F-35 Lightning II

Mitä etua tutkan ilmaan nostamisella saadaan? Alakatveista päästään, mutta olisiko niihin kenties muitakin ratkaisuja? :unsure:
Tutkakonetta vastaan on vaikea iskeä täsmäaseilla ja se kykenee toimimaan myös vihollisen ilmatorjunna ulottumattomissa. Riskin aiheuttaa lähinnä vihollisen hävittäjät mutta sitähän varten meillä on omaa ilmatorjuntaa ja hävittäjiä. Ylös nostettu tutka on siis aika taistelunkestävä ja itse ainakin uskoisin, että se pystyy maasijoitteisiin tutkiin nähden huomattavan paljon suurempaan mittausmäärään. Siinä missä maasijoitteiset mittaavat hetken paljastaen sijaintinsa ja tämän jälkeen vaihtoasema kutsuu jos tutka on siis ylipäätään liikkuva niin sitä mittausaikaa kertyy aika vähän.
 

FRP-päätöksen salliva testiympäristö ei vieläkään valmistunut koronan johdosta. Sikäli samanlaisia ongelmia kuin Saabilla, mutta vaikutus kokonaisuuteen ehkä pienempi.

The Pentagon has put a decision on approving full-rate production of Lockheed Martin Corp.'s F-35 on indefinite hold, as officials remain unable to say when the fighter jet will be ready for combat testing that’s been delayed repeatedly since 2017.

The most recent of many milestones for a full production decision on the $398 billion program -- “no later than March” of next year -- has been scrapped by Ellen Lord, the Defense Department’s undersecretary for acquisition and sustainment.

“Technical challenges and the impact of Covid-19” have delayed preparation of the simulation facility where the sophisticated testing of the costliest U.S. weapons system will be conducted, Jessica Maxwell, Lord’s spokeswoman, said in a statement when asked about a previously undisclosed Dec. 18 memo by Lord. She said a new date would “based on an independent technical review.”

That means it will be months into President-elect Joe Biden’s administration before his new team at the Pentagon has all the information it will need to make a decision on the F-35’s full-rate production, the most lucrative phase for Bethesda, Maryland-based Lockheed.

The simulated combat testing was to have occurred this month, the latest date of an exercise once scheduled for 2017.

Whenever the testing occurs, it will take an additional two to three months to transfer and analyze the data and then draft a final report for delivery to Pentagon leaders and Congress. The report is mandated by law before a decision.
 
Tutkakonetta vastaan on vaikea iskeä täsmäaseilla ja se kykenee toimimaan myös vihollisen ilmatorjunna ulottumattomissa. Riskin aiheuttaa lähinnä vihollisen hävittäjät mutta sitähän varten meillä on omaa ilmatorjuntaa ja hävittäjiä. Ylös nostettu tutka on siis aika taistelunkestävä ja itse ainakin uskoisin, että se pystyy maasijoitteisiin tutkiin nähden huomattavan paljon suurempaan mittausmäärään. Siinä missä maasijoitteiset mittaavat hetken paljastaen sijaintinsa ja tämän jälkeen vaihtoasema kutsuu jos tutka on siis ylipäätään liikkuva niin sitä mittausaikaa kertyy aika vähän.

Juuri näin. Ilmavalvontakoneiden muita etuja on käsitelty edellisillä sivuilla, ja ties kuinka monessa muussakin ketjussa. Palstan jatkuva skeptisyys niitä kohden hämmentää, edut ovat kiistattomia mutta silti niitä ei pidetä oikein minkään arvoisina.

Johtuneeko skeptisyys siitä, että ovat esillä lähinnä Saabin puolelta, mitä kohtaan palstalla esiintyy vahvaa allergiaa, en tiedä.
 
Onko muuten tietoa B-mallin heittoistuimesta? Olen lukenut foorumilta, että jos moottori sammuu tms. tapahtuu vertikaalissa laskeutumisessa, niin pilotti lentää automaattisesti ulos. Harrierissa ei ilmeisesti ollut tällaista ominaisuutta. Miten tuo mahtaa olla toteutettu, onko mitään käsitystä? Päättääkö tietokone asiasta vai kytkeekö tietokone päälle jonkinlaisen mekaanisen "vatupassin" laskeutumisvaiheessa, ja jos kupla liikkuu yli tietyn rajan, niin penkki laukeaa?
 
Juu, tuosta PrSM:stähän venäläiset tuntuu ulisevan somessa jo JASSMin tavoin vaikka Eurolassa vielä vasta selaillaan brosyyrejä sen osalta.

JASSM-ER+F-35+PrSM:stähän saattaisi irrota vaikka nootti vanhojen aikojen tapaan. :ROFLMAO:
Viimeksi mainitulle on mukavasti alityöllistetty lavettikin jo valmiina.
Se jos sujahtaisi larderiin niin saattaisi ATACMSista aiemmin provosoituneet innostua syömään lakkejaan. Hajusuolat valmiiksi Yrttiaho & Mustajärvi -koomikkoduolle, kiitos.
 
Tämä uutinen pyöri jenkeissä muutama päivä sitten.

F-35:n tuotantomäärien nosto täydelle teholle viivästynyt jo v:sta 2017 ja nyt uudelleen, koska koneiden testiympäristön valmistuminen viivästellyt eikä koneita siksi ole voitu testata teknisesti kehittyneiden vastustajien tasoisia järjestelmiä vastaan:


Onko merkitystä Suomen hankinnan kannalta?

EDIT: Pahoittelut, kämmäsinkö? Linkki vie kyllä oikealle sivustolle Bloombergin sivustolla, mutta luulee minua robotiksi.
 
Viimeksi muokattu:
Bloomberg - Are you a robot?
Onko merkitystä Suomen hankinnan kannalta?

EDIT: Pahoittelut, kämmäsinkö? Linkki vie kyllä oikealle sivustolle Bloombergin sivustolla, mutta luulee minua robotiksi
On täällä aikaisemminkin näkynyt noita Bloombergin "oletko robotti"-linkkejä, vieläpä ilman että on yhtään selitetty mitä sellaisen takaa löytyy, mikä on outoa koska miksipä sitä avaisi jonkun randomin robottilinkin.

Selkeyttää jos laittaa jutusta esim. otsikon linkin päälle.
 
Tämä uutinen pyöri jenkeissä muutama päivä sitten.

F-35:n tuotantomäärien nosto täydelle teholle viivästynyt jo v:sta 2017 ja nyt uudelleen, koska koneiden testiympäristön valmistuminen viivästellyt eikä koneita siksi ole voitu testata teknisesti kehittyneiden vastustajien tasoisia järjestelmiä vastaan:


Onko merkitystä Suomen hankinnan kannalta?

EDIT: Pahoittelut, kämmäsinkö? Linkki vie kyllä oikealle sivustolle Bloombergin sivustolla, mutta luulee minua robotiksi.
Vaikea sanoa. Suomi toki arvioi itse koneen kyvykkyyden ja F-35A on jo laivuekäytössä. Tosin oma HX-Challengemme oli niin pikkuinen testi tuon OE&T rinnalla että olisi siitä ollut varmaan jotain hyötyä jos olisi saatu tehtyä ajoissa.

Taas toisaalta F-35 on ollut jo useita kertoja Red Flagissa, jossa on simuloitu aika heviäkin vastustajaa ja se harjoitus ei ole pieni tai vaatimaton. Luulisi että mitään ylläriä ei ole enää sotilaallisesti tulossa, ainakaan heikompaan suuntaan.
 

Tällä kertaa tarkasteltavana on amerikkalaisen HX-kandidaatin Lockheed Martinin F-35A Lightning II -häivemonitoimihävittäjän sotilaallisen suorituskyvyn kehitys lähitulevaisuudessa 2020-2025, mistä tulikin sopivasti saataville uutta tietoa joulukuussa 2020.

Amerikkalainen sotilaallisen suorituskyvyn parantamisen logiikka​

Koska Yhdysvaltain asevoimien budjetin ja siihen liittyvien hankintojen yksityiskohtainen suunnitteluhorisontti on viisi vuotta, F-35A-monitoimihävittäjä kehityksestä 2020-2025 on saatavissa varsin yksityiskohtaista tietoa. Toisaalta F-35-hävittäjäperheen valmistajalla Lockheed Martinilla alihankkijoineen ja hävittäjäprojektista vastaavalla F-35 Joint Program Office (JPO) -viranomaisella, kuten myös F-35:n kolmen tukeutumisympäristöversion pääkäyttäjillä Yhdysvaltain puolustushaaroilla – ilmavoimilla (USAF), merivoimilla (USN) ja merijalkaväellä (USMC) – on omat pidemmän aikavälin suunnitelmansa, jotka ovat vain osittain julkisia.

Kolmantena vaikuttavana tekijänä on se, että koska F-35-hävittäjäperhe ei ole vielä saavuttanut täyden operatiivisen valmiuden ja täysimittaisen sarjatuotannon virstapylvästä, niin amerikkalaisesta lainsäädännöstä johtuen niiden hankinnoista Yhdysvaltojen puolustushaaroille ei voida solmia monivuotisia sopimuksia, vaan sitovat tilaukset solmintaan vain vuodeksi kerrallaan vuosittaisen puolustusbudjetin pohjalta.

Tämän kaiken lopputuloksena on se, että F-35A-monitoimihävittäjän sotilaallisen suorituskyvyn kehityksestä 2020-2030 on paljon julkista tietoa, joka luotettavuudeltaan vaihtelee “lähes pomminvarmasta” “todennäköiseen”. Yksityiskohtaisinta ja luotettavinta tietoa on saatavilla F-35-hävittäjäperheen kehityksestä 2020-2025, koska sen rahoituksesta on jo päätetty.

Luottamuksellisuuden lisäksi suurin pidemmän aikavälin epävarmuustekijä on se, miten USAF tulee painottamaan tulevaisuudessa panostustaan “neljä ja risat” -sukupolven (esim. F-15EX), viidennen sukupolven F-35A ja tulevan sukupolven NGAD -hävittäjäkaluston sekä niitä täydentävän miehittämättömän sotilasilmailun ekosysteemin (esim. Skyborg UCAV -ohjelman) vaihtoehtojen välillä.
Varmaa on kuitenkin se, että USAF käyttää ja jatkokehittää F-35A-monitoimihävittäjiään vähintään 2060 asti.

Sotilaallisesti suorituskykyisempi F-35 vuoteen 2025 mennessä​

Amerikkalainen Defense Security Cooperation Agency (DSCA) -viranomaisen 9.10.2020 julkaiseman Lockheed Martinin F-35A HX-tarjoukseen liittyvän vientilupailmoituksen aseistusvalikoiman perusteella (ennen kaikkea GBU-53/B Stormbreaker (Small Diameter Bomb (SDB) II) -liitotäsmäpommien, katso tarkemmin Suomen Sotilas 01/2021) Suomelle tullaan tarjoamaan F-35A-monitoimihävittäjän vasta kehitteillä olevaa Block 4 -kehitysversiota, jolla on koneen nykyistä vm. 2018 Block 3F -kehitysversiota huomattavasti korkeampi sotilaallinen suorituskyky.

Ennen 2025 saataville tuleva, 15,5 miljardin dollarin kehityskustannusten F-35 Block 4 -kehitysversio perustuu ennen kaikkea koneen IT-resurssien 2023 valmistuvaan Tech Refresh 3 (TR-3) -laitteistopäivitykseen neljä kertaa tehokkaampine prosessoreineen, laajennettuine muisteineen ja ohjaamon panoraamanäyttöineen ja sitä hyödyntävään, koko koneen toimintaa ohjaavan sulautetun reaalialaisen ohjelmiston uuteen Block 4.3 -versioon, jonka myötä koneen nykyiset ja tulevat alijärjestelmät saavat uusia suorituskykyjä.

Itse lentorungossa parannetaan etupäässä sähköntuotanto- ja jäähdytysalijärjestelmiä tehokkaampia sensoreita varten, lisätään mahdollisuus käyttää toimintasädettä merkittävästi kasvattavia ulkoisia konformaalisia lisäpolttoainesäiliöitä, jotka eivät heikennä koneen aerodynamiikka ja häiveominaisuuksia sekä sisäisten asekuilujen uusi Sidekick-järjestelmä, joka nostaa koneen tutkahakuisten keskimatkan AIM-120 AMRAAM -ilmataisteluohjusten asekuorman nykyisestä neljästä kuuteen. Samalla aikavälillä F-35:n Pratt & Whitney F135 -moottoriin tulee kaksi suorituskykypäivitystä.


Samalla F-35:n puutteelliseksi osoittautunut ALIS -ylläpito- ja huoltologistiikkajärjestelmä vaihtuu toimivammaksi ODIN -järjestelmäksi ja koko koneen toimintaa ohjaavan reaaliaikaisen sulautetun ohjelmiston kehittäminen siirtyminen nopeampiin ketteriin menetelmiin saadaan vietyä loppuun, minkä johdosta uusia ohjelmistoversioita uusine suorituskykyineen voidaan jatkossa toimittaa F-35:n käyttäjille aiempien useampien vuosien sijaan vain muutaman kuukauden välein.
Tämän myötä F-35-monitoimihävittäjien käyttöasteen pitäisi parantua ja sotilaallisen suorituskyvyn kasvun nopeutua.

Tällä kaikella saavutetaan korkeampi sotilaallinen suorituskyky havainnointikykyisempien sensorien, tehokkaamman ja monipuolisemman datafuusion antaman kattavamman ja tarkemman tilannekuvan, verkostopohjaisen sodankäynnin vaatimien kehittyneempien viesti- ja dataliikennekykyjen, monipuolisempien ELSO-kykyjen sekä laajemman ja modernimman aseistusvalikoiman avulla.

F-35.jpg

F-35_mosa.jpg
 

Tällä kertaa tarkasteltavana on amerikkalaisen HX-kandidaatin Lockheed Martinin F-35A Lightning II -häivemonitoimihävittäjän sotilaallisen suorituskyvyn kehitys lähitulevaisuudessa 2020-2025, mistä tulikin sopivasti saataville uutta tietoa joulukuussa 2020.

Amerikkalainen sotilaallisen suorituskyvyn parantamisen logiikka​

Koska Yhdysvaltain asevoimien budjetin ja siihen liittyvien hankintojen yksityiskohtainen suunnitteluhorisontti on viisi vuotta, F-35A-monitoimihävittäjä kehityksestä 2020-2025 on saatavissa varsin yksityiskohtaista tietoa. Toisaalta F-35-hävittäjäperheen valmistajalla Lockheed Martinilla alihankkijoineen ja hävittäjäprojektista vastaavalla F-35 Joint Program Office (JPO) -viranomaisella, kuten myös F-35:n kolmen tukeutumisympäristöversion pääkäyttäjillä Yhdysvaltain puolustushaaroilla – ilmavoimilla (USAF), merivoimilla (USN) ja merijalkaväellä (USMC) – on omat pidemmän aikavälin suunnitelmansa, jotka ovat vain osittain julkisia.

Kolmantena vaikuttavana tekijänä on se, että koska F-35-hävittäjäperhe ei ole vielä saavuttanut täyden operatiivisen valmiuden ja täysimittaisen sarjatuotannon virstapylvästä, niin amerikkalaisesta lainsäädännöstä johtuen niiden hankinnoista Yhdysvaltojen puolustushaaroille ei voida solmia monivuotisia sopimuksia, vaan sitovat tilaukset solmintaan vain vuodeksi kerrallaan vuosittaisen puolustusbudjetin pohjalta.

Tämän kaiken lopputuloksena on se, että F-35A-monitoimihävittäjän sotilaallisen suorituskyvyn kehityksestä 2020-2030 on paljon julkista tietoa, joka luotettavuudeltaan vaihtelee “lähes pomminvarmasta” “todennäköiseen”. Yksityiskohtaisinta ja luotettavinta tietoa on saatavilla F-35-hävittäjäperheen kehityksestä 2020-2025, koska sen rahoituksesta on jo päätetty.

Luottamuksellisuuden lisäksi suurin pidemmän aikavälin epävarmuustekijä on se, miten USAF tulee painottamaan tulevaisuudessa panostustaan “neljä ja risat” -sukupolven (esim. F-15EX), viidennen sukupolven F-35A ja tulevan sukupolven NGAD -hävittäjäkaluston sekä niitä täydentävän miehittämättömän sotilasilmailun ekosysteemin (esim. Skyborg UCAV -ohjelman) vaihtoehtojen välillä.
Varmaa on kuitenkin se, että USAF käyttää ja jatkokehittää F-35A-monitoimihävittäjiään vähintään 2060 asti.

Sotilaallisesti suorituskykyisempi F-35 vuoteen 2025 mennessä​

Amerikkalainen Defense Security Cooperation Agency (DSCA) -viranomaisen 9.10.2020 julkaiseman Lockheed Martinin F-35A HX-tarjoukseen liittyvän vientilupailmoituksen aseistusvalikoiman perusteella (ennen kaikkea GBU-53/B Stormbreaker (Small Diameter Bomb (SDB) II) -liitotäsmäpommien, katso tarkemmin Suomen Sotilas 01/2021) Suomelle tullaan tarjoamaan F-35A-monitoimihävittäjän vasta kehitteillä olevaa Block 4 -kehitysversiota, jolla on koneen nykyistä vm. 2018 Block 3F -kehitysversiota huomattavasti korkeampi sotilaallinen suorituskyky.

Ennen 2025 saataville tuleva, 15,5 miljardin dollarin kehityskustannusten F-35 Block 4 -kehitysversio perustuu ennen kaikkea koneen IT-resurssien 2023 valmistuvaan Tech Refresh 3 (TR-3) -laitteistopäivitykseen neljä kertaa tehokkaampine prosessoreineen, laajennettuine muisteineen ja ohjaamon panoraamanäyttöineen ja sitä hyödyntävään, koko koneen toimintaa ohjaavan sulautetun reaalialaisen ohjelmiston uuteen Block 4.3 -versioon, jonka myötä koneen nykyiset ja tulevat alijärjestelmät saavat uusia suorituskykyjä.

Itse lentorungossa parannetaan etupäässä sähköntuotanto- ja jäähdytysalijärjestelmiä tehokkaampia sensoreita varten, lisätään mahdollisuus käyttää toimintasädettä merkittävästi kasvattavia ulkoisia konformaalisia lisäpolttoainesäiliöitä, jotka eivät heikennä koneen aerodynamiikka ja häiveominaisuuksia sekä sisäisten asekuilujen uusi Sidekick-järjestelmä, joka nostaa koneen tutkahakuisten keskimatkan AIM-120 AMRAAM -ilmataisteluohjusten asekuorman nykyisestä neljästä kuuteen. Samalla aikavälillä F-35:n Pratt & Whitney F135 -moottoriin tulee kaksi suorituskykypäivitystä.

Samalla F-35:n puutteelliseksi osoittautunut ALIS -ylläpito- ja huoltologistiikkajärjestelmä vaihtuu toimivammaksi ODIN -järjestelmäksi ja koko koneen toimintaa ohjaavan reaaliaikaisen sulautetun ohjelmiston kehittäminen siirtyminen nopeampiin ketteriin menetelmiin saadaan vietyä loppuun, minkä johdosta uusia ohjelmistoversioita uusine suorituskykyineen voidaan jatkossa toimittaa F-35:n käyttäjille aiempien useampien vuosien sijaan vain muutaman kuukauden välein.
Tämän myötä F-35-monitoimihävittäjien käyttöasteen pitäisi parantua ja sotilaallisen suorituskyvyn kasvun nopeutua.

Tällä kaikella saavutetaan korkeampi sotilaallinen suorituskyky havainnointikykyisempien sensorien, tehokkaamman ja monipuolisemman datafuusion antaman kattavamman ja tarkemman tilannekuvan, verkostopohjaisen sodankäynnin vaatimien kehittyneempien viesti- ja dataliikennekykyjen, monipuolisempien ELSO-kykyjen sekä laajemman ja modernimman aseistusvalikoiman avulla.

Katso liite: 46498

Katso liite: 46499
Tässä päivityksessä on aika paljon Suomelle mielenkiintoisia ominaisuuksia!
 
Tuossa jutussa on aina moni asia päin honkia.

Block 4 ei toimiteta 2025 mennessä, vaan se on myöhästynyt ainakin vuodella, mikä aiheuttaa päänvaivaa HX:n suhteen. Muillakin valmistajilla on toki vastaavia pulmia aikataulujen suhteen.

Lockheed on julkisuudessa spekuloinut polttoaineen lisäyksellä, mitään konkreettista projektia esim. CFT:n kehittämiseen ei ole rahoitettu.

P&W on samaan tyyliin esittänyt kahta eri vaihtoehtoa moottorin jatkokehitykseen, GO-1 ja GO-2. Nämäkin ovat konseptin tasolla eivätkä kuulu Block 4 päivitykseen tai toteudu sen aikataulussa.

Parempi kuvaus kyseisen päivityksen sisällöstä on vaikka tämä https://www.airforcemag.com/article/keeping-the-f-35-ahead-of-the-bad-guys/
 
Tuossa jutussa on aina moni asia päin honkia.

Block 4 ei toimiteta 2025 mennessä, vaan se on myöhästynyt ainakin vuodella, mikä aiheuttaa päänvaivaa HX:n suhteen. Muillakin valmistajilla on toki vastaavia pulmia aikataulujen suhteen.

Jos block 4 myöhästyisikin vuodella alkuperäisestä suunnitelmasta, niin olisiko tuo vuoden viivästys kovin kriittinen HX:n kannalta?
Kuvittelisin, että HX-projekti pystyisi joustamaan aikataulussa ainakin tuon verran (siis mikäli Suomi päätyisi valinnassaan F-35:seen ylipäätänsä).
 
Jos block 4 myöhästyisikin vuodella alkuperäisestä suunnitelmasta, niin olisiko tuo vuoden viivästys kovin kriittinen HX:n kannalta?
Kuvittelisin, että HX-projekti pystyisi joustamaan aikataulussa ainakin tuon verran (siis mikäli Suomi päätyisi valinnassaan F-35:seen ylipäätänsä).
Ei toimi. Kaupan ehdoissa on vaadittu että IOC pitää olla ensimmäisellä lennostolla vuonna 2028 ja loput 2030. Emme voi vaan antaa löysää köyttä toimittajille kun kyse on kriittisestä ilmapuolustuskyvystä. Sitä ei ratkota vain rahalla, vaan toimintakyvyllä joka on oltava käytössä luvatusti. Jos on epäily että aikataulu ei ole varma tai että siihen halutaan porsaanreikä, niin sitten valintaa ei voida ko. konetyypin osalta tehdä.

Onhan vaihtoehtoina tietysti Block 3F -versioiden toimitus ensin, jotka päivitetään myöhemmin Block 4 versioihin esimerkiksi. Tosin block 4 testauksetkin todennäköisesti venyvät kuten kaikki muukin tuossa projektissa alusta saakka. Tärkein kysymys on että saadaanko ODIN varmasti toimivaksi ja turvalliseksi ajoissa.
 
Ei toimi. Kaupan ehdoissa on vaadittu että IOC pitää olla ensimmäisellä lennostolla vuonna 2028 ja loput 2030. Emme voi vaan antaa löysää köyttä toimittajille kun kyse on kriittisestä ilmapuolustuskyvystä. Sitä ei ratkota vain rahalla, vaan toimintakyvyllä joka on oltava käytössä luvatusti. Jos on epäily että aikataulu ei ole varma tai että siihen halutaan porsaanreikä, niin sitten valintaa ei voida ko. konetyypin osalta tehdä.

Onhan vaihtoehtoina tietysti Block 3F -versioiden toimitus ensin, jotka päivitetään myöhemmin Block 4 versioihin esimerkiksi. Tosin block 4 testauksetkin todennäköisesti venyvät kuten kaikki muukin tuossa projektissa alusta saakka. Tärkein kysymys on että saadaanko ODIN varmasti toimivaksi ja turvalliseksi ajoissa.

Tai sitten koneet ajetaan rulliin nopeammalla aikataululla? Nythän suunnitelma lienee käyttää lähinnä kouluttajat myyjämaassa opissa, ja sitten kun niitä taitoja aletaan siirtää ilmavoimien henkilöstölle laajemmin, niin se tapahtuu kotimaassa ja sitä varten pitää myös olla koneita. Ei kuitenkaan liene mahdotonta käyttää myös rivihenkilöstöä koulutuksessa ulkomailla. Tietysti jenkeissäkään ei voida kouluttaa Block 4:ää, jos sitä ei vielä ole olemassa, mutta erot versioiden välillä lienevät niin vähäiset, että ylivoimainen osa koulutuksesta voitaneen ihan hyvin antaa 3F:llä.

Vanhemman version tilaaminen ja niiden päivittäminen on tietysti sekin yksi vaihtoehto. Mitä lie sitten maksaa?
 
Tai sitten koneet ajetaan rulliin nopeammalla aikataululla? Nythän suunnitelma lienee käyttää lähinnä kouluttajat myyjämaassa opissa, ja sitten kun niitä taitoja aletaan siirtää ilmavoimien henkilöstölle laajemmin, niin se tapahtuu kotimaassa ja sitä varten pitää myös olla koneita. Ei kuitenkaan liene mahdotonta käyttää myös rivihenkilöstöä koulutuksessa ulkomailla. Tietysti jenkeissäkään ei voida kouluttaa Block 4:ää, jos sitä ei vielä ole olemassa, mutta erot versioiden välillä lienevät niin vähäiset, että ylivoimainen osa koulutuksesta voitaneen ihan hyvin antaa 3F:llä.

Vanhemman version tilaaminen ja niiden päivittäminen on tietysti sekin yksi vaihtoehto. Mitä lie sitten maksaa?
Mitä tarkoitat rullilla?

Tietysti kouluttajakoulutus annettaisiin jenkeissä kuten aiemminkin ja tieto tuodaan sitä kautta kotimaahan kuten huollonkin osalta. Mitä tarkoitat rivihenkilöstöllä?

Koneen peruskoulutus voidaan tietysti aloittaa 3F-versioilla ja niin varmasti tehtäisiinkin joka tapauksessa. Kuitenkin uskon että Block 4 pitää päästä tyyppäämään jenkeissä ja siihen on oma ohjelmansa. Emme tiedä kuinka paljon muutoksia siihen tulee päivityksessä ja ne vaativat koulutusta kuten MLU-Hornet päivityksessä tapahtui.
 
Tuolla arvioidaan ett' 5 miljoonaa dollaria per kone - ja todennköisesti alakanttiin. Teksti vuodelta 2018
Eli ~62 koneelle reipas neljännesmiljardi euroa. Tuossa saa hankkeen väki miettiä tarkkaan mitä tehdään mahdollisesti valittavan F-35:n blockin kanssa.

Ostetaanko suoraan 62 Block 3 F-35 ja sitten päivitykset Block 4 - standardiin MLU1:ssä 2039-2040, vai ruuvataanko pari-kolme konetta hankinnasta pois että saadaan 10 miljardiin tilaa Block 4 - päivitykselle heti kun se on mahdollista.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top