F-35 Lightning II

Unofficially, former Israeli Air Force officers offer a spectrum of explanations and conjecture, including:


  • Anemic operational experience by the service’s F-35 pilots.
  • Failure thus far to integrate required Israeli weaponry in the aircraft’s internal weapons bay.
  • The need to reserve these assets for only the most strategically significant missions against a much more sophisticated array of enemy air defenses.
 
Syyria otti opikseen 2014 iskusta, jolloin Raamit pudottivat Rafael Popeye/ Have Nap ohjuksia lentokentälle. Buk M2 ohjukset väsytettiin silloin lentämällä kovaa ja korkealla F-15I:llä ja muuttelemalla suuntaa. Silloin it ei ollut integroitua mutta ehkä nyt oli?
 
Tässä voisi olla Suomellekin jotain jos F-35 valitaan:

MBDA_SPEAR_F35_JSF_Farnborough_2.jpg


SPEAR 3 on Brimstone 2:n jatkokehitelmä, 4 kpl per asekuilu. Ja sen lisäksi 1 kpl Meteor/AMRAAM
 
Unofficially, former Israeli Air Force officers offer a spectrum of explanations and conjecture, including:

  • Anemic operational experience by the service’s F-35 pilots.
  • Failure thus far to integrate required Israeli weaponry in the aircraft’s internal weapons bay.
  • The need to reserve these assets for only the most strategically significant missions against a much more sophisticated array of enemy air defenses.

Hirveän pitkä artikkeli ilmiselvän asian toteamiseen, kone ei ole vielä riittävän valmis eikä henkilöstöllä tarpeeksi kokemusta että sitä haluttaisiin vielä sotaan lähettää. Varmaan jossain välissä käydään kuitenkin lentämässä Golanin suunnalla "suojauslentoja" kun muut koneet operoivat.
 
Tuo on mielenkiintoinen ilmansuunta lennellä muutoinkin häivekoneella. Venäjä saa loistavasti tiedustelu tietoa koneen häiveominaisuuksista ja suorituskyvystä.
 
Tässä voisi olla Suomellekin jotain jos F-35 valitaan:

MBDA_SPEAR_F35_JSF_Farnborough_2.jpg


SPEAR 3 on Brimstone 2:n jatkokehitelmä, 4 kpl per asekuilu. Ja sen lisäksi 1 kpl Meteor/AMRAAM

Mielenkiintoinen muuten tuo Farnborough 2014 pienoismalli; Meteorille on laitettu tuossa jokin melko paksu kisko, mitä ei varmaan oikeassa kiinnityksessä voi olla. Ei nuo sisemmät SPEARit pääsisi tuolta ehjänä ulos. Nafti on ruuma.

Vrt AMRAAM-teline, jota nyt varmaan Meteorin kanssa oikeasti tullaan käyttämään:
F-35-AMRAAM.jpeg


(...Tai sitten tilanne on se, että Meteor ei ramjetin vuoksi mahdu samaan koloon AMRAAMin kanssa, ja tarvitaan sovite. Ja sitten tuleekin tenkkapoo, että mahtuuko SPEAR/SDB/tms menemään siitä vierestä erilaisissa lentotiloissa. Veikkaan hyvin pitkällistä validointiprosessia molemmille aseille.)
 
Viimeksi muokattu:
Tuohan on kiinnostava ohjus kaikkiin koneisiin. Kantamaa on 130km.
 
Mielenkiintoinen muuten tuo Farnborough 2014 pienoismalli; Meteorille on laitettu tuossa jokin melko paksu kisko, mitä ei varmaan oikeassa kiinnityksessä voi olla. Ei nuo sisemmät SPEARit pääsisi tuolta ehjänä ulos. Nafti on ruuma.

(...Tai sitten tilanne on se, että Meteor ei ramjetin vuoksi mahdu samaan koloon AMRAAMin kanssa, ja tarvitaan sovite. Ja sitten tuleekin tenkkapoo, että mahtuuko SPEAR/SDB/tms menemään siitä vierestä erilaisissa lentotiloissa. Veikkaan hyvin pitkällistä validointiprosessia molemmille aseille.)

On kyllä kummallisen näköinen, taitaa olla pienoismallissa otettu vähän vapauksia? Oikeastihan tuossa ovessa on sen mukana aukeava pneumaattinen ejektori, eikä kiskoa:

8412b7d98757281e_800x800ar.jpg


Näkyy toiminnassa esim. tässä 1:20 eteenpäin:

Meteoria piti kaiketi hieman muokata ainakin siivekkeiden osalta että mahtuu F-35:een. Onhan se tosin kiinnityksiltään, ympärysmitaltaan ja muuten ulkoisesti melko samanlainen kuin AMRAAM, molempien piti mahtua samoihin kolohin Typhoonin runkoon kiinni.
 
On kyllä kummallisen näköinen, taitaa olla pienoismallissa otettu vähän vapauksia? Oikeastihan tuossa ovessa on sen mukana aukeava pneumaattinen ejektori, eikä kiskoa:
Joo, näin sen täytyy olla. Itse kohtuu pedanttina ihmisenä en voi tajuta, miten jotkut näkee aivan hirveän vaivan tuon kokoisen mallin rakentamisessa ja tekee kuitenkin detaljit ns. omasta päästä.

Eihän ne Meteorin ilmanottoaukot sen ulommaksi tule kuin AMRAAMin keskisiivekkeet, joten kyllä sinällään luulisi F-35:ssäkin samaan ejektoriin mahtuvan (lyhyemmillä takasiivekkeillä).
 
Tuo meteorit integroiminen taitaa olla alkutekijöissä, niin tuskin vielä oikeaa tietoa edes on, ongelmia voi tulla tai sitte ei. Sopimus tehtiin Alle vuosi sitten. Valmista vasta2020, ehkä.


21.4-2017
Today’s contract helps de-risk the integration effort and includes the mixture of test assets, productionisation and engineering work needed to support Meteor’s compatibility and use from F-35. This is excellent news for the UK’s F-35 Lightning II force, which is planned to be armed with the game-changing Meteor missile in the 2020s.

The test assets being contracted today encompass the usual suite of test missiles required for an aircraft integration programme. Contract scope also includes the role change kits for the UK’s common Meteor stockpile for both Typhoon and Lightning.

http://www.mbda-systems.com/press-releases/meteor-integration-f-35-takes-significant-step-forward/



Toisaalla.
The UK has awarded a contract to MBDA to pave the way for the integration of the Meteor missile on its F-35 fleet.

"The Meteor has already been checked for fit in the internal weapons bays of the jet and is compatible with the aircraft’s internal air-to-ground stations, but would require modification of the fin span and air intakes to be compatible with the air-to-air stations".

https://ukdefencejournal.org.uk/f-35-meteor-integration-takes-significant-step-forward/
 

Jep, jos noita tarvitsee ruveta enemmän muuttelemaan, niin sitten ei ole ihan pikkuprojekti. Tuo ilmanottoaukkojen moitteeton toiminta Mach 4 nopeuksissa patopainemoottorin kyseessäollen ei ole välttämättä ihan yksinkertaista.
 
Jep, jos noita tarvitsee ruveta enemmän muuttelemaan, niin sitten ei ole ihan pikkuprojekti. Tuo ilmanottoaukkojen moitteeton toiminta Mach 4 nopeuksissa patopainemoottorin kyseessäollen ei ole välttämättä ihan yksinkertaista.
Ompas. Veistetään Moralla sopivasti skuupin kyljestä pois että mahtuu ulos luukusta, ja jossei ohjaudu ihan sata rosenttisesti niin pistetähän spoileri selkään.
 
Ompas. Veistetään Moralla sopivasti skuupin kyljestä pois että mahtuu ulos luukusta, ja jossei ohjaudu ihan sata rosenttisesti niin pistetähän spoileri selkään.

Laitat Moran sinne paketissa ja saatteeksi "Greetings from Finland. We consider there not to be any problem, that a Puukko (Mora) would not solve. You may thank me after the fact." :whistle:

Palautteen / ideoiden antaminen on itse asiassa ihan järkevää. Kirjeenvaihtoa käyty esim. yhden norjalaisen eräfirman kanssa (pyrkimyksenä parantaa heidän tuotteitaan). Hiljan tuli todettua (viikon sisään), että erään ruotsalaisen pörssifirman eräissä materiaaleissa oli melkoinen virhe. Oli lievä yllätys, kun kiitosta tuli kyseisen firman toimitusjohtajalta. Mistä sitten käytiin mielenkiintoinen keskustelu.

Asiallista palautetta ottavat siis varmasti mielellään vastaan. Ja Mora jäisi kyllä Lockheed-Martinilla / MBDA:lla mieleen :)

1518817481316.webp
 
http://www.airforcemag.com/Features/Pages/2018/February 2018/F-35A-Production-Back-Up-to-48-Per-Year-110-Still-Elusive.aspx

"The Air Force plans to buy 48 F-35A fighters in its Fiscal 2019 budget request, a very modest increase from the Fiscal 2018 request of 46 and back to the level requested in Fiscal 2017, with no sign yet that the service will soon be boosting its buy to levels of more than 100, forecasted eight years ago for the near future."

"Asked if he ever sees the Air Force F-35 buy reaching 110 a year, Donovan said it will all depend on success in knocking down sustainment costs. Deputy Defense Secretary Patrick Shanahan and Pentagon acquisition chief Ellen Lord “are working really hard—I mean, that’s a big focus for them—to drive down the cost of sustainment,” Donovan said. Whether they succeed will determine whether the Air Force buys out the full order of 1,763 aircraft or halts the buy and moves on to something else."

"He also said USAF is considering a two-tiered F-35 force approach: one that makes sure “the frontline combat units have the very latest” capability while training units have a lesser but “still pretty good” capability that provides adequate preparation for frontline pilots."
///

https://www.theregister.co.uk/2018/02/16/uk_belgium_typhoon_jet_proposal_f35_competition/

"Great Britain, which is buying the US-made F-35 fighter jet, is urging European neighbour Belgium not to buy the US-made F-35 fighter jet."
 
Viimeksi muokattu:
@jokuvaan MIKÄ SUA VAIVAA?

Miksi kirjoitat tollasen lainauksen jälkimmäisestä uutisesta, kun pointti on se että Britit haluaa vain myydä omaa tuotettaan eli Eurofighteriä! Euroopan sotilaallisen suorituskyvyn kannalta briteille sopisi varmasti aivan hyvin että mahdollisimman monella olisi F-35 käytössä.
 
Sellainen juttu vaan että viime kesän airshowssa L&M euroopan johtaja sanoi Siivet-lehden haastattelussa että Brittien F-35B on ainoa versio toistaiseksi johon Meteor integroidaan ja sen integraation kustantaa Brittilaivasto ihan itse. AMRAAMilla ja sen seuraajilla siis todennäköisesti mennään jos F-35 valitaan.
 
Sekin mahdollisuus on yhä olemassa, että jos integrointikustannus näyttää liian pahalta, sitä ei toteuteta. Esim. jos Meteorin sisäisiä komponentteja pitäisi suunnitella uusiksi lämpötilan ja tärinän takia. Nyt on olemassa 41 miljoonan punnan alkuvaiheen "de-risk" sopimus. Britannia vaikuttaa tilaavan B-mallia 48kpl ja loput halvempaa ja vähemmän ongelmallista A-mallia.

Integrointiin liittyen A-mallin osalta:

"Aerodynamic loads and environmental conditions within the weapons bay have either caused flight certification authorities to impose limitations to the weapons envelope or have caused weapon vendors to impose life limits on the weapons. Excessive temperatures in the weapons bay at low altitudes while at high speeds may result in speed and time restrictions when carrying internal weapons."
 
Back
Top