Ei se noin mene.
Ensinnäkin kyse on neuvottelumenettelystä.
Toisekseen, eiköhän LM silti pyrkisi jotain tekemään.
Käytännössä muuttuja X on koneiden lukumäärä.
Jos jokin kone on kovin kallis, niin X on sitten alhaisempi.
Sitten loppupeleissä verrataan eri vaihtoehtojen sotilaallista suorituskykyä.
Ei korkea hinta siis suoraan sulje pois, mutta vaikuttaa mahdolliseen lukumäärään.
Hankintaprosessi on laadittu ostajalle suuren liikkumavaran mahdollistavaksi samalla kun se on tarjoajille todella tiukka, mutta tasapuolinen - erittäin suurella ammattitaidolla laadittu kokonaisuus.
Kyseessä on neuvottelumenettely, mutta neuvottelut käydään/käytiin eri vaiheissa. Tietopyyntö- ja alustavia tarjouspyyntövaiheita seuraavat neuvotteluvaiheet, joissa tarjoajat sovittavat pakettiaan Suomen vaatimuksiin. Lopullinen sitova tarjouspyyntö on paketti, josta ei enää neuvotella. Ostajan tarvitsee siinä tarkistaa, että Yes-maininnat ovat oikeissa kohdissa ja neuvotteluprosessissa ollut kustannuskatto ei ylity. Sen jälkeen alkaa haastavin osuus, sotilaallisen suorituskyvyn vertailu. Konemäärien ja hintojen säädöt on tehty jo neuvotteluvaiheessa. Sotilaallisen suorituskyvyn vertailu on aikamoista omenoiden ja appelsiinien vertailua, verrattavana voi olla esimerkiksi 56 F35:n suorituskyvyn vertailu 80 Gripeniin ja kumpikin eri varusteilla. LM voi tiputtaa konemäärää, jos kokee hintakaton liian rajoittavaksi. Tällöin tosin kasvaa riski, että se ei pärjääkään suorituskykyvertailussa. Toinen vaihtoehto on tavalla tai toisella runtata kustannukset asetettuihin kattoihin sopiviksi.
Tämä on niin iso hankinta, että kukaan toimittajista ei jätä helpolla leikkiä kesken. Ennen lopullista tarjouksen jättöä jokainen kääntää varmasti kaikki kivet, jotta tarjous menestyisi. Tässä saatetaan nähdä hyvinkin luovia ratkaisuita poliittista painostusta unohtamatta. Ääritapauksena on sitten se, että kaikesta väännöstä huolimatta jokin ehdoton minimivaatimus ei täyty. Tuolloin tarjoajalla ei ole muuta järkevää vaihtoehtoa, kuin vetäytyä kisasta.
Tätä ei saisi kirjoittaa ääneen, mutta tarjousprosessi on laadittu niin, että kustannusten todellinen painoarvo on alhainen. Toisaalta tämä on loogista hankinnassa, joka on valtion hankinnoista ehdottomasti yksi tärkeimmistä ja koko valtion olemassaolo riippuu osittain onnistuneesta valinnasta.