Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kappas, jopa koomikkojen puolueiden vetämät maat tilaa lisää.
ITALY: Trenta announces another 28 F35 by 2022
Trenta annuncia altri 28 F35 entro il 2022 - Formiche.net
Il ministro della Difesa Trenta durante il question time al Senato. Gli F-35B della Marina Militare potranno essere impiegati anche sulla “Trieste”formiche.net
Olen miljoonaan kertaan kirjoittanut, että amerikkalaisten luvuissa ovat rasitteena ne alkutuotasarjojen koneet, jotka laskevat noita lukuja merkittävästi. Uudempien tuotantosarjojen koneiden käyttöaste on merkittävästi parempi ja käyttökustannukset pienemmät. Sen vuoksi vertailu esimerkiksi SH:n vastaaviin lukuihin ei ole meidän kannalta validi. Mikä tämän asian sisäistämisestä tekee hankalan?Luin eilen postista tulleen Siivet-lehden HX briiffiä(joka lehden alussa olevat uutiset eri tarjokkaista), jossa mainittiin seuraavia ongelmia F-35:n liittyen:
- 7.3. Norjan ilmavoimien komentaja Tonje Skinnarland sanoi Aftenpostenin haastattelussa, että hän pelkää että Norjalla ei riitä rahat, lentäjät ja mekaanikot ylläpitämään 52 koneen laivastoa operatiivisena.
- Norjalaisen Bergens Tidende-lehden mukaan Norjan kustannukset saattavat kohota jopa 16 miljardia kruunua korkeammiksi kuin 2012 arvioitiin. Vuotuisasta puolustusbudjetista menee 2 miljardia kruunua ylimääräistä vuoteen 2025 saakka. Norjan asevoimat tosin korjasi että summa on "vain 8,2 miljardia" ja lisäksi Orlandin ja Evenesin tukikohtien infraan menee 2,7 miljardia.
- Mat Winter JPO:a kertoi että tavoite laskea F-35 lentotuntihintaa 25000 dollariin vuoteen 2025 mennessä jää saavuttamatta. Nyt hinta on 44000 dollaria lentotunnilta ja sitä pystytään pudottamaan 34000 dollariin tunnilta vuoteen 2024 mennessä.
- US Gov Accountability Office sanoi että touko-marraskuussa 2018 F-35:n toimintakyky oli 50%. Suurin ongelma oli edelleen varaosien saatavuus, joka oli syynä lähes 30% ajasta.Asia on tiettävästi parantunut ainakin USA:ssa tämän jälkeen. Super Hornetin saatavuus on vuoden lopulla 80% verrokkina.
Nämä tiedot ovat myrkkyä F-35:lle ja suomen on otettava tiedot vakavasti. Voi olla että Suomen yllläpitojärjestelmä on jonkinverran huokeampi, mutta voidaanko kuluja tiputtaa meilläkään niin dramaattisesti että ne olisivat HN-luokkaa?
Olen itse yhä epäilevämpi siinä, että vaikka meillä olisi varaa hankkia 64 F-35 konetta, meillä ei olisi ehkä varaa lentää kaikilla niillä. Vaikea on ainakin uskoa jos upporikas Norja ei pysty ylläpitämään pienempää määrää. Mitään ihmeitä on turha odottaa.
No, ei kai voi olettaa että ilmailutoimittaja jaksaisi perehtyä muutaman tunnin artikkelinsa aiheeseen.Olen miljoonaan kertaan kirjoittanut, että amerikkalaisten luvuissa ovat rasitteena ne alkutuotasarjojen koneet, jotka laskevat noita lukuja merkittävästi. Uudempien tuotantosarjojen koneiden käyttöaste on merkittävästi parempi ja käyttökustannukset pienemmät. Sen vuoksi vertailu esimerkiksi SH:n vastaaviin lukuihin ei ole meidän kannalta validi. Mikä tämän asian sisäistämisestä tekee hankalan?
Luin eilen postista tulleen Siivet-lehden HX briiffiä(joka lehden alussa olevat uutiset eri tarjokkaista), jossa mainittiin seuraavia ongelmia F-35:n liittyen:
- 7.3. Norjan ilmavoimien komentaja Tonje Skinnarland sanoi Aftenpostenin haastattelussa, että hän pelkää että Norjalla ei riitä rahat, lentäjät ja mekaanikot ylläpitämään 52 koneen laivastoa operatiivisena.
- Norjalaisen Bergens Tidende-lehden mukaan Norjan kustannukset saattavat kohota jopa 16 miljardia kruunua korkeammiksi kuin 2012 arvioitiin. Vuotuisasta puolustusbudjetista menee 2 miljardia kruunua ylimääräistä vuoteen 2025 saakka. Norjan asevoimat tosin korjasi että summa on "vain 8,2 miljardia" ja lisäksi Orlandin ja Evenesin tukikohtien infraan menee 2,7 miljardia.
- Mat Winter JPO:a kertoi että tavoite laskea F-35 lentotuntihintaa 25000 dollariin vuoteen 2025 mennessä jää saavuttamatta. Nyt hinta on 44000 dollaria lentotunnilta ja sitä pystytään pudottamaan 34000 dollariin tunnilta vuoteen 2024 mennessä.
- US Gov Accountability Office sanoi että touko-marraskuussa 2018 F-35:n toimintakyky oli 50%. Suurin ongelma oli edelleen varaosien saatavuus, joka oli syynä lähes 30% ajasta.Asia on tiettävästi parantunut ainakin USA:ssa tämän jälkeen. Super Hornetin saatavuus on vuoden lopulla 80% verrokkina.
Nämä tiedot ovat myrkkyä F-35:lle ja suomen on otettava tiedot vakavasti. Voi olla että Suomen yllläpitojärjestelmä on jonkinverran huokeampi, mutta voidaanko kuluja tiputtaa meilläkään niin dramaattisesti että ne olisivat HN-luokkaa?
Olen itse yhä epäilevämpi siinä, että vaikka meillä olisi varaa hankkia 64 F-35 konetta, meillä ei olisi ehkä varaa lentää kaikilla niillä. Vaikea on ainakin uskoa jos upporikas Norja ei pysty ylläpitämään pienempää määrää. Mitään ihmeitä on turha odottaa.
Kyllä, elinkaaren vaihe tulee ottaa huomioon. Varaosatuotantoa vasta käynnistetään, joten vertailu koneeseen, jota on tehty >10 vuotta ei ole oikein reilua. F35:stä on sentään faktalukuja olemassa, Gripenistä nämä luvut ovat samanlaisia toiveita kuin uuden hallituksen talousluvut.Olen miljoonaan kertaan kirjoittanut, että amerikkalaisten luvuissa ovat rasitteena ne alkutuotasarjojen koneet, jotka laskevat noita lukuja merkittävästi. Uudempien tuotantosarjojen koneiden käyttöaste on merkittävästi parempi ja käyttökustannukset pienemmät. Sen vuoksi vertailu esimerkiksi SH:n vastaaviin lukuihin ei ole meidän kannalta validi. Mikä tämän asian sisäistämisestä tekee hankalan?
Toisaalta meidän Hornetit ovat kalliimpia lentotuntikustannuksiltaan kuin F-16t ovat mm. jo kaksimoottorisuuden takia.
Norjan luvuista pitää myös muistaa että valuuttakurssien muutos tekee koneen "kalliimmaksi" kun Norjan kruunu laskee suhteessa dollariin. Tuossa ylimääräisessä erässä oli ilmeisesti kyse siitä, ainakin joidenkin näkemieni kommenttejen mukaan.Norjasta pitää ymmärtää, vaikka heille rauta on halpaa. Niin palkka yms kaikki kotimainen (norjalainen) maksaa 2-5x enemmän kuin täällä
Edellemainitun lisäksi yksi iso osa ongelmaa ilmeisesti on muutaman vuoden välein uudelleen neuvoteltavat sopparit osavalmistajien kanssa.Ongelmat ALIS-järjestelmän kanssa eivät varmasti ainakaan auta tuossa varaosapulassa. Sillähän on tarkoitus mm. seurata koneiden kulumista ja ennakoida, koska varaosia tarvitaan. Tähän saadaanvarmastitoivottavasti korjaus kun ALIS suunnitellaan ja koodataan uudelleen.
Tai siis se, ettei oltu tehty edullisempaa pitkää sopimusta kuin vasta äskettäin.Edellemainitun lisäksi yksi iso osa ongelmaa ilmeisesti on muutaman vuoden välein uudelleen neuvoteltavat sopparit osavalmistajien kanssa.
Ei ne varaosavalmistajat kovin isoja puskureita uskalla tehdä valmiiksi jos vuoden päästä onkin sopimus ko osasta eri firmalla. Winter tuosta jossain haastiksessa kertoi, en jaksa kaivaa linkkiä.Tai siis se, ettei oltu tehty edullisempaa pitkää sopimusta kuin vasta äskettäin.
Ei ole realistista odottaa kovin vakaita kustannuksia vielä kun ei ole edes täysi tuotanto käynnissä. Kaikkea on kuitenkin rakennettu isolla siveltimellä sitä varten.
Tuo on minusta väite, jolla ei ole mitään todellisuuspohjaa vielä. Miten voidaan laskea uusimman tuotantoerän opertointikustannuksia kun lentotunteja ei ole vielä kertynyt ja varaosakiertoa ei ole? On vain väitteitä valmistajalta, kauppamiehen lupauksia siis.Olen miljoonaan kertaan kirjoittanut, että amerikkalaisten luvuissa ovat rasitteena ne alkutuotasarjojen koneet, jotka laskevat noita lukuja merkittävästi. Uudempien tuotantosarjojen koneiden käyttöaste on merkittävästi parempi ja käyttökustannukset pienemmät. Sen vuoksi vertailu esimerkiksi SH:n vastaaviin lukuihin ei ole meidän kannalta validi. Mikä tämän asian sisäistämisestä tekee hankalan?
Kaksi lentotukikohtaa:Tuo on minusta väite, jolla ei ole mitään todellisuuspohjaa vielä. Miten voidaan laskea uusimman tuotantoerän opertointikustannuksia kun lentotunteja ei ole vielä kertynyt ja varaosakiertoa ei ole?
Joo, ymmärrän mutta linkkaamasi luku uusimpien tuotantoerän koneiden osalta pitää kutinsa CAPE:n kanssa. Luulen että se on liikaa meille. Nyt kun JPO ei sekään usko että 2024 päästäisiin 25000 usd /lentotunti niin esimerkiksi Super Hornettiin verrattuna se on paljon:Meidän kannalta relevantti on tuo lentotukikohta ykkösen luvut, ei se keskiarvo jossa nuo vanhat romut on mukana. Varsinkin, kun tiedämme että tällä hetkellä amerikkalaisilla on vanhoja romuja enemmän kuin noita uusia, joka vääristää lukuja entisestään. Ymmärrätkö pointin?
Olisi kiva tietää lähde.Ps. Luvut hatusta vedettyjä, suuruusluokka noin sinne päin.