Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Tuskin meillä meidän suhteessa Venäjään pienestä konemäärästä tingitään noin että pidetään osaa Amerikassa. En näe syytä, miksi koulutus olisi vaikeaa järjestää Suomessa.Mutta sepä onkin mielenkiintoinen kysymys, että jos Suomi ostaa F-35:n, montako konetta jää USAan koulutuskäyttöön? Ilmeisesti kaikilla muilla jää ja lentokoulutus on siellä. Vaikuttaa vahvuuteen tukikohdissa.
Hornetien kanssa tosiaan tuli 8 varamoottoria ja kaiken kaikkiaan hankinnassa koneita oli 64 ja moottoreita siten koneissa 128.
Koska F-35 on yksimoottorinen tosin kuin Hornet, voisi tällä kertaa hankinnassa pärjätä sitten varmaankin neljällä varamoottorilla.
Ja jos lisää tuohon Puolan hintaan, joka on 4,6 miljardia dollaria 32 koneelle, kolme A-version 14 miljoonan dollarin moottoria, ja kertaa sen kahdella, tulisi meille hinnaksi ilman aseita euroiksi käännettynä 8,4 miljardia euroa. Ja tuohon sitten n. 1,5 miljardilla euroa aseita, niin siinähän se on 64 F-35 fleetti kasassa.Kaksimoottorisesta koneesta vikaantuu yleensä kerrallaan vain yksi moottori, toki teoreettisesti tämä yksittäiseen koneeseen vaikuttava vikaantuminen tapahtuu useammin lentotuntia kohden. Lisäksi jos varamoottorien määrä on kovin pieni, kasvaa riski siihen, että ne ovat logistiikkaketjussa väärässä paikassa suhteessa tarpeeseen. Tarvittavien moottorien teoreettinen määrä on siis jossain neljän ja kahdeksan välillä.
Hornetien kanssa tosiaan tuli 8 varamoottoria ja kaiken kaikkiaan hankinnassa koneita oli 64 ja moottoreita siten koneissa 128.
Koska F-35 on yksimoottorinen tosin kuin Hornet, voisi tällä kertaa hankinnassa pärjätä sitten varmaankin neljällä varamoottorilla.
Mutta onko toistaiseksi yhtään maata, jonka koneita ei olisi jäänyt USAan? Muistaakseni niistä on mainittu, että ovat pysyvästi siellä. Jos joku, niin ehkä Israel, mutta ei kai kukaan muu. Camerin tehtaan ensimmäiset italialaiskoneetkin lensivät pysyvästi Amerikkaan.Tuskin meillä meidän suhteessa Venäjään pienestä konemäärästä tingitään noin että pidetään osaa Amerikassa. En näe syytä, miksi koulutus olisi vaikeaa järjestää Suomessa.
Tuskin meillä meidän suhteessa Venäjään pienestä konemäärästä tingitään noin että pidetään osaa Amerikassa. En näe syytä, miksi koulutus olisi vaikeaa järjestää Suomessa.
Miksi Red Flag harjoitus järjestetään USA:ssa eikä jossain muualla? Ehkä siellä on hyvät harjoitusalueet joilla voi lentää rauhassa ilman että naapurimaat seuraavat mitä kaikkea alueella harjoitellaan? Onko käytössä erilaista IT- ym. kalustoa mitä Suomella ei ole, mutta joista olisi hyvä tietää miten näkyvät F-35:n näytöillä jne.
Onhan se.Yksi F-35 koneen isoista tulevaisuuden kysymyksistä on moottorin kesto. Kukaan ei tee yhdestä moottorista pimpattua versiota ilman, että se ei vaikuttaisi elinikään. Varamoottoreita kannattaisi / pitäisi olla enemmän suhteessa tuosta syystä johtuen. Jos / kun trenttecinque valitaan.
Ja tarvittaessa ne Suomen omat F-35:t, jotka ovat siellä Amerikassa koulutuskäytössä, varmasti voidaan saada lyhyessä ajassa kotimaan puolustukseen.Miksi Red Flag harjoitus järjestetään USA:ssa eikä jossain muualla? Ehkä siellä on hyvät harjoitusalueet joilla voi lentää rauhassa ilman että naapurimaat seuraavat mitä kaikkea alueella harjoitellaan? Onko käytössä erilaista IT- ym. kalustoa mitä Suomella ei ole, mutta joista olisi hyvä tietää miten näkyvät F-35:n näytöillä jne.
Onhan se.
F-135 ei kuitenkaan ole F-119:n pimpattu saati viritetty versio, vaikka vanhan myllyn ydin olikin protomoottorin pohjana.
Salama2:ssa on lähestytty yksimoottorisen peruskysymystä sillä, että värkki on täynnä anturia ja analysaattoria, jotka päättelevät, onko masina vielä toimintavarma.
Tämä data tallennetaan ALIS-järjestelmään (ja myöhemmin vastaavaan erinimiseen), johon kertyy big dataa. Tällä datalla tarkennetaan alkuperäisiä huoltospeksejä ja tietoa siitä, miten moottorin eri osien kuntoinfo johtaa huollon tarpeeseen. Näin voidaan moottori tai sen osa vaihtaa ajoissa tai mitä muuta moottorille sallitaan tehtävänkin. Moottori voidaan vaihtaakin maassa hyvään aikaan, kun uupumisen merkit näkyvät tietokoneen näytöllä ja varamoottoreita on käytettävissä.
Ilmassa sammunut moottorihan ei toisaalta kuluta varamoottoreita, emme silti pyri siihen
Ja tarvittaessa ne Suomen omat F-35:t, jotka ovat siellä Amerikassa koulutuskäytössä, varmasti voidaan saada lyhyessä ajassa kotimaan puolustukseen.
Niin, siis tuo Belgian kauppahan on jo toteutunut ja ensimmäiset koneetkin on jo toimitettu. Toteutunut kauppasumma oli 4.55 miljardia dollaria:
Belgium said on Thursday it had chosen Lockheed Martin's (LMT.N) F-35 stealth jets over the Eurofighter Typhoon to replace its aging F-16s in a 4 billion euro ($4.55 billion) deal, saying the decision came down to price.
En oikein muutenkaan ymmärrä mitä tuolla defense-aerospacen "artikkelilla" yritettiin todistaa.
Pari valojuovaa ja sit kaksi napsua vasempaan. Kohdilleen on niin kuin RK62 konsanaanMikä tuosta tykin tarkkuuden fiksaamisesta voi tehdä niin vaikeaa?
Ja jos lisää tuohon Puolan hintaan, joka on 4,6 miljardia dollaria 32 koneelle, kolme A-version 14 miljoonan dollarin moottoria, ja kertaa sen kahdella, tulisi meille hinnaksi ilman aseita euroiksi käännettynä 8,4 miljardia euroa. Ja tuohon sitten n. 1,5 miljardilla euroa aseita, niin siinähän se on 64 F-35 fleetti kasassa.
Sisältääkö Puolan diili myös tukikohtien päivityksen?Entä ne Belgian $275 miljoonan tukikohtapäivitykset? Ilmeisesti heillä oli kaksi F-16 -tukikohtaa, joten jos meillä pitää Rissala ja Rollo laittaa kuosiin, niin varmaan saman verran pitää varata. Se on 2 konetta pois. Toki 62 konetta on erinomainen suoritus jo sinällään. Olisin tyytyväinen 60 kappaleeseen