F-35 Lightning II

Ei ole uudessakaan Gripenissä EOTSia, joku IRSTiä leikkivä pallukka siinä keulalla näytti olevan lanseerauksessa.
Jonkin verran lähetyskapasiteettia se kai datalinkiltä vaatii

Joo, uudessa on IRST.

En tiedä mitä tarkoitat jälkimmäisellä lauseella? Totta kai kaikki lähettäminen vaatii jotain kapasiteettia.
 
Joo, uudessa on IRST.

En tiedä mitä tarkoitat jälkimmäisellä lauseella? Totta kai kaikki lähettäminen vaatii jotain kapasiteettia.
Uuteen on tarkoitus tulla IRST.
Tarkoitin että tuo koneiden välinen sensorifuusio vaatii kai järeämpää bittivirtaa kuin pelkkä maalitietojen lähetys, ymmärtääkseni link16:n kapasiteetti ei riitä.
 
Uuteen on tarkoitus tulla IRST.
Tarkoitin että tuo koneiden välinen sensorifuusio vaatii kai järeämpää bittivirtaa kuin pelkkä maalitietojen lähetys, ymmärtääkseni link16:n kapasiteetti ei riitä.

Link-16 ei monessakaan mielessä sovellu kovin hyvin, mutta esim. kuvaamaasi esimerkkiin riittää silti. Ja esim. ilmeisesti tuohon Growlerien passiiviseen triangulaatioon, josta laitoin linkin.
 
Ei takuulla saanu kenkää talosta ulos, vaan joutuivat varmaankin "lentämään" kirjoituspöytää.

Voisiko pahempaa kohtaloa miehellä olla? UAV:t kenties? :p

Tarkoitin että tuo koneiden välinen sensorifuusio vaatii kai järeämpää bittivirtaa kuin pelkkä maalitietojen lähetys, ymmärtääkseni link16:n kapasiteetti ei riitä.

Jos ajatellaan puhtaasti tuota aiemmin kuvailtua tilannetta, että kone 1 käskee kone 2 katsomaan oman epävarman havaintonsa suuntaan, niin eihän se vaadi muuta kuin kone 1:n sijaintitiedon ja havainnon suunnan välittämisen. Esim. GRID 123987 HEADING 270 POSSIBLE SIGHTING. Ei vaadi paljoa kaistaa.

Toki kaistanleveydellä on suuri merkitys kun puhutaan fuusiosta. Mutta yksinkertainen fuusio onnistuu aika yksinkertaisillakin vehkeillä. Mitä suurempia datamääriä halutaan fuusioida, sitä enemmän tarvitaan tietysti kaistanleveyttä.
 
Voisiko pahempaa kohtaloa miehellä olla? UAV:t kenties? :p



Jos ajatellaan puhtaasti tuota aiemmin kuvailtua tilannetta, että kone 1 käskee kone 2 katsomaan oman epävarman havaintonsa suuntaan, niin eihän se vaadi muuta kuin kone 1:n sijaintitiedon ja havainnon suunnan välittämisen. Esim. GRID 123987 HEADING 270 POSSIBLE SIGHTING. Ei vaadi paljoa kaistaa.

Toki kaistanleveydellä on suuri merkitys kun puhutaan fuusiosta. Mutta yksinkertainen fuusio onnistuu aika yksinkertaisillakin vehkeillä. Mitä suurempia datamääriä halutaan fuusioida, sitä enemmän tarvitaan tietysti kaistanleveyttä.

No joo yksinkertaistettu esimerkki.
Ongelma kai tulee juuri siitä että jos fuusiosta/tilannekuvasta halutaan tarkka, sitä jaettavaa dataa on oltava paljon.

http://aviationweek.com/defense/patching-f-35-s-data-fusion-gap
Data fusion would seem to be simple, as the use of mobile telephones with fused data applications is widespread. However, for the F-35, the data must be extremely precise—the system cannot confuse a school bus for a mobile missile erector, for example. The threat data relies on thousands of mission files that cue the F-35’s software, indicating what objects are (a surface-to-air missile site, enemy radar, enemy vehicle, etc.).
Doing this on a single jet is a challenge in and of itself, but creating a single, fused picture based on data collected by four jets in different locations with varying views of the battlespace is another challenge altogether. This is the latest of many unprecedented tasks being tackled by the F-35 team.
 
Ongelma kai tulee juuri siitä että jos fuusiosta/tilannekuvasta halutaan tarkka, sitä jaettavaa dataa on oltava paljon.

Kyllä, vähän eri asia lähettää verkon yli 5 pyyntöä sekunnissa kuin 5000 pyyntöä sekunnissa.
 
Ihme että LM uskaltaa sanoa: "Current backlog is 3,140 F-35A, F-35B and F-35Cs." kun kyseessä on pörssiyhtiö joka ei voi ihan mitä tahansa tarinoita heittää hatusta.
 
No joo yksinkertaistettu esimerkki.
Ongelma kai tulee juuri siitä että jos fuusiosta/tilannekuvasta halutaan tarkka, sitä jaettavaa dataa on oltava paljon.

http://aviationweek.com/defense/patching-f-35-s-data-fusion-gap
Data fusion would seem to be simple, as the use of mobile telephones with fused data applications is widespread. However, for the F-35, the data must be extremely precise—the system cannot confuse a school bus for a mobile missile erector, for example. The threat data relies on thousands of mission files that cue the F-35’s software, indicating what objects are (a surface-to-air missile site, enemy radar, enemy vehicle, etc.).
Doing this on a single jet is a challenge in and of itself, but creating a single, fused picture based on data collected by four jets in different locations with varying views of the battlespace is another challenge altogether. This is the latest of many unprecedented tasks being tackled by the F-35 team.

On ilman muuta helpompaa välittää dataa kourallisesta ilma-kohteita kuin sadoista maakohteista. Todennäköisesti iso osa F-35 sensorifuusion kehitystyöstä koskeekin juuri sitä, miten se löytää paremmin maakohteita yhdistämällä kahden tai useamman koneen havaintoja.

Oleellista on kuitenkin jälleen huomata, että ei datalinkitys ja sensorifuusio täysin uusi ja ennenkuulumaton asia ole.

Tuossa esim artikkeli vuodelta 2008: http://www.militaryaerospace.com/ar...port/joining-sensors-through-data-fusion.html

Ja, kuten jo mainittua, esim. Boeing on kehittänyt ilmeisesti Superhornettiin sensorifuusion

https://www.flightglobal.com/news/a...d-sensor-fusion-to-super-hornet-fleet-376973/

Ihan helppoahan tuo ei ole. Tässä F-35 kehitystyöstä artikkeli.

http://aviationweek.com/defense/patching-f-35-s-data-fusion-gap

Muistan lukeneeni artikkelin (jota en löydä), jossa Boeingin tyypit kommentoivat juuri JSF:n sensorifuusion haasteita omaa kehitystyötään vasten.
  • A2G oli haastavaa, kun kohteita on paljon.
  • Mutta, A2A oli haastavampaa toisesta syystä. A2G-kohteet voi sijoittaa tasoon maan pinnalle. Sen sijaan ilma-maalit voivat olla missä vain avaruudessa (etäisyystieto voi pienellä kulma-erolla muuttua kymmeniä kilometreja). Ja tämä tekee yhdistämisen vaikeaksi.
 
"Lockheed is targeting 10 maintenance man hours per flight hour."
http://skiesmag.com/news/article/Selling-Canadas-next-generation-fighter

Kellään enemmälti tietoja kaluston vaatimuksista? Tuolla oli vain SH:n osalta USAFin 2012 5,9 tuntia ja "Canada could see cost savings in this area almost twice what is being experienced with the current CF-188 fleet." eli Kanadan nykyiset kuluneet F-18A/B olisi jokseenkin tuplat.

Mielenkiintoinen artikkeli. On se hyvä, että Kanadassakin on kisa!

Tuntimääristä voi olla vaikea löytää vertailukelpoista dataa. Kun sitä on monen eri tasoista tarkastusta, ylläpitoa ja huoltoa ja korjausta. Pitäisi varmistua, että on omenat omenoihin.

Mutta, tuossa oli nyt tuore ja luotettavan oloinen lentotuntihinta myös Superhornetille.
  • Kanadan Hornet $22,000/hour (Suomen on käsittääkseni edullisempi, Kanadan koneet ovat jo vanhoja ja raihnaisia)
  • Superhornet $27,000/hour (yllättävän paljon enemmän kuin vanha, isompi koko näkyy)
  • F-35 $32,000/hour
 
Vicious cycle: F-35A continues 5th-gen tradition of bullying legacy aircraft

https://www.dvidshub.net/news/20848...es-5th-gen-tradition-bullying-legacy-aircraft

Imagine yourself in the seat of a fighter jet, tearing through the air at the speed of sound, your own weight pressing against your chest as you fight to breathe against the increased force of gravity.
Sweat beads down your forehead as you scan you sensors and outside your canopy for any threats in the area. Next thing you know, you are tagged out by an enemy that is invisible to your sensors, and too far for your eyes to see.
You circle your jet around to regenerate, or “respawn”, into the battle space; only to make it back in time to be shot down by the same unseen adversary again… and again… and again.
A similar situation played out for Lt. Col. Brad Bashore, 58th Fighter Squadron commander, years ago when he flew against the F-22 Raptor as an F-15E Strike Eagle pilot.
Now as an F-35A pilot at this year’s exercise Northern Lightning, it’s his turn to deliver fire from the clouds.

“It’s not a fair fight, and that’s exactly what we want for our adversaries,” Bashore said. “To be on the offensive side this time and getting a chance to employ (those capabilities), I couldn’t ask for anything better. It’s like fighting somebody with their hands tied behind their back. It’s not a fair fight and that’s how we like it.”
Bashore and his wingmen at the 58th FS have been employing the capabilities of the F-35A, scoring as many as 27 kills in a single sortie, at Northern Lightning, a large force exercise where fifth and fourth generation aircraft engage in a contested, degraded environment.
 
Oleellista on kuitenkin jälleen huomata, että ei datalinkitys ja sensorifuusio täysin uusi ja ennenkuulumaton asia ole.

Ja, kuten jo mainittua, esim. Boeing on kehittänyt ilmeisesti Superhornettiin sensorifuusion

Ihan helppoahan tuo ei ole. Tässä F-35 kehitystyöstä artikkeli
Eivät suinkaan ole ennenkuulumattomia, mutta on fuusioita ja "fuusioita". F-35:n tarjoama fuusio ja siitä seurausta oleva lentäjän tilannekuva ovat kuitenkin toteutettu mittakaavassa, johon muut koneet eivät ainakaan toistaiseksi yllä. Nämä kun yhdistetään vlo-koneeseen niin käsissä onkin jotain ennenkuulumatonta.

Löysin AW:n artikkelin Gripeniin suunnitellusta WISCOM-konseptista, olisi mielenkiintoista lukea lisää jos sinulla on heittää linkkejä.

Ps. Viestini jota lainasit sisälsi tuon saman AW:n linkin jolla vastasit.:)
 
F-35:n tarjoama fuusio ja siitä seurausta oleva lentäjän tilannekuva ovat kuitenkin toteutettu mittakaavassa, johon muut koneet eivät ainakaan toistaiseksi yllä. Nämä kun yhdistetään vlo-koneeseen niin käsissä onkin jotain ennenkuulumatonta..
Sitten paluu maanpinnalle
https://www.flightglobal.com/news/a...weapons-tester-doubts-f-35a-capabilit-428786/

"The F-35A's sensor fusion system is designed to blend inputs from multiple onboard and offboard sensors into a single picture presented to the pilot, but it still isn't working."

“If used in combat, the F-35 in the Block 3i configuration, which is equivalent in capabilities to Block 2B, will need support to locate and avoid modem threats, acquire targets, and engage formations of enemy fighter aircraft due to outstanding performance deficiencies and limited weapons carriage available.”
 
  • Tykkää
Reactions: TT
Sitten paluu maanpinnalle
https://www.flightglobal.com/news/a...weapons-tester-doubts-f-35a-capabilit-428786/

"The F-35A's sensor fusion system is designed to blend inputs from multiple onboard and offboard sensors into a single picture presented to the pilot, but it still isn't working."

“If used in combat, the F-35 in the Block 3i configuration, which is equivalent in capabilities to Block 2B, will need support to locate and avoid modem threats, acquire targets, and engage formations of enemy fighter aircraft due to outstanding performance deficiencies and limited weapons carriage available.”
Ongelmia on ollut ja tulee olemaan, niitä on jo korjattu ja tullaan korjaamaan. Ei kai se mikään uutinen ole eikä pitäisi tulla yllätyksenä kenellekään.
Ennen aikaisista hehkutuksista ja maanpinnasta muuten puheenollen, joko Gripen E on lentänyt?
 
USMC aikoo lähettää Berttoja ensi kesänä operatiiviseen toimintaan.
http://thehill.com/policy/defense/2...deploy-the-f-35b-to-the-middle-east-next-year

Tarkoittaisi Waspille 6 kappaletta.
Siitä noin 8kk eteenpäin Essexille toinen satsi CENTCOMin eli Lähi-idän toiminta-alueelle, määrästä ei tietoa.

Essexin pitää vielä käydä ne modit ottamassa telakalla. Wasp on vasta valmis ja America on työn alla.
 
Viimeksi muokattu:
Sensorifuusio on ennen kaikkea matemaattinen ongelma, ratkaisun voi keksiä yksi ihminen tai sitten yhtälailla sata koodaria voi lyödä päätä seinään tuloksetta vuosikaudet, aika näyttää miten käy.
Ei tosin kuulosta enää niin dramaattiselta kun lainataan koko kappale...
The F-35A's sensor fusion system is designed to blend inputs from multiple onboard and offboard sensors into a single picture presented to the pilot, but it still isn't working. Tracks on single airborne targets are "splitting" on the displays, as the fusion algorithms confuse single tracks with multiple targets. Some airborne tracks simply disappeared from the pilots' displays and could not be recalled, the memo states. The air force also identified other fusion issues in Block 3i including inconsistent or ineffective electronic warfare capabilities.
 
  • Tykkää
Reactions: TT
En muista onko tätä ollut täällä aikaisemmin. Mielestäni ei, pahoittelut jos on. Mutta, on uudelleen postaamisen väärti.

Tähän on koottu about kaikki mahdollinen F-35:een ja ilmataisteluun liittyvä yhdelle sivulle.

https://comprehensiveinformation.wordpress.com/

While researching exactly what the F-35 was, what benefits it brought and what features it had, i found a lack of informative and sourced descriptions available to read, this is my compendium of information i have found and compiled to give an accurate picture, everything i state is either directly sourced or within the sources listed. There is often competing information for certain aspects, I give weight to what pilots state is important and those who have relevant backgrounds or good information, i do not give credit to people who do not have the relevant backgrounds and either lack sources or misuse facts as well as those who use emotive language(usually a recourse to lacking knowledge on the subject), i would advise you to do the same.
 
Back
Top