F-22 Raptor

Jep, neljän tähden kenraali, air combat commandin komentaja tuohon aikaan, tärkein tehtävä kuitenkin lockheedin myynninedistys?
Bill Sweetman, ex-journalisti, nykyisin Northrop Grummanin pr-osastolla töissä.
On ihan ok olla skeptinen Hostagen kommentteihin, kannattaa kuitenkin soveltaa samaa lähestymistapaa myös Sweetmaniin. Ahti Lapin artikkelit SS:ä on puolueettomuuden perikuvia Bilin F-35 vihaan verrattuna.

Samaa mieltä "Makea-Billistä". Dogmaattinen ajattelu puuduttaa korvien välin ja kielestäkin tulee tönkkö. ;)

Totuus on tuolla ulkona, kuten sanotaan.
 
Vieläkö noilla Jaguareilla lennellään?

Jos ihan rehellisiä ollaan en edes tunnistanut koko konetta, oli pakko käydä Wikipediasta lunttaamassa mikä se oli :oops:
Ilmeisesti muutama kymmenen vielä käytössä ja jonkinlainen modernisointikin menossa.
 
Samaa mieltä "Makea-Billistä". Dogmaattinen ajattelu puuduttaa korvien välin ja kielestäkin tulee tönkkö. ;)

Sweetman on menneisyydessä haukkunut muitakin länsimaisia projekteja, Eurofighterin nyt ainakin.

F-22:sta muuten, kun täällä jotkut ovat esittäneet että Obama tappoi F-22:n niin Air International-lehti 7/2015 tarjoaa F-22 -artikkeleissaan "They've killed the F-22" syypääksi puolustusministeri Robert Gatesia. Tämä näki Irakin sodan tärkeimmäksi asiaksi, ja tappoi pois sellaiset ohjelmat jotka veivät rahaa sodankäynniltä (Airborne Laser, F-22 yms.). Ilmavoimissa F-22:sta puolustivat kansliapäällikkö Michael Wynne ja esikuntapäällikkö Michael Moseley. Kesäkuussa 2008 Gates erotti molemmat. Moseleyn korvaaja, Norton Schwartz, ei ollut hävittäjälentäjä mutta kuitenkin yritti pitää F-22:n tuotanto-ohjelmassa. Hän teetti laskelman jonka mukaan 272 F-22:sta olisi ehdoton minimi. Tämä ei kelvannut Gatesille joten Schwartz ilmoitti että 240 konetta on absoluuttisesti alin mihin voidaan mennä kun leikataan varakoneet pois. Tähänkään Gates ei suostunut vaan tuotanto piti lopettaa heti. Obamaa ei tietysti ollut vaikea suostutella siihen, ja myös McCain lukeutui koneen vastustajiin joten Gates sai tahtonsa läpi.
 
Sweetman on menneisyydessä haukkunut muitakin länsimaisia projekteja, Eurofighterin nyt ainakin.

F-22:sta muuten, kun täällä jotkut ovat esittäneet että Obama tappoi F-22:n niin Air International-lehti 7/2015 tarjoaa F-22 -artikkeleissaan "They've killed the F-22" syypääksi puolustusministeri Robert Gatesia. Tämä näki Irakin sodan tärkeimmäksi asiaksi, ja tappoi pois sellaiset ohjelmat jotka veivät rahaa sodankäynniltä (Airborne Laser, F-22 yms.). Ilmavoimissa F-22:sta puolustivat kansliapäällikkö Michael Wynne ja esikuntapäällikkö Michael Moseley. Kesäkuussa 2008 Gates erotti molemmat. Moseleyn korvaaja, Norton Schwartz, ei ollut hävittäjälentäjä mutta kuitenkin yritti pitää F-22:n tuotanto-ohjelmassa. Hän teetti laskelman jonka mukaan 272 F-22:sta olisi ehdoton minimi. Tämä ei kelvannut Gatesille joten Schwartz ilmoitti että 240 konetta on absoluuttisesti alin mihin voidaan mennä kun leikataan varakoneet pois. Tähänkään Gates ei suostunut vaan tuotanto piti lopettaa heti. Obamaa ei tietysti ollut vaikea suostutella siihen, ja myös McCain lukeutui koneen vastustajiin joten Gates sai tahtonsa läpi.
Kyllä näin on, Gates on se todellinen Raptorin tappaja. Olisiko ollut MRAP-kalusto johon lisärahaa tarvittiin ja paljon. Nyt näitä mrappeja sitten jaellaan ilmaiseksi persaukisille liittolaisille
 
Raptorille ja F-15:lle pohditaan seuraajaa. Pitkä artikkeli loppu linkissä

https://warisboring.com/the-f-22-ra...han-a-typical-fighter-522a24ff74a4#.cg12yqsc4

1*fG9DMZSaXF7CwKmxOS20yg.jpeg

A Northrop Grumman concept for a laser-zapping future stealth fighter. Northrop Grumman illustration
The F-22 Raptor’s Successor Will Be Bigger and Faster Than a Typical Fighter
The U.S. Air Force wants a plane with more range and a heavier payload in the 2030s

by DAVE MAJUMDAR

The U.S. Air Force is in the process of completing its initial research on a next-generation air superiority capability to replace the Boeing F-15C Eagle and Lockheed Martin F-22 Raptor fighters.

Once such research is completed, the service will embark on an 18-month analysis of alternatives (AOA) starting this coming January to determine exactly what kind of capabilities it will need to gain and maintain control over the skies in the post-2030 threat environment.

By then — in the year 2035 — the stealthy F-22 will be 30 years old while most the F-15C fleet will be more than 50 years old.

Thus, while the Air Force has not made any decisions on what a future air superiority fighter might look like, the service says that the so-called Penetrating Counter-Air (PCA) capability will be designed to meet threats that an upgraded F-22 and F-15 fleet cannot.

1*sM5KaHIm9YBzwgMbVv8RNg.png

“We understand what the threat is going to be like in the future,” said Col. Tom Coglitore, chief of Air Combat Command’s Air Superiority Core Function Team in an interview with The National Interest.

“We understand what our current and projected capabilities will be and will compare them to the future threat. If there is a gap, then we will likely pursue the development of a new capability if we cannot modernize an existing capability to fulfill our need.”

Essentially — as Coglitore explains it — the PCA is the air domain platform component of a future “family of capabilities” for air superiority. But that family of capabilities is more than just the PCA aircraft itself, it includes basing and logistics, communications, intelligence, surveillance and reconnaissance, command and control, as well as other platforms and weapons — both existing and future.

Indeed, for the Air Force, air superiority will likely move beyond just the realm of kinetic actions to include non-kinetic effects such as electronic attack and cyber-warfare, Coglitore said.
 
Raptorille ja F-15:lle pohditaan seuraajaa. Pitkä artikkeli loppu linkissä

https://warisboring.com/the-f-22-ra...han-a-typical-fighter-522a24ff74a4#.cg12yqsc4

1*fG9DMZSaXF7CwKmxOS20yg.jpeg

A Northrop Grumman concept for a laser-zapping future stealth fighter. Northrop Grumman illustration
The F-22 Raptor’s Successor Will Be Bigger and Faster Than a Typical Fighter
The U.S. Air Force wants a plane with more range and a heavier payload in the 2030s

by DAVE MAJUMDAR

The U.S. Air Force is in the process of completing its initial research on a next-generation air superiority capability to replace the Boeing F-15C Eagle and Lockheed Martin F-22 Raptor fighters.

Once such research is completed, the service will embark on an 18-month analysis of alternatives (AOA) starting this coming January to determine exactly what kind of capabilities it will need to gain and maintain control over the skies in the post-2030 threat environment.

By then — in the year 2035 — the stealthy F-22 will be 30 years old while most the F-15C fleet will be more than 50 years old.

Thus, while the Air Force has not made any decisions on what a future air superiority fighter might look like, the service says that the so-called Penetrating Counter-Air (PCA) capability will be designed to meet threats that an upgraded F-22 and F-15 fleet cannot.

1*sM5KaHIm9YBzwgMbVv8RNg.png

“We understand what the threat is going to be like in the future,” said Col. Tom Coglitore, chief of Air Combat Command’s Air Superiority Core Function Team in an interview with The National Interest.

“We understand what our current and projected capabilities will be and will compare them to the future threat. If there is a gap, then we will likely pursue the development of a new capability if we cannot modernize an existing capability to fulfill our need.”

Essentially — as Coglitore explains it — the PCA is the air domain platform component of a future “family of capabilities” for air superiority. But that family of capabilities is more than just the PCA aircraft itself, it includes basing and logistics, communications, intelligence, surveillance and reconnaissance, command and control, as well as other platforms and weapons — both existing and future.

Indeed, for the Air Force, air superiority will likely move beyond just the realm of kinetic actions to include non-kinetic effects such as electronic attack and cyber-warfare, Coglitore said.
Nyt säästelemään Hornettien lentotunteja ja tähdätään tuohon koneeseen. Hypätään suoraan 6 sukupolven hävittäjään.
 
Ainakin kolmesivua Raptorin hehkutusta.
Päivityksiä pukkaa ja uusia suunnitteilla. Kypäränäyttö puuttuu ja sitäkin suunnitellaan vaikka lentäjät sanovat että ei ole pakollinen. Kone suoriutuu muuten niin hyvin, että turhaa hifistelyä.

http://nationalinterest.org/feature...orlds-best-fighter-it-has-secret-weapon-18549

Ylpeys käy usein lankeemuksen edellä. Kypäränäyttö tähtäimineen päivineen olisi jopa Raptorille tärkeä ja ajankohtainen lisä. Mallia voisi katsella vaikka F-35:sta, joka on saman firman tuote.
 
Jaggeja on briteissä varastossa vielä muutama kymmenen konetta muttei niitä varmaan enää lentokuntoon saateta, ovat olleet lähinnä huoltokoulutuskappaleina.

Jaguar on sellainen kylmän sodan aikainen "yhden hitin ihme". Se suunniteltiin kantamaan iso pommikuorma nopeasti ja mahdollisimman edullisesti. Avioniikat olivat yksinkertaisia. Siinä olikin koneen kompastuskivi, nykyaikana kun pitääkin pommittaa tarkasti ja joka säässä, ei tuollainen tyhmien pommien massakylväjä ole oikein omiaan. Intialaiset ovat koneesta kuitenkin pitäneet, ovat niitä modernisoineet ja aikovat lennättää vielä pitkään. Se on yksinkertaisempi ja varmasti halvempi huoltaa kuin MiG-27. Nigeria hankki Jaguareja 80-luvun aseistushuumassa, eivät lentäneet montaa vuotta. Hallinto taisi vaihtua, vai olisiko vaan fyffet loppuneet. Nyt niille olisi ollut Boko Haramia vastaan käyttöä.

Jaguarista piti tulla myös tukialuskone mutta kateellinen Dassault pelasi sen ulos pelistä.
 
Ylpeys käy usein lankeemuksen edellä. Kypäränäyttö tähtäimineen päivineen olisi jopa Raptorille tärkeä ja ajankohtainen lisä. Mallia voisi katsella vaikka F-35:sta, joka on saman firman tuote.
Näin on. Ei kannata hirveästi elvistellä kun AIM-9X ja HMCS on ollut meikäläisissä karvalakki-Hornetissa jo vuosia.
 
Back
Top