F-22 Raptor

Muistelisin, että F-22:ssa olisi "moderni noin 90-megainen Intel Pentium - arkkitehtuuri.
On prosessoreissa ihan oma lukunsa nuo militääri-kelpuutetut. Tavan Penan tai Athlonin sinne pukkaisi niin se tuota pikaa rikkoisi kontaktit ja/tai pinnit irti. Tai feilaisi sähköisemmin tai tutkasäteilyn takia, tjsp. En ole alan ekspertti mutta tämmöistäkin tuli lueskeltua kun joskus hurjassa nuoruudessa tuli ylikellotusta harrasteltua.
 
On prosessoreissa ihan oma lukunsa nuo militääri-kelpuutetut. Tavan Penan tai Athlonin sinne pukkaisi niin se tuota pikaa rikkoisi kontaktit ja/tai pinnit irti. Tai feilaisi sähköisemmin tai tutkasäteilyn takia, tjsp. En ole alan ekspertti mutta tämmöistäkin tuli lueskeltua kun joskus hurjassa nuoruudessa tuli ylikellotusta harrasteltua.
Juu, mil-versiona toki, mutta tuo kertoo tavalliselle käyttäjälle, miten vanhaa tekniikka on. Miettikää ihan rauhassa, millainen kone olisi ollut aika kiva tykki pyörittää Windows95:ttä ja sitten miettikää, mihin se kone enää kelpaa.
 
Tuntuu kyllä hullulta ettei F-22:lle suunniteltu silloin aikoinaan mitään jatkoa. Kauniisti olisi projekti mennyt F-35:n kyljessä eteenpäin, toinen toisestaan (uusista softista, kypäränäytöistä, pinnoitekeksinnöistä, yms pyms) hyötyen. Ainakin mitä tänne näkyi oli vain tuotantoluvut puheenaiheena ja niitä sitten nipistettiin rajusti. Thanks Obama. Kuvitteellinen MLU:n parantelema B-versio jos semmoinen olisi nyt skabassa mukana sopisi Ilmavaivoille kuin nenä päähän. Vaikka sitten vain 50 kpl tai mitä budjettiin mahtuisi.

Jostain luin että turvallisuussyistä valmistuslinjan jigitkin on tuhottu. Vastaavasti tuiki tärkeä dokumentaatio lienee silppurissa. Ei tosiaan linja käynnisty enää.

Olisi kyllä kelvannut... Ei käy järkeen. No, näillä sitten mennään mitä myynnissä on. Vaan on tässä vähintään metron kokoinen jossittelun vara.

Urbaani puskahuhu tuo jigien ja dokumentaation tuhoaminen ja sitä on toitotettu sitkaasti pitkään siellä täällä. Tallessa ne ovat kuten kuuluukin.


Niistä ei vaan ole kovinkaan paljoa iloa kun tuotantolinjan pystyttäminen uudelleen on niin tolkuttoman kallista että sillä rahalla kannattaa ostaa suoraan vaan lisää nykyisin tuotannossa olevaa kalustoa tai sijoittaa se suoraan korvaajan kehitykseen.
 
Aikoinaan F-22:sta mainostettiin "lentäväksi supertietokoneeksi". Tosin tämä kuvasi enemmänkin avioniikka-arkkitehtuurin rakennetta kuin käytettyjen prosessorien edistyneisyyttä sinänsä, eli F-22:ssa laskentateho keskitettiin koneen 'aivoihin' joka pyörittää tutkaa, elsoa jne. toisin kuin perinteisesssä mallissa missä tutkalla on oma prosessorinsa joka keskustietokone vain koordinoi. F-22:n tietokoneet koostuu i960 RISC-prosessoreista jotka kai on jotain sukua Pentiumille. Muistaakseni Typhoonin keskusprosessori on joku 486-viritelmä. En tiedä mitä Hornetissa on mutta ajankohdan perusteella veikkaisin 8086- tai 68000-tasoisia prossuja.
 
No prossuja ja softia nyt tehdään koko ajan uusia ja aina käytössä on ”vanhaa” tekniikkaa. Ei F-22:n jatkokehittely mihinkään tietoteknisiin seikkoihin kaatunut.
 
Urbaani puskahuhu tuo jigien ja dokumentaation tuhoaminen ja sitä on toitotettu sitkaasti pitkään siellä täällä. Tallessa ne ovat kuten kuuluukin.


Niistä ei vaan ole kovinkaan paljoa iloa kun tuotantolinjan pystyttäminen uudelleen on niin tolkuttoman kallista että sillä rahalla kannattaa ostaa suoraan vaan lisää nykyisin tuotannossa olevaa kalustoa tai sijoittaa se suoraan korvaajan kehitykseen.
Kiitos korjauksesta! :salut:

Mutta tuotannossa oleva kalusto (F-35) ei ole saman sortin kone ja mahdollinen korvaaja tuntuu suunnitelmissa liitelevän tekoäly-lennokki-linjalla.
 
Juu, mil-versiona toki, mutta tuo kertoo tavalliselle käyttäjälle, miten vanhaa tekniikka on. Miettikää ihan rauhassa, millainen kone olisi ollut aika kiva tykki pyörittää Windows95:ttä ja sitten miettikää, mihin se kone enää kelpaa.

Jos NT oli jenkki-militarialle murheenkryyni, voi vain kuvitella Win95-pohjaista lentokonetta tai sotalaivaa. Muistan Hamina-luokasta jonkin oliko Teknarin artikkelin missä kerrottiin muun muassa että käyttiksenä on Linux. On tainnut olla fiksu valinta silloin.

https://www.itprotoday.com/windows-78/windows-nt-sinks-navy-ship
 
Aikoinaan F-22:sta mainostettiin "lentäväksi supertietokoneeksi". Tosin tämä kuvasi enemmänkin avioniikka-arkkitehtuurin rakennetta kuin käytettyjen prosessorien edistyneisyyttä sinänsä, eli F-22:ssa laskentateho keskitettiin koneen 'aivoihin' joka pyörittää tutkaa, elsoa jne. toisin kuin perinteisesssä mallissa missä tutkalla on oma prosessorinsa joka keskustietokone vain koordinoi. F-22:n tietokoneet koostuu i960 RISC-prosessoreista jotka kai on jotain sukua Pentiumille. Muistaakseni Typhoonin keskusprosessori on joku 486-viritelmä. En tiedä mitä Hornetissa on mutta ajankohdan perusteella veikkaisin 8086- tai 68000-tasoisia prossuja.
Sivujuonteena, i960 oli ihan eri arkkitehtuuri kuin 8086:n sukupuu. Kasarilla Intelillä oli noita muita projekteja vielä käynnissä. Myöhemminkin DEC:n konkurssioston mukana tuli Alpha ja StrongArm jotka sitten hölmösti tapettiin omien tieltä pois. (Ja myöhemmin vielä hairahtuivat HP:n EPIC-projektiin mukaan. Loppujen lopuksi Itaniumit tekivät firmalle rahaa eikä persnettoa mutta tuo vuosien ja miljardien sivuraide oli hillitön joululahja AMD:lle juuri silloin kun "x64" Opteron tarvitsi markkinarakoa päästäkseen oikeasti servereihin.)

Tuossa entinen inteliläinen ja kelpo teknojournalisti Paul DeMone ja meidän kansallisaarre Linus jutustelevat i960:sta:
https://www.realworldtech.com/forum/?threadid=136526&curpostid=136734

(Täytyy kohta alkaa varomaan ettei mene ihan aiheen vierestä... tämä nyt kai vielä mahtui tarpeeksi leveisiin housuihin.)
 
Ookoo, tuota on joissain yhteyksissä kuvailtu "Pentiumin tapaiseksi" mutta kai silloin on vain haluttu antaa suurelle yleisölle joku vertailukohde, kun i960 ei kerro useimmille mitään.
F-22:ssa on alkujaan 2 suoritinklusteria ja tilaa kolmanelle, lisäksi räkkeihin jätettiin tilaa lisäprosessoreille tulevaisuuden päivityksiä varten. En tiedä missä määrin lisätilaa on otettu käyttöön. i960:stä ei ole tietenkään enää valmistettu aikoihin.
Wikipedian mukaan HAL Tejasissa on sama prossu käytössä. F-22 -tason avioniikat~!!!!1
 
Aikoinaan F-22:sta mainostettiin "lentäväksi supertietokoneeksi". Tosin tämä kuvasi enemmänkin avioniikka-arkkitehtuurin rakennetta kuin käytettyjen prosessorien edistyneisyyttä sinänsä, eli F-22:ssa laskentateho keskitettiin koneen 'aivoihin' joka pyörittää tutkaa, elsoa jne. toisin kuin perinteisesssä mallissa missä tutkalla on oma prosessorinsa joka keskustietokone vain koordinoi. F-22:n tietokoneet koostuu i960 RISC-prosessoreista jotka kai on jotain sukua Pentiumille. Muistaakseni Typhoonin keskusprosessori on joku 486-viritelmä. En tiedä mitä Hornetissa on mutta ajankohdan perusteella veikkaisin 8086- tai 68000-tasoisia prossuja.

Eurofighterin ykköstranche käytti 68020-perheen suorittimia, seuraavassa versiossa ne korvattin PowerPC-pohjaisellla arkkitehtuurilla, mikä on käytännössä kaikissa nykyhävittäjissä. Pitkän elinkaaren hävittäjäkoneilla sekä ohjelmisto- että laitteistoarkkitehtuuri ehtii uusiutua useita kertoja. Gripen käytti aluksi Ericssonin kehittämää suoritinta ja Datasaabin käyttöjärjestelmää, Rafalessa oli muistaakseni alunperin SPARC-suorittimet. Molemmat on uusittu jo vähintään kerran, ja seuraavissa kehitysversioissa ne uudistuvat taas. F-35:ssäkin on jo edessä kolmas teknologiauudistus.
 
Kuvitteellinen MLU:n parantelema B-versio jos semmoinen olisi nyt skabassa mukana sopisi Ilmavaivoille kuin nenä päähän. Vaikka sitten vain 50 kpl tai mitä budjettiin mahtuisi.
Tuo määrä ei toisi mitään parannusta koviin ylläpitokustannuksiin. Olisi pitänyt rakentaa se suunnitellut 600 konetta, mutta perhanan N-liitto ehti romahtaa ja vastus kävi olemattomaksi.
B-versiossa olisi taas oma kehitysohjelma ja hävittäjälle 50 kpl ei ole kustannustehokasta.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo määrä ei toisi mitään parannusta koviin ylläpitokustannuksiin. Olisi pitänyt rakentaa se suunnitellut 600 konetta, mutta perhanan N-liitto ehti romahtaa ja vastus kävi olemattomaksi.
B-versiossa olisi taas oma kehitysohjelma ja hävittäjälle 50 kpl ei ole kustannustehokasta.
No tarkoitin että tuo imaginäärinen B-versio lentelisi jo jenkeissä ja se vain ostettaisiin tännekin. Jolloin valmistusmäärä olisi nykyisen alle 200:n paremmalla puolella. Näitä haihatteluja ja what-iffejä...
 
Jänniä kuvia kun Raptorista jäi kuomu jumiin 2006. Näkyy esim. millaista vauriota runkoa pitkin valuva lasi (kun kuomu sahattiin leikkurilla auki) aiheutti LO-pinnoitteelle.

 
Jänniä kuvia kun Raptorista jäi kuomu jumiin 2006. Näkyy esim. millaista vauriota runkoa pitkin valuva lasi (kun kuomu sahattiin leikkurilla auki) aiheutti LO-pinnoitteelle.

Vai voiskohan ne olla noita öljypisaroita joita sanovat sahasta roiskuneen sisäpuolellekkin tuossa vähän alemmassa kuvassa? Vois luulla, että tosta terän stopparista tiputtais teräketjuöjyä herkästi tuohon kyljelle.
 
Viimeksi muokattu:
Viimeisen kuvan lo-pinnoitteen naarmut näyttävät siltä, että prankkareilta on päässyt irtisahattu kuomun osan liukumaan koneen kylkeä pitkin maahan. Ja kuten varmaan tiesitte, kuomusta ei oikeaa lasia löydy, ns. pleksiä se on.
 
Nuo ovat sahan teräöljyn roiskeita. Miksi te noita kummastelette - vaikkakin hieman on sahassa öljyn virtaus käännetty isolle. Toisaalta taitaa pinnoitteelle imeytyä ja levitä roiskeet ja näin korostua tai sitten pleksi sulaa ja lisää öljysotkun määrää.

Perinteinen tapa tsekata teräöljyn virtaus on nostaa kierroksia jonkin puhtaan kuten leikatun puupinnan yllä ja tarkastella syntyneet öljyroiskeet.
86067139-E8A5-4D48-B5B9-28A1EEC9B5D3.png

Miksi ei käytetty tavanomaista raivaukseen tarkoitettua pyörösahaa en osaa sanoa. Raivaajat ovat suojapuvuissa hengityssuojaimia myöden joten liittyisikö sahan valinta palovaaraan ja pelastustöihin tarkoitetun moottorisahan leikkassyvyyden säädettävyyteen. No - palomiehet tietävät.
73F5DB47-7F1B-4E5D-9513-0E31C73B6420.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
@tiedotusosasto katsomme eri kuvaa, minä puhuin viimeistä, joka käsittääkseni on se johon tekstin LO-pinnoitteen vaurioissa viitataan. Öljyroiskeita näkyy siinä kuvassa missä sahataan.
 
Back
Top