F-22 Raptor

@tiedotusosasto katsomme eri kuvaa, minä puhuin viimeistä, joka käsittääkseni on se johon tekstin LO-pinnoitteen vaurioissa viitataan. Öljyroiskeita näkyy siinä kuvassa missä sahataan.
Eikös nuo ole naarmuja siitä, kun kuomu on liu'utettu taaskepäin (viimeinen palomieskuva, palomiehet ovat kuomun leikkausalueen kohdalla ja leikattu kuomu on siitä taaksepäin). Eli ei ole ollut takapäässä nostajaa, niin leikatun kuomun takakulmat ovat raapineet koneen pintaa?
 
Nuo ovat sahan teräöljyn roiskeita. Miksi te noita kummastelette - vaikkakin hieman on sahassa öljyn virtaus käännetty isolle. Toisaalta taitaa pinnoitteelle imeytyä ja levitä roiskeet ja näin korostua tai sitten pleksi sulaa ja lisää öljysotkun määrää.

Perinteinen tapa tsekata teräöljyn virtaus on nostaa kierroksia jonkin puhtaan kuten leikatun puupinnan yllä ja tarkastella syntyneet öljyroiskeet.
Katso liite: 39440

Miksi ei käytetty tavanomaista raivaukseen tarkoitettua pyörösahaa en osaa sanoa. Raivaajat ovat suojapuvuissa hengityssuojaimia myöden joten liittyisikö sahan valinta palovaaraan ja pelastustöihin tarkoitetun moottorisahan leikkassyvyyden säädettävyyteen. No - palomiehet tietävät.
Katso liite: 39439
Palokunnassa moottorisahan teräketjuöljyn syöttö käännetään monesti täysille. Niin on todennäköisesti on toimittu tuollakin.

työkalun valintaan voi olla monta syytä. Ei tuo varmasti huonoin vaihtoehto.
 
Palokunnassa moottorisahan teräketjuöljyn syöttö käännetään monesti täysille. Niin on todennäköisesti on toimittu tuollakin.

työkalun valintaan voi olla monta syytä. Ei tuo varmasti huonoin vaihtoehto.
Joo, minäkin sitä siinä ns ääneen pohdin.
 
Miksi ei käytetty tavanomaista raivaukseen tarkoitettua pyörösahaa en osaa sanoa. Raivaajat ovat suojapuvuissa hengityssuojaimia myöden joten liittyisikö sahan valinta palovaaraan ja pelastustöihin tarkoitetun moottorisahan leikkassyvyyden säädettävyyteen. No - palomiehet tietävät.
Molemmat koneet toimivat hiomalla noista esimerkeistä: Luotiketju hioo ja samaten timanttilaikka (jos sitä käytetään). Moottorileikkuriin on olemassa myös luotiketjulaikka, pelastuslaikka ja kaikenlaista. Kyse ei liene kipinöinnistä jos kuomussa ei ole metallia paljon, vaan työvälineiden turvallisuudesta lentäjälle ja käyttäjälleen.

Moottorisahoissa on parempi ergonomia, ketjujarru ja takapotkusuoja. Lisäksi mt-sahat ovat kevyempiä ja niissä ei ole keskipakovoiman aiheuttamaa "vääntöä", kuten laikassa. Kokemuksesta voin sanoa että moottorikäyttöinen laikka on vittumainen työkalu käännellä ilmassa, vaakaan yms. Se on turvallinen käyttää vain maatasossa tai pystyseinässä ja kaukana muista ihmisistä.

Lisäksi tuossa Cutter`s Edge (modifioitu Jonsered) sahassa on laipassa leikkauksen syvyydensäädin, joten se ei tunkeudu syvälle ohjaamon sisälle kun pitää ottaa huomioon että pilotti on ihan vieressä.
Ilman noita mainitsemiani etuja ja ylipäätään sahaaminen noin lähellä ihmistä on todella vaarallista kun ketjunopeus on yli 20m/s ja laikan nopeus tuhansia kierroksia min.

Käyttäjän"pikkuvirhe" ja perään "oho" (Suomalainen anteeksipyyntö), eivät sovi tuohon tilanteeseen. Silloin olisi näytöillä ja koneen kyljessä ollut muutakin kuin öljyä...
 
Tuosta leikkuusta vielä, että olisiko kaksoisteräleikkuri käynyt tuohon leikkuuseen? Siinä noiden hyrrävoimien ei pitäisi haitata leikkuuta samalla tavalla kun siinä on kaksi vastakkaiseen suuntaan kiertävää terää.
ja jos ette usko,
;)
 
Tuosta leikkuusta vielä, että olisiko kaksoisteräleikkuri käynyt tuohon leikkuuseen? Siinä noiden hyrrävoimien ei pitäisi haitata leikkuuta samalla tavalla kun siinä on kaksi vastakkaiseen suuntaan kiertävää terää.
ja jos ette usko,
;)
Ehkä, ehkä ei. Nuo pikkusirkkelit on kuitenkin suunniteltu lähinnä katkaisuun ja kotitalouden pikkutöihin, ei metrien mittaisiin leikkauksiin. Pieni sähkökone on hengetön, vaikka olisi piuhallinenkin laite ja lämpenee rajusti. Vastassa on kuitenkin ballistinen häivekuomu, joka kestää .44 Magnum-ammuksen osuman (ainakin F-16 kuomu kestää) ja jossa on jalometallia seassa.

Tuskin mikään järkevä pelastuslaitos ostelee välineistöään tv-shopista, tai sitten ne ovat puusilmiä:). Lähtökohtaisesti tuotteet on suunniteltu kuluttajille ja en itse luota tuotteisiin, joita pitää markkinoida minuuttikaupalla ja todistella väliin huutamalla.

Samalla voisi kysyä että ostaako poliisi tai puolustusvoimat tärkeimmät varusteensa mainosten perusteella K-raudasta, tv-shopista jne?
 
Ehkä, ehkä ei. Nuo pikkusirkkelit on kuitenkin suunniteltu lähinnä katkaisuun ja kotitalouden pikkutöihin, ei metrien mittaisiin leikkauksiin. Pieni sähkökone on hengetön, vaikka olisi piuhallinenkin laite ja lämpenee rajusti. Vastassa on kuitenkin ballistinen häivekuomu, joka kestää .44 Magnum-ammuksen osuman (ainakin F-16 kuomu kestää) ja jossa on jalometallia seassa.

Tuskin mikään järkevä pelastuslaitos ostelee välineistöään tv-shopista, tai sitten ne ovat puusilmiä:). Lähtökohtaisesti tuotteet on suunniteltu kuluttajille ja en itse luota tuotteisiin, joita pitää markkinoida minuuttikaupalla ja todistella väliin huutamalla.

Samalla voisi kysyä että ostaako poliisi tai puolustusvoimat tärkeimmät varusteensa mainosten perusteella K-raudasta, tv-shopista jne?

En tarkoita. Ihan varmaksi en muista, oliko Adamant- merkkisiä laitteita taannoin kookkaampina. Näitä on ainakin ollut myös ammattikäyttöön tarkoitettuina. Meillä tuo firma on jo konkassa.
———
Laitetaan vähän raptorpornoa hunnun kera:
 
Viimeksi muokattu:
Tuosta leikkuusta vielä, että olisiko kaksoisteräleikkuri käynyt tuohon leikkuuseen? Siinä noiden hyrrävoimien ei pitäisi haitata leikkuuta samalla tavalla kun siinä on kaksi vastakkaiseen suuntaan kiertävää terää.
ja jos ette usko,
;)
Noita oli joitain vuosia sitten tarjolla pelastustoimeen, mutta eivät yleistyneet, eivät meillä, eivätkä tietääkseni maailmalla.
Syytä en tiedä, en ole ikinä päässyt kokeilemaan.

Missään paloautossa ei kuitenkaan ole määrättömästi tilaa, joten kovin monenlaista leikkuria/sahaa/laikka ei pysty pitämään mukana.
 
Onkohan kukaan kertonut Trumpille, että F-22:ta ei ole valmistettu enää vuosiin ja USA:lla on niitä sen verran vähän ettei oikein ole varaa myydä ulkomaille omia koneita.
Ei sitä enään alkuperäisillä osilla tehtäisikään, etenkin laskentateho on mennyt valtavasti eteenpäin monen muun kanssa. Siitä tulisi päivitetty Israel edition. Super Raptor.
 
Kuulostaa lähinnä kalliilta ja turhalta kun Raptorin korvaaja on jo putkessa :D
Aivan. Muutama vuosi sitten USAF tutki tuota. Muistaakseni tuotannon uudelleen käynnistyksen arvioitiin maksavan noin 10 miljardia ja kahdensadan koneen tilauksella yksikköhinnaksi rapiat 200 miljoonaa...

No toisaalta, iippojen avioniikoilla ja uudelleen kirjoittamalla koodilla uusiksi laitettu Super Raptor jollain 20 kappaleen sarjalla niin ei tarvisi porukan enää jeesustella F-35:n kalleudesta mitään.
 
Viimeksi muokattu:
Saivat jo suoran pääsyn Irania sotilassatelliitteihin.
Joten kaikenlaista B-21, PrSm yms. kiinnostavaa varmaan mielessä. F-22 on tosiaan ihan vajakki ajatus. Edes Japanin, joka ei pummaa puolta hankkimistaan ei annettu alkaa tärvätä rahojansa sen uudelleen elävöittämiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Onkohan kukaan kertonut Trumpille, että F-22:ta ei ole valmistettu enää vuosiin ja USA:lla on niitä sen verran vähän ettei oikein ole varaa myydä ulkomaille omia koneita.

Tuota juttua lukematta olettaisin, että kyse on vain siitä että Trumpilla ei ole mitään erityistä sitä vastaan, että valmistaja aloittaa valmistuksen uudelleen myyntiä varten. Sen jälkeen iipot neuvottelevat yksityiskohdista.
 
Back
Top