F-35 Lightning II

F-35 taitaa monessa mielessä olla teknologia demostraattori joka tuotu kansainvälisille markkinoille ja sarjatuotantoon. F-35:sta seuraava hävittäjä mikä sen malli nimi sitten ikinä onkaan saattaa olla sellainen jossa F-35:n haasteet sekä ongelmat on huomioitu sekä korjattu jo suunnittelu vaiheessa. Noin monimutkaista laitetta voi olla ns. vaikea korjata vaan pitäisi monessa mielessä tehdä kokonaan uusiksi. Tähän ei ole rahaa eikä halua.

Käyttäjät sitten tulevat kärsimään kukkarossaan näistä vanhoista, uusista ja vielä löytymättömistä vioista sekä ongelmista. Nyt jo historian kallein asejärjestelmä ja loppulaskua ei ole nähty eikä summa ole millään muotoa vielä tiedossa. Mielenkiintointa nähdä näkeekö pv näissä ongelmissa tarpeeksi syytä jättää F-35 lopullisen hävittäjä valinnan ulkopuolelle? Epäilen...

Tähän kiteytyy mielestäni hyvin koko F-35 projekti. Edes rapakon takana ei olla varmoja siitä saadaanko koneesta koskaan sellaista mitä ollaan ajateltu.


Roperin mukaan koneen kustannukset ”eivät ole sillä tasolla, jota tarvitsemme voidaksemme luoda suuren F-35-laivaston”. Hän totesi myös, että mikäli kustannustasoa ei saada laskettua, ilmavoimien kehittämä ja prototyyppiasteella jo lentänytkin NGAD (Next Generation Air Dominance) -hävittäjäprojekti saattaa osoittautua entistä tärkeämmäksi.

”Se ei ole ainoastaan seuraavan sukupolven hävittäjäkone eikä edusta ainoastaan täysin erilaista hankintaparadigmaa, vaan kyseessä on myös mahdollisuus suunnitella lentokone, joka on helpommin ylläpidettävä kuin F-35, mikäli osoittautuu, että F-35:n lentotunnin hintaa ei saada laskettua nykyisestä.”
 
F-35 taitaa monessa mielessä olla teknologia demostraattori joka tuotu kansainvälisille markkinoille ja sarjatuotantoon. F-35:sta seuraava hävittäjä mikä sen malli nimi sitten ikinä onkaan saattaa olla sellainen jossa F-35:n haasteet sekä ongelmat on huomioitu sekä korjattu jo suunnittelu vaiheessa. Noin monimutkaista laitetta voi olla ns. vaikea korjata vaan pitäisi monessa mielessä tehdä kokonaan uusiksi. Tähän ei ole rahaa eikä halua.

Käyttäjät sitten tulevat kärsimään kukkarossaan näistä vanhoista, uusista ja vielä löytymättömistä vioista sekä ongelmista. Nyt jo historian kallein asejärjestelmä ja loppulaskua ei ole nähty eikä summa ole millään muotoa vielä tiedossa. Mielenkiintointa nähdä näkeekö pv näissä ongelmissa tarpeeksi syytä jättää F-35 lopullisen hävittäjä valinnan ulkopuolelle? Epäilen...

Tähän kiteytyy mielestäni hyvin koko F-35 projekti. Edes rapakon takana ei olla varmoja siitä saadaanko koneesta koskaan sellaista mitä ollaan ajateltu.
Jos se kuitenkin on parempi kuin muut tarjolla olevat niin onko se epäonnistunut. Toisaalta jos epäilet, että seuraavassa konetyypissä on ongelmat ja haasteet paremmin huomioitu - mikä on luonnollista - niin F35 on sekin itsessään seuraava konetyyppi edelliseen sukupolveen nähden.
 
Kyllä tarkoitan. Tarkennukseesi taas tekee mieli vastata tällä hymiöllä: :facepalm:

Ilmailussa et kouluta Hornet-lentäjiä tai A320-lentäjiä pelkän tyyppikoulutuksen voimalla. Et, vaikka opettajan kyvyistäsi olisi todisteena majurin natsat tai opettajan pedagogiset opinnot. Tyyppikoulutuksen lisäksi tarvitset kouluttajakoulutuksen kyseiselle konetyypille, jotta voit opettaa muita lentämään sillä.
Mitä helvettiä sinä horiset taas? Tuossahan viitattiin siihen että koelentäjät, LOP:t ja 6 ohjaajaa kävivät Leemoressa F/A-18 koulutuksen joka takaa kelpuutuksen lentää konetta. Eihän siellä opeteta Suomen ilmavoimien kouluttajakoulutusta saati taktiikkaa eli sitä miten meillä konetta käytetään. Se poikkeaa suuresti US NAVYn periaatteista monessakin suhteessa ja ne toimintamallit kehitettiin sitten kun koneet alkoivat tulla palveluskäyttöön täällä.

Lennonopettajat eivät tarvitse saatana mitään kouluopetusta sille että miten koulutetaan ohjaajille Hornetin käyttöä vaan kyllä täällä opetellaan ja kehitetään ne toimintatavat itse! Tajua jo että siellä ei ole mitään ihmeellistä kurssia siihen.
En minä ehdota koulutuksen siirtämistä pysyvästi ulkomaille. Ehdotan vain, että koulutetaan suunniteltua suurempi osuus henkilöstöstä ulkomailla, jotta kalusto saadaan nopeammin käyttöön, jahka sitä aletaan toimittaa.
Ehdota vaan ilmavoimille. Siellä varmaan kuunnellaan hyviä ideoita miten niiden kannattaa lentäjiään kurssittaa.
 
Kyllä sotilasilmailussa, samoin kuin siviili-illmailussa, myös kouluttamista koulutetaan. Perusopetus, jossa siis opetetaan opettamaan ml. pedagogiset taidot, toteutetaan molemmissa tapauksissa alkeiskoulutuskalustolla. Lisäksi tarvitaan tyyppikohtainen opettajakoulutus, jossa keskeinen asia on koneen hallinta ja oppilaan tekemisen seuranta/ennakointi/kehittäminen opettajan paikalta. Tyypikohtaisen opettajakoulutuksen toteuttaminen ulkomailla HX-hankkeen rakentamisvaiheen aikana on perusteltua.

F-35 on huono esimerkki, koska siihen ei varmuudella kouluteta lennonopettajia perinteisessä mielessä.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä sotilasilmailussa samoin kuin siviili-illmailussa, myös kouluttamista koulutetaan. Perusopetus, jossa siis opetetaan opettamaan ml. pedagogiset taidot, toteutetaan molemmissa tapauksissa alkeiskoulutuskalustolla. Lisäksi tarvitaan tyyppikohtainen opettajakoulutus, jossa keskeinen asia on koneen hallinta ja oppilaan tekemisen seuranta/ennakointi/kehittäminen opettajan paikalta. Tyypikohtaisen opettajakoulutuksen toteuttaminen ulkomailla HX-hankkeen rakentamisvaiheen aikana on perusteltua kouluttaa ensimmäiset tyyppiopettajat ulkomailla.

F-35 on huono esimerkki, koska siihen ei varmuudella kouluteta lennonopettajia perinteisessä mielessä.
F-35:n ollessa vain yksipaikkainen se tuo varmasti muutoksia (siis mikäli se valitaan) ilmavoimien koulutuskulttuuriin, koska enää ei ole takapenkillä ketään opettamassa. Varmaankin sitten kouluttajan kanssa lennetään paljon simulaatiossa ennen kuin päästetään koneeseen lentämään. Ja konetta lentäessä sitten kaikki data taltioidaan, ja kouluttaja antaa sen perusteella palautetta ja kouluttaja saattaa olla sitten toisessa koneesse vierellä tai maassa komentokeskuksessa antamassa ohjeistusta koulutettavalle.
 

Mietityttänyt itseäkin onko sellainen "lasiohjaamo" oikeasti hyvä hävittäjässä.
Kuuntelin juuri podcastin, jossa niiden kehittäjä/testaaja puhui samoista ongelmista,
lentäjät kaipaavat fyysisiä näppäimiä.

"The drawback is in the complete lack of tactile response. It can be challenging to press the correct ‘button’ on the display whenever the jet is in motion as it is quite a bumpy ride at times. At present I am pressing the wrong part of the screen about 20% of the time in flight due to either mis-identification, or more commonly by my finger getting jostled around in turbulence or under G. One of the biggest drawbacks is that you can’t brace your hand against anything whilst typing – think how much easier it is to type on a smartphone with your thumbs versus trying to stab at a virtual keyboard on a large tablet with just your index finger."
 
Viimeksi muokattu:
Onko missään vertailukohtaa siihen, miten nuo vikalistat ja sadat viat vertautuvat muihin vastaaviin laitteisiin? Jos F-35:stä on löydettävissä 871 erillaista vikaa, voitaneen olla melko varmoja siitä että yhtä tiheällä kammalla Superbugistakin löytyy määrällisesti runsaasti vikoja, vaikka yleisesti se lienee edelleen käytössä koeteltu ja luotettava hävittäjä. Vikalistat eivät siis sellaisenaan kerro meille yhtään mitään.
 
Onko missään vertailukohtaa siihen, miten nuo vikalistat ja sadat viat vertautuvat muihin vastaaviin laitteisiin? Jos F-35:stä on löydettävissä 871 erillaista vikaa, voitaneen olla melko varmoja siitä että yhtä tiheällä kammalla Superbugistakin löytyy määrällisesti runsaasti vikoja, vaikka yleisesti se lienee edelleen käytössä koeteltu ja luotettava hävittäjä. Vikalistat eivät siis sellaisenaan kerro meille yhtään mitään.
F-16:ssa on suurin piirtein sama määrä avoimia puutteita kuin F-35:ssa.

Suurinta osaa noista tuskin koskaan "korjataan", vaan päätyvät lentomanuaaliin tyyliin "älä paina hantaakia y kun lentonopeutesi on alle z"
 
F-16:ssa on suurin piirtein sama määrä avoimia puutteita kuin F-35:ssa.

Suurinta osaa noista tuskin koskaan "korjataan", vaan päätyvät lentomanuaaliin tyyliin "älä paina hantaakia y kun lentonopeutesi on alle z"
Siis "korjataan ohjeistuksella"
Peruskauraa kaikessa tekniikassa, varsinkin softapuolella. Fiksataan seuraavassa versiossa tai jossain tulevaisuuden sprintissä.
Hävittäjäkoneet ovat sen verran mutkikkaita, että manuaaleissa lienee pitkä lista näitä "tarkennuksia".
 
Radio Kipinän HX-hanketta käsittelevässä videossa Keränen totesi, että Hornetissa käytetään kahdeksan ilmataisteluohjuksen lastia (joista kuusi on AMRAAM-ohjuksia), ja F-35:n sisälle menee Sidekickin tultua kuvioihin juurikin tuo kuusi ohjusta, joten puhtaassa ilmasta-ilmaan tehtävässä ei oikeastaan meidän taistelutavalla tule kannettavien ohjusten määrään muutosta, koska F-35:n kanssa varmaankin Sidewinderien käytön tarve laukaisuetäisyyden kasvaessa vähenee huomattavasti.

Ja parvessa voisi olla niin, että kaksi on täysin ilmasta-ilmaan varustettua Salamakkosta, jotka menevät kymmeniä kilometrejä takana tulevien monitoimiaseistuksella varustettujen Salamakakkosten edellä tuhoten viholliskoneet ennen kuin ne pystyvät huomaamaan siipien alle asetetun aseistuksen vuoksi häivettä menettäneet Salamakakkoset.
 
Siis "korjataan ohjeistuksella"
Peruskauraa kaikessa tekniikassa, varsinkin softapuolella. Fiksataan seuraavassa versiossa tai jossain tulevaisuuden sprintissä.
Hävittäjäkoneet ovat sen verran mutkikkaita, että manuaaleissa lienee pitkä lista näitä "tarkennuksia".
Aika harvassa ovat tekniset laitteet joilla voi tehdä mitä tahansa ja miten tahansa ilman rajoituksia. Ovatko nuo rajoitteet vikoja vai ominaisuuksia on aina suhteellista. Kaikissa laitteissa niitä joka tapauksessa on.
 
 
Vähän kuin vertailisi Spitfireä Stukaan :rolleyes:

Kokeillaan...

......................................Spitfire...........Stuka
Ulkonäkö..........................söpö...............äijä
Alkup. CAS-valmius........ei...............kyllä
Taka-ampuja......................ei...............kyllä
Koiratappelut....................joo.............ketä kiinnostaa
Nopea nousukyky...........joo.............lol what
Siisti saksalainen nimi....ei...............kyllä
Pelottava sireeni...............ei...............kyllä

jne jne ...

Off topic. Sori siitä :camo:
 
Radio Kipinän HX-hanketta käsittelevässä videossa Keränen totesi, että Hornetissa käytetään kahdeksan ilmataisteluohjuksen lastia (joista kuusi on AMRAAM-ohjuksia), ja F-35:n sisälle menee Sidekickin tultua kuvioihin juurikin tuo kuusi ohjusta, joten puhtaassa ilmasta-ilmaan tehtävässä ei oikeastaan meidän taistelutavalla tule kannettavien ohjusten määrään muutosta, koska F-35:n kanssa varmaankin Sidewinderien käytön tarve laukaisuetäisyyden kasvaessa vähenee huomattavasti.

Ja parvessa voisi olla niin, että kaksi on täysin ilmasta-ilmaan varustettua Salamakkosta, jotka menevät kymmeniä kilometrejä takana tulevien monitoimiaseistuksella varustettujen Salamakakkosten edellä tuhoten viholliskoneet ennen kuin ne pystyvät huomaamaan siipien alle asetetun aseistuksen vuoksi häivettä menettäneet Salamakakkoset.
Mikä lienee Hornetin liikehtimiskyky 8:lla ohjuksella verrattuna F-35 liikehtimiseen 6:lla sisäisellä ohjuksella\
 
Ei 8 ohjusta vielä merkittävästi HN:n liikehtimiskykyyn vaikuta, vastus lähinnä kasvaa. G-raja riippuu kokonaispainosta eli polttoainemäärästä riippuu rajoittuuko alle 7,5. (8 ohjusta painaa reilun 1000 kg vs. sisäinen polttoaine n. 5000 kg.)
 
Lentävässä tutkassa on ainakin se etu, että se ei ole hyvissä ajoin syvän rauhan aikana tiedusteltu kiinteä pistemaali. Kuopion ja Helsingin kaukotutkat ovat varmasti ensimmäisten maalien joukossa, mutta tutkakone voi olla majoitettuna kauas länteen.
Tosta kun mää katon ikkunasta horisonttiin, niin näen Etelä-Suomen kaukotutkan Tampereen ja Kangasalan rajalla.
 
Back
Top