F-35 Lightning II

fulcrum kirjoitti:
jokiranta kirjoitti:
http://en.wikipedia.org/wiki/F-14_Tomcat 2,485 km/h

http://en.wikipedia.org/wiki/Mikoyan-Gurevich_MiG-21 2,125 km/h

http://fi.wikipedia.org/wiki/F/A-18_Hornet 1,915 km/h

Käytännössä melkein kaikkien hävittäjien maksiminopeus on kuitenkin se noin mach 1.7-1.8, ainakin jos halutaan kuljettaa mukana ohjuksia.
MIG-31:n nopeus on lisäpolttoainesäiliöillä 2.8 mach :blush: (ilman 3.2 mach)
 
kunnas kirjoitti:
fulcrum kirjoitti:
jokiranta kirjoitti:
http://en.wikipedia.org/wiki/F-14_Tomcat 2,485 km/h

http://en.wikipedia.org/wiki/Mikoyan-Gurevich_MiG-21 2,125 km/h

http://fi.wikipedia.org/wiki/F/A-18_Hornet 1,915 km/h

Käytännössä melkein kaikkien hävittäjien maksiminopeus on kuitenkin se noin mach 1.7-1.8, ainakin jos halutaan kuljettaa mukana ohjuksia.
MIG-31:n nopeus on lisäpolttoainesäiliöillä 2.8 mach :blush: (ilman 3.2 mach)

Jaa? Wikipedia taas veikkailee, että huippunopeus on 2.8 normaalisti ja jos ei välitetä moottorien käyttöiästä, niin sitten saa lentää 3.2 mach:ia. Eli, jos se vaikka kulkisikin lisäpolttoaineen kanssa 2.8 machia, niin sen moottorit eivät kestäisi montaa lentoa sen jälkeen.
 
crane kirjoitti:
Einomies1 kirjoitti:
Uskon että edellämainitut syyt johtivat nykyisen mallin mukaiseen 1 tai 2:n monitoimikonetyypin suosimiseen US-NAVYssä (nyk. Intruder/F-18 E/F, jatkossa F-18E/F ja F-35).

Päivitäppäs tietojas, intruder on poistunut käytöstä jo 1997.
Nykyään on käytössä F-18 a/b/c/d & e/f + EA-6B Prowler,joka poistuu kuluvan vuoden aikana palveluksesta.

Meni hässäkässä A-6 ja EA-6 sekaisin. Tarkoitin siis Prowleria jonka korvaa EA-18G Growler. Kiitti huomautuksesta!
 
Hairysteed kirjoitti:
fulcrum kirjoitti:
No, Gripenin mukana olisi ostettu vielä enemmän turhaa, se kun on "hävittäjä-pommikone-tiedustelukone" tyyppimerkintänsä (JAS) mukaan.

Gripenissä tuskin on mitään mikä tekee siitä yhtään Hornetia enemmän tai vähemmän "tiedustelukonetta" muuta kuin tyyppimerkinnän S-kirjain sen enempää kuin Hornetin tyyppimerkinnän A-kirjain tekisi siitä F-16:a paremman maataisteluhävittäjän. Yhtä monitoimihävittäjiä kaikki! :a-rolleyes:

Eikäs tuo olla fulcrumilta lähinnä sarkasmia?
 
SJ kirjoitti:
kunnas kirjoitti:
fulcrum kirjoitti:
jokiranta kirjoitti:
http://en.wikipedia.org/wiki/F-14_Tomcat 2,485 km/h

http://en.wikipedia.org/wiki/Mikoyan-Gurevich_MiG-21 2,125 km/h

http://fi.wikipedia.org/wiki/F/A-18_Hornet 1,915 km/h

Käytännössä melkein kaikkien hävittäjien maksiminopeus on kuitenkin se noin mach 1.7-1.8, ainakin jos halutaan kuljettaa mukana ohjuksia.
MIG-31:n nopeus on lisäpolttoainesäiliöillä 2.8 mach :blush: (ilman 3.2 mach)

Jaa? Wikipedia taas veikkailee, että huippunopeus on 2.8 normaalisti ja jos ei välitetä moottorien käyttöiästä, niin sitten saa lentää 3.2 mach:ia. Eli, jos se vaikka kulkisikin lisäpolttoaineen kanssa 2.8 machia, niin sen moottorit eivät kestäisi montaa lentoa sen jälkeen.

Äläs nyt, jos jossain ilmoitetaan maksiminopeus jollekin koneelle niin sehän paahtaa sitä vauhtia koko ajan, ilman mitään ongelmia. Mach 3 etenkin Venäjällä on ihan arkipäivää, Ladoillakin.
 
Peiper kirjoitti:
Äläs nyt, jos jossain ilmoitetaan maksiminopeus jollekin koneelle niin sehän paahtaa sitä vauhtia koko ajan, ilman mitään ongelmia. Mach 3 etenkin Venäjällä on ihan arkipäivää, Ladoillakin.

MiG-25 ja -31 ovat niitä harvoja koneita jotka on oikeasti suunniteltu kulkemaan kovaa asekuormassakin. Todennäköisesti niiltä irtoaisi se 2.5 ohjuksetkin kyydissä. Löpö tietysti jossain välissä voi loppua jos liian kauan ajaa lämä tiskissä.
 
Läntisissä ja itäisissä koneissa on kyllä noita suunnittelueroja. Toisaalta on se kehitys vaikuttanut insipiroivastikkin esim. 70-luvun alussa israeliin kohdistunut kuvaustiedustelu joka suoritettiin Mig-25 koneilla innoitti ja vauhditti F-15 koneen suunnittelua. Niitä lentoja ei pystytty torjumaan F-4 kalustolla.

Osa kirjoittajista on aivan oikeassa todetessaan, että koneiden lentäminen "äärimmäisellä suorituskyvyllä" oli kyse sitten kaartamisesta tai huippunopeudesta lyhentää koneiden käyttöikää. Usein unohdetaan autuaasti, että koneiden ikääntyminen on ongelma joka koskettaa myös läntisiä ilmavoimia. Esimerkiksi F-15 kalustolla raja on nykyisin mach 1,5- kovempaa ei lennetä koneiden kulumisen ja ikääntymisen takia. Vielä muutama vuosi sitten Balttian "ilmavartiontia" suoritettiin saksalaisella F-4 kalustolla. Vanhaa ja kulunutta kalustoa löytyy myös lännestä.

Pitkän toimintasäteen ja suuren nopeuden omaavat hävittäjät ja rynnäkkökoneet tulevat vaikuttamaan myös Suomen suunnan sotatoimiin. Esimerkiksi tuota nopeaa lentoa korkealla tullaan hyväksikäyttämään mm. lentotiedustelussa. Esimerkiksi Mig-31 kalustolla suoritettu high-high-high profiilia käyttävä tiedustelulento tuo omat haasteensa Suomen ilmapuolustukselle.
 
Moniroolihävittelijä

Hairysteed kirjoitti:
Gripenissä tuskin on mitään mikä tekee siitä yhtään Hornetia enemmän tai vähemmän "tiedustelukonetta" muuta kuin tyyppimerkinnän S-kirjain sen enempää kuin Hornetin tyyppimerkinnän A-kirjain tekisi siitä F-16:a paremman maataisteluhävittäjän. Yhtä monitoimihävittäjiä kaikki! :a-rolleyes:

Israel käyttää F-16I:ä melkein kaikessa, myös strategisessa pommituksessa, kuten 2006 Libanonissa. Tämä on tietenkin mahdollista siksi, että saa vapaasti pommittaa torjuntaohjuksetonsa Libanonia.

Tässä mielessä herää kysymys, miten montaa F/A-18 Hornetin tai F-15:n ominaisuuksista käytännössä tarvitaankaan?

Kun F/A-18 on raskashävittäjänä kankea ja kun sitä verrataan venäläisiin, aina sanotaan, että "hävittäjähän on vain ohjuslavetti".

Jotenkin epäilen että kevythävittäjät alkavat olla melko kustannustehokas ratkaisu laajasti käytettyinä klassisiin raskashävittäjiin verrattuna.

Suomessa kuitenkin ajetaan F-35 A:a kuin käärmettä pystyyn, minkä vuoksi JAS-39 E/F:stä keskustelu muualla paitsi raharikkaiden Sveitsissä on poliittisesti epäkorrektia.

Kuitenkin Arabiemiraattien liitto, jolla on brittejä lentäjinään, otti F-16:n alustaksei ja kehitytti siitä 100 000 000 dollarin Desert Falconin pyrkien ilmeisesti miltei parempaan kuin F-16I Israelissa.

http://fi.wikipedia.org/wiki/F-16_Fighting_Falcon

Suomi voisi ostaa yhden laivueen F-35 A:a ja vuokrata kaksi laivuetta JAS-39 E/F:ää Ruotsista.
 
Luftwaffen F-4F Phantom II

Mosuri kirjoitti:
Vielä muutama vuosi sitten Balttian "ilmavartiontia" suoritettiin saksalaisella F-4 kalustolla. Vanhaa ja kulunutta kalustoa löytyy myös lännestä.

4.1.2012 on Baltian ilmavalvontaa aloitettu jälleen suorittaa Luftwaffen F-4F Phantom II:lla.

http://fi.wikipedia.org/wiki/F-4_Phantom_II

http://fi.wikipedia.org/wiki/Baltian_ilmavalvonta

http://www.touchdown-aviation.com/types/german-air-force/f-4-phantom-ii.php
 
RE: Luftwaffen F-4F Phantom II

jokiranta kirjoitti:
Mosuri kirjoitti:
Vielä muutama vuosi sitten Balttian "ilmavartiontia" suoritettiin saksalaisella F-4 kalustolla. Vanhaa ja kulunutta kalustoa löytyy myös lännestä.

4.1.2012 on Baltian ilmavalvontaa aloitettu jälleen suorittaa Luftwaffen F-4F Phantom II:lla.

http://fi.wikipedia.org/wiki/F-4_Phantom_II

http://fi.wikipedia.org/wiki/Baltian_ilmavalvonta

http://www.touchdown-aviation.com/types/german-air-force/f-4-phantom-ii.php

Englannissa operoi liikelentokoneina ( yleisölennätys ) DH89 koneita joissa eräissä puuosat kierrätetty 1910 rakennetuista hävittäjistä.

Phantom IIhan on tuore !
 
RE: Moniroolihävittelijä

jokiranta kirjoitti:
Suomi voisi ostaa yhden laivueen F-35 A:a ja vuokrata kaksi laivuetta JAS-39 E/F:ää Ruotsista.

Mikä järki on luoda kaksi erillistä huolto/logistiikkajärjestelmää????
Tuplakustannus ja hyöty on?
Ei meillä ole varaa ja se on fakta.
 
RE: Moniroolihävittelijä

crane kirjoitti:
jokiranta kirjoitti:
Suomi voisi ostaa yhden laivueen F-35 A:a ja vuokrata kaksi laivuetta JAS-39 E/F:ää Ruotsista.

crane kirjoitti:
Mikä järki on luoda kaksi erillistä huolto/logistiikkajärjestelmää?

Yhteensopivuus rauhankumppanimaiden Norja ja Ruotsin kanssa.

crane kirjoitti:
Tuplakustannus ja hyöty on?

Se, ettei sikakalliiksi tulevia F-35 A:a tarvitse olla niin montaa. Saa kolme laivuetta kahden F-35 A-laivueen hinnalla eikä tarvitse luopua US Navy -yhteensopivuudesta, mistä luopuminen aiheuttaisi ehkä melkein polttoitsemurhia ilmavoimissa, Sfp:ssä sekä Kokoomuksessa kuin Helsingin Sanomien toimiituksessakin.

JAS-39:iä ei tarvitsisi edes ostaa, vaan ne voisi vuokrata.

crane kirjoitti:
Ei meillä ole varaa ja se on fakta.

Tietenkin meillä on enemmän varaa säästää kuin 1970-luvulla, jolloin meillä oli silloinkin kahden koneen valikoima.
 
RE: Moniroolihävittelijä

jokiranta kirjoitti:
crane kirjoitti:
jokiranta kirjoitti:
Suomi voisi ostaa yhden laivueen F-35 A:a ja vuokrata kaksi laivuetta JAS-39 E/F:ää Ruotsista.

crane kirjoitti:
Mikä järki on luoda kaksi erillistä huolto/logistiikkajärjestelmää?

Yhteensopivuus rauhankumppanimaiden Norja ja Ruotsin kanssa.

crane kirjoitti:
Tuplakustannus ja hyöty on?

Se, ettei sikakalliiksi tulevia F-35 A:a tarvitse olla niin montaa. Saa kolme laivuetta kahden F-35 A-laivueen hinnalla eikä tarvitse luopua US Navy -yhteensopivuudesta, mistä luopuminen aiheuttaisi ehkä melkein polttoitsemurhia ilmavoimissa, Sfp:ssä sekä Kokoomuksessa kuin Helsingin Sanomien toimiituksessakin.

JAS-39:iä ei tarvitsisi edes ostaa, vaan ne voisi vuokrata.

crane kirjoitti:
Ei meillä ole varaa ja se on fakta.

Tietenkin meillä on enemmän varaa säästää kuin 1970-luvulla, jolloin meillä oli silloinkin kahden koneen valikoima.
Pienenä yksityiskohtana vielä,etteihän meillä ole enää kuin kaksi laivuetta hävittäjiä.
Tokihan sitä saadaan hommat monimutkaistettua jos halutaan,ostetaan vaikkapa kaks konetyyppiä lisää eli yht 4 eri hävittäjää.
On sitten kumppanuusmaita useampaan suuntaan.
Mikä ihmeen us navy yhteensopivuushinku?
Eihän f35a ole edes merivoimille tuleva konetyyppi,vaan ilmavoimille kehitettävä tyyppi.
 
RE: Moniroolihävittelijä

jokiranta kirjoitti:
Tietenkin meillä on enemmän varaa säästää kuin 1970-luvulla, jolloin meillä oli silloinkin kahden koneen valikoima.

Tässä tullevat AFB:t USAssa 35:lle;

The current active Air Force and Air National Guard alternatives under consideration are:

Burlington Air Guard Station, VT
Hill Air Force Base, UT
Jacksonville Air Guard Station, FL
Mountain Home AFB, ID
Shaw AFB/McEntire Joint National Guard Base, SC.

----------

4 jsf-35:sta riittää meille..mehän olemme rauhaa rakastava maa ja aseilla pullistelu ei sovi Suomelle..näillä opeteltaisiin niillä lentämään ja maailmansodan uhkan alla ostaisimme 100 lisää. Horneteilla lennettäisiin kuten sakut Phantomeilla 2050 luvulle.
 
Mä lujin yks foorumista että ei yks F-35 voi laskeutta tavalliseen maantielle?

F-35 kan såvitt jag vet inte landa på en riksväg?

http://forum.soldf.com/index.php?/topic/45624-luftfoersvar/page__view__findpost__p__744750
 
Mainoskuvaa.

[video=youtube]http://www.youtube.com/watch_popup?v=Ki86x1WKPmE&feature=colike[/video]
 
Hejsan kirjoitti:
Mä lujin yks foorumista että ei yks F-35 voi laskeutta tavalliseen maantielle?

F-35 kan såvitt jag vet inte landa på en riksväg?

http://forum.soldf.com/index.php?/topic/45624-luftfoersvar/page__view__findpost__p__744750

Mie ku en tuota ruotsia osaa,niin tulkkaatko mulle perusteet,että miksei voi laskeutua maantielle?
Samaa bitumin ja murskeen sekotettahan sekin on,kuin lentokentätki.
 
Ei tuolla näyttänyt olevan perusteita väitteelle, ja jos katsotte tarkkaan niin lauseen perässä on kysymysmerkki.

Itse arvelen, että homma liittyy F-35:n massaan, kuten minkä tahansa lentokoneen tielle laskeutumisessa. Tavalliselle maantielle laskeutuminen voi olla aika hmm... riskialtista puuhaa, jos pohjaa ei ole tehty kestämään laskeutuvaa hävittäjää. Ja jos onkin, niin F35:n tyhjäpaino on yli tuplasti sen mitä Gripenin.
 
http://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_Martin_F-35_Lightning_II

31 tonnia, mutta massa on jakautunut kolmelle pyörälle ei 14:lle.
 
Back
Top