F-16 Falcon

John Hilly

Ylipäällikkö
Israel luopuu F-16A -koneistaan F-35:n tieltä. Isrel kutsuu tyyppiä Hawkiksi, ei Falconiksi(?)

Israeli Air Force says goodbye to the F-16A

Today, a farewell ceremony will be held for the fighter jet that was the backbone of the Israeli Air Force (IAF) for many years. The ceremony will take place in the Ovda airbase and will include a symbolic last flight.

hawk_261216.jpg

The Hawk Photo Credit: Issachar Reus\Channel 2 News

Today (Monday), a farewell ceremony for the F-16A fighter jet, known as ‘the Hawk’, will be held at the Ovda airbase. The fighter jet became the backbone of the Israeli Air Force (IAF) and was used throughout many of Israel's historical operations.

‘The Hawk’ arrived in Israel in January, 1980. The aircraft was supposed to be sold to Iran by the US after the Iranians ordered 160 planes. The planes were never delivered because of the Islamic Revolution and ended up being sold to Israel. Today, after 4 decades, the F-16A will step down and will be replaced by the F-35 stealth planes.

The most famous attack that was carried out with the F-16A was Operation Opera in 1981, when a formation of 8 ‘Hawks’ were sent to attack the Iraqi nuclear reactor. Ilan Ramon was one of the pilots and later became the first Israeli astronaut. Since then, the aircraft was used in various operations.

http://www.jerusalemonline.com/news...raeli-airforce-says-goodbye-to-the-hawk-25552
 
Flightglobal vain viikko myöhässä:

https://www.flightglobal.com/news/articles/israel-retires-f-16a-fleet-432838/

Israel retires F-16A fleet
  • 03 January, 2017
  • SOURCE: Flightglobal.com
  • BY: Arie Egozi
  • Tel Aviv
The Israeli air force (IAF) has officially retired its Lockheed Martin F-16A Netz.

The F-16A has been in service with the IAF since 1980, and has participated in all combat operations since then, including an attack on an Iraqi nuclear reactor in 1981.

In recent years older aircraft were operated mainly by the IAF's “red squadron” in an adversary training role, and the Israeli ministry of defence is now trying to sell 40 F-16As.

getasset.aspx


Israeli air force

In 2014, the IAF completed an extensive upgrade of its F-16C/D variants, under the Barak 2020 programme. This included structural treatment and the installation of a new digital debriefing system, plus a new head-up display.

Other systems have also been installed, but no details on their capabilities have been revealed.

The upgrade has been performed in the squadrons with supervision of the IAF’s main technical unit number 22, the force’s central maintenance depot.

Menevätköhän koneet paikalliselle Stenalle reserviluolien sijaan? Näin voisi kuvitella, kerran 40 konetta on menossa myyntiinkin. Toivottavasti sikäläisten ressujen ei tarvitse myöhemmin harmitella tuota...
 
Flightglobal vain viikko myöhässä:

https://www.flightglobal.com/news/articles/israel-retires-f-16a-fleet-432838/



Menevätköhän koneet paikalliselle Stenalle reserviluolien sijaan? Näin voisi kuvitella, kerran 40 konetta on menossa myyntiinkin. Toivottavasti sikäläisten ressujen ei tarvitse myöhemmin harmitella tuota...

Ei ole enää mahdollista jatkaa elinikää. Sitä on jo tehty monta kertaa. 40v. alkaa olla hieman liikaa.

F-16C/D ovat ottaneet ja ottavat uuden MLU:n.
 
Noita on tarjottu mm. aggressor-yrityksille, mutta yksityiselle toimijalle F-16:n käyttökustannukset tuppaavat olemaan liikaa.
 
Jayant Baranwal, Editor-in-Chief, SP Guide Publications spoke to Randall L. Howard and Abhay Paranjape of Lockheed Martin. Excerpts:

Jayant Baranwal (Baranwal): Does F-16 Block 70 offer any kind of stealth element?

Randall L. Howard (Howard): True stealth in all aspects has to be designed within the aircraft, that’s not the kind of stuff that comes with any aircraft but for F-22 and F-35. Having said that, F-16 offers a lot of general stealth, as it is a small aircraft and it has a pretty small cross section. There is coding that can be placed on the aircraft. The fighter includes a new radar system, stealth detection capability and threat detection capability; it competes very well in its class being undetectable to the radar.

Pitäisikö tuossa coding paikalla lukea coating?
Ja mitä käytännössä tarkoittaa "stealth detection capability" F-16 kohdalla?

http://www.indiandefensenews.in/2016/08/a-hard-look-at-f-16-block-70.html?m=1
 
Pitäisikö tuossa coding paikalla lukea coating?
Ja mitä käytännössä tarkoittaa "stealth detection capability" F-16 kohdalla?

http://www.indiandefensenews.in/2016/08/a-hard-look-at-f-16-block-70.html?m=1

Mainoslausetta. Intialaisilla tarjottanee F-16V-versiota joka on käytännössä Block 50/52+ päivitettynä SABR (APG-83) AESA-tutkalla ja muutamilla muilla herkuilla. Kyllähän AESA-tutkalla on toki paremmat mahdollisuudet havaita häivemaalit muttei se ihmelääke ole.

SABR-mainosvideo. Onhan tuo hämmentävän kätevää että tutka voidaan periaatteessa vaihtaa kentällä. Tosin rakenne aiheuttanee tutkan teholle rajoituksia vaikka APG-81:een verrattuna, kun jäähdytys jää paljon heikommaksi.


Alkuperäisessä MRCA-kisassahan Intialle tarjottiin Block 60 Desert Falconiin perustuvaa versiota, mutta tuskin intialaiset sitä haluavat, se tulee kalliimaksi ja pitäisi maksaa rojalteja arabiemiraateille. LockMartille tämä diili olisi aika mainio voitto, saisivat sekä tilauksen JA pääsisivät eroon muutenkin sulkeutuvasta tuotantolinjasta. Lobbareilla nyt käy puhelimet kuumana kun Washingtonia kannustetaan tekemään poliittisesti kaikki mahdollinen diilin toteutumiseksi.
 
LockMartille tämä diili olisi aika mainio voitto, saisivat sekä tilauksen JA pääsisivät eroon muutenkin sulkeutuvasta tuotantolinjasta. Lobbareilla nyt käy puhelimet kuumana kun Washingtonia kannustetaan tekemään poliittisesti kaikki mahdollinen diilin toteutumiseksi.
Kyllä, panoksia korotetaan jatkuvasti, nyt olisi tarjolla teknologian siirtoa myllyjen osalta ja strategisen kumppanin asemaa. Väistyvä puolustusministeri on rampannut Intiassa alvariinsa.

http://www.business-standard.com/ar...ransfer-policy-with-india-115121100156_1.html
http://www.hindustantimes.com/india...-with-india/story-tPeP7ljuiLW3x4PlYU15vI.html

Intialaiset ilmeisesti näkevät mahdolliseksi kammeta USAta pois Pakistanin luota sekä torpedoida PAFin F-16:ien huoltovarmuuden ottamalla varaosatuotannon haltuunsa. Jännä nähdä miten käy, ruotsi on kuitenkin kääpiö näissä isojen poikien peleissä.
 
Intialaiset ilmeisesti näkevät mahdolliseksi kammeta USAta pois Pakistanin luota sekä torpedoida PAFin F-16:ien huoltovarmuuden ottamalla varaosatuotannon haltuunsa.

Heh joo, en tullut tuota aspektia ajatelleeksi. Tosin Pakistanin ilmavoimat on jo tottunut katkoksiin F-16 -hankinnoissa ja muutenkin on yrittänyt vähentää riippuvuuttaan jenkeistä. Saapa nähdä mitä intialaiset sanovat kun Ranska myy Pakistanille Rafaleja?

#toisaalta:
"India has issued a global tender for the purchase of about 100 Active Electronically Scanned Array (AESA) radars for its 83 home-assembled light combat aircraft Tejas MK 1. The tender was issued on Wednesday to limited global firms from Russia, France, Israel and the USA.
https://sputniknews.com/asia/201612151048611272-india-radar-jet/"

Aikaisemmin kirjoiteltiin että Mk1A:han piti tulla Eltan AESA-tutka joten mistähän päin nyt sitten tuulee, onko tutkassa ollut jotain ongelmia? SABR toki varmaan menisi Tejasiinkin. Asialla tulee kiire sillä Mk1A:n tuotantoa ollaan jo aloittelemassa.
 
Kyllä, panoksia korotetaan jatkuvasti, nyt olisi tarjolla teknologian siirtoa myllyjen osalta ja strategisen kumppanin asemaa. Väistyvä puolustusministeri on rampannut Intiassa alvariinsa.

http://www.business-standard.com/ar...ransfer-policy-with-india-115121100156_1.html
http://www.hindustantimes.com/india...-with-india/story-tPeP7ljuiLW3x4PlYU15vI.html

Intialaiset ilmeisesti näkevät mahdolliseksi kammeta USAta pois Pakistanin luota sekä torpedoida PAFin F-16:ien huoltovarmuuden ottamalla varaosatuotannon haltuunsa. Jännä nähdä miten käy, ruotsi on kuitenkin kääpiö näissä isojen poikien peleissä.

Pakistanilaisten fleetti on yleisesti ottaen aika vanhaa, 80-lukulaista (pl. 18 kpl Block 52+ -koneita), eli kalusto on varmaan menossa pääosin poistoon 2020-luvulla. Ja kai ne muslimitkin nyt osaavat sen verran varmuusvarastoida sotatarvikkeita, ettei tarvitse ihan kädestä suuhun elää?

Linjaston siirtoa yleisesti koskien olisi mielenkiintoista olla kuuntelemassa kabineteissa, millaisia uhkauksia kukakin esittää ja kenelle. F-16 on tärkeä vielä pitkään monelle maalle (mm. Israelille, Puolalle, Singaporelle ja UAE:lle). Kaikilla on toki syytä huoleen intialaisen laadun (tai "laadun", kuten aiheessa on käynyt ilmi) suhteen, mutta joidenkin maiden osalta voi toki olla kyse jopa huoltopalvelujen saatavuudesta. @Gyllis1 ottikin jo esille Pakistanin, mutta yhtä lailla pitää muistaa Israelin ja Intian lämpimät keskinäiset suhteet, mikä voi vaikuttaa arabimaiden varaosahuoltoon. Intialle aukeaa myös mahdollisuus painostaa arabimaita painostamaan Pakistania, jotta arabimaat saavat varaosansa.

Osittain nämäkin ovat ehkä vähän suhteettomia "murheita", mutta isossa kuvassa niillä voi olla jotakin vaikutusta.

Heh joo, en tullut tuota aspektia ajatelleeksi. Tosin Pakistanin ilmavoimat on jo tottunut katkoksiin F-16 -hankinnoissa ja muutenkin on yrittänyt vähentää riippuvuuttaan jenkeistä. Saapa nähdä mitä intialaiset sanovat kun Ranska myy Pakistanille Rafaleja?
--

Pakistanin osalta onkin hieman erikoista, että maa osti 18 uutta konetta vuosikymmen sitten. Tosin silloin oli vielä Yrjö Puska johdossa, GWOT kukoisti ja maailma oli muutenkin erilainen. Sitten tuli ensin musta presidentti demokraattipuolueesta, ja nyt business-taustainen republikaani, joka ei nauti edes oman puoleensa varauksetonta tukea.
 
F-16 for India Air Force…Really?

Kolumni yhteenvedettynä: F-16 on huono valinta ja Gripen vain vähän vähemmän huono. En nyt voi olla edes kauheasti eri mieltä.

Kirjoittaja toivoi omaa Tejasia. Valitettavasti, ei Intia olisi tätä ratkaisua tekemässä, jollei Tejasin kanssa olisi ollut pettymyksiä.

No, intialaiset pystyvät ainakin DACTiin :rolleyes:
 
Kirjoittaja toivoi omaa Tejasia. Valitettavasti, ei Intia olisi tätä ratkaisua tekemässä, jollei Tejasin kanssa olisi ollut pettymyksiä.

No, intialaiset pystyvät ainakin DACTiin :rolleyes:

Niin no, tuossahan juuri sanotaan että Tejasin aikataulut on menneet niin päin hemmettiä että ulkomainen hävittäjä on tarpeen. Kirjoittajan mielestä sen vain pitäisi olla Rafale, koska ei ole järkeä ostaa pientä määrää Rafalea: "Because it would not make any operational sense for IAF if we just buy 36 Rafale (for $7.8 Billion whereas, as Parrikar said in an interview, deal for 126 Rafales was to be concluded for appr. $16 Billion)."

Rafalen kanssa taisi kuitenkin eniten tökkiä valmistus Intiassa joka ei ollutkaan niin helposti toteutettavissa. Liekö kone liian hifi HALille valmistettavaksi, vanhahtavampi F-16 helpompi?

Sillävälin toisaalla, Puola harkitsee jopa 96 käytetyn F-16:n hankkimista Yhdysvalloista. Artikkeli (puolaksi)

Tämä tuplaisi ilmavoimien koon kerrasta. Artikkelin mukaan käytetty F-16 maksaisi ehkä kolmanneksen uudesta, ja niitä voitaisiin modernisoida Puolassa. F-35 katsotaan tässä vaiheessa liian kalliiksi.
 
Sillävälin toisaalla, Puola harkitsee jopa 96 käytetyn F-16:n hankkimista Yhdysvalloista. Artikkeli (puolaksi)

Tämä tuplaisi ilmavoimien koon kerrasta. Artikkelin mukaan käytetty F-16 maksaisi ehkä kolmanneksen uudesta, ja niitä voitaisiin modernisoida Puolassa. F-35 katsotaan tässä vaiheessa liian kalliiksi.

Nyt hei valot päälle Varsovassa!

F-16, käytettynä?! Käytettyjen Viperien markkinat menivät jo. MLU-koneet Hollannista/Belgiasta ovat jo maailmalla. Jenkkien fighter gap ei sekään lupaa hyvää koneiden saatavuuden suhteen, vaikka jotakin loppuun lennettyä Block 25:tä saattaisi löytyäkin. Tosin ne eivät kelvanneet edes Romanialle, vaan Romania päätyi portugalilaisiin A/B-runkoihin, joihin tehtiin sitten MLU-päivitys.

Kyllä täytyy ihmetellä, että Puolan kaltainen maa pohtii käsiin vanhenevien koneiden hankintaa vuonna 2017. Odottavatko ne Putinia kylään 10 vuoden sisällä vai mitä ihmettä?

Kyllä sielläkin kannattaisi katsoa vähän pitkäjänteisemmin asioita... ja hankkia uusia koneita.
 
Niin onhan Puolan tilanne muihin Itä-Euroopan maihin verrattuna suorastaan erinomainen, lähes 100 taistelukonetta joista puolet ihan uusia. Ehkä isommatkin ne voisi olla maan kokoon nähden mutta osana allianssia kenties sijoittaisin kuitenkin enemmän laatuun.
Hankkeen taustalla voi olla puolalaisia ajoittain vaivaava suurvaltakompleksi.
 
Eiköhän Puolalla ole vain historian tuoma näkemys turvallisuuspolitiikkaan, siis ei vain viimeiset 100 vuotta, vaan tätä pitempi, mitä valtion olemassaolo ja turvaaminen vaatii, se vaatii paljon rautaa. Suomen poliittisella johdolla tämä historian tuoma viisaus on paljon heikommalla ja kapeammalla tolalla. Seuraava sota on aina vain ajan kysymys, tämä ymmärretään joissain maissa paremmin kuin toisissa. Puolassa on yli kuusi kertaa enemmän asukkaita kuin Suomessa, hävittäjien määrää voi pohtia myös sitä kautta.
 
Nyt hei valot päälle Varsovassa!

F-16, käytettynä?! Käytettyjen Viperien markkinat menivät jo. MLU-koneet Hollannista/Belgiasta ovat jo maailmalla. Jenkkien fighter gap ei sekään lupaa hyvää koneiden saatavuuden suhteen, vaikka jotakin loppuun lennettyä Block 25:tä saattaisi löytyäkin. Tosin ne eivät kelvanneet edes Romanialle, vaan Romania päätyi portugalilaisiin A/B-runkoihin, joihin tehtiin sitten MLU-päivitys.

Kyllä täytyy ihmetellä, että Puolan kaltainen maa pohtii käsiin vanhenevien koneiden hankintaa vuonna 2017. Odottavatko ne Putinia kylään 10 vuoden sisällä vai mitä ihmettä?

Kyllä sielläkin kannattaisi katsoa vähän pitkäjänteisemmin asioita... ja hankkia uusia koneita.

Kuinkahan paljon Amarciin varastoiduilla F-16A koneilla on tunteja? Valmistushan alkoi 1976 ja koneita meni varastointiin jo 90-luvun alussa.
 
[
Eiköhän Puolalla ole vain historian tuoma näkemys turvallisuuspolitiikkaan, siis ei vain viimeiset 100 vuotta, vaan tätä pitempi, mitä valtion olemassaolo ja turvaaminen vaatii, se vaatii paljon rautaa. Suomen poliittisella johdolla tämä historian tuoma viisaus on paljon heikommalla ja kapeammalla tolalla. Seuraava sota on aina vain ajan kysymys, tämä ymmärretään joissain maissa paremmin kuin toisissa. Puolassa on yli kuusi kertaa enemmän asukkaita kuin Suomessa, hävittäjien määrää voi pohtia myös sitä kautta.

Nykyinen turvallisuuspoliittinentilanne tulee ratkaistuksi kymmenen vuoden sisään.Tavalla tai toisella. Puola toimii viisaasti. Moni muukin seikka puhuu sen puolesta, että jonkinlaista ratkaisua odotetaan tapahtuvan. Jos Puola on enää olemassa niin voivat sitten tehdä hankintoja pitkälle tulevaisuuteen.
 
Back
Top