Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
crane kirjoitti:Pienenä yksityiskohtana vielä,etteihän meillä ole enää kuin kaksi laivuetta hävittäjiä.
crane kirjoitti:Tokihan sitä saadaan hommat monimutkaistettua jos halutaan,ostetaan vaikkapa kaks konetyyppiä lisää eli yht 4 eri hävittäjää.
crane kirjoitti:On sitten kumppanuusmaita useampaan suuntaan.
crane kirjoitti:Mikä ihmeen us navy yhteensopivuushinku? Eihän f35a ole edes merivoimille tuleva konetyyppi,vaan ilmavoimille kehitettävä tyyppi.
jokiranta kirjoitti:Jotenkin epäilen että kevythävittäjät alkavat olla melko kustannustehokas ratkaisu laajasti käytettyinä klassisiin raskashävittäjiin verrattuna.
fulcrum kirjoitti:Nykypäivänä hävittäjän suorituskyky ilmataistelussa nojaa suuressa määrin tutkan tehokkuuteen. Isompaan hävittäjään mahtuu isompi tutka: parempi tutka ratkaisi Suomessa aikoinaan ainakin osaksi pelin Hornetin hyväksi.
fulcrum kirjoitti:Lentokoneiden hinta koostuu nykyään suureksi osaksi elektroniikasta ja ohjelmistosta, ja ne ovat samanhintaisia "raskashävittäjissä" kuin kevyissäkin.
fulcrum kirjoitti:Siksi maailmalla on ollut trendi isompiin hävittäjäkoneisiin, koska niitä pidetään kustannustehokkaampina. Tämä on Venäjälläkin nähtävissä Su-27:ään panostuksessa MiG-29:n kustannuksella.
fulcrum kirjoitti:"Kevythävittäjiä" ei oikein nykyisin enää tehdä. Gripen on tietysti, ja Intian LCA ja Kiinan JF-17 mutta siinäpä ne taitavat olla.
jokiranta kirjoitti:Peli Hornetien hyväksi ratkesi politiikan puolella. Suomi halusi tarjota Zhirnovskin pelossa US Navylle valmiin tukeutumisjärjestelmän Suomessa. Fasadiperusteluksi keksittiin kaksimoottorisuus, joka lisäsi lentotunnin hintaa huomattavasti.
Churchill sanoi, että "Malta on (Britannian) uppoamaton lentotukialus". Samaa sanoi Japanin pääministeri Jasuhiro Nakasone. Suomesssa kukaan ei kehdannut rehvastella samalla 1990-luvulla, vaikka tarkoitus oli sama. Suomesta tuli US Navyn uppoamaton lentotukialus, kun maakentille sopimattomia laivastohävittäjiä hankititin maakentille siten, että jo hiekasta muodostui riski lentoturbiinimoottoreille.
Kun 1990-luvulla oli tärkeää, että Suomessa hävittäjälentokone oli kaksimoottorinen ja on tärkeää 2010-luvulla, että hävittäjälentokon on kaksimoottorinen ja lentotunnit kalliimpia, mitä 7000 euron hintatasolla voi saada, ei ole ollenkaan tärkeää se, että F-35 A olisi useampi kuin kaksimoottorinen. Toisin sanoen 1990-luvun argumenteilla pitäisi ostaa seuraavaksi venäläinen raskashävittäjä.
Juuri tämä Hornet-tapaus osoittaa, että totuutta ollaan valmiita uhkakuvakirjailijoiden ja viranhaltijoiden toimesta venyttämään niin paljon, että se saadaan poliittisesti korrekteihin mittoihin.
Hornet on hyvinkin liikehtimiskykyinen ja ketterä ja sen voi mennä kukin itse toteamaan seuraavaan lentonäytökseen jossa F-18 HN:a ajetaan soolona.RistoJ kirjoitti:jokiranta kirjoitti:Peli Hornetien hyväksi ratkesi politiikan puolella. Suomi halusi tarjota Zhirnovskin pelossa US Navylle valmiin tukeutumisjärjestelmän Suomessa. Fasadiperusteluksi keksittiin kaksimoottorisuus, joka lisäsi lentotunnin hintaa huomattavasti.
Churchill sanoi, että "Malta on (Britannian) uppoamaton lentotukialus". Samaa sanoi Japanin pääministeri Jasuhiro Nakasone. Suomesssa kukaan ei kehdannut rehvastella samalla 1990-luvulla, vaikka tarkoitus oli sama. Suomesta tuli US Navyn uppoamaton lentotukialus, kun maakentille sopimattomia laivastohävittäjiä hankititin maakentille siten, että jo hiekasta muodostui riski lentoturbiinimoottoreille.
Kun 1990-luvulla oli tärkeää, että Suomessa hävittäjälentokone oli kaksimoottorinen ja on tärkeää 2010-luvulla, että hävittäjälentokon on kaksimoottorinen ja lentotunnit kalliimpia, mitä 7000 euron hintatasolla voi saada, ei ole ollenkaan tärkeää se, että F-35 A olisi useampi kuin kaksimoottorinen. Toisin sanoen 1990-luvun argumenteilla pitäisi ostaa seuraavaksi venäläinen raskashävittäjä.
Juuri tämä Hornet-tapaus osoittaa, että totuutta ollaan valmiita uhkakuvakirjailijoiden ja viranhaltijoiden toimesta venyttämään niin paljon, että se saadaan poliittisesti korrekteihin mittoihin.
Just joo. Ensinnäkin kyllä ihan MiG-21:kin kohdalla maantietukikohtia harjailtiin ennen harjoituksia, koska ei ole järkeä rauhanajan harjoituksissa rikkoa kalliita moottoreita turhan takia. Hornetin moottori ei varmasti ole juuri sen herkempi kuin muiden kilpailijoidensa moottorit. Sitäpaitsi eikö tuo kohta juuri sodi tuota sinun Hornet-US Navy salaliittoteoriaasi vastaan?
Hornetin lentohinta ei ole mitenkään valtavan suuri verrattuna kilpailijoihinsa, esim. yksimoottorisessa Mirage 2000:ssa se oli ja on (esim. Taiwanin kokemusten perusteella) korkeampi. F-16 lentotunnin hinta on samaa luokkaa tai jopa vähän korkeampi kuin Hornetilla (jenkkien omien ilmoitusten mukaan) ja JAS 39 Gripenillä varmasti jonkun verran alhaisempi, mutta 2000-2500 dollarin lentotuntihintaa on mainostettu samana viimeiset 20 vuotta. Epäilen ihan hiukan, että ovat saaneet tuon hinnan pysymään samana 20 vuotta... Lisäksi tiettävästi Gripenin varaosat ja esim. moottorit ovat melko kalliita verrattuna esim. Hornetiin johtuen lähinnä pienemmistä valmistusmääristä. Niinpä kokonaiskäyttökustannukset ovat lähempänä kuin pelkän lentotunnin hinnasta voisi päätellä.
Argumenttien ei muuten tarvitse pysyä samoina vuosikymmenestä toiseen. Joskus jopa tapahtuu sellaista teknistä kehitystä, että vanhat opit eivät pidä paikkaansa. Nykyään sallitaan jopa valtameret ylittävät matkustajakoneiden lennot kaksimoottorisilla koneilla, kun aikaisemmin siihen vaadittiin vähintään kolme moottoria. Moottorien tehot ja luotettavuus kun ovat parantuneet huimasti, joten kahdellakin moottorilla voidaan nykyään lentää vähintään yhtä turvallisesti kuin aikaisemmin kolmella tai neljällä.
Olet myös väittänyt Hornetia kankeaksi koneeksi, vaikka se pärjää ketteryydessä ja kiihtyvyydessä oikein hyvin niin F-15, F-16, Mirage 2000, Su-27 kuin MiG-29 ja JAS 39 Gripen koneillekin.
Hejsan kirjoitti:Mä lujin yks foorumista että ei yks F-35 voi laskeutta tavalliseen maantielle?
F-35 kan såvitt jag vet inte landa på en riksväg?
http://forum.soldf.com/index.php?/topic/45624-luftfoersvar/page__view__findpost__p__744750
Einomies1 kirjoitti:Se on pikemminkin lyhyt toimintasäde jonka takia meillä pitäisi ehdottomasti olla ilmatankkauskyky tuon pidentämiseksi. Koska se on tietty kallis niin koneet voisi hankkia länsinaapurin kanssa yhteisostona (kuten AEW-koneetkin).
Mosuri kirjoitti:Lyhyt toimintasäde??? No kerro yksikin sellainen tehtävätyyppi johon hornetin toimintasäde ei ole riittävä.
Se onnistuisi myös 4:lla JSF-35:lla.jokiranta kirjoitti:Mosuri kirjoitti:Lyhyt toimintasäde??? No kerro yksikin sellainen tehtävätyyppi johon hornetin toimintasäde ei ole riittävä.
No esimerkiksi Moskovan pommitukseen. Tämä Hornetin valuvika pyrittiin kiertämään 1000 km lentävällä liitopommilla, joita Yhdysvallat kieltäytyi myymästä suomalaisille hurjille, jottei Yhdysvaltian valloitus- ja vapautustoiminnnan legalisointi Yhdistyneiden kansakuntien turvallisuusneuvostossa olisi kaatunut vetoiluihin.
Minusta on tärkeää, että Suomi kykenee lamauttamaan Tukholman ja Moskovan. Meidän kanssamme ei leikitä! You were warned!
Mosuri kirjoitti:Einomies1 kirjoitti:Se on pikemminkin lyhyt toimintasäde jonka takia meillä pitäisi ehdottomasti olla ilmatankkauskyky tuon pidentämiseksi. Koska se on tietty kallis niin koneet voisi hankkia länsinaapurin kanssa yhteisostona (kuten AEW-koneetkin).
Se riittää kaikkiin tehtäviin kyllä meidän käytössämme, mutta Mosuri hyvä pidempi toimintamatka ja -aika lisäävät torjuntavalmiutta sekä antavat polttoainereserviä meikäläisille koneillekin taistelun tiimellyksessä jossa koneet joutuvat tiheästiLyhyt toimintasäde??? No kerro yksikin sellainen tehtävätyyppi johon hornetin toimintasäde ei ole riittävä.
lentotehtäviin.
Suomen ilmavoimien tehtäviin eivät kuulu pitkänmatkan pommitukset, ei ydinaseiden maaliinsaattaminen, ei valtameri alueiden valvonta eikä myöskään strategiset ilmakuljetukset. Mitään tarvetta ilmatankkauskyvylle ei ole olemassa!
Ihan selkeästi tarve on olemassa. Samoin kuten ilmapuolustuksen selviämiskykyä nostaisi huomattavasti AEW-koneet joita ruotsi ja suomi yhdessä käyttäisivät. Silloin meidänkään ilmapuolustuksemme ei joutuisi toimimaan yksin maavalvontatutkien varassa. Matalalla lentävät risteilyohjukset havaittaisiin ajoissa ja IT:lle voitaisiin antaa kunnollinen ennakkovaroitus.
Myös pintakulussa olevat sukellusveneet sekä naapurin laivat merellä havaittaisiin horisontin takaa korkealla lentävästä tutkakoneesta jonka tutkan maksimi havaitsemisetäisyys on jopa 350 km (ilman maastokatvetta).
Einomies1 kirjoitti:Se riittää kaikkiin tehtäviin kyllä meidän käytössämme, mutta Mosuri hyvä pidempi toimintamatka ja -aika lisäävät torjuntavalmiutta sekä antavat polttoainereserviä meikäläisille koneillekin taistelun tiimellyksessä jossa koneet joutuvat tiheästi
lentotehtäviin.
Mosuri kirjoitti:Miten ne tankkerit muka lisää toimintasädettä? Vai kuvitteletko sinä, että se ilmatankkauskone menee rajan yli tankkaamaan koneita johonkin Laatokan yläpuolelle. Ylipäätänsä vähän vaikea nähdä suomalaisia miehitettyjä koneita lentämässä Venäjän ilmatilassa- jos sieltä rajan takaa selviää niin varmasti jaksaa nilkuttaa vielä 100 kilsaa jollekkin kentälle tai varalaskupaikalle. Vai tankataanko Pirkkalasta lähteneet hornetit Saimaan yläpuolella menomatkalla?
rukkaskikka kirjoitti:Hejsan kirjoitti:Mä lujin yks foorumista että ei yks F-35 voi laskeutta tavalliseen maantielle?
F-35 kan såvitt jag vet inte landa på en riksväg?
http://forum.soldf.com/index.php?/topic/45624-luftfoersvar/page__view__findpost__p__744750
F-16.netissä on lisää foorumiarvailua aihetta sivuten. Sikäli, kun F-35A:n maantietukikohtakielto pitää paikkansa, syynä lienee, että se vaan on turhan hurjaa touhua F-35A:lle. F-35A:n lähestymisnopeus on tuon mukaan 160 solmua (296 km/h) ja kohtauskulma laskussa, ilmeisesti kuvasta arvioiden, noin 11 astetta. Hornetille vastaavat arvot 140 solmua (260 km/h) ja noin 8 astetta. Mig-21 laskeutuu jotain 270 km/h ja Viggen vain 220 km/h. Noissa voi tietysti olla lähestymis- ja laskeutumisnopeuksia (approach speed vs. landing speed) sekaisin (lähestymisnopeus on laskeutumisnopeutta hieman korkeampi). Edelleen tuon mukaan F-35A:n tyypillinen vajoamisnopeus (sink rate) laskussa on 2 jalkaa sekunnissa, kun se merimallin F-35:llä on 11 jalkaa sekunnissa. Vajoamisnopeus mittaa kykyä sietää kovia laskuja. Kohtauskulmalla on kai lähinnä merkitystä sen kannalta, kuinka totaalisesti lentäjä hukkaa maiseman loppuvedossa.
http://www.f-16.net/f-16_forum_viewtopic-t-13450.html
Hejsan kirjoitti:Onko lentokentällä enemmän massa siinä asfaltissa kuin tavalinen maantie?
Hejsan kirjoitti:rukkaskikka kirjoitti:Hejsan kirjoitti:Mä lujin yks foorumista että ei yks F-35 voi laskeutta tavalliseen maantielle?
F-35 kan såvitt jag vet inte landa på en riksväg?
http://forum.soldf.com/index.php?/topic/45624-luftfoersvar/page__view__findpost__p__744750
F-16.netissä on lisää foorumiarvailua aihetta sivuten. Sikäli, kun F-35A:n maantietukikohtakielto pitää paikkansa, syynä lienee, että se vaan on turhan hurjaa touhua F-35A:lle. F-35A:n lähestymisnopeus on tuon mukaan 160 solmua (296 km/h) ja kohtauskulma laskussa, ilmeisesti kuvasta arvioiden, noin 11 astetta. Hornetille vastaavat arvot 140 solmua (260 km/h) ja noin 8 astetta. Mig-21 laskeutuu jotain 270 km/h ja Viggen vain 220 km/h. Noissa voi tietysti olla lähestymis- ja laskeutumisnopeuksia (approach speed vs. landing speed) sekaisin (lähestymisnopeus on laskeutumisnopeutta hieman korkeampi). Edelleen tuon mukaan F-35A:n tyypillinen vajoamisnopeus (sink rate) laskussa on 2 jalkaa sekunnissa, kun se merimallin F-35:llä on 11 jalkaa sekunnissa. Vajoamisnopeus mittaa kykyä sietää kovia laskuja. Kohtauskulmalla on kai lähinnä merkitystä sen kannalta, kuinka totaalisesti lentäjä hukkaa maiseman loppuvedossa.
http://www.f-16.net/f-16_forum_viewtopic-t-13450.html
Onko lentokentällä enemmän massa siinä asfaltissa kuin tavalinen maantie?
Hejsan kirjoitti:Mutta jos mietti näin, Leopardit voi ajella maantien päällä ja ne painaa yli 50 000 kg, eikai se F-35 painaa niin paljon kun se laskeutuu??
Hejsan kirjoitti:Mutta jos mietti näin, Leopardit voi ajella maantien päällä ja ne painaa yli 50 000 kg, eikai se F-35 painaa niin paljon kun se laskeutuu??