F-22 Raptor

tutka

Majuri
@tiedotusosasto katsomme eri kuvaa, minä puhuin viimeistä, joka käsittääkseni on se johon tekstin LO-pinnoitteen vaurioissa viitataan. Öljyroiskeita näkyy siinä kuvassa missä sahataan.
Eikös nuo ole naarmuja siitä, kun kuomu on liu'utettu taaskepäin (viimeinen palomieskuva, palomiehet ovat kuomun leikkausalueen kohdalla ja leikattu kuomu on siitä taaksepäin). Eli ei ole ollut takapäässä nostajaa, niin leikatun kuomun takakulmat ovat raapineet koneen pintaa?
 

kimmo.j

Respected Leader
Nuo ovat sahan teräöljyn roiskeita. Miksi te noita kummastelette - vaikkakin hieman on sahassa öljyn virtaus käännetty isolle. Toisaalta taitaa pinnoitteelle imeytyä ja levitä roiskeet ja näin korostua tai sitten pleksi sulaa ja lisää öljysotkun määrää.

Perinteinen tapa tsekata teräöljyn virtaus on nostaa kierroksia jonkin puhtaan kuten leikatun puupinnan yllä ja tarkastella syntyneet öljyroiskeet.
View attachment 39440

Miksi ei käytetty tavanomaista raivaukseen tarkoitettua pyörösahaa en osaa sanoa. Raivaajat ovat suojapuvuissa hengityssuojaimia myöden joten liittyisikö sahan valinta palovaaraan ja pelastustöihin tarkoitetun moottorisahan leikkassyvyyden säädettävyyteen. No - palomiehet tietävät.
View attachment 39439
Palokunnassa moottorisahan teräketjuöljyn syöttö käännetään monesti täysille. Niin on todennäköisesti on toimittu tuollakin.

työkalun valintaan voi olla monta syytä. Ei tuo varmasti huonoin vaihtoehto.
 

Einomies1

Respected Leader
Miksi ei käytetty tavanomaista raivaukseen tarkoitettua pyörösahaa en osaa sanoa. Raivaajat ovat suojapuvuissa hengityssuojaimia myöden joten liittyisikö sahan valinta palovaaraan ja pelastustöihin tarkoitetun moottorisahan leikkassyvyyden säädettävyyteen. No - palomiehet tietävät.
Molemmat koneet toimivat hiomalla noista esimerkeistä: Luotiketju hioo ja samaten timanttilaikka (jos sitä käytetään). Moottorileikkuriin on olemassa myös luotiketjulaikka, pelastuslaikka ja kaikenlaista. Kyse ei liene kipinöinnistä jos kuomussa ei ole metallia paljon, vaan työvälineiden turvallisuudesta lentäjälle ja käyttäjälleen.

Moottorisahoissa on parempi ergonomia, ketjujarru ja takapotkusuoja. Lisäksi mt-sahat ovat kevyempiä ja niissä ei ole keskipakovoiman aiheuttamaa "vääntöä", kuten laikassa. Kokemuksesta voin sanoa että moottorikäyttöinen laikka on vittumainen työkalu käännellä ilmassa, vaakaan yms. Se on turvallinen käyttää vain maatasossa tai pystyseinässä ja kaukana muista ihmisistä.

Lisäksi tuossa Cutter`s Edge (modifioitu Jonsered) sahassa on laipassa leikkauksen syvyydensäädin, joten se ei tunkeudu syvälle ohjaamon sisälle kun pitää ottaa huomioon että pilotti on ihan vieressä.
Ilman noita mainitsemiani etuja ja ylipäätään sahaaminen noin lähellä ihmistä on todella vaarallista kun ketjunopeus on yli 20m/s ja laikan nopeus tuhansia kierroksia min.

Käyttäjän"pikkuvirhe" ja perään "oho" (Suomalainen anteeksipyyntö), eivät sovi tuohon tilanteeseen. Silloin olisi näytöillä ja koneen kyljessä ollut muutakin kuin öljyä...
 

Sarek1

Ylipäällikkö
Tuosta leikkuusta vielä, että olisiko kaksoisteräleikkuri käynyt tuohon leikkuuseen? Siinä noiden hyrrävoimien ei pitäisi haitata leikkuuta samalla tavalla kun siinä on kaksi vastakkaiseen suuntaan kiertävää terää.
ja jos ette usko,
;)
 

Einomies1

Respected Leader
Tuosta leikkuusta vielä, että olisiko kaksoisteräleikkuri käynyt tuohon leikkuuseen? Siinä noiden hyrrävoimien ei pitäisi haitata leikkuuta samalla tavalla kun siinä on kaksi vastakkaiseen suuntaan kiertävää terää.
ja jos ette usko,
;)
Ehkä, ehkä ei. Nuo pikkusirkkelit on kuitenkin suunniteltu lähinnä katkaisuun ja kotitalouden pikkutöihin, ei metrien mittaisiin leikkauksiin. Pieni sähkökone on hengetön, vaikka olisi piuhallinenkin laite ja lämpenee rajusti. Vastassa on kuitenkin ballistinen häivekuomu, joka kestää .44 Magnum-ammuksen osuman (ainakin F-16 kuomu kestää) ja jossa on jalometallia seassa.

Tuskin mikään järkevä pelastuslaitos ostelee välineistöään tv-shopista, tai sitten ne ovat puusilmiä:). Lähtökohtaisesti tuotteet on suunniteltu kuluttajille ja en itse luota tuotteisiin, joita pitää markkinoida minuuttikaupalla ja todistella väliin huutamalla.

Samalla voisi kysyä että ostaako poliisi tai puolustusvoimat tärkeimmät varusteensa mainosten perusteella K-raudasta, tv-shopista jne?
 

Sarek1

Ylipäällikkö
Ehkä, ehkä ei. Nuo pikkusirkkelit on kuitenkin suunniteltu lähinnä katkaisuun ja kotitalouden pikkutöihin, ei metrien mittaisiin leikkauksiin. Pieni sähkökone on hengetön, vaikka olisi piuhallinenkin laite ja lämpenee rajusti. Vastassa on kuitenkin ballistinen häivekuomu, joka kestää .44 Magnum-ammuksen osuman (ainakin F-16 kuomu kestää) ja jossa on jalometallia seassa.

Tuskin mikään järkevä pelastuslaitos ostelee välineistöään tv-shopista, tai sitten ne ovat puusilmiä:). Lähtökohtaisesti tuotteet on suunniteltu kuluttajille ja en itse luota tuotteisiin, joita pitää markkinoida minuuttikaupalla ja todistella väliin huutamalla.

Samalla voisi kysyä että ostaako poliisi tai puolustusvoimat tärkeimmät varusteensa mainosten perusteella K-raudasta, tv-shopista jne?

En tarkoita. Ihan varmaksi en muista, oliko Adamant- merkkisiä laitteita taannoin kookkaampina. Näitä on ainakin ollut myös ammattikäyttöön tarkoitettuina. Meillä tuo firma on jo konkassa.
———
Laitetaan vähän raptorpornoa hunnun kera:
 
Viimeksi muokattu:

kimmo.j

Respected Leader
Tuosta leikkuusta vielä, että olisiko kaksoisteräleikkuri käynyt tuohon leikkuuseen? Siinä noiden hyrrävoimien ei pitäisi haitata leikkuuta samalla tavalla kun siinä on kaksi vastakkaiseen suuntaan kiertävää terää.
ja jos ette usko,
;)
Noita oli joitain vuosia sitten tarjolla pelastustoimeen, mutta eivät yleistyneet, eivät meillä, eivätkä tietääkseni maailmalla.
Syytä en tiedä, en ole ikinä päässyt kokeilemaan.

Missään paloautossa ei kuitenkaan ole määrättömästi tilaa, joten kovin monenlaista leikkuria/sahaa/laikka ei pysty pitämään mukana.
 
Top