.Pv voi arvioida tarkasti vain nykytietoon ja menneisyyteen verrattavia kuluja, ei silläkään ole kristallipalloa.
Muistatko miten surullisen kuuluisassa NH-90 hankkeessa kävi? Piti hankkia yhteispohjoismaisesti ja kustannustehokkaasti koneita. Koneet myöhästyivät vuosia ja lähes 20 v.kaupasta käyttöaste meillä ei juuri ylitä 50%, miksi? Varaosien tuotantoa ei ole tarpeeksi ja koneiden kehitys& tuotanto takkuaa. Saatiin hiton hieno vispilä, joiden lentotuntihinta on huikea ja operatiivinen valmius huono. Hyvä diili siis!
Ei mitään uutta siis odotettavissa kun hankitaan uusinta uutta ja teknisesti parasta a-ryhmää.
Ei ole varmuutta tulevasta ei. Ja NH:ta paljon parempi verrokki on varmaan HN. Ei se ennuste ihan putkeen mennyt silloinkaan. Tulevan ennustaminen on tunnetusti hankalaa hommaa. Vaan ei auta. Paras arvio voittaa kun muutakaan ei voida. Päätöksen kanssa eletään muutama vuosikymmen. Ja lennetään juuri sen verran kuin on varaa. Jos valinta vaikka osoittautuukin jälkikäteen kalliiksi niin joku toinen olisi tietenkin voinut olla ihan yhtä kallis tai vaikka vielä kalliimpi. Sitä on turha enää märehtiä kunhan päätös on leivottu. Hyvä asia on se että Ilmavoimat tietää joutuvansa liemeen jos homma ryssitään. Siksi varovaisuus on varmasti olennaisena osatekijänä mukana kun laskelmia tehdään.
Maavoissa tehty ja läpeensä politisoitunut helikopterivalinta oli niin sekava ja polveileva ettei kukaan taida tänä päivänäkään tietää mitä silloin oikein tapahtui tai mihin päätös perustui. Muistaakseni Ilmavoimien suunnalta tuli silloin ihan asiallisia kommentteja riskeistä jotka sitten lopulta toteutuivat.