F-35 Lightning II

Lähteestä riippuen pitäisi olla palveluskäytössä 2020 -luvulla joko alku tai loppupäästä. Aihe ei ole minulle millään tavalla tuttu, nuo postaamani aikataulut on pikaisella googletuksella löydettyjä. Silmiinpistävää on, että uusimmissa jutuissa aikataulu näyttää tiivistyneen. Ilmeisesti jotain perustavaa laatua olevia ongelmia on saatu ratkaistua? Joka tietää niin kertokoon.
Mainitsemasi aikataulun kiristyminen voi tosiaan johtua ongelmien ratkaisusta. Tai sitten kasvaneesta tarpeesta, Jenkit tietävät jotain minkä takia haluavat omasuojat kuntoon mahdollisimman nopeasti. Mikä ei välttämättä tiedä ollenkaan hyvää rauhalliselle elolle.. o_O
 
http://www.defensenews.com/articles/israel-ready-to-operate-f-35s-without-ever-actually-flying

Israel 'Ready' to Operate F-35s Without Ever Actually Flying Them

Israeli pilots have been training at Luke Air Force Base in Arizona for more than a year, but unlike F-35 compatriots from the US, Norway, Australia and other nations who are actually flying the fifth-generation fighter, Israel has elected to limit pilot training to course work and the high-fidelity simulator built by prime contractor Lockheed Martin.

“We haven’t yet flown on the plane. That was our choice,” a general officer on the Israel Air Force (IAF) headquarters staff told Defense News.

“Decades ago, when we prepared for our first F-15s and F-16s, we needed to fly in the aircraft. But today, the situation is different for two key reasons: Firstly, the simulators are so reliable and secondly, it’s a single-seater. So it doesn’t matter if we fly here or there, because there’s no instructor up there with you in the cockpit,” the senior officer said.

He added, “We’ve gone through extensive simulator training and we’ve received all the information we needed through wonderful cooperation. … From our point of view, once they land here on 12 December, we’re ready to fly.”
 
Eipä siinä kauaa mennyt kun pressakoneiden lisäksi F-35 sai kuulla kunniansa, se on sitten eri asia miten puheet materialisoituu ensi vuodesta eteenpäin.

http://aviationweek.com/blog/trump-slams-out-control-f-35

"Look at the F-35 program with the money, the hundreds of billions of dollars," Trump said on Fox news Dec. 11. "It's out of control."

Trumppa käyttelee titityytä:

Trump tviittasi – aseyhtiön markkina-arvosta pyyhkiytyi neljä miljardia dollaria
http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/porssiuutiset/art-2000005004372.html

Katoavaista on virtuaalinen mammona.
 
Suottaapi olla, että katoavaista on myös lähes 2500 koneen tilaus. Sitä odotellessa kun tulee ilmoitus reilummasta supistuksesta.
 
Trump vain yrittää painaa hintaa alas, siihen Lockheedilla on varaa mutta ei halua.

Ja siinä Trump on juuri oikea henkilö paikallaan. Vaikka siellä ei uskottaisikaan Trumpin olevan arvaamaton, niin ainakin ne tietävät Trumpin olevan tarpeeksi häikäilemätön tekemään jotakin asialle. Ja Trumpilla ei ole mitään syytä olla tölväisemästä tuosta asiasta, jos hän saa hintaa alemmaksi, niin se on aina parempi valtiolle, jos taas ei niin siitä tuskin on mitään haittavaikutuksia ja LM pysyy ruodussa.
 
http://www.defense-aerospace.com/ar...eed-50-maintenance-hours-per-flight-hour.html

"The number of aircraft in service -- 597 by late FY18 and (597 + 163 = 760) by late FY19) imply that the total requested 17 million man-hours of support equates to 12,527 per aircraft per year, or about 1,043 hours per aircraft per month.
Given that the average F-35 combat aircraft is expected to fly 250 hours per year, simple arithmetic shows that Navair expects the F-35 to require, on average, 50.1 maintenance man-hours per flight hour – it would have required 41.75 MMH if it flew 300 flight hours, as originally planned.
The US Air Force originally planned to fly its F-35s 300 FH per Primary Aircraft Inventory per year. Subsequently, it reduced the F-35A flying hours from 300 to 250 FH per PAI."


Tämä oli niin älyttömän kuuloinen luku että piti oikein lukea tuo alkuperäinen läpyskä.
Four years into their operational career, F-35 fighters are expected to require between 41.75 and 50.1 maintenance man-hours (MMH) per flight hours, or about three times as many as most fighter aircraft currently operated by Western air forces.

This extremely high MMH to flight hour ratio is extrapolated from a Dec. 01 solicitation filed by the US Naval Air Systems Command, and which states that the world-wide in-service fleet of F-35s will require 17 million man-hours of maintenance and sustainment in FY 2018 and FY 2019.

Aluksi puhutaan MMH/FH, seuraavassa kappaleessa kyseessä onkin maintenance and sustainment. Tätä lukua ei kuitenkaan ole alkuperäisessä tekstissä, vaan se on kirjoittajan omaa "ekstrapolointia". Alkuperäisessä tekstissä lukee:
ANTICIPATED CONTRACT TYPE:
The contract type is anticipated to be a Hybrid consisting of Cost Plus Incentive Fee (CPIF), Cost Plus Fixed Fee (CPFF), Fixed Price Incentive Fee (FPIF), Firm Fixed Price (FFP), and Cost with an estimated total Level of Effort of approximately 17-Million man-hours (based on 1,920 hours per year) over a period of two years.

Eli sopimuksen vaatima kokonaistyöaika on 17 miljoonaa miestyötuntia, jolla tuotetaan seuraavia palveluita:
The material and non-recurring sustainment activities include: Training Material and Infrastructure, Initial Spares, Support Equipment, Autonomic Logistics Information System (ALIS) Material and Infrastructure, Site Surveys and Site Activation Activity, Depot Activation, Reliability, Maintainability and Health Maturation, and the Structural Integrity Program.

All recurring sustainment support and PBL Operations for the United States Air Force (USAF), United States Marine Corps (USMC), and United States Navy (USN), non-U.S. Department of Defense (DoD) Participants and Foreign Military Sales (FMS) customers, to include: Program Management, Sustainment Integration Activities, Systems and Sustaining Engineering, Product Support Management, ALIS Maintenance and Operations, Fleet Management, Security Management, Joint Technical Data Management, Low Observable Management, Training and Training Support, Training Systems Operations, Support Equipment Support, Supply Support and Management Services, Industrial Operations, Warfighter Support, Support of Customer Unique Requirements, Ferry of Aircraft, Engineering Change Management, Support of the United States Reprogramming Laboratory, and DMS/MS support.

Tästä "ekstrapoloidaan" sitten jollakin ihmeellisellä logiikalla, että F-35 istuu pajalla ruuvattavana 50.1 tuntia jokaista lentotuntia kohti. o_O

Tämä ylittää sopimukseen määritellyn raja-arvon viisinkertaisesti. Jos näin olisi, luulisi että vaikka GAO olisi älähtänyt asiasta? Sen sijaan sen viimeisimmässä raportissa lukee:

scxirm.png


Plan on 8 MMH/FH, treshold 12 MMH/FH.
Although the program has made progress in improving system-level reliability and maintainability, some metrics continue to fall short of program expectations in several key areas. For example, as shown in figure 9, while the metrics in most areas were trending in the right direction, the F-35 program office’s own assessment indicated that as of August 2015 the F-35 fleet was falling short of reliability and maintainability expectations in nine of 19 areas. As of August 2015, the F-35 fleet had only flown a cumulative total of 35,940 hours. The program has time for improvement as the ultimate goals for these reliability and maintainability metrics are to be achieved by full system maturity, or 200,000 cumulative flight hours across the fleet. The program currently has a number of projects planned to further increase reliability.
 
Suottaapi olla, että katoavaista on myös lähes 2500 koneen tilaus. Sitä odotellessa kun tulee ilmoitus reilummasta supistuksesta.

No se nyt on ollut selvä jo pitkään. Ne luvut perustuvat siihen että olemassaolevat USAFin F-16-ja A-10 -koneet korvattaisiin F-35:llä yksi yhteen. Ei tarvi olla Nostradaamus tajutakseen ettei näin tule käymään.
 
Just joo.

Ei ole USAF:lla paljon vaihtoehtoja ja ns. "fighter gap" takaa sen, että käytännössä piikki on auki.

Voi tietysti olla, että ostavat lujasti "legacy-koneita" lajeissa F-15, F-16 ja laivastolle F-18-koneita myös. Tämähän se on saabistien polvirukous, kun oman koneen ensilento ei ole vieläkään tapahtunut ja kyseessä ei ole ns. 5. sukupolven kone.
 
Juu ei ole vaihtoehtoja, projisoituja tilausmääriä on pakko pudottaa. Rahat ei kertakaikkiaan tule riittämään nyt kun on päätetty ettei mitään legacy-tyyppiä poisteta ennenaikaisesti (F-15C, B-1, KC-10, A-10 jne).
 
Juu ei ole vaihtoehtoja, projisoituja tilausmääriä on pakko pudottaa. Rahat ei kertakaikkiaan tule riittämään nyt kun on päätetty ettei mitään legacy-tyyppiä poisteta ennenaikaisesti (F-15C, B-1, KC-10, A-10 jne).

Mistä tulit tuohon johtopäätökseen? Se kun on hieman erikoinen liittäen B-1:n, tankkauskoneet ja A-10:n F-35:n hankintoihin? Vai korvaako KC-10 F-35:n taistelutehtävissä? :D F-15C:n tekohengitys nyt on aivan mahdollista.

Tietääkseni F-35:n projisoidut tilausmäärät ovat suhtkoht ennallaan.
 
Voi tietysti olla, että ostavat lujasti "legacy-koneita" lajeissa F-15, F-16 ja laivastolle F-18-koneita myös. Tämähän se on saabistien polvirukous, kun oman koneen ensilento ei ole vieläkään tapahtunut ja kyseessä ei ole ns. 5. sukupolven kone.

Sardella on näemmä tapana dissata muita foorumilaisia.

Oliko tuossa myös tarkoitus olla jotain asiaa? Ainakaan minulle logiikka ei auennut.

---

Itse asiaan. Eikös idea ole että F-35:ttä tarvitaan vähempi määrä? Siltä pohjalta voisi kuvitella, että hankittaisiin myös vähemmän kuin vanhempia koneita.
 
Back
Top