F-35 Lightning II

https://www.windy.com/fi/-Tuulenpuuskat-gust?gust,50.233,-19.600,4,i:deg0 Siinä mainio karttapalvelu seurata mistä välistä voisi Suomeen lennähtää...
Sivusto on hyvä, mutta linkkisi kertoo vain puuskat maanpinnalla, joilla on merkitystä välilaskuissa, eikä ilmatankkauksessa. Sivustolla saa näkyviin myös tuulen lentokorkeuksissa, esim FL 240 / 7000 m / 400 hPa näyttää tätä kirjoittaessani islannin länsipuolella tuulennopeudeksi 100 m/s eli 360 km/h eli 194 solmua.
https://www.windy.com/?400h,51.686,-34.189,5,i:pressure,m:e4hafzq
Silloin on luultavasti myös aivan liikaa puuskia ilmatankkauksen kannalta, mutta välilaskuilla lento Suomeen kyllä haluttaessa onnistuu.
 
Varmaan samoilla kuin esim Trumpin turvamiehet Suomen vierailun aikana. Oikeudet voivat olla epäselvät, mutta jenkit lienevät sisäistäneet perinteisesti konsulttien käyttämän taktiikan selvitä ongelmatilanteista eteenpäin: on helpompi saada anteeksi kuin lupaa. Siinä vaiheessa, kun asiaa setvittäisiin, olisi liipaisimen vetäjä jo kaukana ulkomailla ja jenkit ei luovuta ketään
Höpöhöpö..
 
Lisätään nyt vielä sellainen tosiasia Atlantin ylityksestä yksimoottorisella hävittäjällä, että jos koneen moottori sammuu ja kone tulee mereen, tuolla säällä pilotin mahdollisuus selvitä hengissä on tasan nolla. Saattaa siis olla joitain sota-ajan ulkopuolista toimintaa koskevia määräyksiä jotka kieltävät moiset lennot, tai sitten ei ole.
Kyse ei siis ole välttämättä vain siitä mikä on teknisesti mahdollista ja mikä ei, vaikka moottori onkin jo todettu varsin luotettavaksi ihan käytännössä.
 
Sivusto on hyvä, mutta linkkisi kertoo vain puuskat maanpinnalla, joilla on merkitystä välilaskuissa, eikä ilmatankkauksessa. Sivustolla saa näkyviin myös tuulen lentokorkeuksissa, esim FL 240 / 7000 m / 400 hPa näyttää tätä kirjoittaessani islannin länsipuolella tuulennopeudeksi 100 m/s eli 360 km/h eli 194 solmua.
https://www.windy.com/?400h,51.686,-34.189,5,i:pressure,m:e4hafzq
Silloin on luultavasti myös aivan liikaa puuskia ilmatankkauksen kannalta, mutta välilaskuilla lento Suomeen kyllä haluttaessa onnistuu.

Totta puhut, kiitos vinkistä, en itse huomannut, että voi säätää tuota korkeuttakin..
 
Niin, kallis reissu neljän koneen käyttäminen on Suomessa saakka satoi tai paistoi. Jälkiviisaana on tietysti helppo kysyä, miksi koneita ei lähetetty tälle puolellle jorpakkoa myrskyrintaman etupuolella? Oli miten oli, turhia riskejä ei pidä ottaa. Koneen ja pahimmassa tapauksessa ihmishengen menetys on liian kova hinta maksettavaksi.

Tasapuolisuuden vuoksi olisi tietysti hyvä, että F-35 saa näyttää meillä kyntensä kuten muutkin. Jos sääolot ovat mahdottomat tasavertaiseen testaamiseen, olisi maallikon näkökulmasta kohtuullista siirtää testiä myöhemmälle ajankohdalle.

Tankkaushommista ja tuosta tankotankkaimesta tulee mieleen kuvat A-10 -koneen kuhmuisesta keulasta. Kaikkea voi sattua etenkin jos on kuoppainen ilmatie. Mutta kun ilma on tasakoosteista, niin homma sujuu hyvin. Kumpihan tankkausmuoto on herkempi sääoloille, puomitankkaus vai se toinen?
 
On se myrsky hirmuinen.

Nytkin joku uhkarohkea lähtenyt cesnalla uhkaamaan luonnonvoimia.

Screenshot_20200209-154233__01.jpg

Ja leatnjetillä
Screenshot_20200209-154546.jpg


Ei voi muuta kun hattua nostaa näille pilviveikoille.
 
Jenkkien ylläpitokustannukset elinkaarella 350musd/ kone. Ei meillä kyllä ole tähän varaa, tuplahinta vs. superhornet tai oikeastaan mikä muu kone tahansa. Vaikka F-35 fanitankin, en kokonaisuuden kannalta toivo sen tulevan valituksi imemään budjettia tyhjäksi, JOS tuo tieto pitää paikkaansa

Nykyisellään meillä on lennetty 9000 tuntia 62 Hornetilla per vuosi, mikä tekee 145h / Hornet. Ja Ruotuväessä oli artikkeli, joka mainitsi, että vuotuinen budjetti HX:lle on 250 miljoonaa euroa. Jos tuo 250 miljoonaa euroa jaetaan sitten F-35:n nykyisellä lentotuntihinnalla eli 44000 dollaria eli noin 40000 euroa, se on 6250h. Jos tuo 6250h jaetaan 145 tunnilla, se tarkottaisi 43-44 F-35:n ilmavoimia riippuen kuinka desimaaleilla leikkii. Mutta se, mikä pitää sitten huomioida on, että F-35:llä lennetään vähemmän kuin neljännen sukupolveen koneilla, ja koulutuslennoista puolet tehdään simulaattoreissa ja simulaattoreilla voidaan simuloida kokonaisen parven yhteistoimintaa, niin siirtämällä harjoitustoimintaa simulaattoreihin, saamme huomattavia säästöjä ja nykybudjetilla pystytäisiin tätä kautta operoimaan isompaa määrää kuin reilua 40 F-35:ttä.

Pilots begin their training in classrooms with training aids and interactive courseware to learn basic skills, switchology and fundamental procedures. Pilots then progress to the F-35 Full Mission Simulator with a 360-degree visual display system, which accurately replicates all sensors and weapons employment and uses the same software as the aircraft. The Full Mission Simulator cockpit can be reconfigured to support training on all three F-35 variants. Pilots complete roughly half of initial qualification flights in the Full Mission Simulator for affordability and effectiveness. After graduation, pilots remain in a continuous learning environment with access to training courseware, applications and mission rehearsal trainers to increase skill proficiency and combat readiness. The F-35 Training System supports continuation, upgrade and mission rehearsal training for qualified F-35 pilots. Due to the high fidelity of the F-35 Full Mission Simulator, some units are performing nearly a 50/50 training split between the aircraft and the simulator for affordability.

En tiedä kuinka monta tuntia nykyisellään Ilmavoimissa lennetään simulaattoreilla vs itse Horneteilla, ja kuinka monta tuntia niistä ovat tunnistuslentoja, yms..., joita ei simulla voida tehdä, mutta F-35:n simulaattorilla pystytään tekemään harjoitukset 50/50 simujen ja koneiden välillä.

Itse uskon siihen, että meidän ammattitaitoiset ilmavoimien upseerit kyllä keksivät tavan operoida nykyisillä kustannuksilla F-35:ttä.

Ja vuosittaisia käyttökulujakin voidaan osittain jyvittää hankintaan hankkimalla reilummin varaosia tai sitten MLU:hun.
 
Onhan tämä ironista, että heti perään kun vittuiltiin Gripenin ongelmista koelennoissa, niin laudan ja varmaan ilmavoimienkin ykkössuosikki ei edes pysty lentämään Suomen maaperälle samojen sääongelmien vuoksi, mitkä estivät Gripenin yhden koelennon.
Vedät yhtäläisyyksiä hieman omatoimisesti. Se, että Atlanttin yllä ei onnistu välitankkaus ilmassa ei ole ihan sama asia kuin, että F-35 ei voisi sään puolesta lentää. Eikä sama asia sillekään, että mitä riskejä kannattaa ottaa meren yllä jossa tunnetusti on hankala tehdä välilaskuja.

Muita reittejä on kartalta katsoen toki useita, mutta ne ei välttämättä tarjoa välilaskupaikkoja tai ilmatankkauskalustoa.
 
Voi olla aikamoinen kulttuurin muutos lentäjälle tuo simulaattoreihin painottuminen. En toki tiedä ja voihan se olla lentäjille ihan ok, että ilmassa vietetään entistä vähemmän aikaa ja aikaa käytetäänkin "tietokone pelissä" pelaamiseen.
 
Vedät yhtäläisyyksiä hieman omatoimisesti. Se, että Atlanttin yllä ei onnistu välitankkaus ilmassa ei ole ihan sama asia kuin, että F-35 ei voisi sään puolesta lentää. Eikä sama asia sillekään, että mitä riskejä kannattaa ottaa meren yllä jossa tunnetusti on hankala tehdä välilaskuja.

Muita reittejä on kartalta katsoen toki useita, mutta ne ei välttämättä tarjoa välilaskupaikkoja tai ilmatankkauskalustoa.
juu onhan se eri homma kuin gripenillä. Silloin pottuiltiin, että pystylentämään lumisateessa ja nyt kun F-35:llä on vähän sama homma niin kyse onkin riskeistä. ;)
 
Viety toiseen ketjuun...

#6201

 
Voi olla aikamoinen kulttuurin muutos lentäjälle tuo simulaattoreihin painottuminen. En toki tiedä ja voihan se olla lentäjille ihan ok, että ilmassa vietetään entistä vähemmän aikaa ja aikaa käytetäänkin "tietokone pelissä" pelaamiseen.
Toisaalta nykyään lentäjiksi valmistuvat henkilötkin ovat sitä pelaajasukupolvea parhaimmillaan. Jos lentäjä on aloittanut koulutuksen 20-vuotiaana ja 30v:nä valmistuu Hornet-pilotiksi, niin hänhän on sitä luokkaa, joka on pelannut Super Nintendosta aina nykyisiin PS4 - ja Xbox One - konsoleihin. Pelaajasukupolvelle tuollainen simuttaminen on aika luontaista. Siis olettaen, että lentäjä on pelejä harrastellut, mikä nykyaikana on statistisesti hyvin todennäköistä.
 
Höpöhöpö..

Voitko tarkentaa hieman? Höpöhöpö että Trumpin jenkkiläiset turvamiehet Suomessa olivat aseistettuja? Höpöhöpö että eivät epäröisi käyttää aseita, jos presidentin henkeä uhattaisiin? Vai höpöhöpö että jenkit eivät tällaisen insidentin jälkeen luovuttaisi ko. turvamiehiä Suomeen oikeudenkäyntiin? Edelleen väitän että näistä ei mikään ole höpöhöpöä
 
F-35 IOT&E on edelleen kesken ja se voi olla mahdollisesti syynä siihen miksi konetta ei lennätetä huonossa säässä pitkiä matkoja. JSE eli Joint Simulation Environment on edelleen kehitteillä ja myöhässä kohta 1,5 vuotta.
The F-35 Joint Strike Fighter will not complete its already-delayed formal operational test phase this fall because of a setback in the testing process, according to a source close to the program.

While the F-35 Initial Operational Test and Evaluation (IOT&E) was supposed to be complete by late summer, a source with knowledge of its development said the testing is still incomplete due to an unfinished phase known as the Joint Simulation Environment.

The JSE simulations project characteristics such as weather, geography and range, allowing test pilots to prove the aircraft's "full capabilities against the full range of required threats and scenarios," according to a 2015 Director, Operational Test & Evaluation (DOT&E) report.

The F-35 Joint Program Office (JPO), in coordination with the Defense Department, confirmed that the Joint Simulation Environment testing phase is still being worked through, but could not provide a timeline for its completion.
"This final phase of IOT&E will occur when the JSE is ready to adequately complete the testing," DoD spokesman Air Force Lt. Col Mike Andrews said in a statement Wednesday. "The JSE is required to adequately perform F-35 IOT&E against modern adversary aircraft and dense ground threats in realistic scenarios."

The JPO and F-35 manufacturer Lockheed Martin announced Dec. 6 that all three F-35 variants belonging to the Air Force, Navy and Marine Corps would be field-tested "for the purposes of determining the weapons systems' operational effectiveness and operational suitability for combat." IOT&E had originally been set to begin in September 2018.
https://www.military.com/daily-news...-even-aircraft-has-made-its-combat-debut.html
 

Kyseisestä dokumentista vuodelta 2012 vertailu F-16c:n lentotuntikustannuksesta vs F-35:n lentotuntikustannuksesta:
Pi6plO0.png


Eli 25000 dollaria nykypäivän rahassa F-16 ja 35500 dollaria nykypäivän rahassa F-35:n lentotunti. Eli reilu neljännes pitäisi kustannuksista saada pois, että olisi F-16:n tasolla. Ja oletan, että F-16 ja F/A-18 ovat suunnilleen samassa luokassa kustannuksien kanssa.
 
F-35 IOT&E on edelleen kesken ja se voi olla mahdollisesti syynä siihen miksi konetta ei lennätetä huonossa säässä pitkiä matkoja. JSE eli Joint Simulation Environment on edelleen kehitteillä ja myöhässä kohta 1,5 vuotta.
The F-35 Joint Strike Fighter will not complete its already-delayed formal operational test phase this fall because of a setback in the testing process, according to a source close to the program.

While the F-35 Initial Operational Test and Evaluation (IOT&E) was supposed to be complete by late summer, a source with knowledge of its development said the testing is still incomplete due to an unfinished phase known as the Joint Simulation Environment.

The JSE simulations project characteristics such as weather, geography and range, allowing test pilots to prove the aircraft's "full capabilities against the full range of required threats and scenarios," according to a 2015 Director, Operational Test & Evaluation (DOT&E) report.

The F-35 Joint Program Office (JPO), in coordination with the Defense Department, confirmed that the Joint Simulation Environment testing phase is still being worked through, but could not provide a timeline for its completion.
"This final phase of IOT&E will occur when the JSE is ready to adequately complete the testing," DoD spokesman Air Force Lt. Col Mike Andrews said in a statement Wednesday. "The JSE is required to adequately perform F-35 IOT&E against modern adversary aircraft and dense ground threats in realistic scenarios."

The JPO and F-35 manufacturer Lockheed Martin announced Dec. 6 that all three F-35 variants belonging to the Air Force, Navy and Marine Corps would be field-tested "for the purposes of determining the weapons systems' operational effectiveness and operational suitability for combat." IOT&E had originally been set to begin in September 2018.
https://www.military.com/daily-news...-even-aircraft-has-made-its-combat-debut.html
Jos sää pysyy tuollaisena, ei sieltä tule yli ne SH:tkaan kuin lentotukialuksen kyydissä. Ongelma on ilmatankkaukset. Kuten @tutka jo ansiokkaasti yritti selvittää, rauhanajan varomääräyksien takia koneiden polttoainesäiliöissä on oltava koko ajan niin paljon polttoainetta, että ne pääsevät laskeutumaan ongelmatilanteessa varakentälle.

Sen takia niitä joudutaan tankkaamaan Atlantin ylityksellä useita kertoja.
 
Back
Top