Click to find out more!
www.luke.af.mil
Se Norskien hallituksen salaama puute voisi hyvin olla ALISin osoittautuminen sudeksi.
Kongressin valvova komitea käsitteli F-35 ylläpitoa kokouksessaan 13.11.2019. Kritiikkiä satoi aikalailla, varsinkin ylläpitoon ja ylläpidon suureen hintaan liittyen:
- F-35 häivemateriaalissa on ongelmia ( kohta 8:40 eteenpäin)
- F-35 kykenee lentämään vain 1/3 vaadituista tehtävistä edelleenkin (kohdasta 16:00 eteenpäin)
- varaosia ei ole tarpeeksi, ne hajoavat 2xnopeammin kuin odotettiin ja komponenttien korjaus kestää liian kauan.
- simulaattoreissa on ongelmia
- täysi depot järjestelmä on käytössä vasta 2024
- jos ALIS ei toimi, ei toimi F-35.
- huoltojärjestelmää ei oltu suunniteltu loppuun saakka, vaikka USMC, USN ja USAF ottivat koneen käyttöönsä
- block 4 maksaa ylimääräiset 20 miljardia
- Joint Simulation Evaluation= eli todellinen testaus integroitua ja modernia ilmapuolustusta vastaan aloitetaan heinäkuussa 2020. Se on ainoa todellinen testi F-35 selviytymiskyvyille. Red Flag ei tuota riittävää tietoa koneen todellisista kyvyistä. Niissä on kokeiltu ilmeisesti vain kykyjä alhaisempaa uhkaa, mm. gen. 4 koneita vastaan(kohta 31:00 alkaen).
- ohjelman hankintakustannukset kaikkineen ovat 406 miljardia USD ja ylläpito noin 1000 miljardia USD!
Eli nyt alkaa vakavasti näyttämään siltä, että F-35 on, kuten sanottu "too big to fail" ja se on sitä negatiivisessa mielessä. Kuten kuulemisessa käy ilmi, kongressin edustajat pitävät koko kakkua alunpitäen liian suureksi suunniteltuna ja L&M sekä P&W ovat vedättäneet sillä rahaa hallitukselta. Edes 3F-softaversio ei ole kunnolla toimiva, koska kone ei täytä tehtävävaatimuksia edelleenkään. Kuten Gyllis1 linkkasi, ALIS joudutaan hylkäämään kokonaan ja kokonaan uusi ohjelmistojärjestelmä joudutaan suunnittelemaan. Jos se voidaan rakentaa vanhan pohjalle, aikaa säästyy mutta jos aloitetaan alusta, aikaa voi mennä useita vuosia.
Koska koneessa on lähes 20 vuoden kehitystyön jälkeen ilmiselviä puutteita ja kustannukset ylläpidosta uhkaavat karata konemäärän noustessa yhä nopeammin, en pidä tuota konetta meille enää riskin arvoisena. Se on varmasti hyvä, ainakin häivepommittajana, mutta se on liian kallis suomelle. Kuten on sanottu, suomella on maailman kustannustehokkaimpiin kuuluva ylläpitojärjestelmä, eikä siihen ole varaa juuri enää lisätä hilloa.
Nämä kuulemisia kun on seurannut vuosia, niin parannuksista sekä koneen yksikköhintojen alenemisesta huolimatta, ongelmia on vielä aivan liikaa.