Sarek1
Ylipäällikkö
Jatkuvastihan näitä näkee liikenteessä, ihan kohtuudella se onnistuu jos on muuten tutut vehkeet mutta siitä huolimatta en suosittele kokeilemaan. Ilmassa on yleensä onneksi vähän väljempää niin se on vähän eri ympäristö naputella kosketusnäyttöjä.
Yleisesti ottaen kun puhutaan hallintalaitteista ihmisen ja koneen välissä, niin ei niissä ole täydellistä olemassa muutenkaan. Kosketusnäytöt valtaavat nuo hytät aivan puhtaasti konfiguroitavuutensa takia ja säästösyistä. Se mikä on tuohon ruudulle helppo tehdä softalla voi maksaa perinteisessä hytässä aivan helvetisti rahaa ja miestyötunteja ja mekaaninen ratkaisu ei anna lentäjille oikeastaan paskankaan vertaa vapauksia muokata setuppia mieleisekseen.
Normaalistihan nuo koneet on kutakuinkin suunniteltu sen hotas järjestelmänsä ympärille niin, että kun ollaan todellisessa karvapallossa, niin siihen kosketusnäyttöön ei tarvitse kajota, Kaikki hoituu käsi kaasulla ja ohjaustikulla aivan hyvin. Sitten jos ei olla vielä täydessä rähinässä, niin nuo koneet osaavat kyllä pitää suuntia/korkeuksia aivan itsekseenkin jolloin on kaksi kättä vapaana naputtelemaan kosketusnäyttöjä, eikä konekkaan tee väkivaltaisia manoveerejä siinä joka vaikuttaisi suoritukseen.
Tuo CAS operaatioissa vielä toistaiseksi käytettävä tapa hakata koordinaatteja käsin on lienee se ongelmallisin tilanne, mutta melko varmasti poistuu ongelmalistalta suoraan kehityksen myötä. Jos ei maalinosoittajan vehkeestä saa toivottua maalia välitettyä suoraan datalinkillä, niin kuka se on kieltämästä esim. hävittäjän tietokoneiden puheentunnistusta ymmärtämään mitä heppu sieltä maasta huutaa? Poimii siihen ruudulle vaikka optioiksi että tuohon se halus ampua ja tuohon. Sitten lentäjä itse valkkaa että mihin toivotuista maaleista ammutaan ja täts it.
Kun lentää modernilla tietokoneella, niin ongelmia lienee parasta ratkaista moderneilla lähetymistavoilla eikä pidättäytyä väkisellä jossain vanhassa tavassa ihan vain koska niin on tehty ennenkin.
No tuossahan tuota hipeltelyä pureskellaan enemmän. Avainsana on käyttöliittymä ja sen ergonomia ja se, kuinka paljon ohjaamoaskartelua erilaiset touhut vaativat. Naputtelua, hiplaamista ja käsien ojentelua on pyritty ergonomian sekä automaation suorittamien toimintojen kehittyessä vähentämään ja sama touhu jatkuu varmasti tulevaisuudessa. HOTAS on hyvä esimerkki tästä. Maalien osoittaminen ja ampuminen kypärätähtäimillä on jo nyt arkipäivää. Äänikomennot, lentäjän ”apulainen” (R2D2 ) jne. ovat myös mahdollisia ja ajankohtaisia kehityskohteita. Ken tietää, mitä tulevaisuus tuo tullessaan?