F-35 Lightning II

Paljonkohan F-35:n kappalehinta on Suomelle? LockheedMartin ilmoitti sopineensa Pentagonin kanssa lot 14:n (FY 2020) hinnaksi $77.9 milj. koneelta, ,Pentagon ilmoitti FY20 kappalehinnaksi USAF:lle $82.4 milj., kun taas budjetissa ostettavien koneiden kappalehinnaksi tuli $97.7 milj. RDT&E ja modifiointi rahat tulevat sitten vielä eri momenteilta.
 
Eikö nuo kaupat AIM-120C7 versiosta peruttu moottorivian takia?
Siinä kävi niin, että USA:ssa ympäristönsuojelulait muuttuivat ja alkuperäinen moottorinvalmistaja ATK joutui muuttamaan polttoaineen koostumusta joka sitten johti ongelmiin. Raytheon teki sopimuksen NAMMON kanssa moottorista ja NAMMO valmistaa edelleen kaikki AIM-120C7 ja AIM-120D moottorit. ATK ei katsonut vaivan arvoiseksi korjata oman moottorinsa ongelmia, sillä se olisi vaatinut uuden polttoaineseoksen kehittämistä.
 
Paljonkohan F-35:n kappalehinta on Suomelle? LockheedMartin ilmoitti sopineensa Pentagonin kanssa lot 14:n (FY 2020) hinnaksi $77.9 milj. koneelta, ,Pentagon ilmoitti FY20 kappalehinnaksi USAF:lle $82.4 milj., kun taas budjetissa ostettavien koneiden kappalehinnaksi tuli $97.7 milj. RDT&E ja modifiointi rahat tulevat sitten vielä eri momenteilta.
Nämähän on tunnetusti vaikea laskea kuten käyttökustannuksetkin. Riippuu mitä tarjouksessa on mukana ja mitä lasketaan koneeseen kuuluvaksi. Epäilen että tuskin me paljon alle 100 milj. e jäädään koneelta. Sitten aseet ja koulutukset, varaosat, dokumentaatio sekä tukipalvelut päälle. Menee varmaan lähelle 150 miljoonaa tuo laivaston käyttöönotto 2030 mennessä.
 
Nämähän on tunnetusti vaikea laskea kuten käyttökustannuksetkin. Riippuu mitä tarjouksessa on mukana ja mitä lasketaan koneeseen kuuluvaksi. Epäilen että tuskin me paljon alle 100 milj. e jäädään koneelta. Sitten aseet ja koulutukset, varaosat, dokumentaatio sekä tukipalvelut päälle. Menee varmaan lähelle 150 miljoonaa tuo laivaston käyttöönotto 2030 mennessä.
Se olis sit 64 x 150M = 9,6G. Eli hyvin toimii.
 
Se olis sit 64 x 150M = 9,6G. Eli hyvin toimii.
Ja tilausvaltuus on 9,4 miljardia ja BAFO:ssa katto tarjoajille noin 9 miljardia, jotta sitten 2030 voidaan laivasto päivittää 2030 tasolle tai vaikka ostaa jäljelle jääneillä rahoilla joku tällä hetkellä kehitteillä oleva ase.
 
Ja tilausvaltuus on 9,4 miljardia ja BAFO:ssa katto tarjoajille noin 9 miljardia, jotta sitten 2030 voidaan laivasto päivittää 2030 tasolle tai vaikka ostaa jäljelle jääneillä rahoilla joku tällä hetkellä kehitteillä oleva ase.
Tuon eron BAFO saa aika helposti kiinni. Koneiden määrästä tuskin tarvitsee tinkiä. USA:n hallinto haluaa, että pohjoinen sivusta pitää. :) Tuo vuoden 1943 salainen lisäklausuuli mahdollisten tappioiden korvaamisesta olisi nannaa.
 
Se olis sit 64 x 150M = 9,6G. Eli hyvin toimii.
Tämähän oli minulta ihan puhdas spekulaatio, mutta jos menisi noin niin pitää olla todella tyytyväinen. Todennäköisin tuo 60-64 kpl F-35 koneita kuitenkin on vaihtotoehdoista. Kehityspotentiaalia on eniten ja valmistusmäärä on suurin. Kunhan käyttökustannuksista selvitään eikä mitään suurta riskiä ole niin selvä peli sanoisin.
 
Tämähän oli minulta ihan puhdas spekulaatio, mutta jos menisi noin niin pitää olla todella tyytyväinen. Todennäköisin tuo 60-64 kpl F-35 koneita kuitenkin on vaihtotoehdoista. Kehityspotentiaalia on eniten ja valmistusmäärä on suurin. Kunhan käyttökustannuksista selvitään eikä mitään suurta riskiä ole niin selvä peli sanoisin.
Emme voi tietää kuinka iso osa on itse koneen hintaa tarjouksessamme ja kuinka iso osa on taas niitä muita konetta tukevia osia ja aseita, mutta mikäli se on 1:1, niin 75 miljoonan euron kappalehinnalla tuo 9 miljardin euron katto riittäisi juuri tasan 60 Salamakakkoseen.
 
Paljonkohan F-35:n kappalehinta on Suomelle? LockheedMartin ilmoitti sopineensa Pentagonin kanssa lot 14:n (FY 2020) hinnaksi $77.9 milj. koneelta, ,Pentagon ilmoitti FY20 kappalehinnaksi USAF:lle $82.4 milj., kun taas budjetissa ostettavien koneiden kappalehinnaksi tuli $97.7 milj. RDT&E ja modifiointi rahat tulevat sitten vielä eri momenteilta.
Mistä tällainen ero eri hintailmoituksissa?
 
Lieneekö tuo isoin ero P&W:n moottori, joka ei tule LM:n kautta vaan erikseen DoD:lle.
Lämäri voi viellä ilmoittaa mitä tahtoo hinnaksi, mutta se että Pentagon ilmoittaisi koneen hinnan ilman moottoria kertomatta siitä olisi jo rikollista toimintaa. Sinänsä tuo ero voisi selittyä suurilta osin moottorilla sillä se maksoi yli 16 milj.pari vuotta sitten.
 
Kyllä se on se summa millä USAF saa yhden kappaleen toimivaa F-35A konetta.
Eli 97,7 milj. dollaria + 3,2 % FMS euroina on yhtä kuin 83,15 miljoona euroa. 9 miljardin hintakattoon menee, jos puolet menee koneisiin, yht. n. 55 F-35. Jos lasketaan tuosta 9,4 niin sitten 57 ylöspäin pyöristettynä.
 
Viimeksi muokattu:
Isot pojat sanoivat, että taas on pitänyt tehdä tikusta asiaa. Kuulemma esim. F-22:n moottorien puute jos olisi yleisempää tietoa niin tuo 5% näyttäisi naurettavalta.
Miten lienee yleisesti depot maintenancen osuus fleetistä hävittäjillä? Luulisi, että jatkuvasti pitää olla osa siellä.

By 2022, roughly 5 to 6 percent of the F-35 fleet could be without engines due to scheduled depot maintenance as well as unscheduled engine removals caused by F135s in need of repair.

Esim. liisatut Gripukka C/D:t lennetään takaisin Linköpingiin huoltoon. Eikö tuo liene vähintäänkin vastaava rivistä poissaolo kuin "depot-huolto", ellei ole kyse juuri siitä.
Servicing is normally performed at Saab, Linköping, but, as in the spring when Hungary imposed travel restrictions and we flew their aircraft down to them, we have now devised another special solution. This time we provided on-site assistance in the Czech Republic.
One early misty morning in mid-December, the chartered aircraft took off from Linköping with five technicians on board. Their mission was to perform 100-hour and 200-hour services on some of the Czech Republic’s Gripen aircraft, which included inspection of the landing gear and fuselage components.
 
Viimeksi muokattu:
Isot pojat sanoivat, että taas on pitänyt tehdä tikusta asiaa. Kuulemma esim. F-22:n moottorien puute jos olisi yleisempää tietoa niin tuo 5% näyttäisi naurettavalta.
Miten lienee yleisesti depot maintenancen osuus fleetistä hävittäjillä? Luulisi, että jatkuvasti pitää olla osa siellä.
F-35:n moottoreiden huollon pitäisi viedä 122 vrk ja nyt niihin menee hiukan yli 200 vrk joten halliin kerääntyy moottoreita odottamaan huoltovuoroa.
F-22:lla on lennetty enemmän tunteja kuin alun perin ajateltiin ja moottoritkin kuluvat sen takia enemmän kuin mihin varauduttiin.
 
Back
Top