Pasila, Porilaisten marssi!-Kaikki huollot ja korjaukset voitaisiin tehdä Suomessa, ei ole mitään miksi, pitäisi lähettää Italiaan.
Viimeksi muokattu:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Pasila, Porilaisten marssi!-Kaikki huollot ja korjaukset voitaisiin tehdä Suomessa, ei ole mitään miksi, pitäisi lähettää Italiaan.
Joo, lyödään lukkoon.Itsellä ja varmaan monella muullakin nuo huollot oli se tärkein seikka haittaamassa mielessä F-35:n kohdalla. Jos asia on noin että kaikki hoituu Suomessa niin eiköhän valinta ole siinä.
Kauppalehti 13.02.19 Richard Aboulafia, Teal Group: Jos Suomi omaksuu näkemyksen, jossa Venäjä enimmillään uhittelee ja tekee vain ilmatilan rikkomuksia, niin silloin pohjoismainen yhteistyö ja Gripenit riittävät vallan mainiosti uhan torjumiseen.
Jos taas puhutaan täydestä sodasta Venäjän kanssa, jossa olisi todennäköisesti mukana muita Euroopan maita ja Yhdysvallat, F-35:t olisivat parempi vakuus.
Tämä vakuus perustuu olettamalle, että Suomi puolustautuisi osana suurempaa liittoumaa.
Muussa tapauksessa on melko toissijaista, minkä hävittäjämallin Suomi valitsee.
”Nyt ei olla enää 1940-luvulla. Se ei olisi enää talvisota. En usko, että mikään maa voi taistella yksin Venäjää vastaan. Se ei vain toimi.”
Sodankäynnin luonne on muuttunut. Aboulafian mukaan mennyttä ovat ajat, jolloin yksittäinen maa pärjäisi sodissa taistelutahdollaan.
Jos Aboulafian tulkinta pitää paikkansa, Suomen hävittäjävalinnalla on selkeä turvallisuuspoliittinen ulottuvuus.
Tainnut unohtua esim. Neukkulan seikkailut Afganistanissa”Menneet ovat ajat jolloin yksittäinen maa pärjäisi sodissa taistelutahdollaa ”. Paskapuhetta.
Siivet-lehden 1/2019 F-35 huoltoa koskevasta artikkelista lyhyt referaatti. Artikkelin kirjoittaja on Pertti Perttula, "Paras hävittäjä Suomelle - Hornetin seuraajaehdokkaat"-kirjan kirjoittaja. Hän kerää joka lehteen myös uutisia HX-ehdokkaista. Haastateltavana on F-35:n ylläpitostrategian johtaja Steve Sheehy.
Helposti huollettava
- Ei enää mustia laatikoita, vaan kiintolevyn kokoisia moduleita , joita huolletaan.
-Helppo pääsy ase- ja pyöräkuilujen sekä ohjaamon istuimen takaa.
Kenttäolosuhteet
-PMA, Portable Maintenance Aid, ainoa huoltoapulaite jonka mekaanikko tarvitseee seisontapaikalla. Maantietukikohta mainittu.
-PMA:lla voidaan käynnistää sisäinen APU, jolla voi testata järjestelmiä, siirtää polttoainetta tankista toiseen jne.
-Kuusi erillistä hydrauliikkajärjestelmää ohjauspinnoilla, yksi niistä voi vikaantua ja tietokone kompensoi sen viidellä muulla.
-Aseiden laukaisujärjestelmä pneumaattinen, luotettavampi myös korkeissa G-lukemissa. Ei vaivalloista putsaamista
Alis
-PMA kytketään koneesta irroittamisen jälkeen autonomiseen logistiikkajärjestelmään tietojen siirtoa varten.
-Ehdottaa pätevää mekaanikkoa suorittamaan tehtävä.
-Kaikki data Fort Worthiin, josta jaetaan tietoa harkiten eteenpäin
-Auttaa paikallistamaan mahdollisesti viallisia tai niitä osia jotka eivät täytä laatukriteerejä.
-Lentäjillä kaksi simulaattoria PTA- (Pilot Training Aid) ja FMS (Full Mission Simulator), mekaanikoilla oma ASMT-simulaattori (Aircraft System Maintenance Trainer).
Häivepinnoite
-Nykyisin korjaukset nopeampia, jopa 10-kertaisesti.
-Runkopaneelien aukaisu ei vaadi erillistä häivepinnoitteiden korjaamista.
-Yli 10 huoltohenkilötyötuntia ennen kuin pinnoitteeseen tarvitsee koskea
Elinkaarikulut
-DAS-kamerajärjestelmän ongelmat
-15 tuotantosarjasta alkaen DAS-valmistaja vaihtuu. 2-kertaa suorituskykyisempi, 5-kertaa luotettavampi ja 45% edullisempi
-Varaosien saatavuutta parannettu muuttamalla alihankkijoiden sopimuskäytäntöjä.
Missä huollot?
-Kaikki huollot ja korjaukset voitaisiin tehdä Suomessa, ei ole mitään miksi pitäisi lähettää Italiaan.
-Joissakin hyvin suurissa muutostöissä LM:n kenttätiimit avustaisivat suomalaisia. Tarve teoreettinen, ei tiedossa olevia tarpeita tai muutoksia.
-Vähemmän ylläpitoa ja huoltoa kuin nykysukupolven koneissa ml. Hornettimme.
-Kypsän järjestelmän merkki: 9 huoltotyötuntia per lentotunti. F-35, tämänhetkinen huoltotarve alle sen, 6,3 httuntia per 1 lentotunti.
- 70% osista ei ole vielä hajonnut tai vikaantunut marraskuuhun 2018 mennessä. Lentotunteja 170 000, eurooppalaisten osuus 9000h. Kypsän järjestelmän rajana pidetään 200 000h
-Vikaantuneista tai rikkoontuneista osista 26% kesti kauemmin kuin arvioitiin.
-Luotettavuus parempi kuin odotettiin aikaisempien konetyyppien perusteella
”Menneet ovat ajat jolloin yksittäinen maa pärjäisi sodissa taistelutahdollaa ”. Paskapuhetta.
Tämäkin olisi mielenkiintoista tietää.Itse tehtävien huoltojen kustannuksista ei tosin vielä puhuttu mitään.
Mihin muihin häivekoneisiin? Niitähän ei käytännössä ole F-22 lisäksi muita. B-2 tai F-117 ei varmasti viittaa.Osaako joku asiasta enemmän tietävä avata tätä enemmän? Onko nuo hyviä arvoja/lupauksia jos vertaa niitä muihin häivekoneisiin? Ilmeisesti?
Tuota. Jos nyt ette ihan vielä kuitenkaan herra Sheehyn puheiden perusteella ostaisi.
Herran puheet kuulostavat nyt kyllä vähän liikaa mainokselta.
Totta turiset. Lähinnä muistelin jonkun pelänneen, että aina kun jokin huoltoluukku avataan pinnoite menee piloille ja että noin yleisestikkin koneen häivepinnoitetta täytyisi uusia hyvinkin tiheään. Nyt käsittääkseni näin ei kuitenkaan ole asian laita F-35:ssa? Eli siltä osin pelko oli turhaa. Vai oliko noi pelkopuheet vaan diibadaabaa F-35:sta kohtaan kun kunnon tietoa ei ollut?Mihin muihin häivekoneisiin? Niitähän ei käytännössä ole F-22 lisäksi muita. B-2 tai F-117 ei varmasti viittaa.
Ainoastaan yksi kommentti videossa ja senkin on jättänyt äärioikeistolainen. Hävittäjähommat eivät näytä ausseja pahemmin kiinnostavan.