Gyllis1
Respected Leader
Edellinen kauppa eli Belgia, myyntilupa oli 6.5 miljardia, toteutuma 4.5.Esimerkki?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Edellinen kauppa eli Belgia, myyntilupa oli 6.5 miljardia, toteutuma 4.5.Esimerkki?
Eikun juu unohda toi äskeinen vastaus. Sovitaan että myyntiluvissa on aina eksaktit luvut. Ota selfiekameralla minulle videopätkää siitä kun avaat tämän, pliis:Esimerkki?
Edellinen kauppa eli Belgia, myyntilupa oli 6.5 miljardia, toteutuma 4.5.
Kai niistä suuruusluokkaa voi yrittää arvioida, olisin kuitenkin aika varovainen tekemään johtopäätöksiä suuntaan tahi toiseen kuin ei sen tarkemmin tiedetä mitä toteutuneet kaupat sisältävät. Kärjistettynä esimerkiksi joku "spares" voi pitää sisällään mitä tahansa yhden mutterin ja koko elinkaaren ylläpidon väliltä.Saako näistä kahdesta nyt jo jotain johtopäätöksiä vedeltyä vai onko Belgian tilaama paketti ihan eri planeetalta?
Jossakin muistaisin lukeneeni, että aseiden osuus olisi HX-hankinnasta n. 1,5 mrd euroa. Jos näin, niin 8,5 mrd jäisi koneisiin.
Itse käyttäisin Puolan hintaa hyvänä lähtökohtana meille, koska tuossa aiemmin luetellussa kauppasisällössä käytännössä me tarvitsemme kaikki samat tilpehöörit. En tiedä, kitsasteltaisiinko meillä varamoottorien hankinnassa ja ostettaisiin vähemmän, mutta tyhmää se mielestäni olisi, koska myöhemmin ne hankinnat menisivät puolustusbudjetista, kun nyt on mahdollista saada ne erillisrahoituksella ja tod näk jokainen kone tulee tarvitsemaan moottorin vaihdon jossain kohtaa (ja jos moottori on rikki, eikä varaosaa ole hyllyssä, niin koko kone on hyödytön).
Jossakin muistaisin lukeneeni, että aseiden osuus olisi HX-hankinnasta n. 1,5 mrd euroa. Jos näin, niin 8,5 mrd jäisi koneisiin. Käyttäen Puolan hintaa tällä saataisiin siis periaatteessa se 64kpl. (Laskinko oikein?)
Mutta ongelman saattaakin muodostaa elinkaarikustannukset + maantietukikohtien varustus, jota Puolan ei kai tarvitse hankkia ollenkaan. Näiden takia voi määrä alkaa laskemaan.
Olisiko se lopullinen määrä sitten tasan 60 kpl. Tämä voisi olla veikkaukseni. Toinen vaihtoehto 57 kuten alk per HN-tilaus yksipaikkaisten osalta.
Minä luen tuon Puolan kaupan siten, että ovat ostaneet yhden (1) varamoottorin, se on jo äärimmäistä kitsastelua. Toinen vaihtoehto olisi, että ovat ostaneet enemmän varamoottoreita kuin koneita, joka kuulostaa vielä hullummalta.
Tosin ovat maksaneet partnerimaksuja liki 500 miljoonan luokkaa, kuten Kanada. Toki niille vastineeksi ovat voineet kisata alihankinnoista.Ei ole eikä ole ikinä ollutkaan. Kumppanimaiden (Puola ei ole) ei tarvi maksaa FMS-maksua, eli koneet ovat noin 3-4% halvempia.
Pitää muistaa että tää on kirjoitettu September 11, 2019 , ja se linkki mitä mä annoin eilen on eilisesta?, jos ne on tehnyt muutoksia kaupassa?WASHINGTON, September 11, 2019 - The State Department has made a determination approving a possible Foreign Military Sale to Poland of thirty-two (32) F-35 Joint Strike Fighter aircraft with support for an estimated cost of $6.5 billion. The Defense Security Cooperation Agency delivered the required certification notifying Congress of this possible sale on September 10, 2019
Vertauksena tähän Puolan kauppaan, montako varamoottoria Horneteille ostettiin?
Kappalehinta on 14m usd eli noin 10 megaeuroa. Se noin 20 on B:n.Katsoin täältä (http://armstrade.sipri.org/armstrade/page/trade_register.php), että Horneteihin hankittiin yhteensä kahdeksan varamoottoria.
Eli yhteensä lisää tulisi tuohon Puolan puolta pienempään konemäärään 3 lisää moottoria 20 millin kappalehinnalla eli 60 miljoonaa euroa.
Eli ei nuo varamoottorit meillä pankkia kaada.
Tästä oli joku aika sitten uutinen, että F-35:n moottorin hinta ei laske niin nopeasti kuin Pentagon toivoo. Muun koneen hinta kyllä tulee alas toivotunlaisesti.
Lisäksi suunnittelun alla on tehokkaampi moottori joten kun se on tarjolla voi tämän nykyisen hintakin pudota.Miksi moottorimonopolin omistaja laskisi hintoja kun ei asiakkailla ole vielä mitään syytä olla niitä ostamatta. Eri juttu sitten kun vanhemmasta päästä alkaa poistot ja alkaa poistuvien koneiden varaosakannibalisaatio tulee kilpailemaan uuden varaosan rinnalle tai kauppa muuten näyttää takkuamisen merkkejä.
Minulla ei ole tästä saagasta tarkempaa tietoa, mutta selvästi jokin insentiivi P&W:lla on laskea F135:n hintaa, kun se niin on tehnyt. Moottorin hinta laskee, mutta ei tarpeeksi nopeasti Pentagonin mielestä.Miksi moottorimonopolin omistaja laskisi hintoja kun ei asiakkailla ole vielä mitään syytä olla niitä ostamatta.
General Electricillä/Rolls Roycella on melkein valmiiksi kehitetty moottori F-35:seen, eiköhän siinä ole insentiiviä riittämiin.Minulla ei ole tästä saagasta tarkempaa tietoa, mutta selvästi jokin insentiivi P&W:lla on laskea F135:n hintaa, kun se niin on tehnyt. Moottorin hinta laskee, mutta ei tarpeeksi nopeasti Pentagonin mielestä.
Aivan.General Electricillä/Rolls Roycella on melkein valmiiksi kehitetty moottori F-35:seen, eiköhän siinä ole insentiiviä riittämiin.