F-22 Raptor

Tuo ei ole siis vain päivitysohjelma vaan sisältää myös valmistajan huoltositoumukset. Sopparin hintahan on luokkaa 60 miljoonaa per kone, ihan niin kalliilla ei sentään amerikan serkkukaan modernisoi konetta joka voi poistua 10 vuoden kuluttua...aikaisemmat vastaavat sopimukset olivat REDI I ja II (Raptor Enchantment, Development and Integration) ja niihin upposi parikymmentä miljardia.
Hyvin karkeasti voi siis laskea että ilmavoimat maksaa LockMartille Raptor-fleetin ylläpidosta noin miljardin vuodessa.
Tämän vuoden budjettiin esitetään RDT&E rahaa $647,3 milj. ja hankintoihin $424,7 milj.
 
Tuo ei ole siis vain päivitysohjelma vaan sisältää myös valmistajan huoltositoumukset. Sopparin hintahan on luokkaa 60 miljoonaa per kone, ihan niin kalliilla ei sentään amerikan serkkukaan modernisoi konetta joka voi poistua 10 vuoden kuluttua...aikaisemmat vastaavat sopimukset olivat REDI I ja II (Raptor Enchantment, Development and Integration) ja niihin upposi parikymmentä miljardia.
Hyvin karkeasti voi siis laskea että ilmavoimat maksaa LockMartille Raptor-fleetin ylläpidosta noin miljardin vuodessa.
Tätä voi kukin mielessään verrata Gripeniin. Kun todella hyvää koneetta tehdään vain pieni määrä on se käyttö ja päivitykset kalliita. Kun Gripeniä...
Äääh, kaikkihan tietää, että Gripen on halpa. :)
 
Raptorissa tosin maksaa myös se että käytännössä kaikki varustelu on varta vasten Raptoria kehitettyä kamaa. Gripenissä taas moni järjestelmä enempi OTS-tavaraa. Toki on myös joitain pelkästään Gripukkaan kehitettyä, kuten elso.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Kyl mää pojat luulen et kyse on jostain ihan muusta kuin ecoboostista. F-14 tuotti kummallakin generaattorillaan 75KVA eli tyhmästi volttiamppeereina mitattuna, muuntaminen kilovolteiksi vaikeaa ilman generaattoreiden muita speksejä. Raptor kuitenkin varmasti huomattavasti enemmän omalla tuplamyllyllään. Aurinkopaneelit sojottavat tuossa sitä paitsi alaspäin. Vai oliko tuo vain vitsailua teiltä? :D

Aktiivinen stealth on oma veikkaus. Sen sijaan että yrittää piiloutua, se muuntautuu toiseksi. Tai sitten on Laser deflector shield (miksi ei mahassa). Siipimiehelle nestekidenäyttö pornon katteluun siirtymillä? Jotain muuta kuin aurinkopaneelit kyljissä kahvinkeittimelle :unsure:
 
Kyl mää pojat luulen et kyse on jostain ihan muusta kuin ecoboostista. F-14 tuotti kummallakin generaattorillaan 75KVA eli tyhmästi volttiamppeereina mitattuna, muuntaminen kilovolteiksi vaikeaa ilman generaattoreiden muita speksejä. Raptor kuitenkin varmasti huomattavasti enemmän omalla tuplamyllyllään. Aurinkopaneelit sojottavat tuossa sitä paitsi alaspäin. Vai oliko tuo vain vitsailua teiltä? :D

Aktiivinen stealth on oma veikkaus. Sen sijaan että yrittää piiloutua, se muuntautuu toiseksi. Tai sitten on Laser deflector shield (miksi ei mahassa). Siipimiehelle nestekidenäyttö pornon katteluun siirtymillä? Jotain muuta kuin aurinkopaneelit kyljissä kahvinkeittimelle :unsure:
Ei näin vakavilla asioilla vitsailla :rolleyes:
 
Mietin olisiko tämä 'smart skin' -kokeilu, ominaisuus jota on kaavailtu NGADiin. Mutta aika paljon pinnoitetta tuntuisi siihen tarpeeseen olevan. Ehkä korvaava materiaali Raptorin tunnetusti kovahuoltoiselle häivepinnoitteelle?
 
Mietin olisiko tämä 'smart skin' -kokeilu, ominaisuus jota on kaavailtu NGADiin. Mutta aika paljon pinnoitetta tuntuisi siihen tarpeeseen olevan. Ehkä korvaava materiaali Raptorin tunnetusti kovahuoltoiselle häivepinnoitteelle?
Hyvin todennäköisesti kyllä. Luulen että tuolla pinnoitteella haetaan myös parannusta IR-näkyvyyteen ja vähennetään IRST:n anti-stealth kykyä pitkillä matkoilla. Jos tuo toimii, se on taas todiste jatkuvasta ase-vasta-ase kilpajuoksusta. Passiivisiakin sensoreita voidaan hämätä eri aallonpituuksilla.
 

F-22 Flies With Third-Party Apps, New Open Software Architecture

Sept. 1, 2022 | By Greg Hadley

F-22 fighters at Edwards Air Force Base, Calif., ran third-party software during a test flight Aug. 24, a first for the Air Force’s fifth-generation fighters and a key milestone in the service’s quest to acquire and rapidly deploy cutting-edge technologies.

The announcement from Air Combat Command also noted that the test flight demonstrated the first in-flight use of “open-source container orchestration software” on any of its fighter aircraft. Container orchestration software helps automate the process by which apps can be configured, deployed, and run on different host operating systems.

In order to run the third-party software, the ACC Federal Laboratory and software developers from the 309th Software Engineering Group developed an Open Systems Enclave, a government-owned software architecture that can integrate new apps “from first line of code to flight in less than 60 days,” the press release states. It did not specify what or how many third-party software programs ACC has flight tested, and ACC did not immediately respond to an inquiry from Air Force Magazine.

Still, the deployment of any third-party apps on an F-22 has the potential to shake up how the Air Force fields upgrades and capabilities for its most advanced fighters.
Traditionally, platforms such as the F-35 and F-22 have required software designed specifically for that aircraft, and updates have often been tied to hardware upgrades that can take years to develop.
https://www.airforcemag.com/f-22-flies-with-third-party-apps-new-open-software-architecture/


Uusi tapa kehittää avoimen koodin ohjelmistoja voi pelastaa F-22A Raptorin paalaamiselta joksikin aikaa. Koneen hintavat käyttökustannukset voivat laskea ohjelmistonkehityksessä paljonkin.
 
“open-source container orchestration software”
Eli docker tai jokin vastaava konttitekniikka. Pakko sanoa että ei vala uskoa ainakaan turvallisen arkkitehtuurin ja koodin puolesta. Devaajilla on tapana ripuloida noihin kontteihin semmosta paskaa että missään muussa muodossa sitä ei kukaan suostuisi koskaan ajamaan yhtään missään alustassa. Toivottavasti QA on tuolla edelleen tarkka.
 
Back
Top