Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Otetaan kiinni tuosta emergency landing -osuudesta, koska sitä on hyvä tarkastella enemmän.
Jos esim. tätä f-16.netin "tietäjää" on uskominen, niin hätälaskeutuminen ei ole läheskään niin harvinainen asia kuin voisi luulla.
http://www.f-16.net/forum/viewtopic.php?p=416691#p416691
Sitten alla oleva entinen hävittäjälentäjä vihjaa, että kyse voi olla myös löyhistä määrittelyistä.
http://www.f-16.net/forum/viewtopic.php?p=416692#p416692
Tässä muutama lähiaikojen mediaosuma kotimaasta myös verrokiksi:
Hornet-hävittäjän vika johti hälytykseen Rissalan lentoasemalla – Ilmavoimat: Ei vaaraa - 29.1.
https://yle.fi/uutiset/3-10619463
Hornet-hävittäjä laskeutui yhdellä moottorilla – Rovaniemen lentoasemalle onnettomuusvaara - 4.2.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005989791.html
Hornet teki vaijerilaskeutumisen Oulun lentokentälle rengasvian vuoksi - 12.3.
https://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/...oulun-lentokentalle-rengasvian-vuoksi/816730/
Ohjaamon paineistus katosi korkealla Lapin lennoston Hornetista, lentäjä pääsi alas turvallisesti – kone pari päivää pois pelistä - 9.4.
https://www.kaleva.fi/uutiset/pohjo...lisesti-kone-pari-paivaa-pois-pelista/818320/
Teräsmies tarkoitti muiden kuin japsien valmistamilla kolmevitosilla. Huhuhan on että laatu ei ole ollut sitä, mitä jenkeillä ja italialaisilla.Hyvin todennäköisesti. Niin paljon virheilmoitusten ja vikaantumisen mahdollisuuksia, joihin suhtaudutaan varovaisesti rauhan aikana. Niissähän on kahdentamista tai moninkertaistamista lähes kaikkialla olennaisissa järjestelmissä, jotta halutessa tehtävä voitaisiin suorittaa. Tavallisissa oloissa ei vain ole halua riskinottoon.
Aika erikoista jos ei olisi käytännössä samanlainen laadunvarmistusprosessi.Teräsmies tarkoitti muiden kuin japsien valmistamilla kolmevitosilla. Huhuhan on että laatu ei ole ollut sitä, mitä jenkeillä ja italialaisilla.
Venäläishävittäjät ”ensisijaisesti paras vaihtoehto”, jos Turkki ei saa uusia F-35-hävittäjiä.
Yhdysvallat on jäädyttänyt Turkin osallistumisen F-35 Lightning II-hävittäjän kehitystyöhön, koska maa aikoo hankkia venäläisen SU-400-ilmatorjuntaohjusjärjestelmän, joka on tarkoitus ottaa käyttöön ensi syyskuussa. Defence Newsille nimettömänä kommentoinut korkeampi turkkilaisupseeri sanoo, että ”geostrategisen arvioinnin” mukaan paras korvaava vaihtoehto F-35:lle olisi venäläinen.
– Meillä ei ole mahdollisuutta jättää F-35:tä korvaamatta. — Venäläinen hävittäjäteknologia olisi ensisijaisesti paras vaihtoehto, jos meidän amerikkalaiset liittolaisemme käyttäytyvät epäliittolaismaisesti ja kyseenalaistavat Turkin jäsenyyden yhteisessä hävittäjäohjelmassamme, sanoo lähde julkaisulle.
Turkin presidenttiä lähellä olevan lähteen mukaan maiden puolustusvirkamiehet keskustelivat ”alustastavasti” Turkin ja Venäjän välisestä hävittäjäyhteistyöstä presidentti Recep Tayyip Erdoğanin vierailtua Moskovassa presidentti Vladimir Putinin luona 8. huhtikuuta.
Kaksi päivää vierailun jälkeen Turkin ulkoministeri Mevlüt Çavuşoğlu sanoi NTV-televisiokanavalle, että ”On olemassa F-35:t, mutta myös Venäjällä on lentokonevalmistajia. Jos emme saa hankkia F-35-hävittäjiä, Turkki ostaa samanlaiset koneet joltain muulta maalta. Ja tätä jatkamme, kunnes aloitamme itse 5. sukupolven hävittäjien tuotannon.”
Aiemmin tässä kuussa venäläisen Russian Helicopters-yhtiön toimitusjohtaja, entinen apulaiskauppaministeri Andrei Boginski vieraili Turkissa keskustelemassa yhteistuotantomahdollisuuksista.
Turkki olisi ensimmäinen Naton jäsenmaa, joka käyttäisi sekä venäläistä ilmatorjuntajärjestelmää että venäläishävittäjiä. Venäjä ei kuitenkaan ole Turkin ainoa mahdollisuus, vaan se voi yrittää hankkia korvaavan vaihtoehdon ruotsalaiselta Saabilta tai ranskalaiselta Airbusilta, joka on Eurofighter-ohjelman kumppani.
Aika outoa mutta, olisiko sitten mahdollista että turkki vuotaa venäläläistä teknologiaa natolle?”Jos Turkki ei saa amerikkalaishävittäjiä, hankitaan koneet Venäjältä”
https://www.verkkouutiset.fi/jos-turkki-ei-saa-amerikkalaishavittajia-hankitaan-koneet-venajalta/
Aika outoa mutta, olisiko sitten mahdollista että turkki vuotaa venäläläistä teknologiaa natolle?
And do you have the necessary patience for our democratic processes?
Look, I already worked in India. There one says: Either you come with patience to India, and you lose it. Or you come to India without patience, and you win it. For Lockheed, long democratic processes are part of the business.
Miten tunnistat ohjuksen JASSM:ksi? Sama kuva on Wikipediassa LRASM-artikkelissa oikeassa yläkulmassa tietolaatikossa, ja kuvatekstin mukaan se on LRASM:n massasimulaattori.
No niihän muuten on. Nehän ovat kuin kaksi marjaa, erivärisiä.
Tein toiveikkaana hätäisen päätelmän.
Uskon vakaasti, että jos täällä päädytään SH & Growler -comboon, olisi niille hyviä keikkoja JASSMin ja myös LRASMin ulkoiluttamiseen.
Kuvan teksti antoi muuten ymmärtää, että neljää mainittua asetta muunnellaan sopivaksi: "rapid technology dev. by modifying the JASSM, LRASM, JAGM and Hellfire"
No JSM, johon aussirahoilla rahoitettiin yksi hakupää (RF) lisää.Mitä tulee Jassmiin, Hornettiin, Super Hornettiin ja F-35:een, niin pitäisikö katse kiinnittää Australiaan, jolla on nuo kaikki neljä käytössä? Hornet kantaa vielä sielläkin Jassmit, mutta kuinka kauan ja mitä seuraavaksi?
As an example that longer-term contracts can reduce costs, Lockheed Martin says a 2017 PBL contract with BAE Systems helped improve the aircraft’s electronic warfare subsystem availability by 25%.
Gripenin osalta täytyy kyllä tehdä selkeä linjavalinta siitä, ovatko Gripen E/F oikeasti uusia koneita vai edellisen version päivitettyjä painoksia.
Jos ne hyväksytään uusiksi koneiksi, niin niitä ei ole vielä tippunut, mutta samalla loppuvat myös kaikki keskustelut koneiden vikaherkkyydestä, tukeutumismahdollisuuksista, tuotannon ja ylläpidon kustannuksista, lentotuntihinnoista, asejärjestelmien integroinnin helppoudesta ja päivitysten toteutuksesta. Koneita on siis olemassa kaksi prototyyppiä, jotka ovat vasta aloittamassa esim. asetestejä ja käytännön kokemusta mistään muusta ei oikein vielä ole.
Jos E/F-Gripeneiden tulkitaan olevan C/D-koneiden päivitettyjä painoksia, perustekniikka alkaa olla vanhaa ja koneita tulee kaikin osin käsitellä päivityksenä 1990-luvun tekniikkaan. Tästä tulkinnasta herää kysymys, onko koneella enää mitään annettavaa 2020-luvun ilmatoiminnassa?