www.suomensotilas.fi
Tällä kertaa tarkasteltavana on amerikkalaisen HX-kandidaatin Lockheed Martinin F-35A Lightning II -häivemonitoimihävittäjän sotilaallisen suorituskyvyn kehitys lähitulevaisuudessa 2020-2025, mistä tulikin sopivasti saataville uutta tietoa joulukuussa 2020.
Amerikkalainen sotilaallisen suorituskyvyn parantamisen logiikka
Koska Yhdysvaltain asevoimien budjetin ja siihen liittyvien hankintojen yksityiskohtainen suunnitteluhorisontti on viisi vuotta, F-35A-monitoimihävittäjä kehityksestä 2020-2025 on saatavissa varsin yksityiskohtaista tietoa. Toisaalta F-35-hävittäjäperheen valmistajalla Lockheed Martinilla alihankkijoineen ja hävittäjäprojektista vastaavalla F-35 Joint Program Office (JPO) -viranomaisella, kuten myös F-35:n kolmen tukeutumisympäristöversion pääkäyttäjillä Yhdysvaltain puolustushaaroilla – ilmavoimilla (USAF), merivoimilla (USN) ja merijalkaväellä (USMC) – on omat pidemmän aikavälin suunnitelmansa, jotka ovat vain osittain julkisia.
Kolmantena vaikuttavana tekijänä on se, että koska F-35-hävittäjäperhe ei ole vielä saavuttanut täyden operatiivisen valmiuden ja täysimittaisen sarjatuotannon virstapylvästä, niin amerikkalaisesta lainsäädännöstä johtuen niiden hankinnoista Yhdysvaltojen puolustushaaroille ei voida solmia monivuotisia sopimuksia, vaan sitovat tilaukset solmintaan vain vuodeksi kerrallaan vuosittaisen puolustusbudjetin pohjalta.
Tämän kaiken lopputuloksena on se, että F-35A-monitoimihävittäjän sotilaallisen suorituskyvyn kehityksestä 2020-2030 on paljon julkista tietoa, joka luotettavuudeltaan vaihtelee “lähes pomminvarmasta” “todennäköiseen”. Yksityiskohtaisinta ja luotettavinta tietoa on saatavilla F-35-hävittäjäperheen kehityksestä 2020-2025, koska sen rahoituksesta on jo päätetty.
Luottamuksellisuuden lisäksi suurin pidemmän aikavälin epävarmuustekijä on se, miten USAF tulee painottamaan tulevaisuudessa panostustaan “neljä ja risat” -sukupolven (esim. F-15EX), viidennen sukupolven F-35A ja tulevan sukupolven NGAD -hävittäjäkaluston sekä niitä täydentävän miehittämättömän sotilasilmailun ekosysteemin (esim. Skyborg UCAV -ohjelman) vaihtoehtojen välillä.
Varmaa on kuitenkin se, että USAF käyttää ja jatkokehittää F-35A-monitoimihävittäjiään vähintään 2060 asti.
Sotilaallisesti suorituskykyisempi F-35 vuoteen 2025 mennessä
Amerikkalainen Defense Security Cooperation Agency (DSCA) -viranomaisen 9.10.2020 julkaiseman Lockheed Martinin F-35A HX-tarjoukseen liittyvän vientilupailmoituksen aseistusvalikoiman perusteella (ennen kaikkea GBU-53/B Stormbreaker (Small Diameter Bomb (SDB) II) -liitotäsmäpommien, katso tarkemmin Suomen Sotilas 01/2021) Suomelle tullaan tarjoamaan F-35A-monitoimihävittäjän vasta kehitteillä olevaa Block 4 -kehitysversiota, jolla on koneen nykyistä vm. 2018 Block 3F -kehitysversiota huomattavasti korkeampi sotilaallinen suorituskyky.
Ennen 2025 saataville tuleva, 15,5 miljardin dollarin kehityskustannusten F-35 Block 4 -kehitysversio perustuu ennen kaikkea koneen IT-resurssien 2023 valmistuvaan Tech Refresh 3 (TR-3) -laitteistopäivitykseen neljä kertaa tehokkaampine prosessoreineen, laajennettuine muisteineen ja ohjaamon panoraamanäyttöineen ja sitä hyödyntävään, koko koneen toimintaa ohjaavan sulautetun reaalialaisen ohjelmiston uuteen Block 4.3 -versioon, jonka myötä koneen nykyiset ja tulevat alijärjestelmät saavat uusia suorituskykyjä.
Itse lentorungossa parannetaan etupäässä sähköntuotanto- ja jäähdytysalijärjestelmiä tehokkaampia sensoreita varten, lisätään mahdollisuus käyttää toimintasädettä merkittävästi kasvattavia ulkoisia konformaalisia lisäpolttoainesäiliöitä, jotka eivät heikennä koneen aerodynamiikka ja häiveominaisuuksia sekä sisäisten asekuilujen uusi Sidekick-järjestelmä, joka nostaa koneen tutkahakuisten keskimatkan AIM-120 AMRAAM -ilmataisteluohjusten asekuorman nykyisestä neljästä kuuteen. Samalla aikavälillä F-35:n Pratt & Whitney F135 -moottoriin tulee kaksi suorituskykypäivitystä.
Samalla F-35:n
puutteelliseksi osoittautunut ALIS -ylläpito- ja huoltologistiikkajärjestelmä vaihtuu toimivammaksi ODIN -järjestelmäksi ja koko koneen toimintaa ohjaavan reaaliaikaisen sulautetun ohjelmiston kehittäminen siirtyminen nopeampiin ketteriin menetelmiin saadaan vietyä loppuun, minkä johdosta uusia ohjelmistoversioita uusine suorituskykyineen voidaan jatkossa toimittaa F-35:n käyttäjille aiempien useampien vuosien sijaan vain muutaman kuukauden välein.
Tämän myötä F-35-monitoimihävittäjien käyttöasteen pitäisi parantua ja sotilaallisen suorituskyvyn kasvun nopeutua.
Tällä kaikella saavutetaan korkeampi sotilaallinen suorituskyky havainnointikykyisempien sensorien, tehokkaamman ja monipuolisemman datafuusion antaman kattavamman ja tarkemman tilannekuvan, verkostopohjaisen sodankäynnin vaatimien kehittyneempien viesti- ja dataliikennekykyjen, monipuolisempien ELSO-kykyjen sekä laajemman ja modernimman aseistusvalikoiman avulla.
Katso liite: 46498
Katso liite: 46499