F-35 Lightning II

Nykyisellään meillä on lennetty 9000 tuntia 62 Hornetilla per vuosi, mikä tekee 145h / Hornet. Ja Ruotuväessä oli artikkeli, joka mainitsi, että vuotuinen budjetti HX:lle on 250 miljoonaa euroa. Jos tuo 250 miljoonaa euroa jaetaan sitten F-35:n nykyisellä lentotuntihinnalla eli 44000 dollaria eli noin 40000 euroa, se on 6250h. Jos tuo 6250h jaetaan 145 tunnilla, se tarkottaisi 43-44 F-35:n ilmavoimia riippuen kuinka desimaaleilla leikkii. Mutta se, mikä pitää sitten huomioida on, että F-35:llä lennetään vähemmän kuin neljännen sukupolveen koneilla, ja koulutuslennoista puolet tehdään simulaattoreissa ja simulaattoreilla voidaan simuloida kokonaisen parven yhteistoimintaa, niin siirtämällä harjoitustoimintaa simulaattoreihin, saamme huomattavia säästöjä ja nykybudjetilla pystytäisiin tätä kautta operoimaan isompaa määrää kuin reilua 40 F-35:ttä.



En tiedä kuinka monta tuntia nykyisellään Ilmavoimissa lennetään simulaattoreilla vs itse Horneteilla, ja kuinka monta tuntia niistä ovat tunnistuslentoja, yms..., joita ei simulla voida tehdä, mutta F-35:n simulaattorilla pystytään tekemään harjoitukset 50/50 simujen ja koneiden välillä.

Itse uskon siihen, että meidän ammattitaitoiset ilmavoimien upseerit kyllä keksivät tavan operoida nykyisillä kustannuksilla F-35:ttä.

Ja vuosittaisia käyttökulujakin voidaan osittain jyvittää hankintaan hankkimalla reilummin varaosia tai sitten MLU:hun.
Hyviä pointteja, muttei silti muuta jenkkien todellisia käyttökuluja. Lähteestä riippuen summat vaihtelee, mutta lopputulos on aina sama= kallein kone F-22:n jälkeen operoida. Jossain tuli vastaan vajaa 8Musd versus F-15 n. 5Musd /vuosi. F-15 taitaa taasen olla kallein operoitava 4gen kone
 

Kyseisestä dokumentista vuodelta 2012 vertailu F-16c:n lentotuntikustannuksesta vs F-35:n lentotuntikustannuksesta:
Pi6plO0.png


Eli 25000 dollaria nykypäivän rahassa F-16 ja 35500 dollaria nykypäivän rahassa F-35:n lentotunti. Eli reilu neljännes pitäisi kustannuksista saada pois, että olisi F-16:n tasolla. Ja oletan, että F-16 ja F/A-18 ovat suunnilleen samassa luokassa kustannuksien kanssa.

Tuo on hankintaraportin arvio elinkaarikustannuksista jaettuna arvioiduille lentotunneille ja käyttövuosille. Ei siis toteutunut hinta. Voinee aika turvallisesti sanoa että tuosta ei neljännestä leikata pois millään.
 
Tuo on hankintaraportin arvio elinkaarikustannuksista jaettuna arvioiduille lentotunneille ja käyttövuosille. Ei siis toteutunut hinta. Voinee aika turvallisesti sanoa että tuosta ei neljännestä leikata pois millään.
Ainoa keino jolla saataisiin kuluja alas, olisi tiputtaa rajusti lentotuntien määriä ja lisätä simulaattori lentoa. Eipä se välttämättä katastrofi olisi:unsure:
 
Ainoa keino jolla saataisiin kuluja alas, olisi tiputtaa rajusti lentotuntien määriä ja lisätä simulaattori lentoa. Eipä se välttämättä katastrofi olisi:unsure:
Tuo on hankintaraportin arvio elinkaarikustannuksista jaettuna arvioiduille lentotunneille ja käyttövuosille. Ei siis toteutunut hinta. Voinee aika turvallisesti sanoa että tuosta ei neljännestä leikata pois millään.
Vielä muutama vuosi sitten täällä puhuttiin samaa ostohinnasta. Oli ihan yhtä mahdoton ajatus sekin.
 
Ainoa keino jolla saataisiin kuluja alas, olisi tiputtaa rajusti lentotuntien määriä ja lisätä simulaattori lentoa. Eipä se välttämättä katastrofi olisi:unsure:

No sehän vähän kuuluu jo suunnitelmaan, sillä F-35:llä on tarkoitus lentää vähemmän kuin F-16:llä johtuen juuri kehittyneemmistä simulaattoreista jolloin elinkaarikustannukset olisivat samankaltaisia.
 
Vielä muutama vuosi sitten täällä puhuttiin samaa ostohinnasta. Oli ihan yhtä mahdoton ajatus sekin.

On siinä se ero että hankintahinta on laskenut ennusteiden mukaisesti, joten ei sen pitäisi olla mikään yllätys. Mutta saa olla aika tosiuskovainen jos ajattelee, että elinkaarihinta tippuisi tuosta 2012 arviosta merkittävästi.
 
On siinä se ero että hankintahinta on laskenut ennusteiden mukaisesti, joten ei sen pitäisi olla mikään yllätys. Mutta saa olla aika tosiuskovainen jos ajattelee, että elinkaarihinta tippuisi tuosta 2012 arviosta merkittävästi.
Tästähän jenkit on näreissään, halpa ostaa mutta törkeän hintainen operoida
 
On siinä se ero että hankintahinta on laskenut ennusteiden mukaisesti, joten ei sen pitäisi olla mikään yllätys. Mutta saa olla aika tosiuskovainen jos ajattelee, että elinkaarihinta tippuisi tuosta 2012 arviosta merkittävästi.
Valmistajan oma tavoite taisi olla 25 by 25 eli 25 000 taalaa per lentitunti vuoteen 25 mennessä.

Aika tietysti vasta näyttää miten tavoitteen kanssa käy. Ovat kuitenkin onnistuneet ennenkin lähes mahdottomia todennäköisyyksiä vastaan:

F-35:sta saa lentää vain koneen ostaneet, esim. Tanska(Level 3 partneri), joka miettii konevalintaa, ei ole päässyt lentämään konetta.

Suomalaiset eivät tule siis lentämään kyseistä konetta ja on myös 99% varmaa, ettei konetta tuoda Suomeen muutenkaan arvioitavaksi.
 
Back
Top