F-35 Lightning II

DOT&E 2017:
The F-35A gun has been consistently missing ground targets during strafe testing; the program is still troubleshooting the problems.

Palataan asiaan tammikuussa 2019 kun seuraava raportti tulee.

Voisiko tuosta päätellä että ongelma koskee vain maa-ammuntoja? Mä haluun nähdä sen F-35 lentäjän joka tuo sodassa helvetin hienon häivekoneen alas tykkiammuntoja suorittamaan :D
 
Voisiko tuosta päätellä että ongelma koskee vain maa-ammuntoja? Mä haluun nähdä sen F-35 lentäjän joka tuo sodassa helvetin hienon häivekoneen alas tykkiammuntoja suorittamaan :D

Ei voi. Samoin se tietysti toimii.

Syy, miksi tuo on kriittistä maa-ammunnoissa on se riski, että jos tykki ampuu ohi, niin sitten osutaan omaan jalkaväkeen.
 
Syy, miksi tuo on kriittistä maa-ammunnoissa on se riski, että jos tykki ampuu ohi, niin sitten osutaan omaan jalkaväkeen.
Ja jos tendenssi on oikealle ja yli, niin tiedämme että F-35 tulee tekemään hyökkäykset em. syystä ensisijaisesti vasemmalta edestä. Eli putket vain siihen suuntaan valmiiksi.

(Kyllä tuo kuntoon vielä tulee, koska kysehän on vain rekyylin ja ilmanvastuksen voittamisesta oikea-aikaisilla ohjainpintaliikkeillä.)
 
Eikös noissa tykeissä ole kuitenkin AA ja AG -moodit erikseen? Eli miksei ongelma voisi koskea vain AG-moodia?

Mikä ihmeen moodi? Tykin tähtäimeen saa kyllä vaikka minkälaisia tähtäinkuvioita tikkataulusta suo-ojaan, mutta ihan samoin tykki toimii.

(Kyllä tuo kuntoon vielä tulee, koska kysehän on vain rekyylin ja ilmanvastuksen voittamisesta oikea-aikaisilla ohjainpintaliikkeillä.)

Jep, eiköhän se jossain vaiheessa kuntoon tule. Pakko saada kuntoon. Mutta, jos se olisi helppoa, se olisi varmaan jo saatu kuntoon. Ongelmahan tuossa on, että tykin aiheuttama yksittäisen laukauksen rekyylimomentti sinänsä on vakio, mutta eri lentotiloissa sen ja ilmanvastuksen yhteisvaikutus on erilainen, ammusten lentorata on erilainen, ja lisäksi ohjainpintojen vastavaikutus on erilainen. Ei siis ole mitään yhtä yksittäistä vakiokorjausta, vaan joka tilanteessa tulisi laskea dynaamisesti oikeat vastakorjausliikkeet. Ei ole ihan helpoin asia ratkaista..
 
Voisiko tuosta päätellä että ongelma koskee vain maa-ammuntoja? Mä haluun nähdä sen F-35 lentäjän joka tuo sodassa helvetin hienon häivekoneen alas tykkiammuntoja suorittamaan :D
Näin mustan huumorin nimissä sanoisin, että kaikki ne lentäjät jotka siirtyvät korvattavista A-10 koneista. :p Ei ehkä suomalaisesta vinkkelistä ensimmäinen murheenkryyni. Mutta yksi ongelma muiden joukossa pidentämässä listaa.
 
Ostajan näkökulmasta Gripen ei ole vielä lentänyt niin, että tiedettäisiin sen ominaisuuksista saati ongelmista mitään. F35:sta 1.0 on lennetty ja koeteltu sekä tilattu jo siinä määrin, että kaikki kehitettävät ja korjattavat asiat on melko avoimesti pöydällä. Ensinmainittu kylläkin nojaa pitkälle edeltävään malliin kun F35 on kunnianhimossa ja innovatiivisuudessaan reilun askeleen pidemmällä riskit mukaanlukien ja tavoittelee asioita joista Gripen on jo lähtökohtaisesti luopunut.
 
Näin mustan huumorin nimissä sanoisin, että kaikki ne lentäjät jotka siirtyvät korvattavista A-10 koneista. :p Ei ehkä suomalaisesta vinkkelistä ensimmäinen murheenkryyni. Mutta yksi ongelma muiden joukossa pidentämässä listaa.

Niin, suomalaisesta vinkkelistä ihan ok jos tuo ei ole siellä listan kärkipäässä ratkaistavana.

... Ja mikäli A-10 lentäjät siirtyisivät F-35:een mielessään tykillä kurmottaminenm, niin heidän hävittäjistään voisi ottaa tykin suosiolla pois. Tai päästää raukat eläkkeelle :D

Mikä ihmeen moodi? Tykin tähtäimeen saa kyllä vaikka minkälaisia tähtäinkuvioita tikkataulusta suo-ojaan, mutta ihan samoin tykki toimii.
...

Ainakin F-16 -koneessa oli erillinen moodi tykin maa-ammuntoihin, jossa tietokone ottaa mukaan maanpinnan ja laskee mihin ammukset tippuvat maassa. Tämä on totaalisesti eri asia kuin joku "tähtäinkuvio".

...
Jep, eiköhän se jossain vaiheessa kuntoon tule. Pakko saada kuntoon. Mutta, jos se olisi helppoa, se olisi varmaan jo saatu kuntoon. Ongelmahan tuossa on, että tykin aiheuttama yksittäisen laukauksen rekyylimomentti sinänsä on vakio, mutta eri lentotiloissa sen ja ilmanvastuksen yhteisvaikutus on erilainen, ammusten lentorata on erilainen, ja lisäksi ohjainpintojen vastavaikutus on erilainen. Ei siis ole mitään yhtä yksittäistä vakiokorjausta, vaan joka tilanteessa tulisi laskea dynaamisesti oikeat vastakorjausliikkeet. Ei ole ihan helpoin asia ratkaista..

Ei, mutta lienee noita ratkottu jo erilaisissa koneissa. Tietty jos F-35:n tykin on tarkoitus sisältää jotain huippuhienon modernia ja älykästä, joka sitten onkin haastavampi pala..
 
Ainakin F-16 -koneessa oli erillinen moodi tykin maa-ammuntoihin, jossa tietokone ottaa mukaan maanpinnan ja laskee mihin ammukset tippuvat maassa. Tämä on totaalisesti eri asia kuin joku "tähtäinkuvio".

Ok, sitä tarkoitit. No, ei siinä ole eroa. Ihan vastaavasti ilmamaaleihin lasketaan, että missä suunnassa maali on, miten kaukana ja vielä mihin suuntaan se on menossa suhteessa omaan koneen liikkeeseen.

Ei, mutta lienee noita ratkottu jo erilaisissa koneissa. Tietty jos F-35:n tykin on tarkoitus sisältää jotain huippuhienon modernia ja älykästä, joka sitten onkin haastavampi pala..

Joo, onhan tuo vähän mystinen juttu.

Voi olla, että F-35 tykin sijainti on vähän edempänä ja ylempänä huomioiden vielä, että F-35 lentää vähän enemmän takaviistoon kallellaan ja näiden yhteisvaikutuksena momentti on sitten suurempi kuin aikaisemmin / kuin ennakoitu.

1518516192238.webp
 
Mutta, jos se olisi helppoa, se olisi varmaan jo saatu kuntoon.

Tai sitten vikaa ei oltu havaittu. Tykkitestit joissa ongelma havaittiin, olivat vasta ehtineet alkaa kun tuorein raportti laadittiin. Toisaalta raportissa myös sanottiin, että tähtäysvirhe on konsistentti ylös ja oikealle, eikä esim. liiallinen hajonta. Ei tämän saatavilla olevan tiedon pohjalta voi kovin varmasti sanoa, kuinka isosta ongelmasta on kyse.
 
Viimeksi muokattu:
Tai sitten vikaa ei oltu havaittu, tykkitestit joissa ongelma havaittiin, olivat vasta ehtineet alkaa kun tuorein raportti laadittiin. Toisaalta raportissa myös sanottiin, että tähtäysvirhe on konsistentti ylös ja oikealle, eikä esim. liiallinen hajonta. Ei tämän saatavilla olevan tiedon pohjalta voi kovin varmasti sanoa, kuinka isosta ongelmasta on kyse.

Voihan se olla, että A-mallin tykki olisi vain suunniteltu ja asennettu väärään asentoon, mutta silloin sen korjaamisen kuvittelisi olevan kohtuu helppoa vain tähtäinpistettä elektronisesti siirtämällä.

B- ja C-mallien podi toimii ilmeisesti paremmin, vaikka ei sekään täydellisesti. Siitä aiheutuvat momentit ovat sijainnista (lähellä painopistettä) johtuen todennäköisesti pienempiä.

Näistä syistä arvelisi momenttien olevan ongelman taustalla.

Mutta seurataan rauhassa, miten asia kehittyy. Eiköhän tuohonkin joskus tule tarkempaa tietoa saataville.

1518518582955.webp
 
Jotenkin vaikea uskoa ettei tykin suuntausta/tähtäystä saataisi kuntoon ja vieläpä varsin pienin ponnistuksin.

Tämäkin taitaa taas kertoa enemmän siitä miten pienimmätkin lillukanvarret tuodaan F-35:n osalta julkisuuteen samalla kun muissa kehityshankkeissa uutisoidaan lähinnä maahansyöksyt.
 
Jotenkin vaikea uskoa ettei tykin suuntausta/tähtäystä saataisi kuntoon ja vieläpä varsin pienin ponnistuksin.

Tämäkin taitaa taas kertoa enemmän siitä miten pienimmätkin lillukanvarret tuodaan F-35:n osalta julkisuuteen samalla kun muissa kehityshankkeissa uutisoidaan lähinnä maahansyöksyt.

Mikäli homma on noin niinkuin intternetsoturi kertoo niin tämä valottaa tilannetta aika paljon.
 
Jotenkin vaikea uskoa ettei tykin suuntausta/tähtäystä saataisi kuntoon ja vieläpä varsin pienin ponnistuksin.

Tämäkin taitaa taas kertoa enemmän siitä miten pienimmätkin lillukanvarret tuodaan F-35:n osalta julkisuuteen samalla kun muissa kehityshankkeissa uutisoidaan lähinnä maahansyöksyt.

Nyt Rannari taisi hiukan missata pointtia?

Foorumilla esitettiin asioita, jotka eivät pidä paikkaansa. Korjasin niitä. Ja siinä ohessa esimerkinomaisesti totesin lisäksi, että niin vaikea kuin sitä voikin olla uskoa, on mahdollista, että Gripen E:ssä on toimiva tykki ennen kuin F-35:dessä.

Kyse ei ole isosta asiasta. Kyse on yhdestä esimerkistä, joka foorumilaisten on helppo ymmärtää.

Jos kyse on helposta asiasta, se on nopeasti korjattu. Sen sijaan, jos se on vaikea asia, niin selitin jo, miksi se on vaikea. Sitäkin voi olla vaikea uskoa, mutta kannattaa uskoa, niin se vain on. Sen korjaaminen saattaa viedä siis aikaa pitkäänkin, erityisesti kun todo-listalla on 1000 muuta korjattavaa asiaa.

Ei tässä sen kummallisemmasta asiasta ole kyse. Seurataan rauhassa, miten asiat etenevät.
 
Kun Suomi alkaa saamaan koneita, pitäisi jo ydinaseiden kantokyvynkin olla mukana. Tämä siis suunniteltiin alunperin viimevuodelle, mutta näyttää venyvän 2020 tienoille.
 
Tykkitestit joissa ongelma havaittiin, olivat vasta ehtineet alkaa kun tuorein raportti laadittiin.
F-35A ampui ensimmäisen kerran ilmassa tykillä 30. lokakuuta 2015. Viimeisessä (Gilmore aikakauden) raportissa vuosi sitten ongelmina mm. akun tuhoutuminen tärinässä, käyttökelvoton kypärätähtäin ja tykkiluukun aerodynaamiset vaikutukset joka heilautti konetta. 2017-raportissa käy ilmi, että ilmasta-ilmaan tähtäyskokeesta on luovuttu, jotta kehitysohjelma pysyisi virallisessa nätissä aikataulussa.
 
Nyt Rannari taisi hiukan missata pointtia?

Foorumilla esitettiin asioita, jotka eivät pidä paikkaansa. Korjasin niitä. Ja siinä ohessa esimerkinomaisesti totesin lisäksi, että niin vaikea kuin sitä voikin olla uskoa, on mahdollista, että Gripen E:ssä on toimiva tykki ennen kuin F-35:dessä.

Kyse ei ole isosta asiasta. Kyse on yhdestä esimerkistä, joka foorumilaisten on helppo ymmärtää.

Jos kyse on helposta asiasta, se on nopeasti korjattu. Sen sijaan, jos se on vaikea asia, niin selitin jo, miksi se on vaikea. Sitäkin voi olla vaikea uskoa, mutta kannattaa uskoa, niin se vain on. Sen korjaaminen saattaa viedä siis aikaa pitkäänkin, erityisesti kun todo-listalla on 1000 muuta korjattavaa asiaa.

Ei tässä sen kummallisemmasta asiasta ole kyse. Seurataan rauhassa, miten asiat etenevät.

Ihan F-35-keskustelua yleisesti pohdiskelin. Ei niinkään juuri tykin hienosuuntausta.

Ongelmia varmasti on. Sitä en ihmettele. Enemmänkin ihmettelisin jos ei olisi. Pakko olisi saada valmiiksi tai aika moni on ongelmissa. Pakko taas voi olla hyvä tai huono konsultti. Aika näyttää miten homma etenee.
 
F-35A ampui ensimmäisen kerran ilmassa tykillä 30. lokakuuta 2015. Viimeisessä (Gilmore aikakauden) raportissa vuosi sitten ongelmina mm. akun tuhoutuminen tärinässä, käyttökelvoton kypärätähtäin ja tykkiluukun aerodynaamiset vaikutukset joka heilautti konetta. 2017-raportissa käy ilmi, että ilmasta-ilmaan tähtäyskokeesta on luovuttu, jotta kehitysohjelma pysyisi virallisessa nätissä aikataulussa.

Niinpä niin. Sillä milloin ensimmäistä kertaa ammuttiin ilmassa ei ole mitään merkitystä, koska tarkkuutta mitattiin vasta Weapons Delivery Accuracy-testeissä viime vuonna, joissa ja jolloin tähtäysvirhe havaittiin. Tiedossa on myös että, WDA-testit saatiin myös tykkitestien osalta tehtyä joulukuussa:

http://www.edwards.af.mil/News/Article/1400349/f-35-testers-wrap-up-weapons-delivery-accuracy-tests/
Hamilton said the air-to-air accuracy tests finished in August with air-to-ground tests ending in October. The F-35 ITF then capped off WDA tests by completing testing on the F-35’s GAU-22 25mm gun at the beginning of December. The WDA gun tests included the Air Force’s A variant where the gun is internal carried and on the Marine Corps’ and Navy’s B and C variants, which employ a gun pod beneath the jet.

Each weapon test required multiple missions including software development, “dry runs” and then the actual weapon release. Not including the gun, Hamilton said the F-35 ITF delivered 55 weapons during WDA testing, which was mainly done over the military sea range off the California coast and at Naval Air Weapons Station China Lake in California.

2017-raportista käy muuten myös ilmi, että nuo listaamasi viat eivät olleet enää mainittuina, eli eivät olleet enää ongelmana.
 
DOT&E 2017:
The F-35A gun has been consistently missing ground targets during strafe testing; the program is still troubleshooting the problems.

Palataan asiaan tammikuussa 2019 kun seuraava raportti tulee.
Noo, pikkuasioita :). Toimii kyllä mutta osumatarkkuus heittää...
 
Back
Top