F-35 Lightning II

Eikös kahden vuoden lykkäys riittäisi?
Tarkoitus on tehdä hankinnasta päätös 2021 ja 2023 meillä on jo uusi eduskunta ja hallitus.
Jos koneesta tehtäisiin päätös heti vuonna 2023, niin tuostahan tulisi kahden vuoden lykkäys.

Täällä kun on veikkailtu kaikenlaista, niin mäkin veikkaan.

- Vasemmistoliitto: Ei F-35, kyllä Gripen ja määrä n.60
- Vihreät: Ei F-35, kyllä Gripen ja määrä n.60
- SDP: Jos puolustushallinto suosittelee uudeksi hävittäjäksi F-35:ttä, niin mukimisen jälkeen suostuvat tähän ja määrä n.58-60
- Keskusta: Suostuvat siihen koneeseen ja määrään mitä puolustushallinto esittää
- RKP: Suostuvat siihen koneeseen ja määrään mitä puolustushallinto esittää
Vihreillä on sellainenkin kytkös kuin puolueen poliitikko Elina Moisio Milttonin osakkaana ja konsulttina. Milttonhan on Gripenin lobbausfirma. Oli alkuun hallitusneuvotteluissa muttei kehdannut jatkaa.

Ainakin Haavisto vakuuttaa vakuuttuneisuuttaan Gripukan houkuttelevuudesta; syitä passaa arvailla. Onkohan siinä ruotsalaisuudessa jotain erityistä ööö ... suvaittavuutta.
 
Defective fuel tube caused September F-35 crash in South Carolina: report

WASHINGTON (Reuters) - A failed fuel tube caused the first crash of an F-35 jet in September of last year, U.S. government investigators said in a report issued this week.

“An investigation determined a manufacturing defect caused an engine fuel tube to rupture during flight, resulting in a loss of power to the engine,” the Government Accountability Office said in a report issued this week...

After the September crash the Pentagon’s office that runs the F-35 program said that some fuel tubes from Pratt & Whitney would be replaced during regular maintenance
 
Eikös kahden vuoden lykkäys riittäisi?
Tarkoitus on tehdä hankinnasta päätös 2021 ja 2023 meillä on jo uusi eduskunta ja hallitus.
Jos koneesta tehtäisiin päätös heti vuonna 2023, niin tuostahan tulisi kahden vuoden lykkäys.


Täällä kun on veikkailtu kaikenlaista, niin mäkin veikkaan.

- Vasemmistoliitto: Ei F-35, kyllä Gripen ja määrä n.60
- Vihreät: Ei F-35, kyllä Gripen ja määrä n.60
- SDP: Jos puolustushallinto suosittelee uudeksi hävittäjäksi F-35:ttä, niin mukimisen jälkeen suostuvat tähän ja määrä n.58-60
- Keskusta: Suostuvat siihen koneeseen ja määrään mitä puolustushallinto esittää
- RKP: Suostuvat siihen koneeseen ja määrään mitä puolustushallinto esittää

Käyttäkää nyt vähän niitä aivoja älkääkä kuvitelko, että v. 2023 hallituksen muodostaa kokoomus, kokoomus ja kokoomus!

Tulevaisuuden ennustaminen on vaikea laji, eikä ole mitenkään sanottua, että asiat muuttuvat paremmiksi seuraavien eduskuntavaalien jälkeen. Yhtä hyvin valtionvelkaa voi olla kymmeniä miljardeja euroja enemmän, Laura Huhtasaari voi olla pääministeri ja Suomi voi hankkia Su-35:n 100-prosenttisten vastakauppojen ja hyvien naapuruussuhteiden turvaamiseksi...
 
Alkupään F-35:lle on löydetty innovatiivinen ratkaisu. Niitä tullaan siirtämään aggressor-käyttöön.
 
Artikkelin otsikolla ja leipätekstillä on eri sisältö. Tuttu sanoma meni perille, jos ei lukenut muuta kuin otsikon.
Artikkelin lainaaja keksi tuon "tyytymätön" sanan täysin itse, koska en huomannut sellaista Flightglobal-julkaisun alkuperäistekstissä.

Uusi asia ainakin minulle oli se että US-laivasto ei halua/tarvitse uudempaa häiveteknologiaa käyttävää järjestelmää, vaan F-35 täydentäminen on pääasia. Tarkoittanee siis F-18-sarjalaisten roolia LRASM-ohjusten yms. kantajina. Mahdollisesti koneet toimisivat myös ELSOssa ja tankkeriapuna MQ-25:n lisäksi.

Tarkalleen ilmaherruudesta luopuminen ei ole se mitä USN sanoo tuossa välttävänsä, vaan vihollisen ilmapuolustuksen läpäisemistä lentämällä. Ilmaherruus tukialusryhmän toiminta-alueella on kuitenkin ehdottomasti säilytettävä ja en usko että laivasto panee uskonsa ja munansa siinä kaikkineen ilmavoimien kontolle.
 
Alkupään F-35:lle on löydetty innovatiivinen ratkaisu. Niitä tullaan siirtämään aggressor-käyttöön.

Onneksi en ehtinyt sijoittaa yksityisiin DACT-palveluita tarjoaviin yrityksiin. :geek:
 
Artikkelin lainaaja keksi tuon "tyytymätön" sanan täysin itse, koska en huomannut sellaista Flightglobal-julkaisun alkuperäistekstissä.

Uusi asia ainakin minulle oli se että US-laivasto ei halua/tarvitse uudempaa häiveteknologiaa käyttävää järjestelmää, vaan F-35 täydentäminen on pääasia. Tarkoittanee siis F-18-sarjalaisten roolia LRASM-ohjusten yms. kantajina. Mahdollisesti koneet toimisivat myös ELSOssa ja tankkeriapuna MQ-25:n lisäksi.

Tarkalleen ilmaherruudesta luopuminen ei ole se mitä USN sanoo tuossa välttävänsä, vaan vihollisen ilmapuolustuksen läpäisemistä lentämällä. Ilmaherruus tukialusryhmän toiminta-alueella on kuitenkin ehdottomasti säilytettävä ja en usko että laivasto panee uskonsa ja munansa siinä kaikkineen ilmavoimien kontolle.
Monesti otsikon tekee joku muu kuin artikkelin kirjoittaja. Toimituspäällikkö tai vastaava on halunnut lisätä artikkelin klikattavuutta lisäämällä otsikkoon negatiivisuuskomponentin. Huonosti informoitu toimistorotta :poop: ei ehkä ymmärrä F-35 -uutista, ellei siinä käsitellä koneen vaikeuksia.

Toimittaja on kuitenkin tehnyt aika hyvän version itse tekstistä, selvittänyt reitin myös alkuperäisen artikkelin oudon "complimentary" -hetteikön läpi. Sanahan ei tarkoita täydentävää, vaan joko kohteliaisuutta tai jotain ilmaiseksi saatavaa. Garrett Reim näyttää kyllä tarkoittavan täydentävääkin, mutta kirjoittaa, juntti, väärin:rolleyes:. Ilmaiseksikin joitakin ominaisuuksia USN:n koneeseen varmaan toivotaan, kunhan AF on ne kehittänyt, muttei sentään kohteliaisuutena.

USAF:n tavoite on ilmeisesti selvitä uudella koneella läpi sellaisesta puolustuksesta, joka on "highly-contested air space" (air supremacy ?) -tilassa. Navylle taas riittää pienempi selviytymiskyky ja pahimpaan paikkaan hyökätään ohjuksilla. Tukialusosaston oman ilmatilan ja ne munat Navy varmasti turvaa itse :)
 
Monesti otsikon tekee joku muu kuin artikkelin kirjoittaja. Toimituspäällikkö tai vastaava on halunnut lisätä artikkelin klikattavuutta lisäämällä otsikkoon negatiivisuuskomponentin. Huonosti informoitu toimistorotta :poop: ei ehkä ymmärrä F-35 -uutista, ellei siinä käsitellä koneen vaikeuksia.

Toimittaja on kuitenkin tehnyt aika hyvän version itse tekstistä, selvittänyt reitin myös alkuperäisen artikkelin oudon "complimentary" -hetteikön läpi. Sanahan ei tarkoita täydentävää, vaan joko kohteliaisuutta tai jotain ilmaiseksi saatavaa. Garrett Reim näyttää kyllä tarkoittavan täydentävääkin, mutta kirjoittaa, juntti, väärin:rolleyes:. Ilmaiseksikin joitakin ominaisuuksia USN:n koneeseen varmaan toivotaan, kunhan AF on ne kehittänyt, muttei sentään kohteliaisuutena.

USAF:n tavoite on ilmeisesti selvitä uudella koneella läpi sellaisesta puolustuksesta, joka on "highly-contested air space" (air supremacy ?) -tilassa. Navylle taas riittää pienempi selviytymiskyky ja pahimpaan paikkaan hyökätään ohjuksilla. Tukialusosaston oman ilmatilan ja ne munat Navy varmasti turvaa itse :)
Niin kauan USN voi luottaa ehkä USAF:n tekevän likaisen työn puolestaan kun F-22A kykenee operoimaan maatukikohdista jostain kohtalaisen läheltä. Nyt tilanne on optimaallinen kun USA:lla on tukikohtia ympäri maailmaan ja etenkin tyynellä merellä, jossa kilpailu on kovaa. Liittolaisiakin löytyy vielä jos Trumpetti ei pilaa välejä kaikkien kanssa möläytyksillään ja koppavuudellaan.

Japani, E-Korea, Filippiinit ja Australia ovat kaikki jenkeille elintärkeitä liittolaisia alueella. Ne toki luottavat myös USAn apuun kriisissä.

Jotenkin veikkasin että MQ-25 tankkerista tehdään vielä versio, joka täydentää taistelussa/tiedustelussa 5. sukupolven koneita ja SH:a.
 
Tämä vanha juttu vaikuttaisi vihjaavan sitä, että Israelilla on kyky uhkakirjaston omatoimisiin päivityksiin.

EGLIN ACTIVATES F-35 PARTNER SUPPORT COMPLEX
12 May 2016 JPO PR

"EGLIN AIR FORCE BASE, Fla. (AFNS) -- The 53rd Wing activated on May 11 the F-35 Partner Support Complex, a U.S.-owned facility here that handles F-35 Lightning II testing. Robert Kraus assumed the new position as the complex’s director, making it the first civilian-led unit in the wing. Kraus, a retired lieutenant colonel, served as the 68th Electronic Warfare Squadron commander and 53rd Electronic Warfare Group deputy commander at Eglin Air Force Base prior to this new position.

The F-35 PSC is charged with providing mission data, intelligence support, lab facilities and training to the eight partner countries purchasing the fifth-generation aircraft.

"The growth of the PSC will relieve that pressure, as well as ensure our coalition partners are ready to participate in any future operations," Kraus said. The partner countries include: Australia, Canada, Denmark, Italy, Norway, the Netherlands, the United Kingdom and Turkey. These countries provided critical design input and funding during the early stages of the F-35 program, which differs from foreign military sales customers. "The PSC will directly support the partners, who currently have no indigenous capability to create mission data for the F-35," Kraus said.

The complex will interact with mission data programmers and data analysts from the partner nations. According to Kraus, one of the key projects for the unit is to support the partners in the creation of two separate hardware in the loop testing facilities -- only one currently exists. The F-35 PSC started as a small team within the 513th Electronic Warfare Squadron at Eglin AFB, which provides F-35 mission data files to the Air Force, Navy and Marine Corps. The team staffs 24 civilian employees and contractors, with plans to grow to about 100 personnel. The new unit will report to the 53rd EWG.

While the mission of the complex has been ongoing for nearly five years, Kraus sees the formalization of the unit as a step forward. "The formal activation of the unit will give me a greater ability to support the partners in their efforts," he said. "(I can now) elevate the partner support functions to an equal level with U.S. squadrons, as opposed to a subordinate role."

Plans are in the works for two separate buildings to hold the new unit and partner nation personnel. This includes the Australia/Canada/United Kingdom Reprogramming Laboratory [ACURL] building and the Norway/Italy Reprogramming Laboratory building. Additional support will be provided to Denmark, the Netherlands and Turkey."

Good old IAI.
One example is a command, control, communications and computing system developed for the Adir by IAI.

Ajatelkaapas jos ostettaisiin asevelihengessä nimenomaan F-35 Adir... (tosin vassarihallitus syönee ennemmin vaikka purkit surströmmingiä mieheen/naiseen yhdeltä istumalta)
 
Yhdyvaltain laivaston päätehtävä on merialueiden hallinta, iskut maakohteisiin ovat toissijaisia.
Joo, mutta miten hallitset sitä merialuetta jos vastapuolella on aseita joilla tukialusryhmiä uhataan siellä merellä? Näinhän on käymässä Etelä-Kiinan merellä jossa DF-21D:n vuoksi NAVYn on kehitettävä kykyä lähettää hävittäjiä yli 1000 mailin päästä.
 
Rapsassa oli kiinnostava vertailu vanhat vs uudet pilotit. Sanotaan vaikka, että kokemus tuo perspektiiviä.

Simulaattoreihin ei kukaan uskonut korvaajana.
 
Back
Top