Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jossain vaiheessa Norjassa laskeutuva tai nouseva kone törmää tielle jääneeseen varjoon. Varsinkin pimeällä. Ei välttämättä toinen F-35 vaan joku muu kone.
Koska se varjo on kallis eikä se ole kertakäyttöinen, niin nyt on pakko kysyä että miksi se on jäänyt sinne tielle?
Jarruvarjoja on koneissa ollut iät ja ajat, en tajua miksi ne olisivat F-35:n kanssa suurempi ongelma kuin vaikka F-16:n.
Linkki?Se lukee siellä tutkintaselostuksessa 2021.
"Varjoa noutamaan mennyt värvätty noudatti ohjetta, joka sanoo ettei kiitotielle saa mennä ilman lennonjohdon lupaa. Koska radiossa oli häiriötä, mahdollisesti akun vähyyden tai pakkasen vuoksi, niin sotilas ei mennyt luvanvaraiselle rullaustielle vaan kääntyi takaisin odottamaan. Lennonjohtotorni näki tilanteen ja luuli että palaava auto oli ottanut varjon ja antoi laskuluvan potkurikoneelle NW-123, jonka potkuri silppusi varjon pillun päreiksi 100 millisekunnin aikana, minkä jälkeen..."
Jarruvarjo ylipäätään kuulostaa hankalalta ja hitaalta kun käydään maantietukikohdassa kääntymässä, mutta vaikea arvioida täältä nojatuolitukikohdasta onko se oikeasti kuinka suuri ongelma.
Itse tulkitsin tuon "sitten kun se tapahtuu, niin jotakin tällaista siinä sitten lukee" -heittona. Ei tuo "potkuri silppusi varjon pillun päreiksi 100 millisekunnin aikana" niin kauhean viralliselta tutkintaselostukselta kuulostanut...Linkki?
Ja tuossa vielä vihjeeksi vuosilukema.tutkintaselostuksessa 2021.
Riippuu varmaan siitä toteutustavasta. Uusi varjo saattaa olla valmiiksi paketoitu semmoseen näppärään setuppiin jossa se vain tökätään koneeseen kiinni ihan kuten muutkin tavarat. Menee sinne siis siinä kuin menee uudet häiriösoihdut, silppu, perässä vedettävät harhamaalit, ohjukset ja pottoaine. Ainakin oma kutina on että se juuri käytetty varjo tsekataan mieluusti käytön jälkeen ensin rauhassa että missä kunnossa se on ennenkuin se paketoidaan uudelleen koneeseen asennettavaksi. Jos se pitäisi alkaa siinä ensin tarkastamaan, viikkaamaan uudelleen kasaan ja ähertämään koneeseen kiinni niin toki se sitten olisi hidas ja kömpelö homma hoitaa.
Itse tulkitsin tuon "sitten kun se tapahtuu, niin jotakin tällaista siinä sitten lukee" -heittona. Ei tuo "potkuri silppusi varjon pillun päreiksi 100 millisekunnin aikana" niin kauhean viralliselta tutkintaselostukselta kuulostanut...
Jotain säätöä siellä näytäisi olevan:Jarruvarjoja on koneissa ollut iät ja ajat, en tajua miksi ne olisivat F-35:n kanssa suurempi ongelma kuin vaikka F-16:n.
Norjan upouudet F-35-hävittäjät lensivät ensi kertaa ”katsomaan karhua silmiin” – tunnistuslennon kohteena Tupolev, MiGit ja ilmatankkeri
Uudet norjalaiskoneet varjostivat Tupolev-kaukotoimintakonetta ja sen lento-osastoa. Tuore puolalaisraportti arvostelee samaan aikaan maan F-35-hankintaa.www.is.fi
Norjan upouudet F-35-hävittäjät lensivät ensi kertaa ”katsomaan karhua silmiin” – tunnistuslennon kohteena Tupolev, MiGit ja ilmatankkeri
Uudet norjalaiskoneet varjostivat Tupolev-kaukotoimintakonetta ja sen lento-osastoa. Tuore puolalaisraportti arvostelee samaan aikaan maan F-35-hankintaa.www.is.fi
Näinköhän norjalaiset lentävät nämä lennot tutkaheijastimien kanssa? Tuntuisi turhalta antaa itänaapurille tietoja häiveen tehokkuudesta normaalilla tunnistuslennolla...Norjan upouudet F-35-hävittäjät lensivät ensi kertaa ”katsomaan karhua silmiin” – tunnistuslennon kohteena Tupolev, MiGit ja ilmatankkeri
Uudet norjalaiskoneet varjostivat Tupolev-kaukotoimintakonetta ja sen lento-osastoa. Tuore puolalaisraportti arvostelee samaan aikaan maan F-35-hankintaa.www.is.fi
Jahas, IS siteeraa jotain huru-ukkoa joka on lukenut paperilta huippunopeuksia ja laskee alleen paniikissa.
Voisi kuvitella, että kaikki rauhanajan lennot lennetään luneburgin linssit kiinnitettyinä (pl. harjoituslennot jossain kaukana, vaikka Arizonassa).Näinköhän norjalaiset lentävät nämä lennot tutkaheijastimien kanssa? Tuntuisi turhalta antaa itänaapurille tietoja häiveen tehokkuudesta normaalilla tunnistuslennolla...