F-35 Lightning II

Sellainen ei niin ajankohtainen ihmetyksen aihe.. Täällä kun jotkut kertoilevat ettei kolmevitoseen mahdu sisään kuin eskimopuikko ja siitäkin vain tikku. Niin mihin ne laserit jäähdyttimineen olisi tarkoitus saada josta Jenkit tykkäävät puhua? Samaan koloon jossa vertikaaliversiossa on etusuutin? Kun ei minun ymmärryksellä häiveestä ja ilmavirtojen käyttäytymisestä sellaista pakettia voi rungon ulkopuolellekaan pultata.
No eikö liene podi juuri todennäköisin ratkaisu... ottaen huomioon, että sellaiset on jo B ja C tykin osalta.

Tässä tanskalaisen Terman Multimission Pod:
f-35-multimission-pod.jpg
 
Tykki mahtuu huomattavasti pienempään tilaan. Laser vaatii nykymuodossaan huomattavan määrän jäähdytystä, virtaa/muuntimia tms kun voima otetaan suihkumoottorilta ja vielä suuntautuvan alustan/aseosan jos on omasuoja käytössä ohjuksia vastaan. En usko että sitä saisi järkevän kokoiseen podiin, vielä siis ainakaan.
 
Melko kiimainen otsikko:
THE MOMENT PILOTS FIRST REALIZED THE F-35 WAS SOMETHING EXTRAORDINARY
http://www.sldinfo.com/the-moment-pilots-first-realized-the-f-35-was-something-extraordinary/

Traditionally (Gen 4) if we are executing CAS and a medium range surface to air missile (SAM) pops up on the battlefield, we are done with CAS.

We immediately transition into a SEAD, destruction of enemy air defense (DEAD), or reactive SEAD mindset. With the F-35, we may continue to execute CAS because of freedom of maneuver (stealth) and the SA I have about the threat, its location and its nature.

I may advise the forward air controller (FAC) that a threat has appeared, but it won’t impact mission execution. If the situation gets more threatening, I have the organic capability to go deal with the threat and then roll right back into CAS. Previously I would have to call in another platform, potentially call in our Prowlers or call in other combined arms to take care of the threat.

The F-35 enables a wide array of CAS execution in a wide array of environments, so from the low-end threat spectrum to the high-end threat spectrum I am capable of executing any of those missions.

Mo: We have greater all weather capability.

The synthetic aperture radar (SAR) maps give the capability to see through weather and deploy ordinance through the weather from a significant stand-off distance (or in proximity).

The ability to employ ordinance through the weather with high quality targeting is impressive.

On a personal level as pilots, coming from other platforms and stepping into the F-35, do you have an “aha” moment that you can share?
Guts: My first “aha” moment was a seemingly simple thing.

I was executing a familiarization flight near MCAS Yuma. I was coming back to the airfield and I basically just turned the jet and pointed its nose at Yuma.

Immediately the jet is providing me the information of all the traffic that is out there in the airspace.

When I talk to approach for the first time they are telling me about the traffic that is out there that I already know about and I see it.

I can tell who everybody is that he is talking about and the jet also saw traffic that ATC hadn’t seen yet and I asked about it. And I thought, “holy cow,” here I am coming back to the field from a simple familiarity mission and my jet is telling me everything about the operational environment I am about to go into.

In this case, something very simple, the traffic pattern coming back there, but I didn’t have to do anything to have that level of SA.{/quote]
Lisäksi kiva tarina kun jamppa ihmetteli koneeseen astuessaan, että hänellä on täysi tilannekuva vaikka on vielä kentällä. Sitten tajusi, että ahaa. Ilmassa oleva toinen F-35 jakoi sen.
 
Sellainen ei niin ajankohtainen ihmetyksen aihe.. Täällä kun jotkut kertoilevat ettei kolmevitoseen mahdu sisään kuin eskimopuikko ja siitäkin vain tikku. Niin mihin ne laserit jäähdyttimineen olisi tarkoitus saada
Sitä laseria on turha pohtia yhtään sekuntia kun A-mallin konetykissä on ongelmat ratkaisematta.
 
Sitä laseria on turha pohtia yhtään sekuntia kun A-mallin konetykissä on ongelmat ratkaisematta.

Tuohan on epälooginen kommentti. Ellei logikaan tule olla se, että asioita ei voi kehittää samanaikaisesti vaan peräkkäin. Sehän olisi tyhmää, eikö?

Vaikuttaa jo oljenkorsiin tarttumiselta. Epätoivo vallannut saabistit?
 
Modet voikin sitten lukita Gripen E vitjan taas pariksi kuukaudeksi
 
Hmm. Jäähdytys voi ehkä olla F-35:een pultatussa laseraseessa haastava rasti, ainakin näin nojatuolin pohjalta tarkasteltuna. Laserasetta ja sen tekniikkaa kuitenkin kehitetään ilmeisen vakavissaan, joten odotellaan ennen tuomioita.

Lasermoduleista on joskus aiemmin postattu tällekin foorumille internetistä löytyneitä kuvia ja pamfletteja; eräässä niistä laitteisto oli sijoitettu samoille sijoille, missä B -mallin nostopuhaltimen paikka on. Ko. aseessa "tuikuttimien" ampumapäät oli sijoitettu runkoon ylä- ja alapuolelle siten, että aseella voi ampua lähes joka suuntaan. (Pun intended -Star Wreck) Toki kanuunat voi asentaa "perinteisemmin" podeihin, tosin niissä ampumasektori saattaa olla rajoitetumpi? Niin tai näin, tuosta jäähdytyksestä podeissa on maallikon hankala sanoa mitään.
 
Sitä laseria on turha pohtia yhtään sekuntia kun A-mallin konetykissä on ongelmat ratkaisematta.

Tuohan on epälooginen kommentti. Ellei logikaan tule olla se, että asioita ei voi kehittää samanaikaisesti vaan peräkkäin. Sehän olisi tyhmää, eikö?

Vaikuttaa jo oljenkorsiin tarttumiselta. Epätoivo vallannut saabistit?

Modet voikin sitten lukita Gripen E vitjan taas pariksi kuukaudeksi

Laseraseen kehittämishanke on luiskan otsani alla ymmärrettynä oma erillinen tutkimushaaransa, missä F-35:een kehitteillä oleva versio on yksi oksa muiden joukossa. F-35 on selvästi esillä sen vuoksi, että se on oletettavasti käytössä tulevaisuudessa myös silloin, kun (tai jos, mikäli halutaan ajatella niin) joltisenkin kuranttia tuikutinta alkaa puskea linjoilta käyttöön. Siihen ainakin varaudutaan tässä vaiheessa. Aiemminhan laser on asennettu mittavasti suurempaan lentokoneeseen ("jumbo -kokoluokka") ja nyt sellaisella pyritään aseistamaan hävittäjäkokoluokan lentokoneita.

Odotellessa on toki tärkeää ratkaista F-35:n olemassa olevaan teknologiaan liittyvät ongelmat.

Sitä en ihan ymmärtänyt, miten Gripen E -ketjun sulkeminen ja saabismi noin yleensä liittyvät amerikkalaisten laserasehankkeeseen ja F-35:een tässä yhteydessä, mutta ei mopolla mahdottomia. Ei kai missään virallisluontoisessa lähteessä sentään ole väläytelty laser -Gripeniä?

Edit: ja anteeksi perättäispostaukset.
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
Liittyy gripen-miehen kieltoon uhrata ajatustakaan lasereille ennen kuin muut ongalmat on fiksattu.
Tätä samaa logiikkaa noudattaen tuolla toisessa vitjassa on aika turha mehustella esim "sea gripenin" mahdollisella myynnillä intiaan...
Capish?
 
^^Noin minäkin sitä ajattelin. En tunne F-35:n kanssa käytettäväksi suunniteltua laser-kehittelyä juurikaan. Eikös laseria kehitetä ylimalkaan sotilaskoneisiin Yhdysvalloissa missä sen kehittäminen ilmailukäyttöön on kehittyneintä? Siis että mahdolliset laserin vastoinkäymiset tai edistysaskeleet tuskin ovat haittoja tai etuja jotka koskevat nimenomaisesti F-35:tä? Siis siitä huolimatta vaikka F-35 saattaisikin olla ensimmäinen hävittäjä jossa laser operatiivisessa käytössä nähdäänkin.

Jos Suomen ilmavoimat sellaisen joskus mahdollisesti tuleviin F-35:n saisi niin se vaikuttaa maallikolle hurjalta edistykseltä ja sellaiselta, mitä mikään toinen valmistaja ei voi tarjota. Muutama vuosi sitten tuollaista olisi pidetty Galacticaa tai Star Warsia liikaa katselleen juttuina. Mielestäni se kertoo teknologian tasosta ja on vaikea uskoa, että esim. Ruotsin kokoinen kansantalous saisi ikinä mitään läheskään vastaavaa sotilasteknologiaa aikaiseksi.
 
Olen tainnut itsekin postata johonkin ketjuun F-35:n laserista, tässä kökömpi havainnekuva mutta periaate tulee selväksi mikäli asennus tulisi puhaltimen paikalle.

IMG_2078.GIF

Eihän tämä tietenkään vielä nykypäivää ole ja moni asia saattaa muuttua muuksi matkan varrella. Tulevaisuuden ennustaminen on vaikeaa. Sea Gripenkin on mahdollinen, mutta se ei välttämättä koskaan toteudu.

Galactica ja Star Wars yms. scifijutut ovat :cool: vaikka eivät olisikaan juuri nyt tai koskaan totta. Joistakin keksinnöistä tulee arkipäivää. Tämänkin viestin kirjoitin alla olevan tieteiskuvitelman tosimaailmaversiolla:

IMG_2079.webp
Si comprende?
 
https://www.bloomberg.com/news/arti...afted-by-pentagon-testing-chief-says-iwerk3w8

Gilmorelta uusi muistio, painottuu vastauksiin, joita McCain on saanut(tai on saamassa) aiempaan kirjeeseen, josta linkitin eränäisiä sivuja sitten. Pentagonin vastaukset McCainille ovat eduskunta termein "muunneltua totuutta".

"Pentagon officials have been preparing a misleading assessment of progress on Lockheed Martin Corp.’s F-35, the costliest U.S. weapons program, the Defense Department’s chief tester warned."
 
Viimeksi muokattu:
Kirjoitan nyt ihan omasta tekniikan tuntemuksesta.

Tuollainen hävittäjän itsepuolustus laser on kyllä tulevaisuutta mutta ei ihan lähitulevaisuutta. Menee aika pitkä aika vielä siihen kunnes tuollainen saadaan sellaiseksi että se on muutakin kuollutta painoa ja protoasteella oleva vehje hävittäjässä. Koko on ongelma ja sitä myöden teho. Tehon ei tarvitse olla valtava koska toimitaan verrattain lyhyillä etäisyyksillä ja vastapuolella on ohjus. Riittää että hakupää menee rikki. Ongelmana on myös nopeudet. Ohjus liikkuu +4mach ja kone itse +1mach. Saa olla aikamoinen tietokone ja gyroskoopit jotka pitävät noissa nopeuksissa ja liikkeessä laserin piikillä sen muutaman sekunnin siihen 10cm halkaisijaltaan olevaan kohteeseen. Sitten lämpö se on nykykoneissakin ongelma kun energiaa käytetään elektroniikan jäähdytykseen.
 
Kirjoitan nyt ihan omasta tekniikan tuntemuksesta.

Tuollainen hävittäjän itsepuolustus laser on kyllä tulevaisuutta mutta ei ihan lähitulevaisuutta. Menee aika pitkä aika vielä siihen kunnes tuollainen saadaan sellaiseksi että se on muutakin kuollutta painoa ja protoasteella oleva vehje hävittäjässä. Koko on ongelma ja sitä myöden teho. Tehon ei tarvitse olla valtava koska toimitaan verrattain lyhyillä etäisyyksillä ja vastapuolella on ohjus. Riittää että hakupää menee rikki. Ongelmana on myös nopeudet. Ohjus liikkuu +4mach ja kone itse +1mach. Saa olla aikamoinen tietokone ja gyroskoopit jotka pitävät noissa nopeuksissa ja liikkeessä laserin piikillä sen muutaman sekunnin siihen 10cm halkaisijaltaan olevaan kohteeseen. Sitten lämpö se on nykykoneissakin ongelma kun energiaa käytetään elektroniikan jäähdytykseen.

Tuohan on se, mikä on estänyt DIRCM-laittiden tulon hävittäjiin vaikka niitä on kuljetuskoneissa ja helikoptereissa. Nopeudet kun nousevat suuriksi, niin laseria on miltei mahdoton vakauttaa...vielä...
 
Tuohan on se, mikä on estänyt DIRCM-laittiden tulon hävittäjiin vaikka niitä on kuljetuskoneissa ja helikoptereissa. Nopeudet kun nousevat suuriksi, niin laseria on miltei mahdoton vakauttaa...vielä...
Siinä on ongelmansa. Toki ne monet ongelmat jotka liittyvät laserin sijoittamiseen hävittäjä alustaan ovat rahalla ja ajalla ratkaistavissa. Itse näkisin, että laser hävittäjässä voisi olla hyvinkin todennäköistä gen. 6 koneissa. 6++ koneissa viimeistään. Toki aikaa on vierähtänyt jokunen vuosikymmen.
 
Offensiivisista lasereista sen verran että mm. General Atomics on kehittelemässä 150kW HELLADS laseria omaan Predator droneensa. Jos se mahtuu Predatorin hyötykuormaksi niin se mahtuu kyllä taktisen hävittäjän kannettavaksikin.


Ja kyllähän näitä kehittelevät kaikki muutkin.

 
Jenkeillä on tavoitteena aloittaa hävittäjän laseraseiden testaus vuonna 2021 lentokoneessa. Tuskin vielä hävittäjässä, mutta lentävässä vekottimessa kuitenkin.
 
Siitä on vielä pitkämatka mihinkään varteenotettavaan sovellukseen. Testata voi aina ja kannattaakin. Niin sitä teknologia kehittyy ja menee eteenpäin.
 
Lähteestä riippuen pitäisi olla palveluskäytössä 2020 -luvulla joko alku tai loppupäästä. Aihe ei ole minulle millään tavalla tuttu, nuo postaamani aikataulut on pikaisella googletuksella löydettyjä. Silmiinpistävää on, että uusimmissa jutuissa aikataulu näyttää tiivistyneen. Ilmeisesti jotain perustavaa laatua olevia ongelmia on saatu ratkaistua? Joka tietää niin kertokoon.
 
Back
Top