudi Arabia’s most modern F-15s are 88 new-build F-15SAs, with an average age of just 5.1 years.
In addition to fly-by wire controls, the F-15SA has a digital electronic warfare suite, an infrared search and track system and a Raytheon APG-63(V)3 active electronically scanned array radar. The aircraft’s forward and aft cockpits feature advanced displays and joint helmet-mounted cueing systems. The new F-15 variant also has two additional wing weapons stations to boost its payload.
 
With the new F-15EXs having a whopping 20,000-hour airframe life, they are likely to serve for well over half a century.

On se kova.
Puolet vähintään paskaa kuten yleensä noissa arvioissa. Mitä sillä 2050+ enää ylipäänsä tekee?
No polleita saa olla puheet kun ei pitänyt oikeastaan tilata edes EXää. 144 on kova luku jos siihen pääsevät.

Jos Bojo ei saa kunnon hävittäjäprojektia enää niin kai sitten jotenkin pitää tekohengittää. Luulisin, että T-7:aa mieluummin ostaisivat ja loput kunnollista 5G.
 
Viimeksi muokattu:
No jaa, 2050-luvulle lennetään myös nykypäivänä valmistuvilla F-16:lla ja nipulla vähän iäkkäämpiäkin. Mikäli sotaryönän kallistuminen jatkuu entisellään, on varmaan hyvinkin suuri mielihalu lentää lähivuosina valmistuvilla koneilla niin pitkään, kuin tiimaa riittää. Puoli vuosisataakin on F-15:llä sinänsä jo täynnä ja siihen ylsi myös sen edeltäjä F-4, tosin ei alkuperäisen operaattorin palveluksessa.
 
No jaa, 2050-luvulle lennetään myös nykypäivänä valmistuvilla F-16:lla ja nipulla vähän iäkkäämpiäkin. Mikäli sotaryönän kallistuminen jatkuu entisellään, on varmaan hyvinkin suuri mielihalu lentää lähivuosina valmistuvilla koneilla niin pitkään, kuin tiimaa riittää. Puoli vuosisataakin on F-15:llä sinänsä jo täynnä ja siihen ylsi myös sen edeltäjä F-4, tosin ei alkuperäisen operaattorin palveluksessa.
Niin, jo täynnä. 50 uutta olisi 100 ja siihen ei järkevästi pysty kuin B-52, B-1 ja tietyt kuljetuskoneet.

Sinänsä jos tulee liikaa uutta ostettua niin onhan se toki nähty, ettei niitä jätetä yleensä lentämättä loppuun. F-14 esim. taisi jäädä.
 
Niin, jo täynnä. 50 uutta olisi 100 ja siihen ei järkevästi pysty kuin B-52, B-1 ja tietyt kuljetuskoneet.

Sinänsä jos tulee liikaa uutta ostettua niin onhan se toki nähty, ettei niitä jätetä yleensä lentämättä loppuun. F-14 esim. taisi jäädä.
En ymmärrä. Miten uudella f15exällä lentäminen poikkeaa millään muulla 4gen koneella lentämisesta 2050 luvulla?
 
En ymmärrä. Miten uudella f15exällä lentäminen poikkeaa millään muulla 4gen koneella lentämisesta 2050 luvulla?
Sinällään ei mitenkään. On vain outo ajatus näin meidän näkökulmasta, että on varaa olla sellaisia koneita jotka ei kelpaa etulinjaan. Tuolloin on jo F-35:ttä seuraavan sukupolevn kone sisäänajossa.

Vähän kuin B-52. On kyllä käytössä, mutta ei kelpaa lähellekään ilmapuolustuskykyisiä alueita. Kuten A-10.

Ehkä se tuo kansalliskaartin hävittäjäilmailu (Air National Guard, ANG) on se erityispiirre, joka puoltaa runsaslukuisemman mutta vähemmän selviytymiskykyisen koneen olemassaoloa.
 
Voipi olla että vuoden 2060 kvanttitutkia ja avaruussäheltimiä vastaan F-35 on ihan yhtä stealth kuin F-15EX ja koneen rooli on toimia erilaisten standoff-systeemien lavettina ja ehkäpä laserin tehontuottajana. Kone nostaa UCAV:t ilmaan ja laukoilee ohjuksia. Epäilen että ilman ihmistä.

Samaan tapaanhan B-52 aloitti uransa pommarina ja päätyi sitten 1970-luvulla ensisijaisesti risteilyohjusten laukojaksi. Vuodesta 1991 eteenpäin tehdyt kehitysmaakurmootukset vapaapudotteisein pommein ovat lähinnä firaabelihommia.
 
F-15:llä on kyllä sellainen kiistaton etu puolellaa, kuin kinemaattinen suorituskyky, jonka kanssa on vaikea kilpailla. Tulee vähän väkisin mieleen, että onko koneella yhä ja tulevaisuudessakin rooli MiG-31:n torjunnassa? Sen uudempi variantti MiG-31K:han on ballistisen Kh-47 -ohjuksen laukaisualusta, jolla kyetään tekemään hyvin ikäviä suuren korkeuden ja nopeuden pistohyökkäyksiä.
 
F-15:llä on kyllä sellainen kiistaton etu puolellaa, kuin kinemaattinen suorituskyky, jonka kanssa on vaikea kilpailla. Tulee vähän väkisin mieleen, että onko koneella yhä ja tulevaisuudessakin rooli MiG-31:n torjunnassa? Sen uudempi variantti MiG-31K:han on ballistisen Kh-47 -ohjuksen laukaisualusta, jolla kyetään tekemään hyvin ikäviä suuren korkeuden ja nopeuden pistohyökkäyksiä.
Vielä on pitkä matka siihen kun venäläiset osuu hypersoonisilla. Syyriassa ei tainnu nykyisetkään täsmäaseet osua kovin korkealla prosentilla vaikka koneet oli ainakin SU-34, 35 ja jopa 57 väitetysti.
 
  • Tykkää
Reactions: mol
Back
Top