F-35 Lightning II

Bloomberg saanut käsiinsä Gilmoren raportin koskien F-35B koneiden USS Wasp reissua.

http://www.bloomberg.com/news/artic...eliability-found-wanting-in-shipboard-testing

Gilmore said “Marine maintainers had rapid, ready access to spare parts from shore” and “received significant assistance” from Lockheed and subcontractor personnel.

Even with these advantages, “aircraft reliability was poor enough that it was difficult for the Marines to keep more than two or three of the six embarked jets in a flyable status on any given day,” he wrote.

One had “multiple maintenance issues” that kept it from flying for consecutive days from May 19 through May 23, according to Gilmore’s report. The exercise also was hampered by flaws with the aircraft’s fuel systems, which experienced two major component failures, he said.
 
Viimeksi muokattu:
On merkitystä kahden seikan osalta:

1. B-mallin alustava IOC halutaan julistaa hyvin pian, ihan lähiviikkoina
2. Markkinointi/PR-puolen antama kuva vs viralliset raportit

Toki tässä usein mennään ihan sumealla logiikalla, miten kone on yhtäaikaa keskeneräinen ja valmis, riippuen mitä argumenttia pyrkii mitätöimään niin valitaan se sopivampi pelikortti. Liittyen ykköskohtaan, mikäli IOC lykätään myöhemmäksi syksyyn, sillä voi olla välitön kertautuva vaikutus kaikkeen tuotantoon kuin perhos-efektillä konsanaan, vaikkapa 100 koneen tuotannon menetys kokonaisuuden kannalta. Vaikka projekti on "too big to fail" niin on suuri kysymysmerkki montako konetta tullaan loppujen lopuksi valmistamaan, ennen tuotannon lopettamista. Jokainen vuosi lisää hitaalla nopeudella tulee käytännössä tarkoittamaan pienempää kokonaismäärää.

Merijalkaväen johto ei ole tänä kesänä puhunut riittävän luotettavuuden saamisesta vaan "riittävästä varaosien saatavuudesta", kenraalitasolla pitää olla poliitikon ilmaisutaito.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo F-35 on suorastaan kaunis verrattuna kilpailevan Boeing konsernin näkemykseen aiheesta JSF eli X-32 :D Vaikka sotakoneissa ulkonäöllä taitaa harvemmin olla minkäänlaista valtaa suunnittelussa, niin veikkaan, että joku raja tuossa koneessa ylitettiin härskisti. Olisi tietty Boeing pilotin ollut helppo pärjätä koiratappelussa, kun vihu olisi kuollut nauruun.
Hieno, persoonallisen näköinen kone. Lisää tälläisiä. Oliko tuo kuinka paljon huonompi (tai kalliimpi, jos kustannuksia pohdittiin) verrattuna Lockheed Martinin tuotokseen?
 
Ei ole enemmälti uutisarvoa. Valmiusaste on kaikissa rojekteissa aluksi heikompi. Ilmeisesti F-22:lla oli saman tapaisia lukuja aikanaan.

Juuei, tässä vaiheessa huono luotettavuus voidaan hyvin pistää vielä "uutuudenjäykkyydeen" piikkiin. Huonoimmillaan se voisi tarkoittaa koneen käyttökustannuksien nousua kun palveluskelpoisuuden nostaminen vaatisi lisää henkilöstöä ja varaosia, mutta sellaista johtopäätöstä ei vielä voi vetää.

Hieno, persoonallisen näköinen kone. Lisää tälläisiä. Oliko tuo kuinka paljon huonompi (tai kalliimpi, jos kustannuksia pohdittiin) verrattuna Lockheed Martinin tuotokseen?

Kuulemma koneen kohtaloksi koitui etenkin VTOL-suorituskyky, eli pystysuoriin nousuihin se pystyi vain äärimmilleen kevennettynä. Konehan oli ikäänkuin ylensyönyt Harrier, siinä ei ollut erillistä nousumoottoria, siinä missä X-35 oli vähän kuin kutistettu F-22 varustettuna Jakolev-henkisellä nousumoottorilla. Rumahan tuo oli kuin pärkele, isosta deltasiivestä nyt olisi tietysti saanut joitain suorituskykyetuja.
 
Konehan oli ikäänkuin ylensyönyt Harrier, siinä ei ollut erillistä nousumoottoria, siinä missä X-35 oli vähän kuin kutistettu F-22 varustettuna Jakolev-henkisellä nousumoottorilla. Rumahan tuo oli kuin pärkele, isosta deltasiivestä nyt olisi tietysti saanut joitain suorituskykyetuja.

X-35:ssä oli lift fan eikä nousumoottoria kuten mm. venäläisissä STOVL koneissa.
 
Merijalkaväen F-35B koneita.
WIvLNirMwzg.jpg

j55od-5WwHk.jpg

0ESq1-RK6LE.jpg

CcATAAaJFpQ.jpg

yum-maintainer-news__main.jpg
 
Kuten aikaisemmin todettu kiitos DAS systeemin F-35 pystyy laukomaan ohjuksia joka suuntaan ja tuo on selkeä etu kun vertaa koneisiin mitä muilla on.
AIM-9X ohjusen pystyy ampumaan +-60 asteen kulmassa kun uuden R-74M ohjuksen pystyy ampumaan +-75 asteen kulmassa. F-35 ei edelleenkään pysty ampumaan ohjuksia taaksepäin.

F-35:n plussat ja miinukset
+ häivekyky
- Suuret hankinta ja operointi kulut
- suuri vaatimus kiitotielle (suositus 3000 metriä)
- vain 4 ohjusta sisäisesti
- B ja C mallit todella kalliita

Gripen ng:n plussat ja miinukset
- Ei häivekykyä
+ pieni kiitotie vaatimus
+ pienet operointikulut
+ datalinkki
 
Jotenkin tuntuu, kun on seurannut keskustelua hävittäjä hankinnasta, niin F35 tuntuu keskeneräiseltä tällä hetkellä. Pitää miettiä myös vastustajan koneita ( Venäjä ).

Tällä hetkellä...

Ensimmäiset hankitut koneet olisivat Suomessa aikaisintaan 10 vuoden kuluttua. Siinä ajassa ehditään kyllä korjaamaan lastentauti jos toinenkin.
 
Tämä taisi viimeksi olla tärkein syy tiputtaa Gripen kilpailusta pois.
 
Toki F35:sta tulee hyvä hävittäjä, mutta milloin. On mielestäni pienoinen riski nyt.
Ei hankita tämän päivän tarpeeseen vaan 2030-2060.

Riski on ostaa myös vanhentunutta. Valtaosa maailman SH:eista tulee käyttöikänsä päähän 2030-luvulla. Jäljelle jäävien huollosta yms. tulee tuolloin hinnakasta.
 
Viimeksi muokattu:
Kun
Siis mikä? Missä?

Kun Suomelle valittiin viimeksi hävittäjää parikymmentä vuotta sitten, Gripeniä pidettiin keskeneräisenä, mitä se olikin.

Nyt ollaan vängällä ostamassa keskeneräistä..
 
Viimeksi muokattu:
Kun

Kun Suomelle valittiin viimeksi hävittäjää parikymmentä vuotta sitten, Gripeniä pidettiin keskeneräisenä, mitä se olikin.

Nyt ollaan vängällä ostamassa keskeneräistä..

Hankintaa julkisesti arvioineet ns. asiantuntijat olivat viimeksi pihalla kuin postilaatikko. Tuskin tämä kierros tekee poikkeusta sääntöön? Myös erilaisia ilmeisen virheellisiä myyttejä jäi elämään vuosiksi ja vuosikymmeniksi. Tuskin tämä kierros tekee siinäkään poikkeusta.

Nyt jo on tiedossa että hankittavaksi tulee jälleen kaikista tarjokkaita ylivoimaisesti huonoin ja kallein kone joka on kaikissa muissakin suhteissa surkea räpellys :D
 
Kun

Kun Suomelle valittiin viimeksi hävittäjää parikymmentä vuotta sitten, Gripeniä pidettiin keskeneräisenä, mitä se olikin.

Nyt ollaan vängällä ostamassa keskeneräistä..

Suomi ostaa koneet vuonna 2021 joten mitään keskeneräistä ei tänne hommata. Jotkut haluavat ostaa Gripen NG:n koska se on kuulemma parempi kuin F-35 vaikka ensimmäinenkään Gripen NG ei ole lentänyt.
 
THE GRIPEN NG PROGRAM



globalassets-commercial-air-gripen-fighter-system-gripen-ng-gripenhdr2.jpg

The Gripen NG development program was conceived by Saab back in late 2005 as an important stepping stone towards what is today known as Gripen NG (Next Generation). In this program many new fundamental systems and capabilities for Gripen NG are flight tested and demonstrated as a proof-of-concept as well as for risk mitigation reasons. These new systems and capabilities can also form the basis for further upgrades of the current Gripen C/D fleet.



BACKGROUND


4073637b7935474ebc5f6dc52ba645cb.aspx

In early 2006 a goal was set for a first flight during 2008. It was also decided to split the program into two phases where tactical capabilities were to be introduced after a modification in a second phase, to be able to focus on the basic a/c systems and capabilities during the first phase.

All the tactical systems were to be flight tested
The overall goal with the flight test program for the first phase of the Gripen NG development program was to get maturity on all the new basic a/c systems and the changes to the airframe as well as to expand into a sufficiently large flight envelope to operate in during the second phase of the program when all the tactical systems were to be flight tested. Another significant goal was to get as much feed-back to the ongoing Gripen NG development as possible.

The first flight with the Gripen NG Demonstrator aircraft was performed at Saab in Linköping Sweden on the 27th of May 2008. The first phase of the flight test program focused on verifying the functionality in the general aircraft systems. During that phase other important areas such as super cruise, rate of climb, turn rate, external loads and fuel consumption were tested and verified with excellent results.

In addition to the tests mentioned above, noise-, and IR-signature measurements as well as photo sessions and evaluation flights with potential customers was performed. In total, 79 flights were performed during the first phase, which is impressive by any standards.

Phase two of the flight test program
After a modification period, phase two of the flight test program began on 27th October 2009. As mentioned earlier, the main focus of the second phase was to test and verify the functionality of the tactical systems. During that phase an AESA radar, a Missile Approach Warning System, and a SATCOM system was integrated and tested with excellent results. Apart from that, flight tests with a new, larger drop tank were performed with equally good results. In total, 73 flights were performed during the second phase, including international ferry flights and flight tests during hot and high conditions.

Next step is to fly the first avionics test bed. It will take to the air early this year and include flight tests of the new avionic system including the AESA radar ES-05 Raven. The new avionic system will have an architecture where flight critical and non-flight critical functionality is separated which in turn will facilitate for faster implementations of new functionality and capabilities.

Combines advanced technology and operational effectiveness in an affordable package
All of these tested and verified capabilities will then be used during the ongoing development of the Gripen NG, an aircraft that is revolutionary because it combines advanced technology and operational effectiveness in an affordable package that no other fighter aircraft can even hope to match.


Löysin aika monta "test" sanaa tuosta jutusta....
 
Back
Top