-Alkupään B-mallin koneiden rungon elinikä saattaa olla vain 2100 tuntia (se alumiinirunko-purkkapaikkaratkaisu)
-A-mallin konetykki on yhä tarkkuudeltaan "unacceptable"
-ALIS ei edelleenkään toimi
-Koneiden luotettavuus ei ole juuri parantunut viime vuosina
Tulee vähän putkinäkö kun mitään vastavaa ei julkaista muista kandidaateista. Ongelmattomiahan nekään eivät takuulla ole.
Voi vain pohtia, että ongelmat ratkaistaan kun niissä on aivan vitusti rahaa kiinni.
Näin on.
Lisäksi jos nyt Suomi päätyisi ostamaan F-35 koneita (tai mikä malli nyt se loppupeleissä onkaan), niin HX-projektin mukaan Hornetit korvattaisiin vuosien 2025-2030 välillä.
Tässä on siis 6-11 vuotta aikaa paranella koneissa havaittuja pahimpia ongelmakohtia. En ole tästä erityisen huolissani ainakaan tässä vaiheessa.
Alankomaiden ilmavoimat on saanut ensimmäisen palveluskäyttöön astuvan F-35A Lightning II -hävittäjänsä.
Kone paljastettiin Lockheed Martinin tuotantolaitoksella järjestetyssä roll-out-tilaisuudessa Teksasin Fort Worthissa.
”Tämän F-35-hävittäjän saapuminen Leeuwardenin lentotukikohtaan myöhemmin tänä vuonna tulee olemaan valtava muutos ilmavoimillemme” sanoo kenraaliluutnantti Dennis Luyt,
Alankomaiden kuninkaallisten ilmavoiminen komentaja.
”Haluamme olla maailman parhaiden ilmavoimien joukossa, ja F-35 mahdollistaa sen meille.”
Seremonian jälkeen kone siirtyy Luken lentotukikohtaan Arizonassa, missä F-35A-lentäjät koulutetaan.
Hävittäjä on Alankomaiden ensimmäinen operatiivinen F-35 ja kolmas maalle toimitettu kone.
Kaksi Alankomaiden ensimmäistä F-35-hävittäjää toimitettiin vuonna 2013 ja ne on sijoitettu Edwardsin lentotukikohtaan Kaliforniaan tukemaan operatiivista testausta.
Alankomaat aikoo hankkia yhteensä 37 F-35A-hävittäjää.
JSF-kehityskumppanit jakavat kustannuksia suunnitellun ostomäärän mukaisesti, koska Kanada on nostanut suunnitellun hävittäjämäärän 88:aan, myös vuosimaksu nousee sen mukaisesti, vaikka Kanadan hankintakilpailu on alkuvaiheessa eikä konetyyppiä ole virallisesti valittu. Oman alihankinta teollisuuden tilausten takia jäsenyyttä ei ole katkaistu.
Meinasin eilen bloombergin jutun yhteydessä todeta, että ALIS:n arkkitehtuurissa täytyy olla jotakin todella perustavaa laatuisesti vialla, koska sitä ei ole yli 10 vuoden työllä saatu toimimaan lähes rajattomista taloudellisista resursseista huolimatta(eikä työtäkään ole ulkoistettu intialaisille datanomeille).
"The Defense Department is making plans to award Lockheed Martin a new contract to re-architect the F-35 Joint Strike Fighter's troubled Autononomic Logistics Information System. "
" ..effort, dubbed ALIS Next, is intended to “provide significant improvements in affordability, supportability, resiliency, and cybersecurity. "
Hassua nämä jatkuvat leikkaukset joiden annetaan ymmärtää kolmevitosen olevan niin perseestä ettei sillä voi tehdä mitään kun mikään ei toimi. Ja silti samaan aikaa toisaalla kolmevitoset masentavat jo päivätyönään Venäläisiä ilmatorjuntajärjestelmiä tavalla johon Gripen ei ikinä tule kykenemään.
Hassua että se on siellä myös alueellista politiikkaa eri yhtiöiden sijaintiosavaltioiden ja alihankkijoiden mukaan. Kilpailutilanteen ylläpitämistä, ja asehaarojen köydenvetoa. Se on aina ollut, ja aina tuleva olemaan, se ei liity mitenkään yksittäiseen hävittäjämalliin joita tulee ja menee.
Ja olet tavallaan oikeassa, ollessasi väärässä. Ongelmaton ei ole yksikään, mutta paras on F-35. Raptoria emme saa, F-Xään ei meillä ole aikaa, hankkikaamme siis Pantteri.
Toki jos uutta valuuttaa päättäjät myöntävät F-15X:n hankintaan niin mikäpä siinä. Sillä ajatuksella laittoivat F-15X arpalipun vetämään tämän vuoden puolella. Ehkä Mattisin korvaaja Shanahan vetää entisen työnantajan Boeingin piikkiin, vaikka seuranta sen suhteen on kova. Luultavasti jo painostivat laittamaan arvan liikkelle. https://nationalinterest.org/blog/buzz/boeings-new-f-15x-fighter-really-joining-us-air-force-39677
IN THE AIR OVER KENTUCKY — The U.S. Air Force could buy a new version of the F-15, known as the F-15X, as long as there is enough money in future defense budgets, Air Force Chief of Staff Gen. David Goldfein told Defense NewsSaturday.
IN THE AIR OVER KENTUCKY — The U.S. Air Force could buy a new version of the F-15, known as the F-15X, as long as there is enough money in future defense budgets, Air Force Chief of Staff Gen. David Goldfein told Defense NewsSaturday.
Julkista tietoa kehitystyön etenemisestä ja kivistä polulla ketjun aiheena olevasta koneesta eli F-35:stä tulee verraten runsaasti etenkin eurokilpailijoihin verrattuna. @magitsu kirjoittaa putkinäköilmiöstä ja on melestäni siinä kyllä oikeassa; haasteita on varmasti kaikilla, mutta me emme saa tietää niistä. Joidenkin kilpailijoiden kompastuskivistä emme saa tietoa muuten kuin mutupohjalta hankkeiden viivästymisiä tulkitessa. Kenellä on kremppaa enemmän, kenellä vähemmän, kas siinä vasta oiva ja päättymätön inttämisen aihe.
F-35:ssa on asioita, jotka toimivat ilmeisesti ja todennäköisesti jo tässä vaihessa hyvin. Ja sitten on ALIS, joka on - anteeksi vain - paskan kemiallinen merkki. Tieto siitä, että homma otetaan uusiksi on varmasti tervetullut. Uusi ohjelmisto voi olla ja toivottavasti myös on se kolikon kiiltävämpi puoli. On huomattava se, että kyseessä on lähinnä ohjelmisto ja sen arkkitehtuuri-ideologia, ei siis itse fyysinen kone. Totta, muitakin korjauksen kohteita löytyy, mutta aikaa on vielä meidän kilpailuamme ajatellen.
Onko F-35 = ALIS? Mielestäni ei, eikä se liene sitä myöskään Ilmavoimien mielestä; onhan kone edelleen vahvasti kilpailussa mukana. Ilmavoimien kilpailutuksessa paskaläjä on kaukoviisaasti kierretty jo tarjokkaille esitettyjen vaatimusten muotoilussa. Ja meille pitää tehdä tarjous niiden raamien puitteissa, mitä on asetettu. Koneen kykyä toimia itsenäisen huollon varassa ja omien appien käyttöä pilotoivat meidän hankkeemme näkökulmasta sopivaan aikaan israelilaiset. Merkkihuoltoketjusidonnainen huoltomalli ei kelvannut heille, miksihän? Olisiko syynä se, että iipot tekevät harvemmin umpityhmiä lehmänkauppoja, koneiden kun pitää myös oikeasti suorittaa myös vaikeina aikoina.
F-35 lentää mallikkaan ja hallitun näköisesti optisesta rumuudestaan huolimatta. Lentosofta on siis kohdallaan. Olisi kiinnostavaa nähdä kone täydessä tohinassa Ilmavoimien ”kommandoradalla”. Vaikka niiden Luneburgin linssienkin kanssa.
Jos F-35 hankitaan HX-koneeksi, niin ei me mitään nössöä karkkipussia osteta (Pantteri), vaan Salama-Santeri! Pkrl!
IN THE AIR OVER KENTUCKY — The U.S. Air Force could buy a new version of the F-15, known as the F-15X, as long as there is enough money in future defense budgets, Air Force Chief of Staff Gen. David Goldfein told Defense NewsSaturday.
Jokaiselle luku ja ajattelutaitoiselle pitäisi tämän kohdan kertoa asiasta kaiken tarpeellisen:
IN THE AIR OVER KENTUCKY — The U.S. Air Force could buy a new version of the F-15, known as the F-15X, as long as there is enough money in future defense budgets, Air Force Chief of Staff Gen. David Goldfein told Defense News Saturday.
And regardless of whether the service does buy the new jets this year, Goldfein said the new aircraft won’t be taking money from the Lockheed Martin F-35.
“I’m not backing an inch off of the F-35” Goldfein said. “The F-35 buy that we’re on continues to remain on track. And I’m not interested in taking a nickel out of it when it comes to buying anything else in the fighter portfolio.”
IN THE AIR OVER KENTUCKY — The U.S. Air Force could buy a new version of the F-15, known as the F-15X, as long as there is enough money in future defense budgets, Air Force Chief of Staff Gen. David Goldfein told Defense NewsSaturday.
"If we had the money, those would be 72 F-35s. But we’ve gotta look at this from a cost/business case.” he explained. “An F-15 will never be an F-35. Never. But I need capacity.”
Tuosta voi tosiaan saivarrella. Paitsi jos jenkeissä on joku erillinen hankintaorganisaatio. Jutun ydin oli varmaan siinä kenen aloitteesta homma tapahtuu.