F-35 Lightning II

Toisaalta, jos maali on lähellä, niin silloin energiaa ei mene matkalentoon. Ja kun ohjus on tehty kovaa liikehdintää varten, niin veikkaisin sen hoitavan homman.

Siinä on ns. Sweet spot, jossa ehkä saattaisi toimia. Jos vastustaja on liian lähellä, se ehtii lentää ympyrän läpi tai ohjus ei pysty kaartamaan riittävän jyrkästi. Jos taas vastustaja on riittävän kaukana, ei ohjus pysty liikehtimään kunnolla kaarroksen jälkeen. Jossain vaiheessa se putoaa vain taivaalta alas.

Joka tapauksessa, olen skeptinen, miten hyvin ohjukset toimivat suoraan taakse ilmataistelutilanteessa liikehtivää vastustajaa vastaan. Kun ei se aikaisemmilla ohjuksilla ole ollut kovin varmaa suoraan eteenkinpäin. Tekniikka kehittyy, mutta suoraan taaksepäin ampuninen nyt vain on ymmärrettävästi paljon vaikeampaa.
 
Suomi on kyllä todella hyvään aikaan tekemässä hävittäjähankintaansa. Jos F-35 on täysi susi ehtii asia tulla esiin prosessin aikana. Toisaalta tyypin pahimmat lastentaudit ehditään hoitaa alta pois. Edellistä sukupolveakin on vielä saatavilla mikäli Amerikan ihme osoittautuu tyhjäksi arvaksi. Kerrankin meillä käy tuuri ajoituksen suhteen. Vielä kun olisi rahaa...
 
Sinänsä mielenkiintoinen ketju, mutta hassua kuinka vakaumukselliset F-35 vihaajat vain jaksavat olla välittämättä kaikista faktoista jotka osoittavat heidän olevan väärässä tai ainakin tulkitsevan FAKTA tietoja hyvinkin vapaasti! No, sitten kun F-35 näyttää kyntensä niin samat henkilöt ovat aina tienneet kuinka suuri teknologinen ja ilmasotaopillinen harppaus F-35 oli!
Aika tehdä split-s ja poistua!

Tomppa B
Itse koen asian ehkä enempi juuri päinvastoin... Tai siis mielestäni on olemassa jokin yleinen olettamus, vaikka se että maailma on litteä. Sen muuttamiseen tarvitaan faktaa jota F-35 koneelta puuttuu (pudotus luvut yms yms...). Totta kai se että maailma muuttui litteästä pyöreäksi vaati visionäärejä, ja heidän todisteluitaan asiasta, mutta pelkkä teoria ei riitä.


Ja mainittakoon siitä omasta kannastani, että kun on se olo, ettei oikein ole sellaista vaihtoehtoa josta pöksyt kostuisivat, vaan lista kysymysmerkkejä.
http://breakingdefense.com/2015/07/...t-requirement-under-review-supports-f-35-buy/

Nykyinen F-35:n ostosuunnitelma on epärealistinen, USA:lla ei ole rahaa siihen.
Jos nyt oikein muistan, niin yhdelläkään maalla ei ole ollut varaa korvata nykyisiä hävittäjiä yksi yhteen F35 tilauksilla.
 
Suomi on kyllä todella hyvään aikaan tekemässä hävittäjähankintaansa. Jos F-35 on täysi susi ehtii asia tulla esiin prosessin aikana. Toisaalta tyypin pahimmat lastentaudit ehditään hoitaa alta pois. Edellistä sukupolveakin on vielä saatavilla mikäli Amerikan ihme osoittautuu tyhjäksi arvaksi. Kerrankin meillä käy tuuri ajoituksen suhteen. Vielä kun olisi rahaa...

Jep, minäkin olen samaa mieltä. Moni Euroopan maa hankki nykyiset hävittäjäkoneensa (lähinnä F-16 kalustoa) 80-luvulla, ja ne koneet tulevat käyttöikänsä päähän tällä vuosikymmenellä. Siksi moni maa on nyt pakkoraossa sitoutua F-35 hankkeeseen, tai sitten ostaa Eurofightereita. Suomi sai hankittua Hornetin juuri sopivaan aikaan. Hornetit on vielä täysin vertailukelpoisia sinne 2025 paikkeille saakka. Jos noita verrokkimaita katsoo, niin Venäjällä koneet tippuu ihan omia aikojaan taivaalta ja monet Nato-maat odottelevat F-35:siaan kuin kuuta nousevaa. Eikä ole tainnut mennä paljon sen paremmin Eurofighter-projektiin osallistuneilla mailla. Nyt tässä seuraavien 3-4 vuoden aikana nähdään miten noille hävittäjäprojekteille käy. Jyvät erottuvat niin sanotusti akanoista. Siksi en pitäisi tätä Suomen hävittäjähankintaa vielä ratkaistuna hommana, kuten tiedotusvälineet väittävät. Tässä voi vielä tulla isojakin yllätyksiä, jos F-35 todellakin osoittautuu sudeksi. Jospa vaikka Dassault haistaa tässä markkinaraon ja pukkaa markkinoille E ja F -mallit.
 
Euroopan maiden F-35 sitoutumiset perustuvat lähinnä kai tätä edeltäneiden koneiden maineeseen, ostettiin paperikone, luottamukseen ja lupauksiin nojaten. Mitään pakkorakoa ei ole ollut olemassa, Euroopassa on kolme hävittäjä-konseptia mistä valita.
 
http://www.bloomberg.com/news/artic...n-marine-f-35s-no-bar-to-combat-pentagon-says

"Shortcomings, previously reported and cited by Kendall as among the eight issues still unresolved, involve software used in the fusion of data gathered from air and ground sensors, electronic warfare and air-to-air and air-to-ground data links."

"Kendall’s previously undisclosed report, dated June 22, said the Pentagon’s F-35 program office plans to resolve these issues during the testing of more capable software planned for deployment in late 2017."
 
Ohessa tarkasteltu F-35 eri näkökulmista ja vertaillen muihin. Yhteenvetona kirjoittaa seuraavasti:

Even discarding the above, F-35s design is that of a ground attack aircraft. It has high wing loading, providing low gust sensitivity and thus facilitating high-speed low-level flight, but at expense of maneuverability. Sunk cockpit reduces drag but also reduces situational awareness. Large internal bays improve range and performance with air-to-ground munitions but at the expense of kinematic performance. Single-channel midwave IRST under the nose provides excellent resolution and all-weather performance at the expense of detection range at higher altitudes and inability to detect threats above the aircraft. Its turbofan engine, with comparably high bypass ratio and low thrust-to-weight and thrust-to-frontal-area ratios, is similarly optimized for ground attack performance (particularly subsonic endurance) over air-to-air performance.

https://defenseissues.wordpress.com/2015/07/16/f-35-reality-check/
 
F-35A plays role for first time in USAFWS Integration Phase
7/20/2015 - NELLIS AIR FORCE BASE, Nev. -- The F-35A Lightning II achieved another major milestone during the recent capstone large-force employment event, known as the (U.S. Air Force) Weapons School Integration (WSINT) Phase.

Assigned to the 16th Weapons Squadron, two F-35As executed a wide range of missions from June 8 to 24, 2015 -- the first time an F-35 has participated in a WSINT phase.

Although the F-35A is still at least a year away from reaching initial operational capability--and the first F-35A Weapons Instructor Course is not scheduled to start until January 2018--the F-35A was flown in the recent Class 15A WSINT to allow students to leverage the unique capabilities of the aircraft.

Pilots, maintainers and intelligence professionals from the 16th WPS and the 422nd Test and Evaluation Squadron ensured the Lightning IIs were ready to fulfill a multitude of roles, including counter-air, suppression of enemy air defenses and air interdiction.

The 16 WPS, F-35As also participated in two of the largest and most complex missions: advanced SEAD and offensive counter-air. Both of these missions are set against a "near-peer" adversary, which challenges the students with an antiaccess/area denial problem or A2/AD. As part of its assigned roles for these missions, the F-35A was tasked with locating adversary surface-to-air missile radars and suppressing those radars via its advanced electronic warfare capabilities or destroying the radars via internally carried bombs.

Recently, A2/AD missions have increasingly relied on the F-22 to perform various roles, often saturating the F-22 pilots with tasks, potentially hampering mission execution.

In Class 15A's WSINT, the F-35As reduced some of the mission workload for the F-22As, allowing them to focus on the robust air-to-air presentation from the 64th Aggressor Squadron, which was augmented by the 79th Fighter Squadron from Shaw Air Force Base.

Although many of the F-35A's sensors, mission software and sensor fusion capabilities have not reached maturity, the USAFWS students leveraged the capabilities, making the entire force package more lethal and more survivable.

USAFWS expects to continue using the F-35A in future WSINT phases, in ever-expanding numbers and in more diverse employment roles. As the F-35A makes steady progress toward initial operational capability declaration (IOC) -- and eventually the standup of the F-35 WIC -- participation in WSINT and other USAFWS syllabus events will contribute greatly toward the maturation of the aircraft and its capabilities. In addition, future Weapons Officers will learn to maximize the aircraft's lethality as part of a large-force package.
http://www.nellis.af.mil/news/story.asp?id=123453863
 
The F-35’s GAU-22/A 25mm cannon has been tested on the ground at Edwards Air Force Base, with the General Dynamics-designed weapon having been developed for both internal and external gun systems of the Joint Strike Fighter. The cannon is mounted on an external pod for the F-35B and C variants, with the Air Force’s F-35A variant positioning the weapon internally. The four-barrel system allows the fighter to let loose just 180 rounds per reload, allowing for three short passes at best, or a total of 2.57 seconds of firing at maximum rate. That last problem featured heavily in criticism of the Air Force for floating the idea – since backtracked – that the F-35A could serve as the main ground forces protection platform. The Marines use the same cannon in their Harriers, but stock 300 rounds in the starboard pod. The program has been busy testing other weapons in recent weeks, including the Marines testing live JDAM bombs in early July . The Pentagon has been mulling what to include in future F-35 weapon tranches, with options including the Small Diameter Bomb II and Joint Strike Missile, as well as several others.
http://www.defenseindustrydaily.com/f-35-lightning-the-joint-strike-fighter-program-2012-07501/
 
Jumalauta... jos joskus haukuttiin Brewsteria "pylly-Valtteriksi" ja "lentavaksi kaljapulloksi" niin nyt osuisi kylla kritiikki oikeaan... aika ponikan nakoinen vehje toi F-35!
 


versus..




Noh, riittavan lahella. Ja jos pojat saatte saman 32:1 -pudotussuhteen aikaiseksi, isukki on valmis unohtamaan kaikki ilkeat pankkilainat jotka teidan vehkeisiin vaadittiin :(
 
Tuo F-35 on suorastaan kaunis verrattuna kilpailevan Boeing konsernin näkemykseen aiheesta JSF eli X-32 :D Vaikka sotakoneissa ulkonäöllä taitaa harvemmin olla minkäänlaista valtaa suunnittelussa, niin veikkaan, että joku raja tuossa koneessa ylitettiin härskisti. Olisi tietty Boeing pilotin ollut helppo pärjätä koiratappelussa, kun vihu olisi kuollut nauruun.

USAF_X32B_250.jpg
 
Tuo F-35 on suorastaan kaunis verrattuna kilpailevan Boeing konsernin näkemykseen aiheesta JSF eli X-32 :D Vaikka sotakoneissa ulkonäöllä taitaa harvemmin olla minkäänlaista valtaa suunnittelussa, niin veikkaan, että joku raja tuossa koneessa ylitettiin härskisti. Olisi tietty Boeing pilotin ollut helppo pärjätä koiratappelussa, kun vihu olisi kuollut nauruun.

USAF_X32B_250.jpg
Kuvastaa miten ongelmallinen projektin idea alunperinkin oli. Liian paljon eri tehtäviä ja lopulta ei ole sitten oikein hyvä missään vaikka suurin ongelma taitaa olla hallinnossa. Jos kone voisi jo edes käyttää kaikkia samoja lisäosia ja aseita kuin F-16 niin oltaisiin jo paljon pidemmällä.
 
Back
Top