Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
F-35 taitaa monessa mielessä olla teknologia demostraattori joka tuotu kansainvälisille markkinoille ja sarjatuotantoon. F-35:sta seuraava hävittäjä mikä sen malli nimi sitten ikinä onkaan saattaa olla sellainen jossa F-35:n haasteet sekä ongelmat on huomioitu sekä korjattu jo suunnittelu vaiheessa. Noin monimutkaista laitetta voi olla ns. vaikea korjata vaan pitäisi monessa mielessä tehdä kokonaan uusiksi. Tähän ei ole rahaa eikä halua.Suomen hävittäjäehdokkaassa satoja puutteita, 10 vikaa on vakavinta kategoriaa – Trumpin hallintojohtaja: F-35-ohjelmassa eletään kriittisiä vuosia
Puolustusministeriön testiyksikkö julkaisi vuosittaisen F-35-katsauksensa.www.uusisuomi.fi
Roperin mukaan koneen kustannukset ”eivät ole sillä tasolla, jota tarvitsemme voidaksemme luoda suuren F-35-laivaston”. Hän totesi myös, että mikäli kustannustasoa ei saada laskettua, ilmavoimien kehittämä ja prototyyppiasteella jo lentänytkin NGAD (Next Generation Air Dominance) -hävittäjäprojekti saattaa osoittautua entistä tärkeämmäksi.
”Se ei ole ainoastaan seuraavan sukupolven hävittäjäkone eikä edusta ainoastaan täysin erilaista hankintaparadigmaa, vaan kyseessä on myös mahdollisuus suunnitella lentokone, joka on helpommin ylläpidettävä kuin F-35, mikäli osoittautuu, että F-35:n lentotunnin hintaa ei saada laskettua nykyisestä.”
Jos se kuitenkin on parempi kuin muut tarjolla olevat niin onko se epäonnistunut. Toisaalta jos epäilet, että seuraavassa konetyypissä on ongelmat ja haasteet paremmin huomioitu - mikä on luonnollista - niin F35 on sekin itsessään seuraava konetyyppi edelliseen sukupolveen nähden.F-35 taitaa monessa mielessä olla teknologia demostraattori joka tuotu kansainvälisille markkinoille ja sarjatuotantoon. F-35:sta seuraava hävittäjä mikä sen malli nimi sitten ikinä onkaan saattaa olla sellainen jossa F-35:n haasteet sekä ongelmat on huomioitu sekä korjattu jo suunnittelu vaiheessa. Noin monimutkaista laitetta voi olla ns. vaikea korjata vaan pitäisi monessa mielessä tehdä kokonaan uusiksi. Tähän ei ole rahaa eikä halua.
Käyttäjät sitten tulevat kärsimään kukkarossaan näistä vanhoista, uusista ja vielä löytymättömistä vioista sekä ongelmista. Nyt jo historian kallein asejärjestelmä ja loppulaskua ei ole nähty eikä summa ole millään muotoa vielä tiedossa. Mielenkiintointa nähdä näkeekö pv näissä ongelmissa tarpeeksi syytä jättää F-35 lopullisen hävittäjä valinnan ulkopuolelle? Epäilen...
Tähän kiteytyy mielestäni hyvin koko F-35 projekti. Edes rapakon takana ei olla varmoja siitä saadaanko koneesta koskaan sellaista mitä ollaan ajateltu.
Mitä helvettiä sinä horiset taas? Tuossahan viitattiin siihen että koelentäjät, LOP:t ja 6 ohjaajaa kävivät Leemoressa F/A-18 koulutuksen joka takaa kelpuutuksen lentää konetta. Eihän siellä opeteta Suomen ilmavoimien kouluttajakoulutusta saati taktiikkaa eli sitä miten meillä konetta käytetään. Se poikkeaa suuresti US NAVYn periaatteista monessakin suhteessa ja ne toimintamallit kehitettiin sitten kun koneet alkoivat tulla palveluskäyttöön täällä.Kyllä tarkoitan. Tarkennukseesi taas tekee mieli vastata tällä hymiöllä:
Ilmailussa et kouluta Hornet-lentäjiä tai A320-lentäjiä pelkän tyyppikoulutuksen voimalla. Et, vaikka opettajan kyvyistäsi olisi todisteena majurin natsat tai opettajan pedagogiset opinnot. Tyyppikoulutuksen lisäksi tarvitset kouluttajakoulutuksen kyseiselle konetyypille, jotta voit opettaa muita lentämään sillä.
Ehdota vaan ilmavoimille. Siellä varmaan kuunnellaan hyviä ideoita miten niiden kannattaa lentäjiään kurssittaa.En minä ehdota koulutuksen siirtämistä pysyvästi ulkomaille. Ehdotan vain, että koulutetaan suunniteltua suurempi osuus henkilöstöstä ulkomailla, jotta kalusto saadaan nopeammin käyttöön, jahka sitä aletaan toimittaa.
F-35:n ollessa vain yksipaikkainen se tuo varmasti muutoksia (siis mikäli se valitaan) ilmavoimien koulutuskulttuuriin, koska enää ei ole takapenkillä ketään opettamassa. Varmaankin sitten kouluttajan kanssa lennetään paljon simulaatiossa ennen kuin päästetään koneeseen lentämään. Ja konetta lentäessä sitten kaikki data taltioidaan, ja kouluttaja antaa sen perusteella palautetta ja kouluttaja saattaa olla sitten toisessa koneesse vierellä tai maassa komentokeskuksessa antamassa ohjeistusta koulutettavalle.Kyllä sotilasilmailussa samoin kuin siviili-illmailussa, myös kouluttamista koulutetaan. Perusopetus, jossa siis opetetaan opettamaan ml. pedagogiset taidot, toteutetaan molemmissa tapauksissa alkeiskoulutuskalustolla. Lisäksi tarvitaan tyyppikohtainen opettajakoulutus, jossa keskeinen asia on koneen hallinta ja oppilaan tekemisen seuranta/ennakointi/kehittäminen opettajan paikalta. Tyypikohtaisen opettajakoulutuksen toteuttaminen ulkomailla HX-hankkeen rakentamisvaiheen aikana on perusteltua kouluttaa ensimmäiset tyyppiopettajat ulkomailla.
F-35 on huono esimerkki, koska siihen ei varmuudella kouluteta lennonopettajia perinteisessä mielessä.
F-16:ssa on suurin piirtein sama määrä avoimia puutteita kuin F-35:ssa.Onko missään vertailukohtaa siihen, miten nuo vikalistat ja sadat viat vertautuvat muihin vastaaviin laitteisiin? Jos F-35:stä on löydettävissä 871 erillaista vikaa, voitaneen olla melko varmoja siitä että yhtä tiheällä kammalla Superbugistakin löytyy määrällisesti runsaasti vikoja, vaikka yleisesti se lienee edelleen käytössä koeteltu ja luotettava hävittäjä. Vikalistat eivät siis sellaisenaan kerro meille yhtään mitään.
Siis "korjataan ohjeistuksella"F-16:ssa on suurin piirtein sama määrä avoimia puutteita kuin F-35:ssa.
Suurinta osaa noista tuskin koskaan "korjataan", vaan päätyvät lentomanuaaliin tyyliin "älä paina hantaakia y kun lentonopeutesi on alle z"
Aika harvassa ovat tekniset laitteet joilla voi tehdä mitä tahansa ja miten tahansa ilman rajoituksia. Ovatko nuo rajoitteet vikoja vai ominaisuuksia on aina suhteellista. Kaikissa laitteissa niitä joka tapauksessa on.Siis "korjataan ohjeistuksella"
Peruskauraa kaikessa tekniikassa, varsinkin softapuolella. Fiksataan seuraavassa versiossa tai jossain tulevaisuuden sprintissä.
Hävittäjäkoneet ovat sen verran mutkikkaita, että manuaaleissa lienee pitkä lista näitä "tarkennuksia".
Vähän kuin vertailisi Spitfireä StukaanTämä saattaa olla jo ollutkin jossain ketjussa mutta jätän tähän nyt vain tällaisen:
Katso liite: 46909
Vähän kuin vertailisi Spitfireä Stukaan
Mikä lienee Hornetin liikehtimiskyky 8:lla ohjuksella verrattuna F-35 liikehtimiseen 6:lla sisäisellä ohjuksella\Radio Kipinän HX-hanketta käsittelevässä videossa Keränen totesi, että Hornetissa käytetään kahdeksan ilmataisteluohjuksen lastia (joista kuusi on AMRAAM-ohjuksia), ja F-35:n sisälle menee Sidekickin tultua kuvioihin juurikin tuo kuusi ohjusta, joten puhtaassa ilmasta-ilmaan tehtävässä ei oikeastaan meidän taistelutavalla tule kannettavien ohjusten määrään muutosta, koska F-35:n kanssa varmaankin Sidewinderien käytön tarve laukaisuetäisyyden kasvaessa vähenee huomattavasti.
Ja parvessa voisi olla niin, että kaksi on täysin ilmasta-ilmaan varustettua Salamakkosta, jotka menevät kymmeniä kilometrejä takana tulevien monitoimiaseistuksella varustettujen Salamakakkosten edellä tuhoten viholliskoneet ennen kuin ne pystyvät huomaamaan siipien alle asetetun aseistuksen vuoksi häivettä menettäneet Salamakakkoset.
Tosta kun mää katon ikkunasta horisonttiin, niin näen Etelä-Suomen kaukotutkan Tampereen ja Kangasalan rajalla.Lentävässä tutkassa on ainakin se etu, että se ei ole hyvissä ajoin syvän rauhan aikana tiedusteltu kiinteä pistemaali. Kuopion ja Helsingin kaukotutkat ovat varmasti ensimmäisten maalien joukossa, mutta tutkakone voi olla majoitettuna kauas länteen.