Käyttövoima ei suoraan tarkoita että koneita mahtuisi enemmän, esim. Kitty Hawk oli uppoumaltaan kaksinkertainen CDG:een verrattuna ja kantoi huomattavasti enemmän koneita. Kuten mainitsin, koneita mahtuu toki kannen alle. Mutta tukialus(varsinkin pienehkö CDG) on ahdas ympäristö, ja niitä koneita pitää myös pystyä käyttämään. 30 Rafalea on se maksimi millä CDG on seilannut, ja siihen on syynsä. Hangaari on pienempi kuin mitä voisi luulla, ja koneita pitää myös voida liikuttaa hisseihin, hisseistä jne. Kuvasta voi havaita että molemmat hissit ovat täynnä, kumpikaan katapultti ei ole käytettävissä eivätkä koneet luonnollisesti voi laskeutua. Operatiivinen lentotoiminta sanelee sen käytännön maksimimäärän koneille, ei se mitä mukaan saadaan mahdutettua. Amerikkalainen tukialus on varustettu neljällä katapultilla ja se voi laukaista ja siihen voi laskeutua koneilla samaan aikaan. CDG ei voi.30 koneen laivue ydinkäyttöiselle tukialukselle on vähän nuukaa touhua, kapasiteettia on enemmän (Tämän artikkelin mukaan 40 Rafalea + 3 Hawkeyeä + helikopterit. Tämäkään ei välttämättä ole maksimikapasiteetti vaan nimellinen). Brittien Queen Elizabethkin seilaa vajaana ainakin toistaiseksi, liekö syynä säästöt vai puute F-35:ista. 42 koneen pooli on sen verran suppea, ettei se voi kerralla olla kokonaan sijoitettuna tukialukselle, koneita tarvitaan mantereella mm. tyyppikoulutukseen, huoltoihin. päivityksiin jne. CDG ei ole mennyt ihan kuin pyllymerellä seilaaminen, alus mm. heitti potkurinlavan irti ja jouduttuun tilapäisesti varustamaan vanhan Clamenceaun varapotkureilla. Reaktorivuotoja on esiintynyt ja muutenkin vähän sellaista sitikanomistajan meininkiä on esiintynyt, alusta jopa nimitettiin puolitukilaivaksi kun se vietti niin hanakasti aikaa telakalla. Ed. artikkelin mukaan PA2-tukialus ei tule olemaan CDG-luokkaa vaan perinteiseisellä koneistolla varustettu- tosin tietenkin on epävarma tuleeko toista tukialusta koskaan tai korvaako se vain CDG:n. Säännöllisesti se ainakin pulpahtelee pinnalle ja mene ja tiedä, ehkä joskus jonain elvytyspolitiikkana (ehkä briteiltä lisensoitu muokattu QE-runko?) rakennetaankin. Ranska on vähän omalaatuisen oman tiensä kulkijan maineessa ja maineestaan herkkä, joten ennustaminen on vaikeaa.
Noista elephant walk-henkisistä kansilastikuvista ei voi päätellä mitään, normaalin operoinnin aikana lentokannella on pääasiassa lentotoimintaan välittömästi osallistuvia koneita ja loput ovat huoltokannella.
Briteiltä muokattu PA-2 on myös kuopattu. PANG tulee nykyisen suunnitelman mukaan korvaamaan CDG:n: https://en.wikipedia.org/wiki/Future_French_aircraft_carrier