F-35 Lightning II

Tuskin siinä mistään itseluottamuksesta on kyse, vaan siitä, että F-35:n kyseinen sensori ei täytä Israelin olemassa olevia vaatimuksia, eivät halua ottaa askelta taaksepäin tekniikassa.

Sillä välin Australiassa:
http://www.abc.net.au/news/2016-02-21/us-commander-defends-joint-strike-fighter-f-35a/7187616

"US Lieutenant General Christopher Bogdan, the head of the JSF Joint Program Office, is set to appear before an Australian Senate inquiry into the Federal Government's acquisition of the F-35A jets in Canberra on Thursday."

Siihen liittyen, tänne kertyy kaikenlaista mielenkiintoista http://www.aph.gov.au/Parliamentary...s_Defence_and_Trade/Joint_fighter/Submissions

Kuten: http://www.aph.gov.au/DocumentStore.ashx?id=6bea818e-e2a7-4ad3-9c0e-109348f93be9&subId=409097

"In my career I also worked at Air Force Tactical Command and was responsible for the operational requirements for new fighter aircraft. In this connection I repeatedly took part in simulated flights with Joint Strike Fighter at Wright Patterson AFB in the United States and also in England.

We also simulated Joint Strike Fighter against Russian fighter aircraft where we flew two against two.

In the afternoon the first thing the test pilot and I noticed was that the Russian fighters was not loaded with the best air-to-air missiles as the Russians have in real life. We therefore asked about getting some better. It was denied us. We two pilots complained but it was not changed.

My test pilot and I decided in our simulated Russian combat aircraft to fly “line abreast”, but with 25 nautical miles distance. Then at least one of us could with radar look into the side of the Joint Strike Fighter and thus view it at long distance. The one who “saw” the Joint Strike Fighter could then link the radar image to the other. Then missiles could be fired at long distance at the Joint Strike Fighter. It was also denied us, although we protested this incomprehensible disposition.

It was now quite clear to us that with the directives and emotional limitations simulations would in no way give a true and fair view of anything."
 
Viimeksi muokattu:
Gilmore on ilmeisesti lähettänyt tammikuun lopussa ei-julkisuudessa nähdyn muistion USA:n puolustusministerille:

http://www.bloomberg.com/news/artic...lls-lockheed-f-35-as-best-even-affordable-jet

The Pentagon’s director of testing warned last month that fighter production was outpacing the combat testing needed to prove its effectiveness in combat.

Those tests won’t begin until at least August 2018, a year later than planned, and more than 500 jets may be built before the assessment is complete, Michael Gilmore, director of the testing office, said in his latest annual report.

“The program is now schedule-driven” instead of being guided by test results and “is on a path that could result in” the aircraft’s combat systems “meant to provide full combat capability providing significantly less capability than has been expected or advertised,” Gilmore wrote in a Jan. 27 memo to Carter.

“To meet schedule, substantial amounts of previously planned developmental testing will have to be foregone, and significant deficiencies accepted,” Gilmore told Carter.
 
Trump lupasi antaa potkut F-35-hävittäjälle

http://foxtrotalpha.jalopnik.com/donald-trump-wants-to-fire-the-f-35-joint-strike-fighte-1739661015

Tälle uutiselle lähinnä naureskeltiin vajaa puoli vuotta sitten. Uskottiin että Trump tulee olemaan esivaaleissa lähinnä vitsi. Nyt on jo todennäköistä että hänestä tulee republikaanien presidenttiehdokas ja että hänellä on todelliset mahdollisuudet voittaa presidentinvaalit marraskuussa. Trump tiedetään impulsiiviseksi henkilöksi ja hän saattaa tehdä harkitsemattomia päätöksiä. Tämä tosin saattaa myös olla hänen suustaan tullut sammakko (yksi monista), josta ei välttämättä kuulla jälkeenpäin. F-35 projekti on vielä pitkän aikaa keskeneräinen hanke johon pitää pumpata rahaa vuosikausia, jotta se saadaan tavoitteen mukaisesti maaliin. Jos tuleva presidentti ei puolla rahoitusta, on F-35:llä edessä kivinen tie. F-22:n jatkovalmistus ja kehitys katkesivat pitkälti Obaman tuntemaan vastenmielisyyteen tätä kohtaan. Jos Trump lunastaa puheensa, saattaa se merkitä F-22:n paluuta tuotantolinjoille?
 
Australian F-35 hankinnoista:

http://www.australiandefence.com.au/news/white-paper-commits-to-urgent-30b-spend-over-ten-years

"...and new previously unforeseen acquisitions and plans such as a review process to replace the last 25 F-35s planned for acquisition with a sixth generation fighter that will be an option in the late 2020s."

LM:n myyntimies Bogdanin piti osallistua Australiassa kuulemistilaisuuteen, joka peruttiin, arvatenkin tilaisuus ei olisi ollut kovin mieluisa kyseiselle herralle.
 
http://www.9news.com.au/national/2016/02/24/15/16/f-35-challengers-to-be-shot-from-the-sky

F-35 challengers to be shot from the sky

The US general heading up the controversial F-35 program says there's not an aircraft in the world that could take the fighter plane on and survive.

Responding to critics who claim the F-35 will be shot out of the sky by new Russian aircraft, Lieutenant General Chris Bogdan, said they didn't have the data he had.

General Bogdan, who will appear before a Senate inquiry into the F-35 on Thursday, also predicted costs - now around US$85 million per aircraft - could fall by up to 10 per cent under a proposed acquisition to maximise production savings.

"I have the pilots who are flying the airplane. You can go ask them. There is not an airplane in the world today anywhere that if put up against an F-35 in an air-to-air environment that we would not see them first, shoot them first and kill them first," he told reporters.

Later on Wednesday, General Bogdan's planned private briefing of the Senate committee inquiring into the F-35 was cancelled because of a clash with the launch of the defence white paper.

Australian Defence White Paper 2016:
http://www.defence.gov.au/WhitePaper/Docs/2016-Defence-White-Paper.pdf
 
Video by Airman 1st Class Chelsie Taddonio 366th Fighter Wing

The F-35A is undergoing its first major test to assess its deployment capability. Behind the scenes there are a lot of people working together to make sure everything runs smoothly, and the goal of all involved is to have the F-35’s IOC by Fall 2016.
 
Jos Trump lunastaa puheensa, saattaa se merkitä F-22:n paluuta tuotantolinjoille?

Hell yeah, 64 of them for us, please! :uzi:

No joo, vakavasti: En oikein usko, että F-35 ohjelma kokisi täydellistä romuttamista yhdenkään presidentin alaisuudessa. Toiset ehkä leikkaisivat rahoitusta, toiset pitäisivät rahoituksen suunnitelluilla linjoilla. Sen sijaan riittävän sotahullu presidentti voisi saada aikaan F-22:n tuotannon uudelleenkäynnistämiseen, koska F-15 pitäisi korvata jollakin uskottavalla vaihtoehdolla. Kun 6. sukupolven koneet alkavat pikku hiljaa hahmottumaan paperilta prototyypeiksi, niin F-22:n myyminen ulkomaillekin voi olla realistista joskus 2020-luvulla.
 
http://www.menewsline.com/article-36445-Israel-Quietly-Debates-JSF.aspx

TEL AVIV [MENL] -- Israel has been quietly debating the feasibility of the Joint Strike Fighter.
Israeli sources said the military and government were discussing the future of the F-35 project. They said members of the Cabinet of Prime Minister Binyamin Netanyahu have been warning that Israel could become increasingly dependent on a flawed fighter-jet rejected by most NATO air forces. "JSF could be a great aircraft, but it will take years to reach that level," a source close to the debate said. "Meanwhile, we will have dozens of very expensive aircraft with limited capabilities."

A second source quoted by MENL says the "overall feeling [among Cabinet members] is that Israel can't continue on this path and needs proven combat platforms." The sources added that Israel would end paying a "strategic price" for "procuring, operating, and training for 50 inadequate aircraft."

Tämä voi olla osa neuvottelutaktiikkaa, ellei USA suostu myymään uusia F-15 hävittäjiä, F-35 kaupat hyytyvät.
 
http://nettsteder.regjeringen.no/ka...-35-in-a-dogfight-what-have-i-learned-so-far/

The F-35 in a dogfight – what have I learned so far?

now have several sorties behind me in the F-35 where the mission has been to train within visual range combat one-on-one, or «Basic Fighter Maneuvers» (BFM).In a previous post I wrote about aerial combat in general (English version available),and about the likelihood that the F-35 would ever end up in such a situation. In this post, however, I write more specifically about my experiences with the F-35 when it does end up in a dogfight. Again, I use the F-16 as my reference. As an F-35-user I still have a lot to learn, but I am left with several impressions. For now my conclusion is that this is an airplane that allows me to be more forward and aggressive than I could ever be in an F-16.

Lisää linkin päässä.
 
http://nettsteder.regjeringen.no/ka...-35-in-a-dogfight-what-have-i-learned-so-far/

The F-35 in a dogfight – what have I learned so far?

Lisää linkin päässä.

Kiteytettynä: F-35:n kyky lentää ja liikehtiä korkeammilla kohtauskulmilla on parempi kuin F-16. F-16 onkin tässä suhteessa aika heikko. Mutta, silti tämä oli paljon positiivisempi lausunto kuin se vuotanut raportti.

Molemmissa viitattiin siihen, että korkeilla kohtauskulmilla kone reagoi ilmeisesti kohtuu hyvin polkimiin (kalteviin tulpasivuperäsimiin).
 
Tekstistä saa sen käsityksen että kuvaillut lennot ovat olleet toista F-35:ttä vastaan, ei siis DACTia.
 

"Käyttöliittymän" tai ohjaamon esittelyä...
Luulisi, että tuollaisessa kosketusnäytössä on aika huono tuntuma, kun on lentäjänhanskat kädessä. Itsekin aina kosketusnäyttöisillä laitteilla tulee välillä ihmetelleeksi, että huomasiko se lainkaan kosketusta, etenkin jos laitteessa ei ole värähdystoimintoa.
Jotenkin vain luulisin mekaanisten kytkinten puoltavan paikkaansa tuollaisissa laitteissa ihan sen vuoksi, että voi olla varma siitä, että on käyttänyt kytkintä oikein, vaikka mitään huomattavaa ei tapahtuisikaan. Lisäksi tuollainen iso kosketusnäyttöhän vaurioituessaan tai sähkövian tullen pistää kaikki systeemit pimeäksi.
 
Luulisi, että tuollaisessa kosketusnäytössä on aika huono tuntuma, kun on lentäjänhanskat kädessä. Itsekin aina kosketusnäyttöisillä laitteilla tulee välillä ihmetelleeksi, että huomasiko se lainkaan kosketusta, etenkin jos laitteessa ei ole värähdystoimintoa.
Jotenkin vain luulisin mekaanisten kytkinten puoltavan paikkaansa tuollaisissa laitteissa ihan sen vuoksi, että voi olla varma siitä, että on käyttänyt kytkintä oikein, vaikka mitään huomattavaa ei tapahtuisikaan. Lisäksi tuollainen iso kosketusnäyttöhän vaurioituessaan tai sähkövian tullen pistää kaikki systeemit pimeäksi.

HOTAS on se juttu edelleen. Eli suurin osa jutuista tehdään sauvan ja kaasukahvan napeilla.
 
Joo-o siinä markkinointi-setä vetää hyvin, "cant see us", jos noi rinkulat 20, 40 jne.. lukemalla tarkoittaa nautical miles ni lukittu ilmakohde alle 40km päässä eli infrapuna-sensorin etäisyydellä yötaivaalla, lisäksi jos paukuttaa menemään tutkallaan niin siltäkään osin olemassaolo ei kovin salaisuudeksi jää. Mutta kuten Gilmore raportoi, todellisuutta mallintavaa simulaattoria ei ole vielä olemassa eikä lähiaikojen näköpiirissä.
 
The man who until a year ago was in charge of test and evaluation for the whole of the Australian Defense Force says the worst part about the JSF is its software.

Dr. Keith Joiner, who spoke exclusively to Background Briefing about his concerns, says the JSF is a completely software-driven aircraft, but is yet to be properly tested.

“[The aircraft] hasn’t done any cybersecurity testing yet,” he says. “The only system that has done cybersecurity vulnerability and penetration testing is the logistics software, so ordering spares.

“And it didn’t go very well. The most software-driven aircraft ever built hasn’t yet been tested against cyber security and the modern cyber warfare threats.”
http://www.abc.net.au/radionational...pine-over-joint-strike-fighter-expert/7218478
 
Lisäksi tuollainen iso kosketusnäyttöhän vaurioituessaan tai sähkövian tullen pistää kaikki systeemit pimeäksi.

Ei asiat nyt ihan noin huonosti ole. F-35:n "iso näyttö" koostuu kahdesta erillisestä näytöstä, jotka on sijoitettu vierekkäin. Jos toinen hajoaa, niin ehjä näyttö alkaa automaattisesti näyttämään myös hajonneen näytön dataa. Esitettävä informaatio on myös täysin valittavissa ja konfiguroitavissa pilotin mieltymysten ja tehtävän mukaisesti.

Tässä muutama lainaus F-35:n ohjaamoa käsittelevästä artikkelista:

Beesley notes that the large eight- by twenty-inch multifunction display (created by combining two eight- by ten-inch displays) can be customized and divided into many different-sized screens through what he describes as an “elegant pilot-vehicle interface design.” By touching the screen, the pilot can select a pair of eight- by ten-inch window displays, or four five- by eight-inch windows, or any combination of window sizes to project information based on its importance at any given moment.

If one of the eight- by ten-inch screens fails, all information is automatically transferred to the other eight- by ten-inch screen. At the same time, this second screen remains fully customizable.
 
Back
Top