No huh huh. Ensinnäkin Suomi ei ole köyhä maa, ja toiseksi, eivät muutaman kymmenen hävittäjän käyttökustannukset tätä maata konkurssiin vie, saati sitten vaaranna nuorten tulevaisuutta. Vissiin Boeing-leirissä jo puntti tutisee kun retoriikka on kuin Greta Thunbergilla.
Emme ole köyhä, mutta kun aikuisten oikeasti katselee kansantalouden velkaa, talousnäkymiä ja huoltosuhdetta sekä puolustusbudjettia, niin aika peruskouluymmärryksellä tajuaa että varaa ei ole yllätyksiin. Nuo mainitsemani maat ovat kansantaloudellisesti suurempia ja NATO-jäseniä. Mehän emme edelleenkään ole, flirttailusta huolimatta. Puolustusbudjetti on rajallinen ja tarkasti tasapainotettu.
Jätetään ilmastoasiat tämän ulkopuolelle ja pysytään asialinjalla, jookos?
Ei olisi varmaan korkea osaaminen paljon kompensoinut 10 vuotta myöhemmin tuollaisella taistelevaa.
Vertaat mihin? Muihin kandeihin vs. F-35? Aika ääriveto.
Edelleen itseäni toistaen, nyt ostettavan vehkeen suorituskyvyllä pitää pärjätä seuraavat 40-vuotta. Siksi ei ole varaa ostaa kuin parasta.
Hävittäjän elinkaarihan on sen 30 v. Kuten on todettu meillä HN-laivaston kuluminen on ollut suurempaa kuin muilla käyttäjillä ja varaosia kuluu enemmän. En tiedä onko niin jatkossa, kun koiratappelu jää vähemmälle, mutta tuskin kurvailu tyystin loppuu. Jos konetyypin ylläpito varmistetaan 2050-luvulle ja suomeen saadaan syvää osaamista tekniikassa ja ohjelmistosuunnittelussa, konetyyppi kuin konetyyppi voidaan varmasti ylläpitää 2060 alkuun. Tämä selviää tarjouksessa ja siihen liittyvissä neuvotteluissa.
Tietämättömyydestä kumpuava kysymys:
Minkä verran tuo vaikuttaa Suomen suhteen jos koneiden tärkein toiminta-alue on Suomen oma ilmatila ja sen ulkopuolelle suuntautuvissa tehtävissä voidaan vähän pujotella koska matkat jäävät lyhyiksi?
En osaa sanoa, koska olen tietämätön. Nuo liittyivät kyllä varmasti pääosin US-vaatimuksiin F-35 kyvystä läpäistä ilmapuolustus, eikä esimerkiksi vastailmatoimintaan. Suomi ei tarvitse A2/AD-läpäisevää konetta, kunhan toimintavapaus taataan omalla alueella. Siihen on muitakin keinoja kuin häive.
Kaukovaikuttaminen hoituu stand-off aseilla kiinteisiin kohteisiin ja liikkuvat/aikakriittiset maalit voidaan nekin hyvin verkottuneessa järjestemässä neutraloida vähintään kymmenien kilometrien päästä sopivilla aseilla.
Kuvittelisin että osa Einon listan jutuista olisi syvemmällä Venäjällä, yli tykinkantaman päässä rajasta tai rannasta. Ja sinne syvemmälle menisi kai sopivan kantaman omaava pamahtava paketti eikä sitä kuljettava kone?
Varmasti näin onkin. F-35 roolihan on juuri tehty läpäisemään vastustajien moderni ilmapuolustus ja siinä on sen paras puoli. Kone on VLO ja siinä on erinomaiset sensorit sekä verkotettavuus.
Lentoaika on sisäisellä kuormalla ja polttoaineella hyvä. Muista on sitten tingitty enemmän tai vähemmän. Kone on kuitenkin helppo huoltaa kunhan varaosia saataisiin ja ne kestäisivät. Sitten on tuo monimutkainen L&M huoltojärjestelmä murheenkryyninä. Nämä vaikuttavat juuri konetyypin, ei niin erinomaiseen valmiuteen.
Mahdollisesti riittävä omasuoja saavutetaan kuitenkin kehittyneellä tilannekuvalla, verkotettavuudella ja ELSOlla, silloin kun ei mennä "iholle". Tästä on monasti käytetty vertausta että F-35 voi mennä lähemmäs vastustajaa kuin vaikkapa F/A-18E.
Yhdysvaltain laivasto kuitenkin aikoo operoida molemmilla koneilla, joita tuetaan MQ-25 Stingrayllä ja EA-18G Growlerilla. Jokaisella supercarrierilla on jatkossa suunnitelmien mukaan 2 kpl 10 koneen F-35C lentueita ja 2 kpl 12 koneen F/A-18E Block III koneita. Sitten on yksi lentue EA-18G koneita.
Growler pilotin mukaan kaikki US- strike lentokoneet tukeutuisivat tosipaikassa Growleriin tukena. Tähän kuuluvat myös "mustat koneet".