F-35 Lightning II

Tuli mieleen, että meidän F-35:n tai Super Hornetin DSCA:ssa ei ole AMRAAM-ohjuksia eikä meillä ole erillistä DSCA:n ilmoitustakaan niistä, niin mikäli AMRAAM olisi meillä haussa HX:n pääaseeksi ilmataisteluihin, niin siihen olisi jo todennäköisesti tullut DSCA:n ilmoitus tässä vaiheessa kilpailutusta, ja kun katsoo Wikipediasta niin ilmeisesti AIM-260 on tarkoitus ottaa käyttöön 2026 ja silloin loppuu AMRAAM:in tuotanto, niin näen sen todennäköisenä, että me hankimme sitten AIM-260:n myöhemmässä vaiheessa HX-hankinnan prosessia.
 
Siksi etsinkin tuota tikkaiden tai kuomun tapaista leuhaketta, joka vaikuttaa ensi alkuun naurettavalta... ja ei-partnerille hyväksyttävältä.

Softaan ja radiotekniikkaan olisi osaamista, mutta kun juuri sitä niin varjelevat ettei sitä saa käytännössä tehdä muualla kuin USAssa.
En tiedä onko vielä voimassa, mutta joitakin sotilastarvikkeita sai tuoda USA:an vain sellaisesta maasta joista on tarvikkeille varma toimitus myös täydessä maailmansodassa. Eli käytännössä vain Kanada sai tämän statuksen. Esim. britit eivät saaneet statusta, koska Atlantti on välissä. Edelleenkin Kanada on mukana suurimmassa osassa USA:n aseprojekteista vaikka se ei suoraan näy. Monet osat tehdään Kanadan puolella USA:laisten puolustusteollisuuden kanadalaisten tytäryhtiöiden tehtaissa tai sitten kanadalaisissa pienissä erikoisalojen yhtiöissä.
 
Tuli mieleen, että meidän F-35:n tai Super Hornetin DSCA:ssa ei ole AMRAAM-ohjuksia eikä meillä ole erillistä DSCA:n ilmoitustakaan niistä, niin mikäli AMRAAM olisi meillä haussa HX:n pääaseeksi ilmataisteluihin, niin siihen olisi jo todennäköisesti tullut DSCA:n ilmoitus tässä vaiheessa kilpailutusta, ja kun katsoo Wikipediasta niin ilmeisesti AIM-260 on tarkoitus ottaa käyttöön 2026 ja silloin loppuu AMRAAM:in tuotanto, niin näen sen todennäköisenä, että me hankimme sitten AIM-260:n myöhemmässä vaiheessa HX-hankinnan prosessia.
Ihan realistista tässä vaiheessa koska meillä on jo käytössä AIM-120C7 versio ja sitä uudempaa ei F-35:n ole integroitu vielä. Meteor sitten taas on eri juttu ja sitä en usko meidän hankkivan jos konekaupat tehdään USA:n kanssa.
 
No ainakin tämän mukaan AIM-120C-8 aka AIM-120D on hyväksytty käyttöön F-35:ssä.


According to Raytheon information, the newest version of AMRAAM, the AIM-120C-8 is operational on all F-35 Joint Strike Fighter variants. It is the only radar-guided, air-to-air missile cleared to fly on the F-35. AIM-120D features a new navigation system and hardened design for internal weapons bay carriage.
 
Mitenköhän noin niin kun sitten jos Kanadassa F-35 voittaa kilpailutuksen taas? Ajaako Trudeau taas armeijan yli ja peruu koko Salamakakkosen, koska F-35:n hyväksyminen johtaisi luonnollisesti johtopäätökseen, että Trudeau teki virheen peruessaan tilauksen ja miljardien Hornetien tekohengitys oli täysin turhaa kanadalaisten veronmaksajien rahojen polttamista roviolla idiootin pääministerin toimesta. Antaako Trudeaun ylpeys periksi vai kuseeko hän jälleen kerran päällepäsmärinä armeijan muroihin.
 
Mitenköhän noin niin kun sitten jos Kanadassa F-35 voittaa kilpailutuksen taas? Ajaako Trudeau taas armeijan yli ja peruu koko Salamakakkosen, koska F-35:n hyväksyminen johtaisi luonnollisesti johtopäätökseen, että Trudeau teki virheen peruessaan tilauksen ja miljardien Hornetien tekohengitys oli täysin turhaa kanadalaisten veronmaksajien rahojen polttamista roviolla idiootin pääministerin toimesta. Antaako Trudeaun ylpeys periksi vai kuseeko hän jälleen kerran päällepäsmärinä armeijan muroihin.
Hän keksii selityksen. Niin poliitikot toimii.
 
Sanoo varmaan, että nyt on hyvä kun asia on selvitetty perinpohjaisesti eikä vain tehty suoraostoa kuten katalat konservatiivit yrittivät.
 
Emiraattien F-35 -kaupan jäädyttäminen ei ehkä sittenkään ole tilapäistä, tuoreessa puheessaan Biden on ilmaissut että Jemenin sota on nyt ns. huono sota, eikä sitä enää tueta. F-35 -kauppa voi olla sellainen juttu millä ruuvia voi vähintäänkin kiristää.
Tosin UAE on kai pikkuhiljaa ruvennut jäähdyttelemään osallisuuttaan tuohon sotaan, jos se irroittautuu siitä kokonaan niin diili varmaan sitten vain korkeintaan lykkäytyy vähän.
 
Jemen on kyllä ihan turha souvi. Ehkä sitä kautta voi ymmärtää UAE:n jäähdyttelyn. Jos olisi pelkästä diilistä kyse niin voisi kuvitella, että raha kelpaisi kun Trumpin piikkiin menisi vielä sen röyhkeys. Voisi vain todeta, ettei kyennyt estämään. Ehkä sillä saa tosiaan UAE:n ulos?
 
Myös F-22:ta uhkaa moottoripula. Moottorien valmistus on jo lopetettu ja tuotantolinjan uudelleen käynnistys on kallista.
Onkohan F-22A sen vaatimien resurssien väärti? Kone on niin kallis ja nyttemmin vaikeasti päivitettävä että kaikki niistä eivät ole edes taistelukunnossa etulinjaan. Liiallinen oman edun ajattelu ilmaherruudessa on johtanut liian vähäiseen tuotantoon ja siten erittäin kalliiseen ylläpitoon. Kysyntää olisi ollut maailmalla ja kustannukset myös jenkkien osalta olisivat laskeneet jos konetta olisi myyty lähimmille liittolaisille.

Onko tuotanto pakko käynnistää ainakin massapäivitysten osalta uudelleen vai ajetaanko osa koneista varaosiksi pian? Ehkä F-35 tuotannon noustessa tyydytään 100+ koneeseen ja muutama kymmenen menee sylttytehtaalle.
 
En kyllä ymmärrä, miten 600+ koneen fleetissä 8 keikan lentämättä jättäminen vaikuttaa koko fleetin käytettävyyteen, jos jokaisen keikan jälkeen ei tarvitse moottoria vaihtaa... Ja jos tarvitsee, niin ehkä silloin kannattaisi kyseiset keikat lopettaa kokonaan.
 
Katsoin tuossa HX Challengen aikana annettuja haastatteluja Lämärin porukalta niin Lämärin edustaja kommentoi, että pysyvät 10 miljardin euron budjetissa 64 F-35:lla. Mutta tässä tuli sellainen mutta, että samassa haastattelussa mainitsivat, että Suomella ei olisi omaa isompaa kunnon varastoa vaan joku pienempi rauhan ajan kulutukselle sopiva perusvarasto varaosille ja aseille ja ulkomailta sitten kyydittäisiin kriisin tullen isompi määrä tänne. Eli vaikuttaa siltä, että kun laitetaan paketista neuvotteluissa huoltovarmuus kuntoon eli meille kotimaahan kunnon määrät aseita ja varaosia, niin johan lähtee jo Salamakakkonenkin valumaan pyhästä luvusta 64 alaspäin.
 
Ei ole ollut 64 lukua enää aikoihin. Jo RevRFQ eli edelliskiekka lähti käsittääkseni ilman tavoitelukua. Nyt RFBAFO etenkään ei sisällä moista.
Sitä ehkä yleisön hömelöille käytettiin edelleen mittapuuna kustannustehokkuudesta. Johon ei ole tarvinnut sitoutua.

 
Ihan realistista tässä vaiheessa koska meillä on jo käytössä AIM-120C7 versio ja sitä uudempaa ei F-35:n ole integroitu vielä. Meteor sitten taas on eri juttu ja sitä en usko meidän hankkivan jos konekaupat tehdään USA:n kanssa.
Eikö nuo kaupat AIM-120C7 versiosta peruttu moottorivian takia?
 
Back
Top