Ranskalla itsellään on tarkoitus hankkia Rafalea tuo 180 konetta ja vienti vielä tähän päälle. Tällä hetkellä ilmavoimilla on 102 konetta ja laivastolla 42. Kaikkineen tilauksia+toimituksia taitaa olla jo kolme ja puoli sataa, ja monen asiakkaan odotetaan tekevän täydennyshankintoja (mm. Egypti tilasi vasta 30 konetta lisää). Pitäisin hyvin todennäköisenä, että ainakin 400 konetta tullaan kaikkineen valmistamaan ja 500:kin on on ihan realistinen luku mikäli Intian kaupat toteutuvat kokonaisuudessaan. Kyllä Rafale on jo nykyisillä tilauksilla ja toimituksilla selvästi vahvemmalla pohjalla kuin lähinnä pienasiakkaiden suosiota kosiskeleva Greippi, F-22:n kohdalla taas lienee paljon sellaista tutkimustoimintaa mikä pitää sen käytössä ainakin jonkin aikaa. Tulevaisuus ei kieltämättä näytä mahdottoman ruusuiselta, se on vähän sellainen special snowflake ja kallis ylläpitää, joten eiköhän se korvata kun vain sopiva korvaaja saadaan kehitettyä.
Kts. ed, koneessa on kiinni sellaista tutkimuspääomaa minkä USA halusi pitää tiukasti itsellään. Vertaus ehkä ontuu, mutta kone lienee vähän sellainen hävittäjäpuolen B-1B Lancer, suuret investoinnit kiinni ja korvaavaa kapasiteettia ei ole helposti tarjolla, joten koneita halutaan kuolettaa. F-15:n pidempi elinkaari vaikuttaa yhtä selvältä kuin pommaripuolella B-52:n, F-15:ttähän rullaa linjalta parhaillaankin ja kiinnostuneita vientiasiakkaitakin löytynee edelleen (voisin kuvitella, että ainakin iipat ja japsit haluaisivat korvata osan vanhemman pään koneistaan).