Tarkoituksena oli kuvastaa miten paljon USAF:lla on ollut koneita ja miten nopeasti niiden elinkaari alkaa tulla tiensä päähän. Ehkä tämä käppyrä esittää sen paremmin.
Koneiden määrä tulee joka tapauksessa laskemaan, eikä nykyiselläänkään kaavaillut ostomääräät riitä täyttämään vajetta. Projektioissa pysyminen edellyttää, että F-16/F-15/A-10 elinikää pystytään kasvattamaan ja F-35 hankinnat toteutuvat suunnitellusti. Jos F-35 hankintoja lasketaan, konevahvuus tulee olemaan harmaan alueen alaosassa.
F-35 on tehokkaampi siinä mielessä, että se kuljettaa enemmän aseita pidemmällä kantamalla kuin F-16 ja pystyy tekemään sen useamman kerran päivässä. Lisäksi parempi selviytymiskyky vähentää ajan myötä tulevia tappioita. Kokonaistarve liittyy kuitenkin myös maantieteeseen ja doktriiniin, jonka mukaan ilmavoimien tulee pystyä toimimaan ja saavuttamaan ilmaherruus samanaikaisesti useammassa sodassa eri puolilla maailmaa. Siihen ei yksittäisen koneen taktiset ominaisuudet vaikuta.
Yhdysvaltojen doktriini perustuu massiviseen ilmaylivoimaan. Se täytyy miettiä uusiksi, jos hankintoja lasketaan merkittävästi. Vajetta voitaisiin myös täyttää rakentamalla lisää vanhempia koneita, mutta tähän astisissa selvityksissä se ei ole osoittautunut kustannustehokkaaksi. Jälkiviisaana voisi sanoa, että USAF:n olisi pitänyt jatkaa F-16/F-22 hankintoja eikä laittaa kaikkia kortteja F-35:een, mutta tilanne on nyt mikä on ja jotain tarttis tehdä.
"Air power is like poker. A second-best hand is like none at all - it will cost you dough and win you nothing."
-General George C. Kenney
Oma pointtini oli se, että USAF teki virhearvion pudottaessaan 4. sukupolven hävittäjien tilausmääriä odottaessaan F-35-koneita. Tästä syystä on selvää, että menee pitkään ennenkuin tuotanto pystyy vastaamaan USAF:n taistelukoneiden kysyntään. Ja koska 4:n sukupolven hävittäjät ovat ns. "poistuvaa kalustoa" tulevaisuudessa, se tulee mahdollisesti lisäämään F-35:n tilauksia USAF:n kohdalla jopa merkittävästi, ei siis päinvastoin.
Tämä ei siis ole suora vastaus @intternetsoturi :n postaukseen ja käppyrään, vaan vain selkeyttämään sitä, mitä tarkoitin aikaisemmin ja mitä se mahdollisesti merkitsee F-35:n tilauksille.
Se, tuleeko lähivuosina lisätilauksia F-15- ja F-16-koneiden uusimmille malleille jää nähtäväksi, mutta se saattaa olla ns. "stop-gap"-ratkaisu. Laivastolla tilanne on Super Hornetin kannalta parempi ja USN tuntuu varautuneen F-35:n viivästyksiin huomattavasti peremmin.