F-35 Lightning II

Voi loppua se rynnäköinti tappioiden takia.

Venäläisillä koneilla MTBF-aika on myös todistetusti aika lyhyt. (MTBF=mean time before failure, eli odotettu aika vakavan vian ilmenemiseen).

On nähty, että rauhankin aikana moderneja venäläisiä koneita operoineet ovat törmänneet rajuihin huolto-ongelmiin. Arviona on, että Venäjä pystyy sota-aikana operoimaan kalustoaan 60-70% tasolla, kun taas lännessä 75-85% tasolla. Kalustoa ei myöskään pystytä ensimmäisten "surge-operaatioiden" jälkeen palauttamaan toimintakuntoon samalla tasolla. Tästä on ollut viitteitä esim. Syyrian operaatioissa.


Intia ja Malesia ovat kokeneet rajujakin ongelmia esim. mainittujen Su-30-hävittäjien osalta.

Ongelmien vakavuus on etenkin suihkumoottorien osalla. Ymmärrettävästi kone, jonka moottori ei toimi on aika "mission kill".
 
ISRAEL'S BNET DATA LINK HAS BEEN INTEGRATED ON F-35I
Steve Trimble Jan-Feb 2020

"...Given a relatively small, self-contained military, Israel also has another advantage compared to NATO: an ability to affordably upgrade networks over time. The introduction of faster microprocessors during the last decade, such as the Intel i3, allowed Rafael to take the next step. Although somewhat unnoticed outside the country, the IDF has deployed Rafael's new BNET data link across the military over the last five years. In a largely unheralded achievement, Rafael has integrated BNET on the F-35I- one of the key upgrades, along with an Israeli electronic warfare suite, for Israel's unique variant of the Lightning II.

"If our competitors talked about one, two, five or 10 [Mbps], we talk about 20 and 40 [Mbps] on the reception rate," another Rafael employee says, describing BNET.

As a software-defined radio, the BNET data link is able to transmit and receive using multiple waveforms, solving one of the hardest problems of interoperability within a military. By using a directional antenna with a narrow 1.2 deg. of divergence, transmissions have a low probability of intercept...."
 
On nähty, että rauhankin aikana moderneja venäläisiä koneita operoineet ovat törmänneet rajuihin huolto-ongelmiin. Arviona on, että Venäjä pystyy sota-aikana operoimaan kalustoaan 60-70% tasolla, kun taas lännessä 75-85% tasolla
Melkein 20 vuotta sitten uutisiss oli, että yli 80 prosentin käyttöaste saavutettiin Suomessakin Horneteilla.
F-18 Hornet -hävittäjien käytettävyys on ollut Ilma 2002 -sotaharjoituksessa erittäin hyvä, kertoi Ilmavoimien komentaja Jouni Pystynen tänään Pirkkalassa. Kenraaliluutnantti Pystynen johtaa meneillään olevaa harjoitusta.Pystysen mukaan yli 80 prosenttia koneista on ollut käytettävissä koko ajan. Hän luonnehti käytettävyysprosenttia "todella hyväksi". Ilmavoimien tavoitteena on ollut pitää 70 prosenttia Horneteista rivissä, mikä sekin olisi kansainvälisestä korkeaa luokkaa.
Tosin en itse tiedä onko tämän harjoituksen jälkeen laskettu käyttöastetta alhaisemmalle tasolle.

Ainakin mitä muistan, niin jokunen vuosi sitten joku kenraali uutisissa kommentoi, että uusista hävittäjistä huollossa tulee jatkuvasti olemaan 20-25 prosenttia.
 
Noissa huippukäytettävyysluvuissa on usein kyse siitä, että laiminlyödään hetkellisesti jotain merkittävämpää huoltoa. Koska niissä olisi osa kiinni eikä ko. toimintoa kannata pitää toimettomana jos niihin on resurssit (henkilöstö) osoitettu.
 
Voi loppua se rynnäköinti tappioiden takia.

Venäläisillä koneilla MTBF-aika on myös todistetusti aika lyhyt. (MTBF=mean time before failure, eli odotettu aika vakavan vian ilmenemiseen).

On nähty, että rauhankin aikana moderneja venäläisiä koneita operoineet ovat törmänneet rajuihin huolto-ongelmiin. Arviona on, että Venäjä pystyy sota-aikana operoimaan kalustoaan 60-70% tasolla, kun taas lännessä 75-85% tasolla. Kalustoa ei myöskään pystytä ensimmäisten "surge-operaatioiden" jälkeen palauttamaan toimintakuntoon samalla tasolla. Tästä on ollut viitteitä esim. Syyrian operaatioissa.


Intia ja Malesia ovat kokeneet rajujakin ongelmia esim. mainittujen Su-30-hävittäjien osalta.

Ongelmien vakavuus on etenkin suihkumoottorien osalla. Ymmärrettävästi kone, jonka moottori ei toimi on aika "mission kill".

Nämä (artikkelissa mainitut) ongelmat eivät toki koske Venäjää itseään, koska heidän ei tarvitse lähettää mitään koneita ulkomaille huoltoon eikä hommaan liity muuta kun sisästä omaa byrokratiaa. Ulkomaiselle asiakkaalle toki perseestä.
 
Nämä (artikkelissa mainitut) ongelmat eivät toki koske Venäjää itseään, koska heidän ei tarvitse lähettää mitään koneita ulkomaille huoltoon eikä hommaan liity muuta kun sisästä omaa byrokratiaa. Ulkomaiselle asiakkaalle toki perseestä.
... muuta kuin sisäistä byokratiaa:coffee:, leima paperiin ja Suhoi taas taivaalle, että suhisee? :facepalm:
Minulle on syntynyt sellainen käsitys, että lentävät, uivat, maassa kulkevat ja myös kiinni pultatut koneet ja laitteet edellyttävät huoltohenkilöiden toimenpiteitä silloin, kun ne vikaantuvat. Niissä sitten kyllä kuluu aikaa, joskus enemmän ja joskus vähemmän. Taidan arvata, missä maassa pyritään toimimaan toisin...
 
Nämä (artikkelissa mainitut) ongelmat eivät toki koske Venäjää itseään, koska heidän ei tarvitse lähettää mitään koneita ulkomaille huoltoon eikä hommaan liity muuta kun sisästä omaa byrokratiaa. Ulkomaiselle asiakkaalle toki perseestä.
Jos käyttöaste on huono ja koneita on sen takia pois taistelutehtävistä, kyllä se on ongelma siitä huoltopaikasta huolimatta.
 
Ette siis kumpikaan lukenut artikkelia. Malesialaiset valittivat siitä ettei koneita voida täysin huoltaa siellä vaan osa huolloista pitää tehdä Venäjällä. Tästä juuri syntyy se tilanne jolloin koneet on pitkään poissa käytöstä. Ja byrokratia taas liittyy juuri tähän homman kansainvälisyyteen. Vähän eri asia kun venäläiset korjaa omia koneitaan.

Sitä en koskaan väittänyt, ja miksi väittisin, että venäläisten koneiden käyttäaste olisi sama kun länsikoneilla. Sitä se ei todellakaan ole, vaan selvästi heikompi.
 
Noissa huippukäytettävyysluvuissa on usein kyse siitä, että laiminlyödään hetkellisesti jotain merkittävämpää huoltoa. Koska niissä olisi osa kiinni eikä ko. toimintoa kannata pitää toimettomana jos niihin on resurssit (henkilöstö) osoitettu.
F/A-18 C/D:n kohdalla ei mitään huoltoa tarvitse lyödä laimin 100% käyttöasteen saavuttamiseksi. Viankorjaus ennakoimattomasta viasta on eri asia. Mutta tukialuskone on lähtökohtaisesti suunniteltu siten, että tukialuksen lähtiessä operaatioon ja siellä tiettyinä ajanjaksoina JOKA IKINEN kone on aluksen päällikön/ taisteluosaston komentajan käytettävissä. Niitä ei (varsinkaan nyt kun laivueita on vähemmän kannella) ole siellä YHTÄÄN ylimääräistä. Suomi on tukialuskoneen käyttäjänä nauttinut suuresta käytettävyysprosentista "ilmaiseksi". Eli USA:n tukialuslaivueilla on kierto aluksilla ja sen ollessa maissa tehdään kaikki isot huollot jokaiseen koneeseen, ja harjoitusvaiheessa kaikki koneet eivät suunnitellusta ole rivissä.

Vikakorjaus on eri asia, vika kun tulee, jos se on semmoinen, ettei lentää voi, niin silloin ko koneyksilö jää maahan (kannelle).
 
Poland to sign $4.6 billion F-35 fighter jet deal: minister

Poland will sign a contract worth $4.6 billion for 32 Lockheed Martin F-35 fighter jets, Defence Minister Mariusz Blaszczak tweeted on Monday.

Poland has long been expected to buy the jets as part of efforts to bolster its armed forces in the face of renewed Russian assertiveness in eastern Europe.

The signing ceremony will take place at 1400 GMT on Friday in Deblin, eastern Poland, Blaszczak said.

Eli 143,75 milj USD per kone

 
Ette siis kumpikaan lukenut artikkelia. Malesialaiset valittivat siitä ettei koneita voida täysin huoltaa siellä vaan osa huolloista pitää tehdä Venäjällä. Tästä juuri syntyy se tilanne jolloin koneet on pitkään poissa käytöstä.
Ymmärsin kyllä, mutta en ihan allekirjoita tuota pointtia. Juurisyy on moottorien lyhyt MTBF, joten ongelmasta kärsii ihan yhtälailla vanjakin.
 
Poland to sign $4.6 billion F-35 fighter jet deal: minister

Poland will sign a contract worth $4.6 billion for 32 Lockheed Martin F-35 fighter jets, Defence Minister Mariusz Blaszczak tweeted on Monday.

Poland has long been expected to buy the jets as part of efforts to bolster its armed forces in the face of renewed Russian assertiveness in eastern Europe.

The signing ceremony will take place at 1400 GMT on Friday in Deblin, eastern Poland, Blaszczak said.

Eli 143,75 milj USD per kone

Tuplaten tuon olisi meille 64 F-35 8,34 miljardia euroa.

Meillä saattaa kulut nousta juurikin siitä, että romppeita ei osteta vain yhtä tai kahta tukikohtaa varten vaan esim. kuten Horneteilla, niin 3 päätukikohtaa ja 15 maantietukikohtaa. Siitä helposti meillä nousee hinta jo puolellatoista miljardilla.
 
Ei ole eikä ole ikinä ollutkaan. Kumppanimaiden (Puola ei ole) ei tarvi maksaa FMS-maksua, eli koneet ovat noin 3-4% halvempia.
Kylmän sodan aikanahan oli selkeästi kanta-asiakkaiden Nato-hinnoittelu käytössä, mutta niistä ajoista alkaa tietysti jo olla 30 vuotta!
 
Ei ole eikä ole ikinä ollutkaan. Kumppanimaiden (Puola ei ole) ei tarvi maksaa FMS-maksua, eli koneet ovat noin 3-4% halvempia.
Okey, no ainakin käytetyn kaluston osalta jäsenmaat ovat saaneet halvemmalla tai jopa ilmaiseksi. Viittaan Puolan Leo 2 hankintoihin.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Ette siis kumpikaan lukenut artikkelia. Malesialaiset valittivat siitä ettei koneita voida täysin huoltaa siellä vaan osa huolloista pitää tehdä Venäjällä. Tästä juuri syntyy se tilanne jolloin koneet on pitkään poissa käytöstä. Ja byrokratia taas liittyy juuri tähän homman kansainvälisyyteen. Vähän eri asia kun venäläiset korjaa omia koneitaan.

Sitä en koskaan väittänyt, ja miksi väittisin, että venäläisten koneiden käyttäaste olisi sama kun länsikoneilla. Sitä se ei todellakaan ole, vaan selvästi heikompi.
Torre, mainitsit, että "...ongelmat eivät koske Venäjää itseään..." ja sait sen perusteella täältä päin takaisin suht kovan kestityksen :uzi:
Et ilmeisesti tarkoittanut tekstiä otettavaksi ihan kirjaimellisesti, vaan että tietyltä osin (logistisesti) valmistajamaa pääsee helpomalla kuin heidän ulkomainen asiakasparkansa?
@Gyllis1 tuossa taisi mainitakin, että myös venäläinen asiakasparka on pitkälti samassa liemessä.
 
Torre, mainitsit, että "...ongelmat eivät koske Venäjää itseään..." ja sait sen perusteella täältä päin takaisin suht kovan kestityksen :uzi:
Et ilmeisesti tarkoittanut tekstiä otettavaksi ihan kirjaimellisesti, vaan että tietyltä osin (logistisesti) valmistajamaa pääsee helpomalla kuin heidän ulkomainen asiakasparkansa?
@Gyllis1 tuossa taisi mainitakin, että myös venäläinen asiakasparka on pitkälti samassa liemessä.

Tarkoitin tosiaan sitä ettei venäläisten tarvitse esim. pakata moottoreita puulaatikoihin ja lähettää ne toiselle puolelle maailmaa huoltoon kuukausiksi. En sitä ettei niitä tarvitse huoltaa, tai kuinka usein. Mutta se siitä.

Josta tuli mieleen, onko muuten missään dataa Ilmavoimien käyttöasteista Draken vs MiG-21BIS?
 
Okey, no ainakin käytetyn kaluston osalta jäsenmaat ovat saaneet halvemmalla tai jopa ilmaiseksi. Viittaan Puolan Leo 2 hankintoihin.
Hävittäjäkaupat on useimmiten FMS-kauppoja, eli asiakas maksaa saman kuin Yhdysvaltojen puolustusministeriö. Puolustusministeriö laskuttaa hallinnollisista kuluista (koska käytännössä neuvottelee diilin) tuon edellä mainitun FMS-maksun. JSF-projektissa mukana olleet partnerimaat eivät ole tuota maksaneet, muut ovat.

Muita alennuksia ei ole olemassa. Olisi toki mahdollista neuvotella kauppa suoraan valmistajan kanssa, mutta ymmärrettävistä syistä (on eri asia tilata 1500 kuin 60 konetta) hinta olisi silloin hieman erilainen.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top