F-35 Lightning II

Hmm. Täytyypä toivoa, että kyseinen dokumentti jossain vaiheessa vuotaa nettiin asti. Sinänsä, noin siinä kuvittelisikin käyvän. Toisaalta, F-35 ei ole tarkoitettukaan tykkitappeluun. Ehkä se ei siihen koskaan joudukaan?

Eikä ensimmäinen kokeilu evör ehkä anna täyttä kuvaa lopullisen tuotteen suorituskyvystä? F-35 on toisaalta näin maallikon silmin katsellen sellainen murikka etten ihmettele vaikka F-16 olisikin suorastaan reilusti ketterämpi.
 
Tammikuussa suoritettiin ehkäpä ensimmäinen koskaan kaartotaistelu-testi F-16 hävittäjää vastaan, war-is-boring on saanut haltuunsa ei-julkisen dokumentin koskien kyseistä tapausta.
https://medium.com/war-is-boring/test-pilot-admits-the-f-35-can-t-dogfight-cdb9d11a875

Yhteenvetona, F-35 on "dead meat", jos vihollinen pääsee lähelle.

Toinenkin juttu:
https://medium.com/war-is-boring/no-the-a-10-is-not-holding-back-the-f-35-2d151453dde6

Täytyy myöntää, että ei tullut edes yllätyksenä...
 
And to add insult to injury, the JSF flier discovered he couldn’t even comfortably move his head inside the radar-evading jet’s cramped cockpit. “The helmet was too large for the space inside the canopy to adequately see behind the aircraft.” That allowed the F-16 to sneak up on him.

Amatööri moka :D ?

 
Kypärälle saa tilaa yllättävän helposti:

18mlr43aaoopqjpg.jpg
 
Eikä ensimmäinen kokeilu evör ehkä anna täyttä kuvaa lopullisen tuotteen suorituskyvystä? F-35 on toisaalta näin maallikon silmin katsellen sellainen murikka etten ihmettele vaikka F-16 olisikin suorastaan reilusti ketterämpi.

Tuota samaa pohdin, ja jäin pohtimaan...

Tässä alkuperäinen artikkeli.

http://aviationweek.com/defense/f-35-flies-against-f-16-basic-fighter-maneuvers

Ilmeisesti F-35 lensi kyllä ihan täydellä suorituskykyskaalalla. Sitä ei voi syyttää.

“When we did the first dogfight in January, they said, ‘you have no limits,’” says Nelson. “It was loads monitoring, so they could tell if we ever broke something. It was a confidence builder for the rest of the fleet because there is no real difference structurally between AF-2 and the rest of the airplanes.” AF-2 was the first F-35 to be flown to 9g+ and -3g, and to roll at design-load factor. The aircraft, which was also the first Joint Strike Fighter to be intentionally flown in significant airframe buffet at all angles of attack, was calibrated for inflight loads measurements prior to ferrying to Edwards in 2010.

Mutta, pientä twiikkausta on varaa tehdä. Ei kuitenkaan muuttane isoa kuvaa.

“Pilots really like maneuverability, and the fact that the aircraft recovers so well from a departure allows us to say [to the designers of the flight control system laws], ‘you don’t have to clamp down so tight,’”

And to add insult to injury, the JSF flier discovered he couldn’t even comfortably move his head inside the radar-evading jet’s cramped cockpit. “The helmet was too large for the space inside the canopy to adequately see behind the aircraft.” That allowed the F-16 to sneak up on him.

Amatööri moka :D ?

Tuohan ei ole mitään uutta.

http://www.wired.com/2013/03/f-35-blind-spot/

“Aft visibility will get the pilot gunned every time” during a dogfight.

F-35:hän on suunniteltu niin, että DAS:n ja kypärän ansiosta kuskin ei tarvitse kurkotella taakse G-voimien puristaessa vaan voi vain istua tuolillaan, syödä donitsia toisella kädellä ja vetää sauvasta toisella kädellä ja tuijotella ohjaamon näyttöjä eteensä, kun kamerat kertovat, mitä hänen takanaan tapahtuu :) Toimiiko se sitten käytännössä?
 
Odotellaan ja katsotaan pitääkö Davin Axen nimettömiin lähteisiin perustuva blogikirjoitus paikkaansa. Jos samanlainen juttu olisi julkaistu muusta hävittäjstä, niin uskoisivatko ihmiset kaiken ilman mitään todisteita?

Sinänsä mielenkiintoiseen aikaan David Axe julkaisi kirjoituksensa (F-35 aloittanut ns kenttätestit).
 
Mikäs tarina tuolla koneella on? :)

Mitä tuosta löytyi, niin kuva on elokuvasta Mirror Wars http://www.imdb.com/title/tt0337678/

Varsinainen hyppykuva ei ole täysin autenttinen, vaan otettu koneen ollessa maassa.
http://gizmodo.com/5330468/mystery-of-the-crazy-sukhoi-su-35-ejection-finally-revealed

18mlr43adfwhcjpg.jpg


Kuomuttomalla Sukhoilla on ilmeisesti oikeasti lennetty. Pilotti näyttäisi olevan Sukhoin silloinen pääkoelentäjä (tjsp) Jevgeni Frolov (nimi haalarin rintamuksessa). Kypärässä oleva kyrillinen "Kedrov" on elokuvan roolihenkilö Alexei Kedrov.

http://englishrussia.com/2009/07/24/russian-jet-fighter-cabrios/
 
Mitä tuosta löytyi, niin kuva on elokuvasta Mirror Wars http://www.imdb.com/title/tt0337678/

Varsinainen hyppykuva ei ole täysin autenttinen, vaan otettu koneen ollessa maassa.
http://gizmodo.com/5330468/mystery-of-the-crazy-sukhoi-su-35-ejection-finally-revealed

Kuomuttomalla Sukhoilla on ilmeisesti oikeasti lennetty. Pilotti näyttäisi olevan Sukhoin silloinen pääkoelentäjä (tjsp) Jevgeni Frolov (nimi haalarin rintamuksessa). Kypärässä oleva kyrillinen "Kedrov" on elokuvan roolihenkilö Alexei Kedrov.

http://englishrussia.com/2009/07/24/russian-jet-fighter-cabrios/

Joo, kaveri oli kokeillut työntää käden ulos ohjaamosta ja kertoi ilmavirran kuumentaneen hanskaa nopeasti.
 
A test pilot has some very, very bad news about the F-35 Joint Strike Fighter. The pricey new stealth jet can’t turn or climb fast enough to hit an enemy plane during a dogfight or to dodge the enemy’s own gunfire, the pilot reported following a day of mock air battles back in January.

“The F-35 was at a distinct energy disadvantage,” the unnamed pilot wrote in a scathing five-page brief that War Is Boring has obtained. The brief is unclassified but is labeled “for official use only.”
https://medium.com/war-is-boring/test-pilot-admits-the-f-35-can-t-dogfight-cdb9d11a875

The F-35 was flying “clean,” with no weapons in its bomb bay or under its wings and fuselage. The F-16, by contrast, was hauling two bulky underwing drop tanks, putting the older jet at an aerodynamic disadvantage.

But the JSF’s advantage didn’t actually help in the end. The stealth fighter proved too sluggish to reliably defeat the F-16, even with the F-16 lugging extra fuel tanks. “Even with the limited F-16 target configuration, the F-35A remained at a distinct energy disadvantage for every engagement,” the pilot reported.

...

The F-35 jockey tried to target the F-16 with the stealth jet’s 25-millimeter cannon, but the smaller F-16 easily dodged. “Instead of catching the bandit off-guard by rapidly pull aft to achieve lead, the nose rate was slow, allowing him to easily time his jink prior to a gun solution,” the JSF pilot complained.

And when the pilot of the F-16 turned the tables on the F-35, maneuvering to put the stealth plane in his own gunsight, the JSF jockey found he couldn’t maneuver out of the way, owing to a “lack of nose rate.”

The F-35 pilot came right out and said it — if you’re flying a JSF, there’s no point in trying to get into a sustained, close turning battle with another fighter. “There were not compelling reasons to fight in this region.” God help you if the enemy surprises you and you have no choice but to turn.

...

And to add insult to injury, the JSF flier discovered he couldn’t even comfortably move his head inside the radar-evading jet’s cramped cockpit. “The helmet was too large for the space inside the canopy to adequately see behind the aircraft.” That allowed the F-16 to sneak up on him.
 
David Axe ei ollut ihan rehellinen kun kirjoitti juttuaan.
Pentagon officials said that the particular plane the test pilot flew did not have its special stealth coating, a Harry Potter-like “invisible cloak” that renders it invisible to radar. It was also lacking the sensors that allow “the F-35 to see its enemy long before it knows the F-35 is in the area,” the officials said.

Finally, it didn’t have “the weapons or software that allow the F-35 pilot to turn, aim a weapon with the helmet, and fire at an enemy without having to point the airplane at its target.”

Maneuverability was never going to be the F-35’s main attribute, anyway. It was designed only to be “comparable to current tactical fighters in terms of maneuverability,” Air Force Maj. Gen. Jeffrey L. Harrigian said in the Pentagon’s statement. Its main advantage is its stealth, he said, the ability “to operate in threat environments where the F-16 could not survive.”

While they said they were investigating the leak of the report, Pentagon officials also said “the disclosure of this report should not discourage our warfighters and test community from providing the Program Office and Lockheed Martin with honest assessments of the F-35’s capabilities.”
http://www.washingtonpost.com/news/...f-f-35-troubles-doesnt-tell-the-entire-story/

The media report on the F-35 and F-16 flight does not tell the entire story. The F-35 involved was AF-2, which is an F-35 designed for flight sciences testing, or flying qualities, of the aircraft. It is not equipped with a number of items that make today's production F-35s 5th Generation fighters.

Aircraft AF-2 did not have the mission systems software to use the sensors that allow the F-35 to see its enemy long before it knows the F-35 is in the area. Second, AF-2 does not have the special stealth coating that operational F-35s have that make them virtually invisible to radar. And third, it is not equipped with the weapons or software that allow the F-35 pilot to turn, aim a weapon with the helmet, and fire at an enemy without having to point the airplane at its target.

The tests cited in the article were done earlier this year to test the flying qualities of the F-35 using visual combat maneuvers to stress the system, and the F-16 involved was used as a visual reference to maneuver against. While the dogfighting scenario was successful in showing the ability of the F-35 to maneuver to the edge of its limits without exceeding them, and handle in a positive and predictable manner, the interpretation of the scenario results could be misleading. The F-35's technology is designed to engage, shoot, and kill its enemy from long distances, not necessarily in visual "dogfighting" situations. There have been numerous occasions where a four-ship of F-35s has engaged a four-ship of F-16s in simulated combat scenarios and the F-35s won each of those encounters because of its sensors, weapons, and stealth technology.

The release of this FOUO report is being investigated. The candid feedback provided by our test community is welcomed because it makes what we do better.

The disclosure of this report should not discourage our warfighters and test community from providing the Program Office and Lockheed Martin with honest assessments of the F-35's capabilities.
https://www.f35.com/news/detail/joint-program-office-response-to-war-is-boring-blog
 
Viimeksi muokattu:
Korvaako stealth niin paljon siinä vaiheessa kun ollaan koiratappelussa, että siitä ei tarvitse enään välittää? En jaksa uskoa että kaikki koneet tullaan torjumaan maksimietäisyydeltä ilman minkäänlaisia tappioita 10-0.
 
Korvaako stealth niin paljon siinä vaiheessa kun ollaan koiratappelussa, että siitä ei tarvitse enään välittää? En jaksa uskoa että kaikki koneet tullaan torjumaan maksimietäisyydeltä ilman minkäänlaisia tappioita 10-0.

Niinpä. Eikö toimivan asejärjestelmän pitäisi toimia kaikissa olosuhteissa ? Vai lähdetäänkö sitten taktiikassakin siitä, että F-35 ampuu ohjuksensa näköetäisyyden ulkopuolelta ja sen jälkeen luikkii häntä koipien välissä pakoon kun ei muuta voi. Yksinkertaistan liikaa, tiedän. Mutta ilmataistelussa on aina varauduttava kaikkiin mahdollisiin tilanteisiin.
 
Back
Top