Mietin tätä tänään, että kuinka merkityksellinen tuo matka on. Ero paperilla 450m ja 2400m välillä on huomattavan suuri. Norjan jarruvarjomodaus osaltaan vahvistaa, että F35 todellakin vaatii tuntuvan pysähtymismatkan myös käytännössä.
Norjalaisilla kentät ovat kuitenkin vuorien ympäröimiä, meillä taas varalaskupaikat ainakin pääsääntöisesti tasamaalla metsien ja/tai peltojen ympäröimässä maastossa.
Kuinka suuri kustannus 10 miljardin hävittäjähankinnassa on maantietukikohtien jatkaminen siellä missä tarvetta on? Kilometri per tukikohta (15) tekee 15km uutta tiepohjaa ja asvalttia parin kaistan leveydeltä, mikä on aika pientä siihen nähden, että Suomessa on kestopäällystettyjä teitä yli 10.000km.
Kannattaako meidän lukkiutua nykyisten tukikohtien mittoihin niin tiukasti, että joku tienpätkä Hämeessä määrittelee lopullisen hävittäjävalinnan?