F-35 Lightning II

Mitä tarkoitat rullilla?

Tietysti kouluttajakoulutus annettaisiin jenkeissä kuten aiemminkin ja tieto tuodaan sitä kautta kotimaahan kuten huollonkin osalta. Mitä tarkoitat rivihenkilöstöllä?

Koneen peruskoulutus voidaan tietysti aloittaa 3F-versioilla ja niin varmasti tehtäisiinkin joka tapauksessa. Kuitenkin uskon että Block 4 pitää päästä tyyppäämään jenkeissä ja siihen on oma ohjelmansa. Emme tiedä kuinka paljon muutoksia siihen tulee päivityksessä ja ne vaativat koulutusta kuten MLU-Hornet päivityksessä tapahtui.

Tarkoitan, että kalusto on maassa ja että meillä on kyky sen operointiin sotatoimissa. Eli vähintään IOC.

Rivihenkilöstöllä tarkoitan henkilöstöä, joka normaalisti koulutettaisiin kotimaassa ulkomailla opiskelleiden lennonopettajien ym. kouluttajien toimesta. Tämä prosessi vie luonnollisesti aikaa. Ensin pitää kouluttaa kouluttajat ulkomailla ja vasta sen jälkeen kouluttajat pääsevät siirtämään tietotaitoaan kotimaassa suurelle määrälle lattiatason porukkaa. Ei tapahdu hetkessä.

Ei kuitenkaan ole mitään periaatteellista estettä lähettää myös lattiatasoa ulkomaille koulutettavaksi rinta rinnan kouluttajien kanssa. Yhdysvallat on aiemminkin kouluttanut ulkomaista henkilöstöä lattiatason koulutuksissa. Samaan aikaan jokainen Hornetien kanssa tekemisissä oleva palkollinen ilmavoimissa osaa englantia. Esimerkiksi Hornetin manuaalit ovat olemassa ainoastaan englanniksi.

Normaalitilanteessa näin ei tietenkään mielellään toimita, koska siitä syntyy ylimääräisiä kustannuksia ja rasitusta henkilöstölle. Koulutus ei välttämättä myöskään ole optimoitua kotimaan olosuhteisiin. Muistaakseni Yhdysvalloissa Hornetin huoltoon on olemassa viisi eri koulutuslinjaa, vaikka Suomessa samat asiat on tiivistetty kolmeen koulutuslinjaan.

Mahdollisuus on joka tapauksessa olemassa. Käsittääkseni jopa varusmiehen voisi periaatteessa lähettää koulutettavaksi ulkomaille. Ainakin ulkomailla on aiemminkin toteutettu harjoituksia koulutettavilla joukoilla enkä ole tietoinen, että varusmiehiltä olisi kysytty suostumusta näihin harjoituksiin. (Luonnollisesti tällaiset asiat kannattaa etusijassa toteuttaa kannustuksella ja koulutettavien hyväksynnällä eikä väkipakolla.)
 
Mielenkiintoista, tuli itselleni yllätyksenä että F-35 hävittäjästä on saanut hyvin tietoa.

Niin, yllättävästi Gripenistä on vähiten julkista tietoa. Esimerkiksi ei ole kerrottu miksi Saab neuvottelee Brasilian kanssa mahdollisuudesta, että konetoimitukset viivästyvät tai toinen esimerkki oli syyt ja seuraukset Sveitsin ehdokaslistalta putoamiseen.
 
Mielenkiintoista, tuli itselleni yllätyksenä että F-35 hävittäjästä on saanut hyvin tietoa.

F-35:n murheitahan julkistetaan vissiin vuosittain tai muuten säännöllisesti. Osin siksi se on saanut maineen vikojen kyllästämänä murheenkryyninä. Todellisuudessa kyse on myös siitä että muut vain vaikenevat omista ongelmistaan tai ainakaan niitä ei uutisoida.
 
Tuo varmaankin johtuu ylipäätään jenkkien hyvin erillaisesta tavasta ja demokratiasta julkaista tietoja. Suomessa kaikki sotilaspuolen asiat salataan hyvin mielellään ja paljon kertovaa on vaikkapa ohjaamo videot. Ei niitä juurikaan Suomesta näe jossa näkyisi vaikkapa hävittäjän ohjaamo näyttöineen. Jenkki videoissa näkyy usein näytöt yms.
 
Tuo varmaankin johtuu ylipäätään jenkkien hyvin erillaisesta tavasta ja demokratiasta julkaista tietoja. Suomessa kaikki sotilaspuolen asiat salataan hyvin mielellään ja paljon kertovaa on vaikkapa ohjaamo videot. Ei niitä juurikaan Suomesta näe jossa näkyisi vaikkapa hävittäjän ohjaamo näyttöineen. Jenkki videoissa näkyy usein näytöt yms.
- Mikä antaa samalla mahdollisuuden vihollisen hämäämiseen väärällä infolla ... :)
 
Tuo varmaankin johtuu ylipäätään jenkkien hyvin erillaisesta tavasta ja demokratiasta julkaista tietoja. Suomessa kaikki sotilaspuolen asiat salataan hyvin mielellään ja paljon kertovaa on vaikkapa ohjaamo videot. Ei niitä juurikaan Suomesta näe jossa näkyisi vaikkapa hävittäjän ohjaamo näyttöineen. Jenkki videoissa näkyy usein näytöt yms.
Muistan kuinka 1970- ja 1980-lukujen ammattilehdissä kerrottiin monesti amerikkalaisaseista asioita, jotka olisi ehkä pitänyt pitää salaisina. Ehkä jenkit olivat käytännöllisiä ja arvelivat tietojen jo vuotaneen Neuvostoliittoon. Esim. F-15:n tutkamoodeja selostettiin lehdessä ennen kuin kone oli taistelulaivueiden käytössä.
 
Muistan kuinka 1970- ja 1980-lukujen ammattilehdissä kerrottiin monesti amerikkalaisaseista asioita, jotka olisi ehkä pitänyt pitää salaisina. Ehkä jenkit olivat käytännöllisiä ja arvelivat tietojen jo vuotaneen Neuvostoliittoon. Esim. F-15:n tutkamoodeja selostettiin lehdessä ennen kuin kone oli taistelulaivueiden käytössä.
Ja 1980-luvulla Pentagon esitteli kongressille neukkujen uusinta tekniikkaa lypsääkseen itselleen lisää rahaa budjettiin. Monelta osin ei vissiin vieläkään olla sillä tasolla :D
 
Ja 1980-luvulla Pentagon esitteli kongressille neukkujen uusinta tekniikkaa lypsääkseen itselleen lisää rahaa budjettiin. Monelta osin ei vissiin vieläkään olla sillä tasolla :D
Muistan miten ilmavoimien tiedustelun komentaja kenraali Keegan varoitti 1977 Neuvostoliiton hiukkastykkiohjelmasta ja esitti kaikenlaisia todisteita AW&ST:ssä. Totuus Semipalatinskin rakennelmista paljastui 1992, kun amerikkalaiset tutkijat pääsivät vierailemaan siellä. Siellä oli kehitetty ydinkäyttöistä rakettia.
 
Rivihenkilöstöllä tarkoitan henkilöstöä, joka normaalisti koulutettaisiin kotimaassa ulkomailla opiskelleiden lennonopettajien ym. kouluttajien toimesta.
Eli tarkoitat hävittäjälennostojen hävittäjälentäjiä? Tarkennus että Suomi kouluttaa itse lennonopettajansa ja ne lähetetään sitten tyyppikoulutukseen meren taakse jos tarvis. Ei siellä mihinkään lennonopettajajoulutukseen osallistuta, vaan opiskellaan tyyppikoulutus. Ne ovat eri asioita. Näin meneteltiin HN-kurssituksessa mm.
Ei kuitenkaan ole mitään periaatteellista estettä lähettää myös lattiatasoa ulkomaille koulutettavaksi rinta rinnan kouluttajien kanssa. Yhdysvallat on aiemminkin kouluttanut ulkomaista henkilöstöä lattiatason koulutuksissa.
Enpä usko että meillä ostettaisiin kaikkea tyyppikoultusta HX:n kuten Norjassa. NATO-maa voi toimia noin ja Norskeilla on rahaa. Suomessa on erittäin hyvä ja omavarainen koulutusjärjestelmä joka on maailmanluokkaa. Se sopii meille ja takaa että kotimaassa pysyy pilottien perustyyppikoulutuksen tietotaito jota siirretään eteenpäin.
Ainakin ulkomailla on aiemminkin toteutettu harjoituksia koulutettavilla joukoilla enkä ole tietoinen, että varusmiehiltä olisi kysytty suostumusta näihin harjoituksiin.
Eiköhän jokin KV-harjoitus ole eri asia kuin laittaa mortti tavoitteelliseen koulutukseen 6 kk-1 v ajaksi ulkomaille. Meillä ei edes palvelusaika riitä varmaan moiseen jos halutaan pitää kiinni perustaistelujan koulutuksesta.
 
Ainakin toivon, että mahdollisen F-35:n valinnan myötä meillä ei käytettäisi sitä järjestelyä, että osa meidän Salamakakkoslaivastosta olisi jossakin Amerikan tukikohdassa tekemässä koulutusta. Kun muutenkin nyt on käynyt selväksi, että 10 miljardia juuri nipin napin riitti suorituskyvyn täysimääräiseen korvaamiseen, niin jos siitä noin 60 koneesta osa on Amerikan maaperällä, on se pois lyhyellä aikavälillä meidän puolustuksesta ja luomassa pelotetta, koska kriisin tullen kestää kuitenkin aikaa lentää ne koneet Suomeen ja koittaa rytmittää Amerikan ilmatankkereitakin samalla aikaa Atlantin ylle, jne....
 
Eli tarkoitat hävittäjälennostojen hävittäjälentäjiä? Tarkennus että Suomi kouluttaa itse lennonopettajansa ja ne lähetetään sitten tyyppikoulutukseen meren taakse jos tarvis. Ei siellä mihinkään lennonopettajajoulutukseen osallistuta, vaan opiskellaan tyyppikoulutus. Ne ovat eri asioita. Näin meneteltiin HN-kurssituksessa mm.

Kyllä tarkoitan. Tarkennukseesi taas tekee mieli vastata tällä hymiöllä: :facepalm:

Ilmailussa et kouluta Hornet-lentäjiä tai A320-lentäjiä pelkän tyyppikoulutuksen voimalla. Et, vaikka opettajan kyvyistäsi olisi todisteena majurin natsat tai opettajan pedagogiset opinnot. Tyyppikoulutuksen lisäksi tarvitset kouluttajakoulutuksen kyseiselle konetyypille, jotta voit opettaa muita lentämään sillä.

Haavelasku s. 159:

Ohjaajia koulutettiin USA:ssa yhteensä viisitoista. Kaksi koelentäjää koulutettiin vuosina 1994-1995, seitsemän lennonopettajaa vuosina 1995 ja kuusi, joiden lennonopettajaerikoistuminen toteutettiin Suomessa, vuonna 1996.

(Koelentäjien koulutuksesta on juttua sivulla 157 ja lennonopettajakoulutuksesta sivulla 198.)

Enpä usko että meillä ostettaisiin kaikkea tyyppikoultusta HX:n kuten Norjassa. NATO-maa voi toimia noin ja Norskeilla on rahaa. Suomessa on erittäin hyvä ja omavarainen koulutusjärjestelmä joka on maailmanluokkaa. Se sopii meille ja takaa että kotimaassa pysyy pilottien perustyyppikoulutuksen tietotaito jota siirretään eteenpäin.

En minä ehdota koulutuksen siirtämistä pysyvästi ulkomaille. Ehdotan vain, että koulutetaan suunniteltua suurempi osuus henkilöstöstä ulkomailla, jotta kalusto saadaan nopeammin käyttöön, jahka sitä aletaan toimittaa.
 
Growleriin jos päädytään niin tulee luonnollista ison osan kouluttamisesta ulkomailla. Ei näin lähellä päävastustajaa uskalla huudattaa elsorautaa kaikin voimin, joten oppi on imettävä niiltä jotka käyttää niitä sotatoimissa. Tosin tämä nyt tavallaan hieman pitäisi punastuttaa myös perushävittäjätoimintaa ajatellen.
 
Growleriin jos päädytään niin tulee luonnollista ison osan kouluttamisesta ulkomailla. Ei näin lähellä päävastustajaa uskalla huudattaa elsorautaa kaikin voimin, joten oppi on imettävä niiltä jotka käyttää niitä sotatoimissa. Tosin tämä nyt tavallaan hieman pitäisi punastuttaa myös perushävittäjätoimintaa ajatellen.
No joo, simulaattorissa voi hoitaa nuo koulutuslennot ja jos on tarve testata varsinaisia laitteita, sen voi tehdä "hiljaisessa huoneessa".
 
Ainakin toivon, että mahdollisen F-35:n valinnan myötä meillä ei käytettäisi sitä järjestelyä, että osa meidän Salamakakkoslaivastosta olisi jossakin Amerikan tukikohdassa tekemässä koulutusta. Kun muutenkin nyt on käynyt selväksi, että 10 miljardia juuri nipin napin riitti suorituskyvyn täysimääräiseen korvaamiseen, niin jos siitä noin 60 koneesta osa on Amerikan maaperällä, on se pois lyhyellä aikavälillä meidän puolustuksesta ja luomassa pelotetta, koska kriisin tullen kestää kuitenkin aikaa lentää ne koneet Suomeen ja koittaa rytmittää Amerikan ilmatankkereitakin samalla aikaa Atlantin ylle, jne....
Jos 35 päädytään niin koneiden määrä alkaa nelosella. Siitä ei todellakaan heru koulutuskomennolle koneen konetta
 
Jos 35 päädytään niin koneiden määrä alkaa nelosella. Siitä ei todellakaan heru koulutuskomennolle koneen konetta

Mutsis alkaa nelosella.

Ainakin toivon, että mahdollisen F-35:n valinnan myötä meillä ei käytettäisi sitä järjestelyä, että osa meidän Salamakakkoslaivastosta olisi jossakin Amerikan tukikohdassa tekemässä koulutusta. Kun muutenkin nyt on käynyt selväksi, että 10 miljardia juuri nipin napin riitti suorituskyvyn täysimääräiseen korvaamiseen, niin jos siitä noin 60 koneesta osa on Amerikan maaperällä, on se pois lyhyellä aikavälillä meidän puolustuksesta ja luomassa pelotetta, koska kriisin tullen kestää kuitenkin aikaa lentää ne koneet Suomeen ja koittaa rytmittää Amerikan ilmatankkereitakin samalla aikaa Atlantin ylle, jne....

Koneet tulevat Atlantin yli tarpeen tullen hyvinkin nopeasti, olettaen, että välit meni ristiin Venäjän eikä Yhdysvaltain kanssa. Ainakaan Singapore ei näytä pelkäävän koneiden sijoittamista valtameren taa.

 
Back
Top