F-35 Lightning II

Kaikki "ilmavaivojen" hankinnat joka maassa ovat hämmentäviä.

Koita siinä sitten tehdä päätelmiä.
 
Hornetien kanssa tosiaan tuli 8 varamoottoria ja kaiken kaikkiaan hankinnassa koneita oli 64 ja moottoreita siten koneissa 128.

Koska F-35 on yksimoottorinen tosin kuin Hornet, voisi tällä kertaa hankinnassa pärjätä sitten varmaankin neljällä varamoottorilla.
 
Mutta sepä onkin mielenkiintoinen kysymys, että jos Suomi ostaa F-35:n, montako konetta jää USAan koulutuskäyttöön? Ilmeisesti kaikilla muilla jää ja lentokoulutus on siellä. Vaikuttaa vahvuuteen tukikohdissa.
 
Mutta sepä onkin mielenkiintoinen kysymys, että jos Suomi ostaa F-35:n, montako konetta jää USAan koulutuskäyttöön? Ilmeisesti kaikilla muilla jää ja lentokoulutus on siellä. Vaikuttaa vahvuuteen tukikohdissa.
Tuskin meillä meidän suhteessa Venäjään pienestä konemäärästä tingitään noin että pidetään osaa Amerikassa. En näe syytä, miksi koulutus olisi vaikeaa järjestää Suomessa.
 
Hornetien kanssa tosiaan tuli 8 varamoottoria ja kaiken kaikkiaan hankinnassa koneita oli 64 ja moottoreita siten koneissa 128.

Koska F-35 on yksimoottorinen tosin kuin Hornet, voisi tällä kertaa hankinnassa pärjätä sitten varmaankin neljällä varamoottorilla.

Kaksimoottorisesta koneesta vikaantuu yleensä kerrallaan vain yksi moottori, toki teoreettisesti tämä yksittäiseen koneeseen vaikuttava vikaantuminen tapahtuu useammin lentotuntia kohden. Lisäksi jos varamoottorien määrä on kovin pieni, kasvaa riski siihen, että ne ovat logistiikkaketjussa väärässä paikassa suhteessa tarpeeseen. Tarvittavien moottorien teoreettinen määrä on siis jossain neljän ja kahdeksan välillä.
 
Kaksimoottorisesta koneesta vikaantuu yleensä kerrallaan vain yksi moottori, toki teoreettisesti tämä yksittäiseen koneeseen vaikuttava vikaantuminen tapahtuu useammin lentotuntia kohden. Lisäksi jos varamoottorien määrä on kovin pieni, kasvaa riski siihen, että ne ovat logistiikkaketjussa väärässä paikassa suhteessa tarpeeseen. Tarvittavien moottorien teoreettinen määrä on siis jossain neljän ja kahdeksan välillä.
Ja jos lisää tuohon Puolan hintaan, joka on 4,6 miljardia dollaria 32 koneelle, kolme A-version 14 miljoonan dollarin moottoria, ja kertaa sen kahdella, tulisi meille hinnaksi ilman aseita euroiksi käännettynä 8,4 miljardia euroa. Ja tuohon sitten n. 1,5 miljardilla euroa aseita, niin siinähän se on 64 F-35 fleetti kasassa.
 
Hornetien kanssa tosiaan tuli 8 varamoottoria ja kaiken kaikkiaan hankinnassa koneita oli 64 ja moottoreita siten koneissa 128.

Koska F-35 on yksimoottorinen tosin kuin Hornet, voisi tällä kertaa hankinnassa pärjätä sitten varmaankin neljällä varamoottorilla.

Yksi F-35 koneen isoista tulevaisuuden kysymyksistä on moottorin kesto. Kukaan ei tee yhdestä moottorista pimpattua versiota ilman, että se ei vaikuttaisi elinikään. Varamoottoreita kannattaisi / pitäisi olla enemmän suhteessa tuosta syystä johtuen. Jos / kun trenttecinque valitaan.
 
Tuskin meillä meidän suhteessa Venäjään pienestä konemäärästä tingitään noin että pidetään osaa Amerikassa. En näe syytä, miksi koulutus olisi vaikeaa järjestää Suomessa.
Mutta onko toistaiseksi yhtään maata, jonka koneita ei olisi jäänyt USAan? Muistaakseni niistä on mainittu, että ovat pysyvästi siellä. Jos joku, niin ehkä Israel, mutta ei kai kukaan muu. Camerin tehtaan ensimmäiset italialaiskoneetkin lensivät pysyvästi Amerikkaan.

En ole ainakaan huomannut yhdenkään käyttäjämaan kertovan, että peruskoulutus olisi muualla kuin jenkeissä. Jos koulutus on speksattu Lockheedin tuotteessa niin, että se tehdään aina Amerikassa, niin siitä poikkeaminen (jos se sallitaan) voi olla kallista, kalliimpaa kuin yksittäiset koneyksilöt.

Puolalla luulisi olevan samat paineet konemääränsä suhteen jos kenellä; Venäjällä kuulemma kerrotaan suuren isänmaallisen sodan olevan nyt Puolan syytä. Ja kaikilla on omat kalvavat epäilyksensä Trumpin Amerikan lojaaliudesta tosipaikan tullen, vaikka olisikin viides artikla.
 
Tuskin meillä meidän suhteessa Venäjään pienestä konemäärästä tingitään noin että pidetään osaa Amerikassa. En näe syytä, miksi koulutus olisi vaikeaa järjestää Suomessa.

Miksi Red Flag harjoitus järjestetään USA:ssa eikä jossain muualla? Ehkä siellä on hyvät harjoitusalueet joilla voi lentää rauhassa ilman että naapurimaat seuraavat mitä kaikkea alueella harjoitellaan? Onko käytössä erilaista IT- ym. kalustoa mitä Suomella ei ole, mutta joista olisi hyvä tietää miten näkyvät F-35:n näytöillä jne.
 
Miksi Red Flag harjoitus järjestetään USA:ssa eikä jossain muualla? Ehkä siellä on hyvät harjoitusalueet joilla voi lentää rauhassa ilman että naapurimaat seuraavat mitä kaikkea alueella harjoitellaan? Onko käytössä erilaista IT- ym. kalustoa mitä Suomella ei ole, mutta joista olisi hyvä tietää miten näkyvät F-35:n näytöillä jne.

Veikkaan siksi, että valtaosa kalustosta lännessä on jo pitkään tullut omenapiirakkamaasta ja he ovat tuon harjoituksen tehneet. Alueet ovat varmasti paremmat kuin monessa muussa maassa. Ja on millä mällätä puitteiden suhteen.
 
Yksi F-35 koneen isoista tulevaisuuden kysymyksistä on moottorin kesto. Kukaan ei tee yhdestä moottorista pimpattua versiota ilman, että se ei vaikuttaisi elinikään. Varamoottoreita kannattaisi / pitäisi olla enemmän suhteessa tuosta syystä johtuen. Jos / kun trenttecinque valitaan.
Onhan se.
F-135 ei kuitenkaan ole F-119:n pimpattu saati viritetty versio, vaikka vanhan myllyn ydin olikin protomoottorin pohjana.
Salama2:ssa on lähestytty yksimoottorisen peruskysymystä sillä, että värkki on täynnä anturia ja analysaattoria, jotka päättelevät, onko masina vielä toimintavarma.

Tämä data tallennetaan ALIS-järjestelmään (ja myöhemmin vastaavaan erinimiseen), johon kertyy big dataa. Tällä datalla tarkennetaan alkuperäisiä huoltospeksejä ja tietoa siitä, miten moottorin eri osien kuntoinfo johtaa huollon tarpeeseen. Näin voidaan moottori tai sen osa vaihtaa ajoissa tai mitä muuta moottorille sallitaan tehtävänkin. Moottori voidaan vaihtaakin maassa hyvään aikaan, kun uupumisen merkit näkyvät tietokoneen näytöllä ja varamoottoreita on käytettävissä.

Ilmassa sammunut moottorihan ei toisaalta kuluta varamoottoreita, emme silti pyri siihen :unsure:
 
Miksi Red Flag harjoitus järjestetään USA:ssa eikä jossain muualla? Ehkä siellä on hyvät harjoitusalueet joilla voi lentää rauhassa ilman että naapurimaat seuraavat mitä kaikkea alueella harjoitellaan? Onko käytössä erilaista IT- ym. kalustoa mitä Suomella ei ole, mutta joista olisi hyvä tietää miten näkyvät F-35:n näytöillä jne.
Ja tarvittaessa ne Suomen omat F-35:t, jotka ovat siellä Amerikassa koulutuskäytössä, varmasti voidaan saada lyhyessä ajassa kotimaan puolustukseen.

Eihän se vaadi kuin, että Setä Samuli tekee meille Atlantilla ilmatankkauksen.
 
Onhan se.
F-135 ei kuitenkaan ole F-119:n pimpattu saati viritetty versio, vaikka vanhan myllyn ydin olikin protomoottorin pohjana.
Salama2:ssa on lähestytty yksimoottorisen peruskysymystä sillä, että värkki on täynnä anturia ja analysaattoria, jotka päättelevät, onko masina vielä toimintavarma.

Tämä data tallennetaan ALIS-järjestelmään (ja myöhemmin vastaavaan erinimiseen), johon kertyy big dataa. Tällä datalla tarkennetaan alkuperäisiä huoltospeksejä ja tietoa siitä, miten moottorin eri osien kuntoinfo johtaa huollon tarpeeseen. Näin voidaan moottori tai sen osa vaihtaa ajoissa tai mitä muuta moottorille sallitaan tehtävänkin. Moottori voidaan vaihtaakin maassa hyvään aikaan, kun uupumisen merkit näkyvät tietokoneen näytöllä ja varamoottoreita on käytettävissä.

Ilmassa sammunut moottorihan ei toisaalta kuluta varamoottoreita, emme silti pyri siihen :unsure:

Kyllä se on. Mikään anturi ei muuta sitä tosiasiaa, että pohjimmiltaan (autotermein) nelisylinterisestä koneesta otetaan kuusisylinterisen tehot irti.

Mikään moottori ei voi ylittää alkuperäistä konstruktiivista tehomaksimiaan ilman elinikään liittyvää rajoitusta. Tämä ei ole mielipidekysymys vaan fysikaalinen fakta. Autotermein on mahdollista ottaa neloskoneesta enemmän tehoa irti kuin 12-koneesta. Mutta se neloskone ei sitten elä yhtä kauan kuin samalla teholla toimiva 12-kone. Kilpamoottorit ovat hyvä esimerkki tästä. Tämä sama peruste pätee jokaiseen moottoriin.

Toki, kuten sanot kaikki voidaan vaihtaa jos raha ei ole ongelma. Ja hiukan epäilen että jenkeillä tämän takia asiaa ei ole liikaa pohdittu pitkässä juoksussa.

Väitän, että ALIS:n yksi ongelma johtui juuri siitä, että käytössä olevan moottorin lämpö, paine- ja vibraatioon liittyvät raja-arvot olivat epästabiilit johtuen moottorin toiminnasta teoreettisen maksimin alueella jolloin kustakin moottorista tulee yksilö kun taas vertailudata tulee stabiilien moottorien tilasta. Tämän ilmiön tuntee jokainen mekaanikko joka toimii huippuun viritettyjen laitteiden kanssa. Tästä syystä esimerkiksi suomessa toisen kapinan aikana koneiden käyttöaste oli kohtuullinen. Koska samalla koneella olivat kaiken aikaa samat mekaanikot, jotka tunsivat äärirajoilla toimivan koneen erikoisuudet.
 
Ja tarvittaessa ne Suomen omat F-35:t, jotka ovat siellä Amerikassa koulutuskäytössä, varmasti voidaan saada lyhyessä ajassa kotimaan puolustukseen.

Minä luulin että jonkun ostajamaan koneet on siellä vain sen aikaa kunnes kaikille koneille on pilotti koulutettu. Siitä eteenpäin olisi Suomessa.
 
Niin, siis tuo Belgian kauppahan on jo toteutunut ja ensimmäiset koneetkin on jo toimitettu. Toteutunut kauppasumma oli 4.55 miljardia dollaria:
Belgium said on Thursday it had chosen Lockheed Martin's (LMT.N) F-35 stealth jets over the Eurofighter Typhoon to replace its aging F-16s in a 4 billion euro ($4.55 billion) deal, saying the decision came down to price.

En oikein muutenkaan ymmärrä mitä tuolla defense-aerospacen "artikkelilla" yritettiin todistaa.

mitähän tuo ”hinta ratkaisi” tarkoittaa? Hinta ratkaisi kisan voittajan, vai hinta ratkaisi hankittavan määrän (supistuksen)?
 
Ja jos lisää tuohon Puolan hintaan, joka on 4,6 miljardia dollaria 32 koneelle, kolme A-version 14 miljoonan dollarin moottoria, ja kertaa sen kahdella, tulisi meille hinnaksi ilman aseita euroiksi käännettynä 8,4 miljardia euroa. Ja tuohon sitten n. 1,5 miljardilla euroa aseita, niin siinähän se on 64 F-35 fleetti kasassa.

Entä ne Belgian $275 miljoonan tukikohtapäivitykset? Ilmeisesti heillä oli kaksi F-16 -tukikohtaa, joten jos meillä pitää Rissala ja Rollo laittaa kuosiin, niin varmaan saman verran pitää varata. Se on 2 konetta pois. Toki 62 konetta on erinomainen suoritus jo sinällään. Olisin tyytyväinen 60 kappaleeseen
 
Kyllähän sen tykin kohdistus on kohdallaan. Ne vaan ei osaa ohjelmoida stabiilia vastaohjausta sille, että kone alkaa kääntyä sivuttain rekyylin ja suojakannen aukeamisen takia. Eka ammus menee minne tähdätään, seuraavat ohi.
 
Entä ne Belgian $275 miljoonan tukikohtapäivitykset? Ilmeisesti heillä oli kaksi F-16 -tukikohtaa, joten jos meillä pitää Rissala ja Rollo laittaa kuosiin, niin varmaan saman verran pitää varata. Se on 2 konetta pois. Toki 62 konetta on erinomainen suoritus jo sinällään. Olisin tyytyväinen 60 kappaleeseen
Sisältääkö Puolan diili myös tukikohtien päivityksen?
 
Ja kuinka paljon se tykki lopuksi ampuu ohi? 50cm, metrin, 2m, 5, 10, 15.... Tietty hajonta on jopa suotavaa. Miettikää 2cm konetykkiä joka sylkee ammuksia 1000-3000tuhatta minuutissa 500-900kmh liikkuvaan kohteeseen ja lavetti itse liikkuu saman, tarvitaanko alle 1moa osumatarkkuutta? Tietysti jos yritetään ampua yksittäistä miestä maassa 800-1200m päästä koneella joka tulee kohti 400-600kmh...
 
Back
Top